Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

geear

Solgte solstrøm for 1126,- kroner i april. Og sparte vel enda litt mer, på den andre halvparten som jeg brukte selv. Vi ser nok på ganske redusert nedbetalingstid om dette fortsetter. Ikke plager solcellene noen heller... selv om man nok kan diskutere fornuften i en livsløpssyklus.

stefse

Sitat fra: THE på mandag 02. mai 2022, klokken 08:18
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 01. mai 2022, klokken 22:02
I Norge burde vi ha plenty med fjellområder for vindkraft, og det sies at Finnmark har bra vindforhold.
Innvendingene mot landvind, er hovedsakelig komfort.  Til slutt blir det en avveining mellom komfort og bærekraft. Da velger man å presentere komfort som naturværn.
Alle som har tatt fly over Norge har vel lagt merke til at det er ca. 100% av landområdene i Norge, utenom Østlandet, som består av fjell. Kun noen små spredte revner ned i daler som er bebygde eller er egnet til bruk.

Jeg er absolutt for å verne mye av naturen vår, men der det allerede er massive inngrep i fjellheimen, f.eks. høyspentlinjer, og ikke minst vannmagasiner med regulering og dammer og tilhørende veinett, så bør det være mulig å bygge ut store mengder landbasert vindkraft. Det er en del ulemper i form av støy, visuell forurensing og uheldig påvirkning på dyre- og fugleliv som følge av vindmøller, men disse ulempene får vi som følge av all menneskeskapt inngripen i naturen i en eller annen form.

Spørsmålet er om det er noe poeng i å bygge ned norsk natur for å bygge ut kraftproduksjon hvis hele hensikten med utbyggingen er å argumentere for enda kraftigere utenlandskabler for å eksportere det nye kraftoverskuddet også, noe som høyst sannsynlig vil sørge for varig høye norske strømpriser. Jeg er heller ikke motstander av norsk havvindutbygging, og mener det er et stort potensiale for Norge til å bidra til det grønne skifte ved å produsere fornybar strøm for eksport. Målet må være å få til avtaler for internasjonal handel med strøm som klarer å sørge for rimelige priser for innenlandsk strømforbruk, samtidig som eksport/import følger markedspriser. Da må det også være en regulering på hvor mye som kan eksporteres sett opp mot magasinfylling. Selv med en massiv vindkraftutbygging i Norge, så er det vannkraften vår som vil være det viktigste mtp. forsyningssikkerhet.
Det er bare en fornuftig måte å eksportere denne vindkraften på, og det er ved at markedet som vil ha den, bygger den ut og bygger kabel til seg selv, og bare det. Da kan Norge fortsette som i dag og selge energiprodukter rett fra sokkelen til forbrukeren. Det er vist dette man vil uansett.
Vannkraften bør isoleres fysisk fra energisluket, og dermed fortsatt benyttes til å holde landet bosatt og sysselsatt på normalt vis.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på mandag 02. mai 2022, klokken 11:45
Det er bare en fornuftig måte å eksportere denne vindkraften på, og det er ved at markedet som vil ha den, bygger den ut og bygger kabel til seg selv, og bare det. Da kan Norge fortsette som i dag og selge energiprodukter rett fra sokkelen til forbrukeren. Det er vist dette man vil uansett.
Vannkraften bør isoleres fysisk fra energisluket, og dermed fortsatt benyttes til å holde landet bosatt og sysselsatt på normalt vis.

Mange ser det ikke slik - mange ønsker at Norge skal redde verdens klima med ren energi - og siden vi har areal som kan bygges ned så betyr ikke natur noe som helst. Det er jo dette som preger "miljø" politikken om dagen. Dvs. det handler ikke om miljø - det handler om klima. De eneste gangene man snakker om miljø er i byene der dette betyr å sage ned trær og etablere flere sykkelveier.  Den "gammeldagse" og tilsynelatende utdaterte ideen om å ta vare på naturen, ikke ødelegge og la ethvert sted du kommer til se likedan ut når du forlater det - alt dette er død og begravet ser det ut som. 

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. mai 2022, klokken 14:40

Mange ser det ikke slik - mange ønsker at Norge skal redde verdens klima med ren energi - og siden vi har areal som kan bygges ned så betyr ikke natur noe som helst.

Det er vel INGEN som hevder det, men at mange faktisk mener at Norge har gode,svært gode, forutsetninger for å BIDRA til det er åpenbart. Muligens kan det ha en viss sammenheng med at vi som tjener hver dag en formue på å selge olje og gass også bør ta et visst ansvar, ja kanskje sågar bruke noe av disse inntektene til å utvikle ny teknologi som kan bidra, og kanskje også bli en ny "industri" for Norge som betyr en vinn/vinn?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Nå er det vannsparing i Oslo kommune, så spørs det om vi rekker å få melding om strømrasjonering av samme årsak...  8)

https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/vannsparing/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Sitat fra: arthur på mandag 02. mai 2022, klokken 14:44
Det er vel INGEN som hevder det ("mange ønsker at Norge skal redde verdens klima med ren energi")

Ikke sagt direkte, nei, men man trenger ikke se mye nyheter før man skjønner at det nok er mange som skal gjøre sine hoser grønne hos pampene i EU (no pun intended).

men at mange faktisk mener at Norge har gode,svært gode, forutsetninger for å BIDRA til det er åpenbart.

Det har vi, men måten de hllder på når det gjelder strømmen vår kan best sammenlignes med den minste i søskenflokken som er snill og spandabel, og gjerne gir et par drops til sine litt eldre (og mye sleipere) søsken når de spør pent. Helt til han ikke har noe lørdagsgodt igjen selv.

Jeg har ingen problemer med å bidra med noen kroner til en god sak når det kommer innsamling på døra, men kun av det som er igjen etter at mine egne forpliktelser er dekket og jeg har lagt til side litt til uforutsette hendelser. Slik tenker ikke politikerne, det er i alle fall sikkert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hELgenen

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. mai 2022, klokken 14:40

Mange ser det ikke slik - mange ønsker at Norge skal redde verdens klima med ren energi - og siden vi har areal som kan bygges ned så betyr ikke natur noe som helst.

Det er vel INGEN som hevder det, men at mange faktisk mener at Norge har gode,svært gode, forutsetninger for å BIDRA til det er åpenbart. Muligens kan det ha en viss sammenheng med at vi som tjener hver dag en formue på å selge olje og gass også bør ta et visst ansvar, ja kanskje sågar bruke noe av disse inntektene til å utvikle ny teknologi som kan bidra, og kanskje også bli en ny "industri" for Norge som betyr en vinn/vinn?

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/7KWl5B/mener-klimakutt-vil-kreve-naturinngrep-maa-erkjenne-at-det-blir-en-brutal-omstilling

Sånn - da kan du føre opp de du omtaler som "ingen" som faktisk mener vi skal ofre norsk natur :

* Bellona-leder Frederic Hauge
* Espen Barth Eide (Ap)
* Truls Gulowsen (Naturvernforbundet - litt lunken, men ofrer villig ved behov)
* Rasmus Hansson i MDG - (ikke i urørt natur - men gjerne ellers)

Og det er mange andre "grønne" der ute som gjerne ofrer litt natur for klima.

arthur

Her tror jeg nok du har misforstått hva jeg skriver og trolig har jeg misforstått hva du egentlig mente med hva du opprinnelig skrev? Jeg sier at INGEN hevder at vi skal redde verdens klima, underforstått ALENE. Jeg påpeker også det ved å si at i mine øyne påhviler det oss et betydelig ansvar å BIDRA til dette og jeg begrunnet hvorfor.

Å "kun" bidra når man selv har dekket alle behov samt lagt litt til side før man bistår andre (nevnt av et annet medlem) får meg til å tenke på; Først meg selv og så meg selv og så min neste hvis det er til mitt eget beste. Enda godt at ikke alle tenker slik.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Er det mulig!

Kopi under med lenke:

Flere timer mandag blir strømmen i Sør-Norge nesten 20 ganger svenskeprisen
Strømpris på nesten 3,50 kr/kWh mandag morgen både i Stockholm og Oslo.
Men nesten halve døgnet er prisen i Sør-Norge minst ti ganger høyere.

1. mai 2022 15:51 OPPDATERT  1. mai 2

https://www.europower-energi.no/nyheter/flere-timer-mandag-blir-strommen-i-sor-norge-nesten-20-ganger-svenskeprisen/2-1-1210269?utm_campaign=Nyhetsbrev

Electric cars in Norway

Enig. Støre & co må reise ned til Brussel og reforhandle asap :+1:

Kopi:

For å redde norske strømkunder må Støres regjering fremme et enkelt krav til EU, og sjansen for å nå fram er stor, hevder kraftveteran.

01.05.22 10:13

Morten Solli

https://www.nettavisen.no/okonomi/alarm-beskjed-fra-kraftveteran-det-finnes-ingen-andre-losninger/s/5-95-466207

stefse

Be om lov fra EU for å få lov til å spare en skvett vann til vinteren, herregud... Hvordan går det an å stelle seg slik. Det er Norge som vet hvordan norsk vannkraft fungerer. Dette er det bare å gjøre, ikke be noen om noe som helst. Hvis de finner noe å klage på etterpå, så får man ta det da. Mye sannsynlig blir det ikke en sak uansett.
Men frykten for at slangen kanskje kan være giftig er større en frykten for å faktisk undersøke det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2022, klokken 00:06
Be om lov fra EU for å få lov til å spare en skvett vann til vinteren, herregud... Hvordan går det an å stelle seg slik. Det er Norge som vet hvordan norsk vannkraft fungerer. Dette er det bare å gjøre, ikke be noen om noe som helst. Hvis de finner noe å klage på etterpå, så får man ta det da. Mye sannsynlig blir det ikke en sak uansett.
Men frykten for at slangen kanskje kan være giftig er større en frykten for å faktisk undersøke det.

stefse :+1: helt enig med din vurdering. Jonas&co bør bare kjøre på nå. Det er tross alt vi som sitter på råvarene.... strømmen..

Artig lesing der og Westre angrer ikke på noe han:

Westre understreker at han selv støttet har det regimet vi har utviklet:

- Det var plausibelt den gangen, men ingen så for seg de endringene vi har opplevd det siste året. Men selve markedsmodellen må ikke endres - det er de regulatoriske prinsippene som må gås gjennom. Vi kan ikke vente til Energikommisjonen har gjort seg noen tanker om dette - det er nå det må handles!

Men jeg synes han er god på vurderingene sine for dette under kan bli litt av en smjørje:

Kopi:

- Fanget i regelverket

Konsekvensen er åpenbar, mener Westre:

- Vi er bundet av et regelverk som gjør at kraften går ut av landet så lenge prisene er høyere ute enn i Norge.

Mens landene på kontinentet har lagre som hele tiden kan etterfylles, hvis de kjøper inn nok, har ikke vi mulighet til å bestille tankbiler for å fylle opp vannlagrene. Er det ikke snø i fjellet, er det usannsynlig at vi får fylt opp vannmagasinene:

- Dermed får vi en asymmetrisk ubalanse mellom Norge og utlandet, og dette burde vært hensyntatt i forordningen. Da kunne man lagt begrensninger på kraftflyten ut når det er lite vann i magasinene og når risikoforholdene tilsier at flyten vil gå ensidig ut av landet. Det eneste som kan stoppe dette, er en svært anstrengt kraftsituasjon, der sannsynligheten for rasjonering er større enn 50 prosent. Da kan vi få svarte lamper og det som kalles SAKS-tiltak. Når vi er der, blir det rasjonering. Der bør vi ikke havne.

hELgenen

Her er mer info om dette som omtales som SAKS tiltak :

https://www.statnett.no/contentassets/67e76050727445cbb380d6546c41ff60/saks-2014---gjennomgang-av-og-behov-for-saks-tiltak.pdf

Det er interessant lesning for den som vil se hva Statnett tenkte i 2014.

Dette med rasjonering og kostnadene ved dette er noe som modelleres - dvs. man oppretter ulike straffekostnader  som da modellen for prissetting av vannet ser. Hva disse rasjoneringsprisene faktisk vil bli vet vel ingen.

Måten en vil håndtere rasjonering på vil trolig være at en del industri får beskjed om å stoppe ned sin produksjon. Dette vil selvfølgelig kunne få store samfunsmessige konsekvenser ved at arbeidstakere må permitteres og industrien som rammes vil jo som leverandør kanskje bryte sine avtaler. Før vi er der vil nok markedet prøve å få til import av kraft fra utlandet - og dermed må vi kjøpe tilbake kraft vi allerede har solgt - og dersom vi kjøper tilbake dyrere enn vi solgte det til før - vel så kan nok dette anses som en matematisk fasit på
en blunder og samfunnsøkonomisk kostnad. Mao. da er man der at markedet med fasiten i hånd ikke har klart å disponere kraften rett. Og dette med at Tyskland faktisk er avhengig av russisk gass har jo vært kjent lenge - Så skulle Tyskland stoppe for import av russisk gass - men den konsekvens at vi må kjøpe tilbake kraft til høyere pris enn vi solgte den for - så har man gjort feil vurderinger underveis. Mao. kan en udiskutabel fasit komme lenge før vi begynner med rasjonering.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 08:21
Her er mer info om dette som omtales som SAKS tiltak :

https://www.statnett.no/contentassets/67e76050727445cbb380d6546c41ff60/saks-2014---gjennomgang-av-og-behov-for-saks-tiltak.pdf

Det er interessant lesning for den som vil se hva Statnett tenkte i 2014.

Dette med rasjonering og kostnadene ved dette er noe som modelleres - dvs. man oppretter ulike straffekostnader  som da modellen for prissetting av vannet ser. Hva disse rasjoneringsprisene faktisk vil bli vet vel ingen.

Måten en vil håndtere rasjonering på vil trolig være at en del industri får beskjed om å stoppe ned sin produksjon. Dette vil selvfølgelig kunne få store samfunsmessige konsekvenser ved at arbeidstakere må permitteres og industrien som rammes vil jo som leverandør kanskje bryte sine avtaler. Før vi er der vil nok markedet prøve å få til import av kraft fra utlandet - og dermed må vi kjøpe tilbake kraft vi allerede har solgt - og dersom vi kjøper tilbake dyrere enn vi solgte det til før - vel så kan nok dette anses som en matematisk fasit på
en blunder og samfunnsøkonomisk kostnad. Mao. da er man der at markedet med fasiten i hånd ikke har klart å disponere kraften rett. Og dette med at Tyskland faktisk er avhengig av russisk gass har jo vært kjent lenge - Så skulle Tyskland stoppe for import av russisk gass - men den konsekvens at vi må kjøpe tilbake kraft til høyere pris enn vi solgte den for - så har man gjort feil vurderinger underveis. Mao. kan en udiskutabel fasit komme lenge før vi begynner med rasjonering.
hELgenen :+1: takker .. det om "saks" var ukjent for meg.

Statnett er jo fagorgan og de har egeninteresse i å få mest mulig å gjøre...  klart de framsnakket dette dagens regime overfor Stortinget... det blir likt som i DAB saken det....

Jonas&co må dra i håndbrekket  ;) og forhandle seg ut av dette regimet asap.

Radial

Dette vil briste tenker jeg, vi er ukesvis fra regn...Kornet spirer ikke og bøndene må snart vanne for å få i gang vekst (men har ikke vann), Russland kutter snart gassen til Tyskland når gassen ikke betales i rubler, og vann magasinene i sør som forsyner UK og EU med strøm er også tømt.

Og imens venter regjeringen på en kommisjon, og klarer f**n meg ikke tenke selv. Energi ministeren burde sittet med en live-feed på magasinkapasiteten i hele Sør-Norge, og hatt jevnlig dialog med NVE og Statkraft direkte i disse dager.
Frykter de ansvarlige er langt unna rattet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA