Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av Eksilbergenser, mandag 30. juli 2012, klokken 18:17

« forrige - neste »

tomrh

#30
Sitat fra: Bolfus på torsdag 03. mars 2016, klokken 23:31
Jeg stemmer for Heia Gjestegård. Akkurat passe langt fra Steinkjer.
+1

Evt. Grong sentrum, ved Grong hotell. Men Heia er nok bedre pga. avkjørselen til Lierne - de som skal dit sørfra slipper omvei til Grong sentrum for å lade.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Støren (Kommer ila året)
Haltdalen
Røros
Stugudalen
Selbu
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: Bolfus på torsdag 03. mars 2016, klokken 23:31
Jeg stemmer for Heia Gjestegård. Akkurat passe langt fra Steinkjer.
Og videre nordover ved Nams-inn på Namsskogan.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

GOLF-raider

#33
Brekkvasselv er et viktig  knutepunkt v/E6 for å lade EL-Bilen sin.
Her kan du svinge av østover på FV-773 til Røyrvik, Skorovatn & Sverige
http://beta.norgeskart.no/dev/#14/406081/7193005
og / eller:
https://goo.gl/maps/UpfaVouEPN42
Vegskilt på E6 veg 773 mot øst:
https://goo.gl/maps/HpFDN3sbyVK2
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

tomrh

Brekkvasselv eller Namsskogan er vel ett fett, går uansett an å kjøre fv. 374 fra Namsskogan og inn på fv. 773 til Røyrvik. Begge er passe avstand fra Grong. Hurtigladere bør plasseres i nærheten av et spisested, butikksenter e.l. slik at man kan foreta seg noe mens man lader. På Brekkvasselv har de jo Breifossen Veikro og hytteutleie samt en Jokerbutikk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

GOLF-raider

#35
Det forundrer meg at i Skaun Kommune / Børsa & Buvika er det ingen dedikerte lademuligheter.
Det er en kommune med over 300 ladbare biler; men en kommuneadministrasjon
som ikke bryr seg om å gi muligheter til folk med utslippsfrie biler (?)....
Der trengs det "et skippertak" for å gi EL-bilisten lademuligheter!
https://goo.gl/maps/9g56kcH9vm22
I Børsa / kommunesentrum:
https://goo.gl/maps/pPHdPEJKv6T2
Og i Buvika:
https://goo.gl/maps/WbPUK65X9WA2
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

#36
Selbu er en populær destinasjon for mange bilister; både med og uten eksosrør
på bilen. Det holder akkurat med strøm for å kjøre eGolfen min opp dit (ca 10 mil).
Men da er jeg nødt til å lade batteriet for å komme meg heim til Orkdal igjen!
En aktuell ladeplass, sentralt i Selbu;
vil jeg foreslå ved Marienborg Gjestgiveri, kort vei til alt! 
Gangavstand derfra til «Napoli Pizzarestaurant»:
https://goo.gl/maps/t8fyUSJEETz
https://goo.gl/maps/DWFYvSDEQyC2
og / eller:
https://goo.gl/maps/fpkQMuRpwAQ2
Her ved Marienborg gjestgiveri er det geografiske midtpunktet i Selbu.
Gangavstand til kafé, skole & samfunnshus:
https://goo.gl/maps/XbvY1k7m4h12
Kjøre heimatt om Gjevingåsen ca ei mil lengre (bedre vei):
https://goo.gl/maps/PZK3nDH7pA62
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

tomrh

Sitat fra: Bård M. Hammer på onsdag 09. mars 2016, klokken 12:48
Selbu er en populær destinasjon for mange folk både med og uten eksosrør på bilen.
Manglende planer om hurtigladeutbygging i Selbu var faktisk en medvirkende årsak til at jeg ikke ville kjøpe hytte der i 2012.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Marienborg er ikke sentralt i Selbu!
Det bør nok være i nærheten av butikkene Coop eller Kiwi.
Kiwi har allerede strategi for elbillading, rart de ikke har sett Selbu som en fornuftig plass.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodalse

Støren (Kommer ila året)
Singsås (vurderes sa Fortum på epost)
Røros

Hvorfor Singsås og ikke Holtålen?
Hvis Støren er fullt opptatt når alle frem til Singsås med full lading fra Trondheim, men Haltdalen/Ålen kan være i grenseland.
Støren vil også dekke alt av hyttetrafikk opp mot Oppdal. Her kan det bli trangt om plassen og lange ladekøer. Da synes jeg Singsås er et godt alternativ.

Fra Singsås skal de kjente merkene i dag nå Røros med god margin ifølge Jurassictest.
Da bør hytteområdene opp hele Gauldalen frem til Røros være dekket med hurtigladere.

Men for all del, gjerne en hurtiglader både i Haltdalen og i Ålen sentrum også :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

GOLF-raider

#40
Sitat fra: Lynet på onsdag 09. mars 2016, klokken 21:03
Marienborg er ikke sentralt i Selbu!
Det bør nok være i nærheten av butikkene Coop eller Kiwi.
Kiwi har allerede strategi for elbillading, rart de ikke har sett Selbu som en fornuftig plass.
Det er veldig irriterende å kjøre langt til et sted for så å finne ut at der var
alle ladeplassene opptatt av folk som ikke lader bilen sin;
ofte styrt-rike Tesla eiere (eller andre tullinger). Plassene kan ofte være for gode.
De burde vært middels bra plassert; slik at de som trenger ladestrøm til sin elbil
kan bruke dem; og ihvertfall ikke DE som vil stå nærmest dørstokken
på kjøpesenteret uten å lade !
Et godt eksempel skjedde utafor KIWI på Østre Rosten klokken 13.00 den 30. april 2016.
En godt voksen dame med en rød TESLA (jeg skriver ikke reg.nummeret nå;
hun gadd ikke å gå ca 60 meter!  F.F.) _ _ _ _ _
Fem minutter etter at hun gikk inn på butikksentret kom en ung famile kjørende
i sin nye Renault Zoe. Jeg snakket med dem; de hadde kjørt langt og trengte å lade,
men ingen av ladeplassene var ledig. De fikk overta lade-plassen min,
for jeg hadde over 80 % strøm på batteriet; så det ordnet seg for dem der og da.
Sånn kan det gjøres oss EL-Bilister imellom.   
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Kakemoms

Det bør snart komme en hurtiglader for Combo/type-2 på Stjørdal eller Værnes!

Merkelig at de bare har lading til CHAdemo der, spesielt for de som skal ta flyet eller kjøre fra Trondheim mot Sverige.

I vinter hadde vi en tur til Åre med eGolf. Det var riktignok med to voksne, tre barn og takboks, men når vi kom til Meråker var det bare 18% igjen på batteriet. Litt dårligere vær og det kunne blitt problemer..

GOLF-raider

#42
Jeg kjørte fra Orkanger til Leksvika, via Ørlandet  (ca 14 mil). Jeg regnet med
å kunne hurtiglade elbilen v/Kysthotellet på Brekstad. 
Men det var en "dødfødt" tanke. Lader'n hadde kun en «CHAdeMO-kontakt»;
så jeg fortsatte derfor å kjøre EL-Golfen til den stoppet av seg sjøl oppe på
Kråkmofjellet _ _ _ _ _ ):  0 km igjen på kjørelengden !   
Frustrerende; da det selvfølgelig ikke var mobilsignal oppi fjellet der!   
https://goo.gl/maps/hMJFd5tjDnN2     
Redningen ble da en eksosbil som kunne slepe meg ei halv mil; for da
brukte jeg rekuperasjon-lading og fikk etterhvert ladet i nedoverbakkene
til Leksvika såpass at elbilen sleit seg opp den siste kneika dit vi skulle. 
Etterpå hjemmelading hos kompisen i Leksvik i maange timer på 10 Amp kurs.
Konklusjonen må bli at Bottengård, Leksvik, Rissa, gjerne Vanvikan og Mosvik
må få etablert hurtigladere m/CCS/Combo og ChaDemo-kontakt.
Og «Statens Vegvesen» må gjerne få lov å tilby elbilistene lading på
16 ampere-kontakt (CEE / schucko) ved fergeleiet på Rørvik/Flakk; 
og på mange andre fergeleier i Norge!   
https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Bl.C3.A5_enfas
Det finnes faktisk en schucko på Levang fergeleie FV-17:   
https://goo.gl/maps/uEe2pMMbN7Q2.
Et veggutak koster kr.45,-:  http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083/
og en jordfeilautomat koster ikke all verden: C16A / kr.349,-
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Jordfeilbryter/Jordfeilautomat-2000021671/ 
Lademaskina på Brekstad var merket «EV-Power» og desuten litt vanskelig
å finne for en ukjent EL-bilist  (problemet ble løst i mai 2016).
https://www.naf.no/tjenester/ruteplanlegger/#!/sted/brekstad-hurtigladestasjon-orland--Y2hhcmdlcnN0YXRpb24vTk9SXzAxMzU5
Fergefritt alternativ går via Mosvik = 200 km / lade bilen på YX Gråmyra:  https://goo.gl/maps/tWzjL2puEBv
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

asgeirn

Veldig dårlig dekning av ladestasjoner på Fosen.

Merkelig tatt i betraktning det økte salget med bomstasjonen på Krinsvatn.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Torkils

Sitat fra: Kakemoms på lørdag 09. april 2016, klokken 11:18
Det bør snart komme en hurtiglader for Combo/type-2 på Stjørdal eller Værnes!

Merkelig at de bare har lading til CHAdemo der, spesielt for de som skal ta flyet eller kjøre fra Trondheim mot Sverige.

Fortum har nå satt opp 9 ladepunkt ved parkering Øst på Værnes.
2014 E UP!
TMX 75 bestilt juli 2016, levert september 2016.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA