Hovedmeny

Model Y med 7 seter reservasjon

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 12. juli 2021, klokken 08:10

« forrige - neste »

nosi1202

Sitat fra: Thalgar på onsdag 10. november 2021, klokken 10:47
Nokon som har fått noko slags oppdatering på 7-setaren? Kan det tenkast at heile varianten blir kansellert for Europa, eller kjem han med Berlin?

I følge Oslo Nord, eller Grorud som vi andre kaller det, kommer den og det vil bli sendt ut nyhetsbrev før bestilling blir en mulighet. Hvorvidt dette stemmer eller ikke er en annen sak. 
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

REN-BIL

Norsk forhandler sa til meg for en måned siden at denne leveres fra Berlin neste år. Når hadde de ikke informasjon om.

Jeg vil dessverre tro at etterspørselen etter 7 setter er en brøkdel ift 5 seter (1 av 1000?) Det betyr at det er en risiko for at Berlin konsentrerer seg om å få ut mest mulig 5 seter. Da kan det bety at det tar lang tid før produksjon har tatt seg opp i takt med etterspørsel. Samtidig kan det også hende at 7 seter installasjon ikke krever store endringer i linjen, dette skulle jeg likt se Munro vurdere. I så fall smekkes vel bare den ekstra seteraden inn på linjen. Jeg håper at Tesla har laget produksjonslinjen slik :)

Thalgar

Kva basis har du for å tru at sjusetaren er mykje mindre populær?
Model Y LR Quicksilver, 2023

k1

Sitat fra: Thalgar på fredag 12. november 2021, klokken 19:01
Kva basis har du for å tru at sjusetaren er mykje mindre populær?

Nå skal ikke jeg svare for andre, men for min del (og ikke annen basis enn egen synsing) er svaret:
Fordi rad 3 med sete 6 og 7 ser ut til å være veldig trangt, og det tar bort lagringsplass. Så kan man jo diskutere HVOR MYE er mye mindre pop.

Øyvind.h

Tipper en hvertfall kan ta bort to nuller i det anslaget. Minst 1 av 10 tar med de to ekstra setene. Kanskje flere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Jeg tror ganske mange går for 7-seter-varianten, basert på hva som er tilfellet med andre modeller som finnes som 5- og 7-seter. Enkelt og greit fordi merprisen ikke er all verden og fordi man når ut til flere når man skal selge den senere. Folk som trenger 5-seter-versjon kan kjøpe 7-seteren uten at det gir særlige ulemper. Det motsatte er litt mer kinkig.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Thalgar

Bra argument for kor kvifor 7-setaren er smart: Større fleksibilitet, lite praktisk offer.

https://youtu.be/fpYkdk76yhk

REN-BIL

Det er selvsagt en udokumentert antagelse med forholdet 1:1000, men jeg ser det ut fra det internasjonale markedet. Jeg vil tro Tesla Shanghai raskt ville levert 7 seter dersom Tesla hadde opplevd stor etterspørsel i Asia. I Norge er vel snittet på barn 1,6, så de aller fleste kjøper nok 6/7 seter for å ha litt mer fleksibilitet. Kanskje litt sær-norsk, som med hengerfeste?

Ingen stor sak, men kommer 7 seteren tidligere er det en positiv overraskelse for min del.

REN-BIL

Hmmm.. hva om det var en feil at noen fikk bestille 7-seter i mars 2019 og at den slettes ikke blir produsert i Berlin? Synes det er i overkant spennende å sitte på sidelinjen så lenge som nå. Tesla er tause Birgitte.

Er folket helt chill, eller er det flere utålmodige?

Diravi

Sitat fra: Thalgar på fredag 12. november 2021, klokken 21:12
Bra argument for kor kvifor 7-setaren er smart: Større fleksibilitet, lite praktisk offer.

https://youtu.be/fpYkdk76yhk

Enig! Jeg var ikke klar over at du kunne vende det løse gulvet over brønnen slik at du slipper terskel mellom gulvet og nedfelt 3. seterad. Ganske smart!
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

nosi1202

Sitat fra: REN-BIL på søndag 02. januar 2022, klokken 19:43
Hmmm.. hva om det var en feil at noen fikk bestille 7-seter i mars 2019 og at den slettes ikke blir produsert i Berlin? Synes det er i overkant spennende å sitte på sidelinjen så lenge som nå. Tesla er tause Birgitte.

Jeg har ikke bestilt, men er gira på å sjekke den ut og evt bestille om den får bittelitt større batteri enn den har nå.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

henrikr

Sitat fra: REN-BIL på søndag 02. januar 2022, klokken 19:43

Bestilte med 7 seter tilbake i 2019. Jeg er veldig spent på når bilen eventuelt dukker opp. Fordelen for meg er at barna blir så store at det ikke blir noe problem å gå over til bil med plass til færre barneseter i andre rad, men årene hvor vi får benyttet tredje rad blir også færre. Trenger dem ikke i det daglige, men må ha mulighet for å ta med en person ekstra kontra kjernefamilien.

Var ingen alternativer tilgjengelig slik jeg så det da med firehjulstrekk og 7 seter og i tillegg mulighet for tilhenger og skiboks, men nå begynner det jo å bli noen alternativer fra NIO, BYD, Hongqi og Mercedes.

Selv om alternativer har begynt å komme nå, så synes jeg at totalpakken Model Y fortsatt slår de andre med plass, rekkevidde, teknologi, ladenett etc. Den er riktignok litt mindre enn Kina modellene, men trenger ikke plass til 7 voksne pluss bagasje. Da vil jeg heller ha mer kjøreglede og mer rekkevidde, pm den i det hele tatt kommer da...

Thalgar

Spurte Tesla-chatten om dette, og dei kan framleis ikkje garantera 7-setar her til lands. Når det er sagt, er det dette frå festen i Giga Berlin i fjor:

"Die Sitze werden nach Auskunft eines dort Mitarbeitenden aus zugelieferten Teilen zusammengebaut. Und vielleicht eine beruhigende Nachricht für kinderreiche Interessierte: Auch ein Schild mit der Aufschrift ,,dritte Sitzreihe" war in diesem Bereich zu sehen."

https://teslamag.de/news/alu-bloecke-elektroautos-tesla-ablaeufe-deutsche-gigafactory-41875

Stig85

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 04. januar 2022, klokken 11:33
Spurte Tesla-chatten om dette, og dei kan framleis ikkje garantera 7-setar her til lands. Når det er sagt, er det dette frå festen i Giga Berlin i fjor:

"Die Sitze werden nach Auskunft eines dort Mitarbeitenden aus zugelieferten Teilen zusammengebaut. Und vielleicht eine beruhigende Nachricht für kinderreiche Interessierte: Auch ein Schild mit der Aufschrift ,,dritte Sitzreihe" war in diesem Bereich zu sehen."

https://teslamag.de/news/alu-bloecke-elektroautos-tesla-ablaeufe-deutsche-gigafactory-41875

Tar meg friheten å googletranslate dette for oss som ikke er så stø i tysk:

"Ifølge en ansatt der er setene satt sammen av medfølgende deler. Og kanskje noen betryggende nyheter for de som er interessert og har mange barn: Et skilt som sier "tredje seterad" kan også sees i dette området."
2018 Nissan Leaf Tekna | 2024 Tesla Model YP

Diravi

Korrekt oversatt bortsett fra at kinderreiche betyr de som har mange barn - ikke store barn. :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA