[SR+] Sommerdekk 19" eller 20"

Startet av palmetre3, mandag 07. juni 2021, klokken 21:37

« forrige - neste »

palmetre3

Hei!

Tenker å handle komplett hjulpakke fra Dekk24.no til min nye SR+ som kommer ganske snart, men litt usikker på om jeg skal gå for 19" eller 20" felger. Med 19" felger blir det dekkdimensjon 235 / 40 - 19, og på 20" blir det vel 245 / 25 - 20. Tipper litt mere mot 20", men ønsker gjerne erfaringer. Kom gjerne med innspill og/eller evt bilder av deres :)
2021 - TM3 SR+ bestilt
2019 - TM3 LR - solgt

RJK

Det klassiske spørsmålet som omhandler det visuelt attraktive vs "fornuftsvalget".

På en elbil så vil større felg, og her bredere dekk i tillegg, gå utover rekkevidde. Delvis pga økt vekt, delvis pga bredere bane og derved mer friksjon.

Større felg fører og til at høyden på dekket reduseres, som og reduserer hvor mye dekkene stikker utenfor felgen. Det er lettere å skade felgen med større felg.

Så fornuftsvalget er altså å gå for de minste felgene, og temmelig sikkert det jeg ville ha gjort. Men jeg liker egentlig ikke at dekket blir for høyt, så har sans for en viss økning av felgstørrelse, så ville derfor ikke vurdert større enn 20".

Men er du så hypet på utseendet, villig til å ta sjansen på kantkjørte felger (eller "lover" deg selv å være ekstra forsiktig og ikke ser rekkeviddetapet som et problem, gå for 20", siden det tydeligvis er det du ser ut til å foretrekke.

Uansett, lykke til med valget.

PS! Regner med du da tenker å kjøre de medfølgende felgene som vinterfelgene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA