Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 07. mars 2022, klokken 23:18

Det er vel ingen som lagrer hydrogen i saltgruver i dag, så det er også et uferdig prosjekt...

Det er mye som gjenstår, men vi kan satse mer på løsninger og vi må redusere fosilt.

Jeg avviser ikke grønn hydrogen, som jeg sier må vi ha en variasjon av løsninger for å ikke gå over enda fler tippepunkter i forhold til global oppvarming.
Transport av hydrogen er ikke bærekraftig over lange avstander, så lokalisering er avgjørende for nytte.

Hydrogen er hovedløsningen slik det ser ut i dag. Jeg er enig med deg at transport av hydrogen er både dyrt og komplisert. Men det er faktisk billigere å transportere hydrogen i rør fra Nord-Afrika til Europa enn strøm (regnet per energimengde).

Lagring av hydrogen i saltgruver er en mange tiårs praksis og i store mengder som har vist seg å være både billig og sikkert. Per m3 lagres nesten like mye energi (214 til 458 kWh)  som per m3 litium-batteri. Chevron Philips har lagret 2.530 tonn i en gruve side åttitallet (ca 200 bar trykk).

I teorien finnes nok saltgruver (land og sjø) i Europa til å lagre 85 ganger Tysklands årlige forbruk. Lagringsmengden er 85.000 TWh, som er lik ca 30 ganger EU's årlige strømproduksjon.

Se cnbc.com/2020/11/1/how-salt-caverns-may-trigger ...

arthur

"Krigen i Ukraina har bidratt til å sende priser på olje, gass, gjødsel, aluminium, og i grunn det aller meste til værs."

https://www.dn.no/makrookonomi/ravarer/nikkelprisen-til-himmels-big-shot-i-short-skvis/2-1-1180629

Ikke akkurat dårlig nytt for oss norske nordmenn fra Norge så staten har nok råd til å gi tilbake den betydelige "merpris" vi må betale for strømmen om dagen?

Og hvor skal så de mange (påstander her) bedrifter flytte til egentlig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. mars 2022, klokken 11:49
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. mars 2022, klokken 11:35
Ja - Jeg og Elon er sjelden enige - men her er jeg enig med han.

Europa må bare legge bort klimahysteriet og fyre opp kjernekraftverkene og gjerne prøve å starte noen kullkraftverk også. Det er uansett en overgangsløsning som må på plass. Mulig det kan opprettes egne kibbutzer for MDG medlemmer et sted i indre Østfold nær et ulverevir dersom man føler det er helt feil medisin.

Skulle gjerne sett Elon spise kirsebær fra trærne som vokser i Tsjernobyl (som er i Ukraina). Er vel fortsatt ikke helt fritt for stråling derfra. Føler vi akkurat nå ser hvorfor en vil ha vekk kjernekraft når Russland bomber et kjernekraftverk (to dager siden ca).
Men dersom Tyskland kan fyre opp sine kjernekraftverk nå, så ville jeg støttet det....men at f.eks. østblokkland og Russland skal fyre opp sine eventuelt stengte kraftverk har jeg ikke sansen for. Det må på en måte ha troverdig vedlikehold, og helst sertifisering fra to-tre uavhengige organisasjoner...i tillegg til beskyttelse for bomber og granater.

Lurer på om Ukrainas sterke deltakelse i Paralympics har noe med ulykken i Tsjernobyl...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. mars 2022, klokken 01:45
Sitat fra: Counterpointer på mandag 07. mars 2022, klokken 23:18

Det er vel ingen som lagrer hydrogen i saltgruver i dag, så det er også et uferdig prosjekt...

Det er mye som gjenstår, men vi kan satse mer på løsninger og vi må redusere fosilt.

Jeg avviser ikke grønn hydrogen, som jeg sier må vi ha en variasjon av løsninger for å ikke gå over enda fler tippepunkter i forhold til global oppvarming.
Transport av hydrogen er ikke bærekraftig over lange avstander, så lokalisering er avgjørende for nytte.

Hydrogen er hovedløsningen slik det ser ut i dag. Jeg er enig med deg at transport av hydrogen er både dyrt og komplisert. Men det er faktisk billigere å transportere hydrogen i rør fra Nord-Afrika til Europa enn strøm (regnet per energimengde).

Lagring av hydrogen i saltgruver er en mange tiårs praksis og i store mengder som har vist seg å være både billig og sikkert. Per m3 lagres nesten like mye energi (214 til 458 kWh)  som per m3 litium-batteri. Chevron Philips har lagret 2.530 tonn i en gruve side åttitallet (ca 200 bar trykk).

I teorien finnes nok saltgruver (land og sjø) i Europa til å lagre 85 ganger Tysklands årlige forbruk. Lagringsmengden er 85.000 TWh, som er lik ca 30 ganger EU's årlige strømproduksjon.

Se cnbc.com/2020/11/1/how-salt-caverns-may-trigger ...
Et raskt søk på norsk viser

«Lagring under bakken
Lagring under bakken i geologiske formasjoner er et av alternativene for lagring av H2 i stor skala.

Utarmede gass- og oljereservoarer, kunstige saltgrotter, dype akvifere, grotter i hardt berg og forlatte gruver er mulige lagringsteder. For alle disse områdene trenger vi bedre å forstå de prosesser og konsekvenser som er involvert ved lagring av hydrogen, dette inkluderer mikrobielt forbruk, kjemiske reaksjoner, fysiske flytegenskaper og geologisk egnethet.

I NORCE har vi den nødvendige kompetansen for å utføre feltspesifikk og generell forskning for utvikling av lagringssteder under bakken.

Hovedkontakter: Nicole Dopffel, Bartek Vik, Roman Berenblyum»

Dette er et norsk kompetansesenter som påpeker ting som trengs å videreutvikles datert 2021

Kilde;

https://www.norceresearch.no/forskningstema/hydrogen

Wikipedia er preget av dårlige kilder og manglende verifikasjon

https://en.wikipedia.org/wiki/Underground_hydrogen_storage?wprov=sfti1

SINTEF (2021) snakker om potensial, ikke utprøvde løsninger

https://www.sintef.no/globalassets/project/hyper/presentations-day-2/day2_1125_caglayan_fjg.pdf

Det eneste som er nevnt i bruk er det gamle prosjektet i Texas fra 1980. Hvis det hadde vært løsningen burde dette vært veldig mye mer utbredt nå siden det er gått 40 år.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Følg med på Debatten nå på nrk tv as we speak om strømutgifter. Fredrik Solvang griller hele gjengen  :+1: herlig! Bilde viser dagens strømpriser i Europa.

Electric cars in Norway

arthur :+1: den DN lenken du postet, ligger den på pluss, eller er det feil på min mobil?

Anyway jeg fikk jo lest ingress... nikkel er dyrt...nå ja.. bra vi har Elon som kuttet ut det :D. Er det innafor å si det? He he... :D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. mars 2022, klokken 19:42

«Lagring under bakken
Lagring under bakken i geologiske formasjoner er et av alternativene for lagring av H2 i stor skala.

Utarmede gass- og oljereservoarer, kunstige saltgrotter, dype akvifere, grotter i hardt berg og forlatte gruver er mulige lagringsteder. For alle disse områdene trenger vi bedre å forstå de prosesser og konsekvenser som er involvert ved lagring av hydrogen, dette inkluderer mikrobielt forbruk, kjemiske reaksjoner, fysiske flytegenskaper og geologisk egnethet.

I NORCE har vi den nødvendige kompetansen for å utføre feltspesifikk og generell forskning for utvikling av lagringssteder under bakken.

Dette er et norsk kompetansesenter som påpeker ting som trengs å videreutvikles datert 2021

Kilde;

https://www.sintef.no/globalassets/project/hyper/presentations-day-2/day2_1125_caglayan_fjg.pdf

Det eneste som er nevnt i bruk er det gamle prosjektet i Texas fra 1980. Hvis det hadde vært løsningen burde dette vært veldig mye mer utbredt nå siden det er gått 40 år.

Gi meg den forsker som ikke konkluderer med at her må det forskes mer! Men faktum er at det finnes mange underjordiske lagre for hydrogen som har virket utmerket i flere titalls år. Teknologien anses å være vel utprøvd.

Saltgruver som hydrogenlagre som har vært i drift i mange år:

Teeside UK         210.000 m3     45 bar
Clemens Texas    580.000 m3  70-137 bar
Moss Bluff Texas  566.000 55-152 bar

Skifer

Labodice Tsjekkia 
Beynes Frankrike i området330.millioner m3 til sammen for de tre 90 bar (3,3 x 10 i åttende m3)
Ketzin Tyskland

Wikipedia er en god kilde og hevder seg godt i forhold til tilsvarende kilder (som Encyclopædia Britannica)!

Se: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352484721014414

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. mars 2022, klokken 21:40
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. mars 2022, klokken 19:42

«Lagring under bakken

Kilde;

Gi meg den forsker som ikke konkluderer med at her må det forskes mer! Men faktum er at det finnes mange underjordiske lagre for hydrogen som har virket utmerket i flere titalls år. Teknologien anses å være vel utprøvd.

Saltgruver som hydrogenlagre som har vært i drift i mange år:

Teeside UK         210.000 m3     45 bar
Clemens Texas    580.000 m3  70-137 bar
Moss Bluff Texas  566.000 55-152 bar

Skifer

Labodice Tsjekkia 
Beynes Frankrike i området330.millioner m3 til sammen for de tre 90 bar (3,3 x 10 i åttende m3)
Ketzin Tyskland

Wikipedia er en god kilde og hevder seg godt i forhold til tilsvarende kilder (som Encyclopædia Britannica)!

Se: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352484721014414
Vi kan komme tilbake til diskusjonen når det er overproduksjon av grønn hydrogen.

Det ligger et godt stykke frem i tid.

Det er imidlertid et problem med mange av teknologiene som kan bidra til å få ned karbonavtrykket.

Electric cars in Norway

Sitat

Gi meg den forsker som ikke konkluderer med at her må det forskes mer!

Enig! Men vi kan ikke legge opp til noe ny "månelanding" ref CO2-rensingen på gasskraftverket på Mongstad... det bare tar lang tid og koster for mye....

Vi må finne noen "lavthengende frukter" som det så fint heter.... quixfix er vel et annet ord som kan brukes her....

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:12

Vi kan komme tilbake til diskusjonen når det er overproduksjon av grønn hydrogen.

Det er imidlertid et problem med mange av teknologiene som kan bidra til å få ned karbonavtrykket.

Det er nok ikke så langt frem til at vi får store volumer med hydrogen i Europa (om planene slår til). Da vil det snart være behov for billig masselagring av hydrogen i saltgruver (og liknende). Lagring av komprimert gass og flytende gass i tanker er svært dyrt.

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:34
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:12

Det er nok ikke så langt frem til at vi får store volumer med hydrogen i Europa (om planene slår til). Da vil det snart være behov for billig masselagring av hydrogen i saltgruver (og liknende). Lagring av komprimert gass og flytende gass i tanker er svært dyrt.
Grønn hydrogen !

Ketill Jacobsen

Electric cars in Norway

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. mars 2022, klokken 21:34
arthur :+1: den DN lenken du postet, ligger den på pluss, eller er det feil på min mobil?

Anyway jeg fikk jo lest ingress... nikkel er dyrt...nå ja.. bra vi har Elon som kuttet ut det :D. Er det innafor å si det? He he... :D

Ja, ligger på pluss.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA