Hovedmeny

Nyttig informasjon om iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan E-28

BMW har nok ikke funnet opp noe revolusjonært innen batteri. Så cellene deres er nok like påvirket som andre hva gjelder påvirkning av chargestate og temp i batteri. De har kjøling, som hjelper mye.
Men fortsatt er det at denne arkitekturen har det best over tid ved å operere rundt 50%. I praksis har vel forskning vist at mellom 35-65% er det nivået som gir aller minst påvirkning. 20-80% gir svært lite. Og når en begynner å hele tiden lade til 100% så har det "stor" påvirkning.
Jeg skriver "stor" for det har jo vist seg at batterier i elbil holder bemerkelsesverdig godt i forhold til annen forbrukerelektronikk alla mobiler og PC. Noe har kanskje med at elbilene har en BMS som kan tillates å være langt mer avansert en i en liten mobil. Men selv en BMS klarer ikke å omgå problemet med at over 80% på batteriet reduserer kapasitet.

I praksis har dette sikkert ikke så mye å si for noen. Men for min del så ser jeg ikke noen god grunn til å miste flere km hvert år, spesielt ikke om jeg vil ha den lenge. BMW garanterer 10% på 8år. Det tallet er nok mye beregnet på bakgrunn av hva batterier normalt taper seg om en lader fullt hver dag. Om en fint klarer seg med 20-30 mil i hverdagen så ser jeg absolutt 0 grunn til å ligge å kjøre på 60-100% når en isteden kan ligge på 30-70% eller 40-80%. De aller fleste klarer seg nok på å ligge rundt 40-60% det aller meste av tiden.

Og når anbefaling på hvordan langtidsparkere bilen på 100% så er nok det mer pga markedsføring og skal se enkelt ut i bruk, en at det er det som er best for batteriet.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

En bruker for mye tid på å bekymre seg. Batteriene vil tape seg uansett hva du gjør, og taper seg mest ved høy varme som vi har lite av i Norge.
Blir for mye stress å tenke på dette hver dag, og så glemmer en å endre det dagen en skal på en lengre tur. Så er en like langt som om en hadde en 10år gammel bil med 20% redusert kapasitet.
For meg blir dette litt som de som tar/tok på beskyttelse på setene på en ny bil. Når bilen ellers er utslitt, så var i hvert fall setene som nye, selv om en ikke hadde hatt glede av de noen gang.

Trond.m

Veldig enig, med Jan E-28  👍. Antar at det skal stå «garanterer 70 %".
For meg som aldri beholder en bil i 5 år, så er det naturligvis uten betydning om jeg lader til 100 % hver dag. Men noen av oss er skrudd sånn sammen at vi vil ta best mulig vare på tingene våre, selv om det er nestemann som får glede av det. At BMW ikke engang tar seg bryet med å utvikle en funksjon i appen for å endre ladegrense synes jeg er overraskende. Det har de fleste andre premium leverandører, mens BMW ikke har kommet med en eneste ny funksjon i appen siden 2013. Her er Mercedes i en helt annen klasse. Men står visst bilen i Drammen, og det blir spennende å gjøre egne erfaringer. Forhåpentligvis kan jeg da komme med nyttig informasjon i denne tråden. Dokumentasjonen online for min bil er merkelig nok ikke tilgjengelig ennå.

LMOR

Denne tråden var ment som nyttig informasjon om iX. For min del trenger jeg ikke mer informasjon om andre merker her. Det kan jeg finne i andre deler av forumet.
De som ønsker å sammenligne biler kan lage en annen tråd?
Appen til iX har mye mer funksjonalitet enn tidligere, og BMW støtter Tibber som er viktig for meg.

Trond.m

Nei, vi har vel blitt vant til at enkelte synes det er litt ugreit når man skriver noe som ikke er udelt positivt om BMW iX.  Det er også litt påfallende når man til de grader tar alt BMW skriver som god fisk...men forbrukstallene jeg kom med som er sakset fra BMW Press offisielle tekniske data...nei de stiller man seg kritisk til 😎

LMOR

Nei, det er kategorien nyttig informasjon.
Etter å ha hatt i3 siden 2014 er min erfaring at en må lete etter sammenlignbare erfaringer, ikke tallene som oppgis.
Derfor la jeg ut videoen der den første delen av forbrukstesten var på veier som ligner de rundt med, og forbruket ble på 1,7 som han var imponert over. Det er mer relevant for meg. Han sammenlignet med e-tron som hadde 2,7 på samme test.
Det er mer nyttig for meg ift mitt behov og som forventet da jeg valgt iX.

Ellers er det nok litt som du sier. Greit med fakta og nyttig info, men for oss som ikke bytter bil ofte, så trenger vi ikke info om at vi har valgt feil, men relevant info om den bilen vi har valgt. Når jeg ser noen skrive noe nytt i denne tråden er det det jeg håper å finne.

Trond.m

Da har de oppdatert anbefalingen om ladenivå for iX40 (klippet ut fra dokumentasjonen til de siste iX40 som ble registrert). Nå er BMW sin anbefaling mer på linje med hva andre leverandører anbefaler. Det betyr ikke at det er skadelig å saktelade til 100 %, men min praksis om å stoppe på 80 % er heller ikke uheldig. Nå står bilen min ofte stille et par uker, og når jeg er på hytta pleier jeg å ha den stående 1-2 uker med 40-50 % som er det jeg trenger til hjemreisen. Det er jo også helt ok.

LMOR

Det er i hvert fall ikke noe galt i stoppe på 80%, men når en trykker på den linken står det fremdeles at lademål er spesielt egnet for DC lading, som jeg er 100% enig i.

Trond.m

Ja, men den største endringen er at de tidligere anbefalte tilkoblet lader og fullading ved lang tids stillstand . Nå skal ladekabel ut og 30-50 %. Det er jo en helomvending.

Øyvind.h

I IX3`en fikk jeg advarsel om jeg justerte til 100% (slik som i nær alle andre elbiler). Alle vet 80% er mer skånsomt for de fleste batterikjemier enn 100%, så det skulle bare mangle at dokumentasjon og software over tid blir mer tydelig på dette fra bilprodusentene. Med mindre vi snakker jernfosfat-batterier da :D
BMW, Mercedes, Tesla, VW, Audi osv. Alle påpeker at daglig ladenivå bør settes lavere enn 100%. Noen påpeker eksplisitt raskere elding om en velger å bryte med dette. Det gjelder alle, men ikke alle tør være helt tydelige og åpne om det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan E-28

Skulle ikke være noe som helst problem i å sette ladenivå et sted mellom 30-50% og kabelen i. Så lenge ladekretsen er programert bra.
Noen smartladere innen vanlig 12v batterilading kan henge seg opp på absorbasjon eller boost uten å gå over i float. Men vil ikke tro at det er noe problem på ladekretsen til elbil?

Er det kun med tanke på sikkerhetenen kanskje?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Trond.m

Sitat fra: Jan E-28 på mandag 08. november 2021, klokken 17:59
Skulle ikke være noe som helst problem i å sette ladenivå et sted mellom 30-50% og kabelen i. Så lenge ladekretsen er programert bra.
Noen smartladere innen vanlig 12v batterilading kan henge seg opp på absorbasjon eller boost uten å gå over i float. Men vil ikke tro at det er noe problem på ladekretsen til elbil?

Er det kun med tanke på sikkerhetenen kanskje?
Sikkerhet i forhold til feil på det elektriske anlegge / lynnedslag etc. må nok være grunnen. Ellers ville jeg valgt å ha ladekabelene i. Hadde de i tillegg lagt til endret ladegrense i appen, så kunne man ladet bilen fullt opp før man hentet den etter en lengre reise.

LMOR

Ikke rart mange kvir seg for å kjøpe elbil. Alt for mye å huske på med risiko for at bilen blir ødelagt hvis en ikke tenker hver kveld hvordan en skal bruke bilen dagen etter.
Det var mye om dette den gangen jeg kjøpte første elbil, men basert på erfaring med dårligere kjøling av batterier enn det iX har.
Nå har mange hatt elbil i 10år, og jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at saktelading til 100% er et problem på i3. Det er mange faktorer som reduserer kapasiteten, som er helt uavhengig av ladesyklus. Min første i3 har fremdeles omtrent samme kapasitet etter å ha blitt ladet til 100% 2000x. Ser mange andre som rapporterer det samme.
Lader aldri mobilen til 80% heller, som er mye viktigere, fordi jeg ikke vet hva jeg faktisk trenger i morgen.
Greit at vi har forskjellig overbevisning, men en trenger ikke skrive «alle vet det er slik», når en ikke har kan dokumentere hverken det ene eller det andre.

Jeg tror også det har betydning, men marginalt ift alle faktorene og ikke nok til at skal trenge å bekymre seg for dette hver dag. I bruksanvisning til mikrobølgeovner må det stå at den ikke egner seg til å tørke en katt, for å unngå å bli saksøkt i USA, så vage anbefalinger er ikke det samme som krav/forbehold.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA