Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:32

I dag er det slik at innenfor en time og det er fem tilbydere og alle fem må brukes for å få nok strøm, så er høyeste bud (kr/kWh) som gjelder. Det er jo en ordning som alle tilbydere er fornøyd med og helt forferdelig for oss som må betale regningen!
Og gjett hvem som har hatt politikernes øre...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:32

I dag er det slik at innenfor en time og det er fem tilbydere og alle fem må brukes for å få nok strøm, så er høyeste bud (kr/kWh) som gjelder. Det er jo en ordning som alle tilbydere er fornøyd med og helt forferdelig for oss som må betale regningen!
Og gjett hvem som har hatt politikernes øre...
For ikke snakke om at det fyller lommebøkene (budsjettene), som i praksis trumfer ørene

Motorwatt

Det antydes nå at de også kan fylle opp med 1.500 milliarder ekstra i gass- og oljeinntekter i 2022.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. mars 2022, klokken 21:04
Det antydes nå at de også kan fylle opp med 1.500 milliarder ekstra i gass- og oljeinntekter i 2022.
Så ca ett statsbudsjett ekstra [emoji6]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

De sa 1700 milliarder på radioen, men det er jo ikke så viktig....

Motorwatt

Utgangspunktet var beregnet til 260 milliarder, så da blir det nok riktig med 1.760 milliarder  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Med tanke på disse enorme inntektene, hvorfor kan vi ikke bare gjøre en haug med tiltak som f.eks gigantisk havvind, oppgradere all vannkraft, kjøpe en haug Nu scale MSR reaktorer inkl noen gruver til å fylle med grønn hydrogen til div smelteverk og prosessindustrier ++

Alt finansiert av det enorme overskuddet og umiddelbart avskrevet slik at vi ble en stor nettoeksportør av kraft uten at vi får en superoppblåst kraftpris som vi har nå. Vi må bare bygge systemet delt for eksport og internt bruk.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. mars 2022, klokken 21:13
Utgangspunktet var beregnet til 260 milliarder, så da blir det nok riktig med 1.760 milliarder  ;D
[emoji1360][emoji3060]

Electric cars in Norway

1.760 milliarder....Da er det mer enn 2022 statsbudsjettet.

Kopi:

I 2022 er statens samlede inntekter beregnet til 1 553 milliarder kroner, og samlede utgifter til 1 576 milliarder kroner. Lånetransaksjoner er ikke medregnet i tallene. Holdes også petroleumsvirksomheten utenom, er inntektene 1 250 milliarder kroner og utgiftene 1 550 milliarder kroner.
12. okt. 2021

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2022/statsbudsjettet-2022-statens-inntekter-og-utgifter/id2873448/

arthur

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. mars 2022, klokken 21:27
Med tanke på disse enorme inntektene, hvorfor kan vi ikke bare gjøre en haug med tiltak som f.eks ......

Den sittende regjering har vel så langt vist seg fullstendig handlingslammet, gjør ingenting før "alle andre" har gjort,eller vedtatt noe, kommer diltende etter og har ingen visjoner utover noen tomme ord. Regjeringen har f.eks enda ikke bestemt hvilket departement som skal ha, eller ta, ansvaret for flyktningssituasjonen grunnet krigen i Ukraina!

Det eneste de nå er opptatt av er å krangle internt partiene imellom, håndtere svært kjedelige saker mht utskiftning av statsråder enten grunnet lovbrudd eller udugelighet, og å forsvare elektrifisering av Nordsjøen, et gedigent blindspor som de trolig til slutt må gi opp, håper i alle fall det.

Vi har som du riktig påpeker alle forutsetninger for å gjøre store ting, ting som både gavner samfunnet, den enkelte innbygger såvel som klima og miljø, men neida, ut å ri kjepphester er viktigst!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. mars 2022, klokken 21:04
Det antydes nå at de også kan fylle opp med 1.500 milliarder ekstra i gass- og oljeinntekter i 2022.

For akkurat 2022 bør en nesten trekke fra 1000 milliarder som har blitt "tapt" på aksjemarkedet (Oljefondet) pga uro...men en eier jo like stor andel av aksjene, så den nedgangen kan bli midlertidig...og sånn sett får en kjøpt flere aksjer på billigsalg med ny kapital....men kan jo være inntjeningen går ned de neste årene.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. mars 2022, klokken 21:04
Det antydes nå at de også kan fylle opp med 1.500 milliarder ekstra i gass- og oljeinntekter i 2022.

For akkurat 2022 bør en nesten trekke fra 1000 milliarder som har blitt "tapt" på aksjemarkedet (Oljefondet) pga uro...men en eier jo like stor andel av aksjene, så den nedgangen kan bli midlertidig...og sånn sett får en kjøpt flere aksjer på billigsalg med ny kapital....men kan jo være inntjeningen går ned de neste årene.

Det "tapet" kan jo motregnes den "fortjenesten" man hadde i 2020 slik at man i sum kommer ganske greit ut av det totalt sett. Sett over to år har man da "bare" tjent noen skarve fem, seks eller syv hundre milliarder kroner, men penger det og?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

"Interessant" å se hvor mye vi tjener på kablene om dagen, og hvor mye (mer) strømmen koster i land som Danmark, Tyskland, Nederland og England:

https://www.europower-energi.no/nett/statnett-tjente-4-3-millioner-i-timen-pa-sjokablene/2-1-1182632

Og for de som hevder at det er så kaldt i Norge og så varmt i "syden" så linker jeg til været på Kreta;

https://www.meteo.gr/cf-en.cfm?city_id=21

Og der koster strømmen det dobbelte av hva vi betaler i Sørnorge, husene er snaut nok isolerte og lønnen er en brøkdel av hva vi fattige nordmenn tjener.

Tror faktisk vi kan ha litt godt av å se litt lenger enn nesetippen?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 10. mars 2022, klokken 14:52
"Interessant" å se hvor mye vi tjener på kablene om dagen, og hvor mye (mer) strømmen koster i land som Danmark, Tyskland, Nederland og England:

https://www.europower-energi.no/nett/statnett-tjente-4-3-millioner-i-timen-pa-sjokablene/2-1-1182632

Og for de som hevder at det er så kaldt i Norge og så varmt i "syden" så linker jeg til været på Kreta;

https://www.meteo.gr/cf-en.cfm?city_id=21

Og der koster strømmen det dobbelte av hva vi betaler i Sørnorge, husene er snaut nok isolerte og lønnen er en brøkdel av hva vi fattige nordmenn tjener.

Tror faktisk vi kan ha litt godt av å se litt lenger enn nesetippen?

Men de i Kreta har jo absolutt ingenting å klage over. De må jo se hvor mye verre de har det i Ukraina....og sånn kan en fortsette...

Synes absolutt vi har grunn til å klage når staten håver inn på strøm fra hytter og bedrifter, mens staten blir midlertidig rikere, mens bedrifter og folk går konkurs, og økonomien kjøres til russisk nivå.

Synes og det er rart at ikke de som lager strømmen får ta del i merinntekten på utenlandske priser når strømmen selges til det dobbelte i utlandet. Men blir jo bedre når kablene er nedbetalt.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

#2174
Sitat fra: arthur på torsdag 10. mars 2022, klokken 14:52
"Interessant" å se hvor mye vi tjener på kablene om dagen, og hvor mye (mer) strømmen koster i land som Danmark, Tyskland, Nederland og England:

https://www.europower-energi.no/nett/statnett-tjente-4-3-millioner-i-timen-pa-sjokablene/2-1-1182632

Og for de som hevder at det er så kaldt i Norge og så varmt i "syden" så linker jeg til været på Kreta;

https://www.meteo.gr/cf-en.cfm?city_id=21

Og der koster strømmen det dobbelte av hva vi betaler i Sørnorge, husene er snaut nok isolerte og lønnen er en brøkdel av hva vi fattige nordmenn tjener.

Tror faktisk vi kan ha litt godt av å se litt lenger enn nesetippen?

Like interessant er det jo å se på hva merkostnaden på kraft er pr. time for AS Norge i Sør Norge som følge av utvekslingen på utenlandskablene. Det er jo slik at det meste av pengene som renner inn her i bunn og grunn stammer fra norske innbyggere. Og ikke bare det - Statnett drar KUN inn halvparten av gevinsten på flaskehalsinntektene fordi avtalene er utformet slik at gevinsten skal deles mellom de nettselskapene som er på hver side av kabelen.  Så av hver krone vi betaler inn så skal motparten ha 50 øre...

Jeg har gjort en grovt overslag og funnet ut at det merkostnaden pr. time til ca 20-25 millioner kroner for SØR NORGE som følge av de økte prisene. Med merkostnad regner jeg her en differansen mellom en normalpris på 30 øre og en ny pris på 2.26 kroner (sør Norge pris). Videre har jeg estimert forbruket i Sør Norge pr. time til å være 11864 MW (Hele Norge så ligger nå forbruket på et sted mellom 16.000 og 19.000 - men så bor omtrent 2/3 i sør Norge)
Merkostnaden på de økte prisene er så regnet ut ved å verdisette volumet i Sør Norge pr. time - totalt 11864 MW a 226-30 EURO/MW = EUR 2 328 607.25 (bruker Euro her i beregningen her)

Bruker vi så kurs 10.14 blir det 23.6 Mill.kr

Så da har vi altså oppnåd en MER kostnad på ca 23 Millioner kroner pr. time

Av dette så klarer altså statnett å dra inn KUN 4.3 millioner

Synes ikke dette er noe å klappe i hendene for........



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA