Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

En behøver verken være økonom, geolog eller meteorolog for å skjønne problemstillingen. "Ekspertisen" i kraftbransjen blir avfeid og på grensen til latterliggjort som grådige egoister.
Folk er ikke interessert markeder og eksportinntekter, folk vil  leve et normalt liv slik vi har gjort i årtier og vi forventer at samfunnets infrastruktur fungerer slik tiltenkt når vi bygget det ut.

Som jeg sa tidligere, det er ikke mangelen på å forstå problemet, det er mangel eller frykt for å GJØRE NOE. Og her kommer dagens regjering til kort. Det er INGEN i Norge bortsett fra nevnte bransje som frykter noe som helst fra dette markedet og dets regulatorer.
Vi er nå der at det uansett er bedre å betale bøter eller hva dem nå truer med, enn å gå tom for livsviktig energi.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2022, klokken 08:51
En behøver verken være økonom, geolog eller meteorolog for å skjønne problemstillingen. "Ekspertisen" i kraftbransjen blir avfeid og på grensen til latterliggjort som grådige egoister.
Folk er ikke interessert markeder og eksportinntekter, folk vil  leve et normalt liv slik vi har gjort i årtier og vi forventer at samfunnets infrastruktur fungerer slik tiltenkt når vi bygget det ut.
Det politikerne må innse er jo at kraftbransjen skal tjene det norske folk. Man ønsker stabil,  sikker og klima/miljøvennlig kraft til en rimelig og forutsigbar pris.

Bransjen selv driver som om målet er at de skal tjene mest mulig penger, og politikerne lytter. Det er hele problemet. Politikerne må få hjelp til å åpne øynene og se hvordan de blir lurt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:02
Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2022, klokken 08:51
En behøver verken være økonom, geolog eller meteorolog for å skjønne problemstillingen. "Ekspertisen" i kraftbransjen blir avfeid og på grensen til latterliggjort som grådige egoister.
Folk er ikke interessert markeder og eksportinntekter, folk vil  leve et normalt liv slik vi har gjort i årtier og vi forventer at samfunnets infrastruktur fungerer slik tiltenkt når vi bygget det ut.
Det politikerne må innse er jo at kraftbransjen skal tjene det norske folk. Man ønsker stabil,  sikker og klima/miljøvennlig kraft til en rimelig og forutsigbar pris.

Bransjen selv driver som om målet er at de skal tjene mest mulig penger, og politikerne lytter. Det er hele problemet. Politikerne må få hjelp til å åpne øynene og se hvordan de blir lurt.
Men de tjener jo penger FOR politikerne. Politikerne må få hjelp til å forstå hva som skjer når man plutselig ilegger en slik enorm skattøkning på innsatsmidler og inndrar kjøpekraft på denne måten.
Når det gjelder klimamål må de også forstå at det ikke er opplagt at EU skjønner vannkraftsamfunnet, og at det ikke bare er å kopiere direktiver fra Brussel. Som en nevnte her, vi kan ikke bestille tankbiler til å fylle opp kraftverkene våre.
SAMT at det ikke er en opplagt sammenheng mellom høy strømpris og mindre forurensning. I Norge er nok denne korrelasjonen NEGATIV, noe EU myndighetene heller ikke ser ut til å ta hensyn til.

Krafteksport fra sokkelen, OK. Men den må kjøre sitt eget løp og ikke kobles til Norsk samkjøring/prissetting slik at alle i hele landet må overby Tyske og Engelske fabrikker for å holde en lunk i huset.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:20
Men de tjener jo penger FOR politikerne. Politikerne må få hjelp til å forstå hva som skjer når man plutselig ilegger en slik enorm skattøkning på innsatsmidler og inndrar kjøpekraft på denne måten.
Jeg mistenker politikerne for å tro / ønske at de høye inntektene kommer fra Europa, og ikke helt tar inn over seg at de høye prisene først og fremst går ut over norske innbyggere og bedrifter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:11
Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:20
Men de tjener jo penger FOR politikerne. Politikerne må få hjelp til å forstå hva som skjer når man plutselig ilegger en slik enorm skattøkning på innsatsmidler og inndrar kjøpekraft på denne måten.
Jeg mistenker politikerne for å tro / ønske at de høye inntektene kommer fra Europa, og ikke helt tar inn over seg at de høye prisene først og fremst går ut over norske innbyggere og bedrifter.

Mulig det finnes noen politikere der ute ennå som ikke helt har fått med seg hvor 90%+ av alle pengene kommer fra - men jeg tviler.  Ting tar tid, men jeg leser om stadig flere som opplever at de har dårligere råd og som da gjør tilpasninger i sin egen økonomi. Gradvis vil jo dette også merkes på makro nivå.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:39
Mulig det finnes noen politikere der ute ennå som ikke helt har fått med seg hvor 90%+ av alle pengene kommer fra - men jeg tviler.
Det stemmer nok, men det er forskjell på å ha fått det med seg, og virkelig ta det til seg og ta lærdom av det. Det er jo mye mere behagelig å late som om det ikke er sånn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:47
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:39
Mulig det finnes noen politikere der ute ennå som ikke helt har fått med seg hvor 90%+ av alle pengene kommer fra - men jeg tviler.
Det stemmer nok, men det er forskjell på å ha fått det med seg, og virkelig ta det til seg og ta lærdom av det. Det er jo mye mere behagelig å late som om det ikke er sånn.
Mulig du har et poeng Helgenen, noen politikerne har kanskje blitt forledet (av kraftbransjen) til å tro at Norge soper inn store summer på dette fra utlandet. Men jeg heller mer til at det er en ren paralysering når embedsfolkene forteller dem at "EU har bestemt", "markedet", bla bla. Da blir de totalt handlingslammet i topplokket, og tror de ikke kan gjøre noe før en eventuell rasjoneringssituasjon oppstår, og det blir mørkt i lampa hjemme.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:47
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:39
Mulig det finnes noen politikere der ute ennå som ikke helt har fått med seg hvor 90%+ av alle pengene kommer fra - men jeg tviler.
Det stemmer nok, men det er forskjell på å ha fått det med seg, og virkelig ta det til seg og ta lærdom av det. Det er jo mye mere behagelig å late som om det ikke er sånn.
De kan jo bare drive med litt «cherry picking» og bare lese om at det går bra i økonomien og tenke at så lenge Yara, Eqinor, DnB mfl går bra så er det ikke noe problem. Vedum har jo regnet ut at «folk flest» får mer penger å rutte med, det er bare å lene seg tilbake og la det stå til.

PS lurer på om det er samme type økonom som regnet ut at strømprisen bare ville stige med noen øre pga de siste utenlandskablene, som har hjulpet Vedum?

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 03. mai 2022, klokken 15:31
PS lurer på om det er samme type økonom som regnet ut at strømprisen bare ville stige med noen øre pga de siste utenlandskablene, som har hjulpet Vedum?
Skulle gjerne sett kalkulatoren til finansdepartementet. Det er varslet en prosent renteøkning i året. På 3,4 mill blir det 34k. Har de regnet snitt da, og trukket fra skattefradraget?

Uansett er det jo slik at om ett år så har renten gått opp med en prosent, og den prosenten forsvinner ikke. Og tilsammen er det jo varslet 2%, dvs 68k (minus fradrag) ekstra renteutgifter / år. Det er det som er den reelle belastningen fra rentestigningen.

Strøm og drivstoffutgifter må og være regnet på snittverdier, som heller ikke er representative for barnefamilier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2022, klokken 11:32
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:47
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:39
Mulig det finnes noen politikere der ute ennå som ikke helt har fått med seg hvor 90%+ av alle pengene kommer fra - men jeg tviler.
Det stemmer nok, men det er forskjell på å ha fått det med seg, og virkelig ta det til seg og ta lærdom av det. Det er jo mye mere behagelig å late som om det ikke er sånn.
Mulig du har et poeng Helgenen, noen politikerne har kanskje blitt forledet (av kraftbransjen) til å tro at Norge soper inn store summer på dette fra utlandet. Men jeg heller mer til at det er en ren paralysering når embedsfolkene forteller dem at "EU har bestemt", "markedet", bla bla. Da blir de totalt handlingslammet i topplokket, og tror de ikke kan gjøre noe før en eventuell rasjoneringssituasjon oppstår, og det blir mørkt i lampa hjemme.

Jeg tror ikke kraftbransjen er den som har forledet i første rekke her - det er nok mer klima-bevegelsen som har arbeidet dette frem gjennom aktiv påvirkning av både politikere og byråkrater. Mange mener jo at dette er vinn-vinn situasjon. Vi presser ned vårt eget forbruk fordi det er så dyrt, vi kan selge mer til Europa slik at de kan fase ut fossille kilder. Og for dette får man altså penger inn i statskassen og folk får mindre å bruke mellom fingrene og blir ennå mer avhengig av beslutningstagere - altså politikere - jmf. dagens støtteordning.

Det er en perfekt overgang til et samfunn der klima-fantaster og overformynderi politikere kan føle seg viktig for samfunnets og verdens utvikling.  Enkelte ganger så tror jeg faktisk det er en god porsjon egoisme som ligger skjult der i bakgrunnen også - dvs. at politikere og andre beslutningstagere drives mer frem av makt enn ønske om å gjøre gode gjerninger for samfunnet. Og når klima idealisten møter makt mennesker og de begge kan tjene på et godt samarbeid så er vel det meste sagt.....

engolf

NRK borde laga en serie "Norges vattenmagasin minut för minut".

turfsurf

Den hadde blitt kort, er jo snart tomt for vann...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#2877
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 20:07
Den hadde blitt kort, er jo snart tomt for vann...

Tja... ikke helt tomt enda, da....la oss si det ville blitt noen måneder med sammenhengende program da  ;)

Ser for meg eksklusive intervju fra dusjen der ola nordmann klarer å dusje på under 0.3 liter vann blank  inkludert 0.1 liter obligatorisk tissing i dusjen ;D


https://www.tv2.no/a/14761332/


https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14746987/

Kopi:

Overskrift:
Nå er det på tide å tisse i dusjen igjen


Dersom man skal ta seg en dusj hjemme, så kan man spare èn toalettspyling ved å vente med å tisse til man er i dusjen.

stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 16:40
[Jeg tror ikke kraftbransjen er den som har forledet i første rekke her - det er nok mer klima-bevegelsen som har arbeidet dette frem gjennom aktiv påvirkning av både politikere og byråkrater. Mange mener jo at dette er vinn-vinn situasjon. Vi presser ned vårt eget forbruk fordi det er så dyrt, vi kan selge mer til Europa slik at de kan fase ut fossille kilder.

Vi kan vel ikke presse ned så mye. Det er vel mer snakk om å skru av industri og arbeidsplasser. Privatfolk kan kanskje gå over til mer vedfyring og gasspeiser. Som nevnt, vil høye strømpriser øke utslippet lokalt fra Norge.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på onsdag 04. mai 2022, klokken 07:26
Vi kan vel ikke presse ned så mye. Det er vel mer snakk om å skru av industri og arbeidsplasser. Privatfolk kan kanskje gå over til mer vedfyring og gasspeiser. Som nevnt, vil høye strømpriser øke utslippet lokalt fra Norge.
Dette er et poeng. Men hvor mye utgjør det i praksis at folk fyrer med ved?

Det har til tross for ekstreme priser på strøm i vinter ikke blitt noen markant reduksjon i forbruket.
Selv har jeg doblet vedforbruket, men det er fra ca 10 sekker forrige sesong til ca 25 sekker denne, det blir noen kilowatt spart, men ikke mange nok til at det slår ut på noen stattestikk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA