Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:50
Sitat fra: arthur på lørdag 26. februar 2022, klokken 15:49
Lever du av reallønn eller nominell lønn siden du spør?

Selvfølgelig reallønn - ikke nominell (tallverdien av pengene). Det er hva vi får for pengene som betyr noe - altså reallønn. En reallønn som du ser av mitt forrige innlegg har gått ned og er faktisk svak negativ - altså blir vi fattigere og fattigere fremover om dette fortsetter.  Vi får altså mindre varer igjen for lønnen vi mottar enn før.

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Kjenner du mange som føler at de har blitt fattigere de siste tiårene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Er ikke "fattig", men har ikke fått mye lønnstillegg siste årene. Som regel er det kanskje 1-2% pr. år. Og alle får det samme tillegget - uavhengig av innsats.....motiverer skikkelig.

Min påstand er at reell inflasjon nå er oppe i ca 20% pr. år. Strømpriser opp minst 300%, huspriser opp ca 6% pr år, bensinpriser 20%. Leieprisene går også til himmels, i likhet med mat.

arthur

Sitat fra: filtvet på søndag 27. februar 2022, klokken 11:04
Er ikke "fattig", men har ikke fått mye lønnstillegg siste årene. Som regel er det kanskje 1-2% pr. år. Og alle får det samme tillegget - uavhengig av innsats.....motiverer skikkelig.

Da burde det være betyggende å vite at arbeidsligheten er på historisk lavt nivå og antall ubesatte stillinger meget stort? Gjennomsnittlig lønnsutvikling fra 2020 til 2021 var forøvrig 4,2%.

Hvis din reelle strømregning, kraft og nettleie, er tre ganger høyere (NETTO) enn du har vært vant til så er det noe riv ruskende galt med din regning!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Jada, men jeg trives der jeg er og jobber bla ikke fredager.

Penger er ikke alt. Å se barna vokse opp er mer verdt synes jeg. Du får aldri det tilbake om du jobber 8-20 og ikke rekker å være sammen med familien.

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 27. februar 2022, klokken 08:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:50
Sitat fra: arthur på lørdag 26. februar 2022, klokken 15:49
Lever du av reallønn eller nominell lønn siden du spør?

Selvfølgelig reallønn - ikke nominell (tallverdien av pengene). Det er hva vi får for pengene som betyr noe - altså reallønn. En reallønn som du ser av mitt forrige innlegg har gått ned og er faktisk svak negativ - altså blir vi fattigere og fattigere fremover om dette fortsetter.  Vi får altså mindre varer igjen for lønnen vi mottar enn før.

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Kjenner du mange som føler at de har blitt fattigere de siste tiårene?

Det siste året har jeg i alle fall fått en reallønnsnedgang - og jeg er ikke alene om det.
Alle pensjonister har jo f.eks gått ned i reallønn siste år.

Jeg synes det blir tullete å se 10 år tilbake og så se sin egen lønn nå sammenlignet med for 10 år siden.
De fleste ser maksimalt ett år tilbake  og sammenligner sin reallønn med hva man hadde forrige år.
Og nå ligger vi alle ann til å få en nedgang i reallønnen pga. økt inflasjon.

Og en sterk driver til dette er jo energiprisene.

Skjønner det er vanskelig å forholde seg til fakta - men selv om vi har blitt rikere siste 10 år - er innbyggerene i landet vårt nå i ferd med å bli fattigere.  Dvs. disponibel inntekt sett opp mot varekostnader ser ut til å bli mindre fremover.

Og skal lønnsforhandlingene i år bli styrt av teknisk beregningsutvalg vil vi få en ganske så stor negativ reallønnsutvikling også da de definerer 2.6% som forventet prisstigning.  Da vil rammene på årets lønnsoppgjør kanskje ende på 3.5% - mens den faktiske prisstigningen kanskje havner på 5-7%.

arthur

Ikke det minste vanskelig å forholde seg til fakta, men når man opererer med "alternative fakta" så gidder ikke jeg å forholde meg til disse eller fortsette diskusjon utifra disse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 27. februar 2022, klokken 17:37
Ikke det minste vanskelig å forholde seg til fakta, men når man opererer med "alternative fakta" så gidder ikke jeg å forholde meg til disse eller fortsette diskusjon utifra disse.

Flott - fordi jeg liker ikke å rote med alternative fakta.

Fakta er uansett at inflasjon desember 2021 ble på 5.3% - veldig mye styrt av høyere kraftpriser.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4700qa/prisveksten-endte-paa-53-prosent-i-2021-overraskende-hoeyt

Deretter gikk vi inn i januar med relativt liten justering av prisstigning - mens vi i februar har fått et løft igjen
som følge av økte matvarepriser. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/klar-beskjed-fra-norske-dagligvarekjemper-na-oker-matvareprisene/s/12-95-3424226586

På toppen av dette kommer nå konflikten i Ukraina som igjen vil presse kraftprisene samt gjøre internasjonal handel vanskeligere.

I Norge har vi lange tradisjoner for at man i lønnsforhandlinger tar utgangspunkt hva "Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene" kommer frem til.

Se : https://no.wikipedia.org/wiki/Det_tekniske_beregningsutvalget_for_inntektsoppgj%C3%B8rene

De har nå kommet med en rapport som jeg har vist til tidligere som antyder en prisvekst på 2.6%

Dersom dette blir styrende for lønnsforhandlingene i år så vil vi oppleve en negativ reallønnsvekst gitt at de utsikter til inflasjon som nå tegner seg.

Og til slutt viser jeg til utvalgets siste rapport der de sier i klartekst hva som skjedde i 2021 :

"Ikke reallønnsvekst i 2021 for gjennomsnittlig lønnstaker"

Rapporten kan leses i sin helhet her :

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/grunnlaget-for-inntektsoppgjorene-2022-forelopig-rapport/id2901339/

Vaduz

Nå har jo du tidligere diskutert deg grønn på at tesla SuC måtte åpne for alle biler fordi at en lite brukt superlader i Finnmark tok opp mye plass og bygget ned natur som du dermed mente var miljøfiendtlig, så du er jo over snittet glad i å spikke flis.

Du mener altså at svaret på inflasjonen vi opplever er et enormt lønnsoppgjør til norske arbeidstagere, helt løsrevet fra noen form for øket produktivitet eller effektivitet er løsningen på inflasjonen vi opplever? Det vil jo per definisjon være ekstremt inflasjonsdrivende.
Det blir ikke mer gass i Europa eller atomkraftverk i Tyskland om norske sykepleiere får mer betalt, heller omvendt. Samme gjelder alle varer, råvarer og tjenester det er mangel på for tiden.
Du bør se årsmøte og talen til avtroppende sentralbanksjef Øystein Olsen holdt for noen uker siden, så slipper du å snekre sammen egne hypoteser.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på søndag 27. februar 2022, klokken 19:37
Du mener altså at svaret på inflasjonen vi opplever er et enormt lønnsoppgjør til norske arbeidstagere

Hvor leser du det?
Er det virkelig det du får ut av informasjonen over?

Det jeg sier er at vi i Norge ligger ann til å få en negativ reallønnsutvikling basert på de rammene som ligger foran årets lønnsoppgjør - og at dette i stor grad er initiert av økte energipriser. Og i tidligere innlegg har jeg forsøkt å forklare hvorfor vi i Sør Norge opplever høye kraftpriser. Blant annet vist til den nye økte eksportkapasiteten på tilsammen 2800 MW i 2021 har medført at prisområde NO1,NO2 og NO5 er som limt til kontinentale priser, men at Sør Sverige faktisk, pga. overføringskapasiteten der og interne flaskehalser, faktisk får rimeligere strøm over tid enn Sør Norge. Dette vil, over tid, redusere konkurranseevnen til bedrifter og næringer i Sør Norge dersom dette fortsetter. Nivået på kraftprisene har jeg påpekt nå i større grad styres av gasspriser enn tidligere fordi Europa rett og slett har lagt i møllpose kullkraftverk etter kullkraftverk - samt også gått løs på kjernekraften. Men det er altså ikke det rekordhøye nivået på prisene i Europa jeg har sett på som den store utfordringen her - men den sterke knytningen vi I Norge nå har fått til Europeiske priser samt at vi har fått etablert en transittløsning mellom kontinentet og UK. En transittløsning som bidrar til at vi ikke lenger i Sør Norge vil få de laveste prisene på kraft i Europa - mao. reduserer vår konkurransekraft mot f.eks Sør Sverige.

Deretter har jeg påpekt at dagens regjering har forsøkt å møte utfordringen med økte kraftpriser ved å gå inn på spesifikke tiltak for ulike grupper - og at de hele tiden er på etterskudd og således kommer med ulike tiltak i etterkant for å "reparere" de uheldige virkningene for de ulike gruppene.  Jeg har ment at dette ikke er god løsning da de hele tiden vil komme nye grupper som rammes og at man i sluttenden vil ende opp med økt inflasjon. Jeg har også vist til at ca 90% av inntektene som Norge får på disse nye kablene faktisk stammer fra norske kunder - altså ikke rene eksportinntekter slik som man i stor grad får fra f.eks gass og olje.

I ulike innlegg har jeg så vist til at den langsiktige løsningen regjeringen kommer med vil medføre store negative miljømessige utfordringer da mer ikke regulerbar kraft - vindkraft på land og til havs, må bygges ut i vesentlig større omfang enn f.eks de 2800 MW som de nye kablene har åpnet opp for. Det er altså duket for mye støy fremover.

Jeg har aldri nevnt med ett ord at løsningen er et enormt lønnsoppgjør til norske arbeidstakere.
Jeg har derimot påpekt at med de rammene som nå ligger inne for årets lønnsoppgjør så er det mye som tyder på at den kan bli negativ. I fjor gikk den omtrent i null samlet sett - noen fikk redusert, noen fikk en liten økning av sin reallønn.

Og ja - jeg har påpekt for minst ett år siden at Tesla SuC skulle vært åpnet opp for alle - noe de da også gjør - men ser ikke helt relevansen dette har med denne saken å gjøre......

ToWalkOrDrive

Det som står i "avisene" er at:

- Norsk Industri (Lier Hansen) sier at – Vi vil se de endelige tallene fra Det tekniske beregningsutvalget som kommer 10. mars, før vi sier noe mer presist om hva det er mulig å få til.
Det er vel tall for 2022 de snakker om her...., men vi har jo allerede fått mye dyrere priser enn lønnsoppgjøret forrige sommer tok høyde for...faktisk 5,1% høyere siste 12 måneder...

- LO ønsker et oppgjør på ca 3,5%, og at Norsk Industri ikke kommer unna med 3%.

- Bedrifter i andre land som norske bedrifter konkurrerer med er anslått å få 3,5%

LO ønsker og å kompensere litt for tapt kjøpekraft i 2021.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/AL9Ab3/loennsoppgjoeret-du-kan-faa-18000-kroner

https://www.nho.no/lonn-og-tariff/lonnsoppgjoret/artikler/lonnsoppgjoret-lonnsveksten-i-industrien-som-forventet/

https://www.nrk.no/norge/okonomer-spar-lonnsvekst-pa-naer-4-prosent-i-2022-1.15787874

Blir jo spennende 16. mars hva de kommer frem til. 3,2% kanskje? Place your bets...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er smått fantastisk at en kan påstå at prisveksten som er nå ikke betyr en svekkelse av kjøpekraft.

Selvfølgelig tjener Norge fantastiske summer på olje og gass fra utlandet, men mesteparten av inntjeningen på strømpris kommer fra Norge.

Så overføringen av kapital er åpenbar.

Det er en liten tilbakeføring fra myndighetene med strømstøtte, men denne er dessverre ikke hverken tilstrekkelig og har jo skjevheter som gir støtte til de med lav energipris.

hemi

det vil få konsekvenser, jeg er i prosess for nytt hus om dagen, da spiller plutselig strømprisen inn som en faktor når man titter, i tilegg har bankene sagt at de ser på høyere faste strømpriser som noe som kan påvirke låneevne.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. februar 2022, klokken 12:42
Det er smått fantastisk at en kan påstå at prisveksten som er nå ikke betyr en svekkelse av kjøpekraft.

Igjen; er lønnsforhandlingene avsluttet eller ikke påbegynt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: hemi på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:01
det vil få konsekvenser, jeg er i prosess for nytt hus om dagen, da spiller plutselig strømprisen inn som en faktor når man titter, i tilegg har bankene sagt at de ser på høyere faste strømpriser som noe som kan påvirke låneevne.

Det er nesten latterlig at Norge skal deles i 2 på denne måten fordi man har økt overføringskapasiteten til kontinentet med disse 2 nye kablene.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:39
Sitat fra: hemi på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:01

Det er nesten latterlig at Norge skal deles i 2 på denne måten fordi man har økt overføringskapasiteten til kontinentet med disse 2 nye kablene.
Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring. [emoji85][emoji2962]

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA