Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

kzh

Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:38
Ser flere synspunkt i media trekker i denne retning som samfunnsøkonomen Kjell Roland presenterer. Det var jo en kar på Debatten hos Fredrik Solvang som sa det samme....se i nrk-spillern...

Er det innafor å si jeg er helt enig?

Jeg forstår det ikke selv! Hva skal vi med disse Fjordkraft, Norgesenergi, osv og alle selskapene som bare driver med salg av strøm?

De må gjerne opprette et statlig selskap som selger strøm eller la nettselskapene selge strøm, men jeg ser ingen grunn til å forby selskaper som f.eks Norgesenergi å selge strøm. Folk bør få velge selv, om de vil kjøpe statlig eller privat. Om ikke det statlige selskapet (eller nettselskapet) tilbyr avtaler som jeg vil ha ser jeg ingen ulempe i å kunne handle strøm andre steder.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:38
Jeg forstår det ikke selv! Hva skal vi med disse Fjordkraft, Norgesenergi, osv og alle selskapene som bare driver med salg av strøm?

Jeg har siden august ifjor shoppet mye rundt med forskjellige levrandører og på vegne av flere, og ingen tvil om at jeg da både på egne, og andres, vegne har spart mye i forhold til om vi hadde hatt en leverandør. Å hevde noe annet blir som å si at det er synd at vi ikke har Telenor som onopolist på telefon som vi var så "heldige" å ha i mange tiår.
Senest for en uke siden inngikk jeg en avtale om fast pris i tre måneder til 97 øre, hvilket statlig monopol tror du hadde gott en slik deal? Eller som NE hadde i høst, prismatch som for mange betød at de sparte store penger ved å benhytte denne.
Dette er bare et par av en rekke praktiske eksempler på siste månedene jeg kunne ha nevnt, men som sant er: Jeg er tilhneger av markedskrefter, ikke monopolister det være seg strøm, eller nyheter (ref. Putins Russland).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Merce

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:11
Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring. [emoji85][emoji2962]

Tull, det er kaldere vintre mange steder på Østlandet enn mange steder i Nord Norge..

automat

Sitat fra: kzh på lørdag 05. mars 2022, klokken 10:39
Sitat fra: automat på lørdag 05. mars 2022, klokken 10:28
Russland har utfordringer med oljesalget, pga frykt for nye sanksjoner.

https://www.dn.no/energi/olje/russland/krigen-i-ukraina/rekordrabatt-pa-russisk-olje-men-ingen-ville-kjope/2-1-1176784

«Rekordrabatt på russisk olje, men ingen ville kjøpe.
Tankredere frykter sanksjoner og vil ikke røre russisk olje.»

Shell har handlet på billigsalg;

https://www.reuters.com/business/energy/shell-buys-cargo-russian-crude-loading-mid-march-trafigura-2022-03-04/

«The cargo is due to load March 14-18 and is the first Russian crude deal in weeks to be seen in the window and the first since trade of Russian crude since the invasion of Ukraine began last week. Trafigura offered the cargo twice this week starting at a discount of minus $18.60 a barrel.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 05. mars 2022, klokken 11:54

Jeg har siden august ifjor shoppet mye rundt med forskjellige levrandører og på vegne av flere, og ingen tvil om at jeg da både på egne, og andres, vegne har spart mye i forhold til om vi hadde hatt en leverandør. Å hevde noe annet blir som å si at det er synd at vi ikke har Telenor som onopolist på telefon som vi var så "heldige" å ha i mange tiår.

Dette fordrer at man har mulighet til å holde seg orientert i strømmarkedet, og bruke tid på denne shoppingen. Og du vet jo ikke hvordan de prisene du har fått hadde stått seg mot monopolpriser.

For man må vel enten hoppe rundt mellom ulike introduksjonspriser, eller klare å spå fastprisene bedre enn selgerne for å kunne spare noe særlig på dette?

Og det er ikke noe automatikk i at monopol betyr dårlig tilbud. Vinmonopolet driver kundevennlig og effektivt utfra de rammebetingelsene de er gitt.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: Merce på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:11
Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring. [emoji85][emoji2962]

Tull, det er kaldere vintre mange steder på Østlandet enn mange steder i Nord Norge..
Nå snakket jeg om landsdelen som helhet.
Det går fint å flisespikke på at det er kaldest på Røros, men det forandrer ikke helhetsbildet.

Jeg kunne like gjerne sagt den nordligste landsdelen.

Mitt syn er at Norge burde hatt en produksjonspris + en fornuftig fortjeneste til HELE landet til alle kunder.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. mars 2022, klokken 15:43

Mitt syn er at Norge burde hatt en produksjonspris + en fornuftig fortjeneste til HELE landet til alle kunder.
100% enig. Trenger ikke være mere komplisert.

"Markedskreftene" som det så fint heter skal ikke ha noe med infrastruktur å gjøre. Helse, veier, septikk, vann, feiing etc er ikke markedsutsatt. Strøm er i samme kategori som disse. Basic internett tilgang burde og vært det.

De som vil ha alt markedsstyrt kan bare flytte til USA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat

"Markedskreftene" som det så fint heter skal ikke ha noe med infrastruktur å gjøre. Helse, veier, septikk, vann, feiing etc er ikke markedsutsatt. Strøm er i samme kategori som disse. Basic internett tilgang burde og vært det.

turfsurf  :+1: Helt enig!

Electric cars in Norway

Sitat fra: kzh på lørdag 05. mars 2022, klokken 10:39
Sitat fra: automat på lørdag 05. mars 2022, klokken 10:28
Russland har utfordringer med oljesalget, pga frykt for nye sanksjoner.

https://www.dn.no/energi/olje/russland/krigen-i-ukraina/rekordrabatt-pa-russisk-olje-men-ingen-ville-kjope/2-1-1176784

«Rekordrabatt på russisk olje, men ingen ville kjøpe.
Tankredere frykter sanksjoner og vil ikke røre russisk olje.»

Shell har handlet på billigsalg;

https://www.reuters.com/business/energy/shell-buys-cargo-russian-crude-loading-mid-march-trafigura-2022-03-04/

Shell burde skamme seg! :-1:

Kopi:

Shell Says It Bought Russian Oil After Government Talks

Company will divert Russia profits to humanitarian fund
Urals deal shows lack of Russia alternatives for energy buyers
Royal Dutch Shell Gas Stations Ahead of Earnings Figures

Photographer: Patrick T. Fallon/Bloomberg
ByArchie Hunter and Laura Hurst
5. mars 2022, 19:54 CETUpdated on5. mars 2022, 20:59 CET

After taking a barrage of criticism for buying a cargo of Russian crude, Europe's largest oil company Shell Plc says it's navigating the market with government guidance.

"We will continue to choose alternatives to Russian oil wherever possible, but this cannot happen overnight because of how significant Russia is to global supply," Shell said in a statement on Saturday. "We have been in intense talks with governments and continue to follow their guidance around this issue of security of supply."

Shell, which is based in London, didn't specify which governments it had been speaking to. An official at the U.K.'s Department for Business, Energy & Industrial Strategy declined to comment.

Shell bought a cargo of Urals crude oil from Trafigura Group on Friday, at a record discount to benchmark prices in a signal that major buyers will likely continue to make purchases of Russia's energy products despite its increasingly deadly war against Ukraine.

The deal also underlined the stark situation facing European and world energy buyers. They need to work out how to deal with the potential loss of one of the market's top suppliers, as a raft self-sanctioning effectively removes Russian product as an option.

For its part Shell, which moved to divest its stake in the Sakhalin-2 LNG project soon after Russia invaded Ukraine, has said it will donate profits from its Russian business to humanitarian aid agencies.

"Without an uninterrupted supply of crude oil to refineries, the energy industry cannot assure continued provision of essential products to people across Europe over the weeks ahead," it said. "Cargoes from alternative sources would not have arrived in time to avoid disruptions to market supply."

arthur

Med tanke på at Russland er verdens tredje største produsent av olje og verdens største eksportør, samt en av verdens største produsenter såvel som eksportører av gass så lurer jeg på hvordan folk her mener denne skal kunne erstattes sånn "over natten"? Skamme seg, eller fryse ogl a biler, båter, busser og fly bli stående?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 06. mars 2022, klokken 10:06
Med tanke på at Russland er verdens tredje største produsent av olje og verdens største eksportør, samt en av verdens største produsenter såvel som eksportører av gass så lurer jeg på hvordan folk her mener denne skal kunne erstattes sånn "over natten"? Skamme seg, eller fryse ogl a biler, båter, busser og fly bli stående?

https://www.nettavisen.no/okonomi/har-norges-storste-olje-og-gassekspert-rett-har-putin-et-veldig-stort-problem/s/12-95-3424252387

Over natten er litt upresist - men noen har altså tenkt på hvordan det kan gjøres.

Vil anta at det kommer en del nye Enøk pakker i hele Europa fremover også

automat

Stopp i russisk oljeeksport vil føre til at oljeprisen går i taket. Verdens oljereserver vil nok dekke inn det akutte behovet. Og så vil det kunne føre til at:
-OPEC øker produksjonen til maks kapasitet.
-Vesten må svelge en kamel, og la Iran øke produksjonen.
-Skiferolje og annen produksjon som er ulønnsom ved lav oljepris vil starte opp igjen.
-Fornybar energi blir mer lønnsom.

Og forbruket vil synke. Så spørs det bare hvor smertefull den forbruksreduksjonen blir.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Counterpointer

Lærte vi ikke nå nettopp under pandemien at vi kan klare oss meget godt uten å fly på ferie og en mengde andre ting som trenger olje?

Nå har vi enda en grunn til å omstille oss hurtig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA