Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y med 7 seter reservasjon

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 12. juli 2021, klokken 08:10

« forrige - neste »

Stig85

2018 Nissan Leaf Tekna | 2024 Tesla Model YP

REN-BIL

Jeg ble oppringt av Tesla hvor de sier at de ikke klarer skaffe dato for levering av 7 seter. Dersom jeg vil ha Model Y ber de meg avbestille denne og heller bestille en 5 seter... også med begrunnelse i at da fikk jeg mer bagasjeplass. Jeg har 4 barn, så det er ikke en nice to have funksjon for meg. Jeg prøvde også å forklare at jeg hadde en god pris, og at det også var et dårlig rasjonale for å avbestille bilen. Det framkom ikke at jeg som kunde har noe rettigheter, annet enn å avbestille 7 seteren. Det ble ikke tilbudt noe form for kompensasjon for dette.

Forsøker Tesla å booste MY salget med å få avbestilt 7 seter med lange ledetider, eller kan det være mer krøll rundt levering?

Jeg er også usikker på hvilke forbrukerrettigheter man har, men har gitt tydelig beskjed om at jeg ikke akter å avbestille 7 seteren.

fonberg

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 05. januar 2022, klokken 14:06
Jeg ble oppringt av Tesla hvor de sier at de ikke klarer skaffe dato for levering av 7 seter. Dersom jeg vil ha Model Y ber de meg avbestille denne og heller bestille en 5 seter... også med begrunnelse i at da fikk jeg mer bagasjeplass. Jeg har 4 barn, så det er ikke en nice to have funksjon for meg. Jeg prøvde også å forklare at jeg hadde en god pris, og at det også var et dårlig rasjonale for å avbestille bilen. Det framkom ikke at jeg som kunde har noe rettigheter, annet enn å avbestille 7 seteren. Det ble ikke tilbudt noe form for kompensasjon for dette.

Forsøker Tesla å booste MY salget med å få avbestilt 7 seter med lange ledetider, eller kan det være mer krøll rundt levering?

Jeg er også usikker på hvilke forbrukerrettigheter man har, men har gitt tydelig beskjed om at jeg ikke akter å avbestille 7 seteren.

Dette var snodig. Antar du takket nei til dette "tilbudet"?

Jeg fikk en lignende tlf. i dag, med forespørsel om å endre spek fra 7 til 5 seter på min bestilte Y, med samme begunnelse, dvs. usikkerhet rundt når de kunne levere 7-seter. For meg er ikke 7-seter et must, så jeg spurte naturligvis om jeg i så fall beholder prisen som gjaldt ved bestilling, og at 7-setertillegg blir fratrukket dette. Da måtte damen i telefonen be om å få ringe meg opp igjen fordi hun måtte konferere med kollegaer om dette. Hun ringte opp igjen etter et par minutter og bekreftet at jeg ville beholde prisen som gjaldt ved bestilling, fratrukket 7-setertillegget (25.100,-).

Jeg spurte med det samme om produksjonsland og leveringsdato. Hun sa det var 50/50 mellom Tyskland og Kina. Ang. leveringsdato så ville de helst levere i mars. Jeg spurte om det var mulighetsrom her, og hun sa da at de allernådigst kunne utsette levering til juni.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

REN-BIL

Da har de nok tatt en stor ringerunde. Så vidt jeg forstår kan jeg ikke endre konfigurasjonen siden jeg har gjennomført alle trinnene i leveringen, men mangler da åpenbart å motta bilen som neste steg.

Spent å høre hva du velger slags løsning, men her er det nok slik Tesla ikke har en omforent svar å gi, men vurdere fra case til case.

fonberg

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:44
Da har de nok tatt en stor ringerunde. Så vidt jeg forstår kan jeg ikke endre konfigurasjonen siden jeg har gjennomført alle trinnene i leveringen, men mangler da åpenbart å motta bilen som neste steg.

Spent å høre hva du velger slags løsning, men her er det nok slik Tesla ikke har en omforent svar å gi, men vurdere fra case til case.

Jeg valgte å endre til fem-seter, med levering juni. Som sagt er ikke 7-seter must-have for meg, men jeg synes 7-seterløsningen til Y ser meget bra ut så derfor tenkte jeg det var fint å ta den med da jeg bestilte i 2019. Men når jeg nå fikk lovnad om å beholde opprinnelig pris (fratrukket tillegget for 7-seter), samt får levering i juni, så aksepterte jeg det.
Jeg spurte om jeg kom til å få en skriftlig bekreftelse på endret avtale, og fikk til svar at dette etter hvert ville komme fram på Tesla-siden min.

Hadde 7-seter vært en nødvendighet for meg ville jeg nok bare beholdt bestillingen og takket nei til endring. Er lite å tape på det slik jeg ser det, unntatt at det okkuperer de 15k i depositum. Kan ikke se for meg annet enn at 7-seter vil settes i produksjon etter hvert i Berlin også.

fonberg

Update: Fikk epost fra Tesla i går, med bekreftelse på oppdatert bestilling. Beholder pris fra opprinnelig bestilling.

REN-BIL

Så bra, får vurdere å avbestille om jeg kan få sammen pris minus 7-seter tillegget.

REN-BIL

Fikk bekreftet av Tesla at jeg kan gå fra 7 til 5 seter og beholde 2019 prisen (tenk vi er i 2021) minus setene. Så da blir det store spørsmålet hva som er lurt.. barna har blitt så store at behovet reduseres som tiden går. Sikre seg en bil i dag, eller vente på noe som 'aldri kommer'? Plutselig er det avgifter og fandens oldemor å forholde seg til...

Silkefot

Fikk også spørsmål fra Tesla i dag om å gå for 5 seter til 2019 pris. Tror dere tillatt lastekapasitet er fikset til mars? Han kunne ikke garantere 7 seter i 2022 hvilket vel i prinsipp betyr at vi ikke får den før minimum ett år til
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Counterpointer

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:26
(tenk vi er i 2021)
Noen ville faktisk gå så langt som å si vi er i 2022 [emoji12]

REN-BIL

Hjelp! Jeg har blitt hjernevasket av Elon-time 😂

Counterpointer

Nå har jo for lenge siden vår kjære Einstein sagt at tiden er relativ. Så at Elon følger i den tradisjonen er jo naturlig.

Tiden går det er helt sikkert.

Leoncito

Ble oppringt fra Tesla og jeg endret fra syv til fem seter. Prisen reduseres med differansen i opprinnelig pris. Performance.  Levering i mai. De kunne ikke si når syvseter kommer så da ble valget enkelt

k1

Sitat fra: Leoncito på torsdag 13. januar 2022, klokken 16:56
Ble oppringt fra Tesla og jeg endret fra syv til fem seter. Prisen reduseres med differansen i opprinnelig pris. Performance.  Levering i mai. De kunne ikke si når syvseter kommer så da ble valget enkelt
Du har åpenbart vært tidlig ute (siden du hadde 7 seter bestilling), og du fikk beskjed om at levering av TMYP først er i mai? Er det det de definerer som "tidlig i 2022"?

nosi1202

Er ikke 7-seter performance ute av programmet uansett? Mener jeg leste dette angående USA i alle fall.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA