Hovedmeny

Sier du ja til TMY fra Shanghai?

Startet av kodax, onsdag 16. juni 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

YesThatsMe

Hvordan er tempen her inne mtp MIB vs MIC og specs bilene tilsynelatende blir levert med i februar?
Er det noen som har snudd og tatt ut MIC bilen likevel?

serenejet

Jeg har bestilt performance og kjenner jeg gir blaffen.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

kTesla

Hei!
Snakket litt med noen i Tesla, men virket ikke som de ville bekrefte, eller love noe, om oppgraderinger, på de kommende bilene fra Shanghai. Er jo sagt at det blant annet kommer forankringspunkt i bagasjerom, som også manualen til Model Y nå viser til. Derfor har jeg søkt etter bilder/video av dette. Skulle tro det var biler utlevert med dette i Kina nå? Lurer på om det er noen som har bilde eller en link?

turfsurf

Sitat fra: kTesla på søndag 30. januar 2022, klokken 20:21
Skulle tro det var biler utlevert med dette i Kina nå? Lurer på om det er noen som har bilde eller en link?
Har ikke startet levering for dette kvartalet enda i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kTesla

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. januar 2022, klokken 21:09
Sitat fra: kTesla på søndag 30. januar 2022, klokken 20:21
Skulle tro det var biler utlevert med dette i Kina nå? Lurer på om det er noen som har bilde eller en link?
Har ikke startet levering for dette kvartalet enda i Norge.

Det vet jeg. Er jo derfor jeg spør om Kina. Antar biler produsert samtidig, som de som er på vei til Norge nå, er utlevert i deler av Asia. Med mindre Tesla har midlertidig stanset salg i Asia, hvor de har sendt alt vestover de siste ukene.  Er dette jeg prøver å få klarhet i.

Uten disse forankringspunktene, i lag med økt nyttelast (som heller ikke er bekreftet av Tesla), Ryzen chip, og litium-ion «12V» batteri, er det ikke aktuelt å bestille Y enda. Derfor jeg lurer på om noen har sett, og kan vise til, bilder/video av nylig produserte Shanghai Model Y'er.

geear

Biler utlevert i Asia kan ha annen spec både av regionale grunner, men også fordi de kan være produsert på annet tidspunkt enn de som kommer til Europa (de produserte iallfall i batcher ved Fremont).

Tenker man må få svar fra noen tyskere eller lignende, de ligger foran oss. Det er allerede bekreftet økt nyttelast (56x kg?) i dokumentasjonen på en kinesiskprodusert Y som er eller snart blir utlevert i Tyskland.

Simmelim

Jeg har fått bekreftet at alt det utstyret du skriver der er med på bilene som blir levert nå. Nyttelasten ble jeg dog ligg usikker på. Skal dobbeltsjekke det.

turfsurf

Sitat fra: kTesla på søndag 30. januar 2022, klokken 21:38
Derfor jeg lurer på om noen har sett, og kan vise til, bilder/video av nylig produserte Shanghai Model Y'er.
Selv om det blir levert ut biler i Shanghai nå med disse nye tingene, så vet vi jo ikke noe om bilene som allerede er sendt. Så hva hjelper det deg?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kTesla

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. januar 2022, klokken 21:45
Derfor jeg lurer på om noen har sett, og kan vise til, bilder/video av nylig produserte Shanghai Model Y'er.
Selv om det blir levert ut biler i Shanghai nå med disse nye tingene, så vet vi jo ikke noe om bilene som allerede er sendt. Så hva hjelper det deg?

Det gir i hvert fall en hvis mulighet til å sammenligne VIN ift produksjonsdato osv. Er en splitter ny bil ut fra Shanghai for 7 dager siden, levert til kunde i Shanghai, uten flere/noen av disse oppgraderingene, så vet vi jo i hvert fall at de mest sannsynlig heller ikke er å finne på bilene på vei til Zeebrugge.

Hva er vitsen med å svare meg, når du ikke svarer på det jeg spør om?

Jeg spør, om noen har sett, og kan vise til, bilder/video av biler produsert i nyere tid i Shanghai, med disse «lekkede» oppgraderingene. Fordi det da blir lettere for meg, å ta en mer informert avgjørelse om hvorvidt jeg vil bestille en bil til over en halv million.

kTesla

Sitat fra: geear på søndag 30. januar 2022, klokken 21:42
Biler utlevert i Asia kan ha annen spec både av regionale grunner, men også fordi de kan være produsert på annet tidspunkt enn de som kommer til Europa (de produserte iallfall i batcher ved Fremont).

Tenker man må få svar fra noen tyskere eller lignende, de ligger foran oss. Det er allerede bekreftet økt nyttelast (56x kg?) i dokumentasjonen på en kinesiskprodusert Y som er eller snart blir utlevert i Tyskland.

Den siste der lover jo hvert fall bra, hvis det stemmer, takk!

geear

Sitat fra: kTesla på søndag 30. januar 2022, klokken 22:10
Sitat fra: geear på søndag 30. januar 2022, klokken 21:42

Den siste der lover jo hvert fall bra, hvis det stemmer, takk!
Se her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56888.msg1031241#msg1031241

RJK

Sitat fra: kTesla på søndag 30. januar 2022, klokken 21:58
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. januar 2022, klokken 21:45

Det gir i hvert fall en hvis mulighet til å sammenligne VIN ift produksjonsdato osv. Er en splitter ny bil ut fra Shanghai for 7 dager siden, levert til kunde i Shanghai, uten flere/noen av disse oppgraderingene, så vet vi jo i hvert fall at de mest sannsynlig heller ikke er å finne på bilene på vei til Zeebrugge.

Hva er vitsen med å svare meg, når du ikke svarer på det jeg spør om?

Jeg spør, om noen har sett, og kan vise til, bilder/video av biler produsert i nyere tid i Shanghai, med disse «lekkede» oppgraderingene. Fordi det da blir lettere for meg, å ta en mer informert avgjørelse om hvorvidt jeg vil bestille en bil til over en halv million.
Om ting blir levert på biler som leveres ut i Shanghai nå, så er det som det skrives, ingen garanti for at det er på bilene som allerede er på vei hitover. Datoen for når de visstnok begynte å levere dette, er passert, så med meget stor sannsynlighet er det med på de som leveres ut der nå.

Og årsaken er, som det antydes, at bilene er produsert i batcher før de som leveres ut i Shanghai nå. Vi må derfor vite om de som er på vei er produsert etter at de begynte å montere det nye utstyret, men slike data har ikke Tesla gitt ut.

Det er derfor helt åpent om alle, ingen eller noen av bilene kommer med dette utstyret ved denne leveringen. Alle som venter bil, og mange av oss som følger med på sidelinja, må derfor bare vente til bilene er her, eller i det minste man kan sjekke spesifikasjonene hos vegvesenet, og det som er tilsvarende i bl.a. Tyskland.

Sagt på en annen måte, ingen kan svare deg nå, uten at det er med en temmelig god dose spekulasjon. Erfaringene tilsier og at hva Tesla-ansatte sier nå, ikke er hverken mer eller mindre basert på spekulasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kTesla

Sitat fra: Simmelim på søndag 30. januar 2022, klokken 21:44
Jeg har fått bekreftet at alt det utstyret du skriver der er med på bilene som blir levert nå. Nyttelasten ble jeg dog ligg usikker på. Skal dobbeltsjekke det.

Takk for svar!
Ja, har lest at flere har fått mye bekreftet. Men samtidig sa de hos Tesla at de ikke vet noe om økt nyttelast, og at den Berlinproduserte P-utgaven registrert med høyere nyttelast i Norge, ikke hadde noe å gjøre med nyttelasten til de Shanghaiproduserte bilene. Men vil på en måte tro, at forankringspunkt og nyttelast henger sammen. Jeg kom også over informasjon om at alle de lekkede oppgraderingene vil innføres gradvis, basert på tilgjengelighet, forhåpentligvis i løpet av Q2.

Liten digresjon:
Jeg må ikke ha ny bil nå, men ønsker hengerfeste og bedre bagasjeromsåpning. Er en av de heldige som tok ut Model 3 Q1 2019. Nydelig bil, for all del, uten feil og mangler til nå. Model Y har jeg, hvert fall for øyeblikket, tenkt til å ha i 10 år. Derfor vil jeg ikke slå til, før jeg har fakta på bordet. Herunder kan jeg jo også nevne det doble glasset på bakdørene, som også er noe jeg ønsker å få med meg på en slik langsiktig investering.

Før noen arresterer meg på at Tesla oppgraderer kontinuerlig, så det vil alltid være noe nytt rundt neste sving, så vet jeg det. Det er selvsagt noe jeg må leve med, når jeg først kjøper.

Har også kommet over, og tolket det slik hen, at det nye «12V» batteriet medfører at tilhengerkoblingen trenger en ny enhet. Som er beskrevet å bli tilgjengelig «mid 2022». Isåfall kan det jo føre til ytterligere ventetid på hwngerfestet på den nye bilene. Det er jo isåfall trist, nå som Tesla endelig har begynt å levere ut hengerfeste til Y. Tar forbehold om feil, jeg har ikke ettergått kilden, og kan ha feiltolket.

kTesla

Enig i det du sier. Men ønsker rett og slett bare å få sett disse forankringspunktene, på en ferdigprodusert bil. Det har jeg enda ikke klart å oppdrive på internett eller sosiale media. Usikkerheten vil, som du sier, uansett være der frem til bilene leveres ut. Godt mulig det blir Lotto på hvem som får hva.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA