Vedlikeholdslading Th!nk

Startet av El rayo, mandag 31. desember 2007, klokken 19:35

« forrige - neste »

El rayo

Starter nytt emne, jeg, Ken.
Sitat fra: Ken på mandag 31. desember 2007, klokken 18:08
Jeg prøvd å vedlikeholdslader i dag og men diagnose instrument viste at kjøling var i gang, ingen av de viftene fungerte. Jeg kan aktivisere dem med instrumentet ellers er de døde. Det er viktig og følge med synes jeg fordi det er mye rart med BMSen og man kan lett koke blokkene. I dag leste jeg at vedlikeholdslading var i gang men fikk bare 6 og 7 ampere tilført men det gikk bra alikevel . B116 var BMSen.
Godt Nyttår Pluto og alle sammen. Ken
På de bilene jeg har vært borte i med B116 program går kjøleviftene til radiatoren hele tiden når vedlikeholdslading er aktivisert. De tidligere versjoner har temperaturstyrt kjølevifte også ved vedlikeholdslading. Sjekk sikring nr 6, den skal være 15A (blå).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#1
Greit at du flyttet den ved å bruke sitat, spare Lars noe husarbeid.

Tingen med bilen var at på diagnose instrument så det ut som viftene var i gang men de var ikke. Sikringen var OK og viftene kunne kjøres med instrumentet som test. Jeg merker aldri at viftene kjører under lading eller kjøring så antydet jeg at motorene var gåen. Jeg var forbauset da jeg klart å aktivisere dem med instrumentet.

Det med vedlikeholdslading til min Think med B116. Siden jeg kunne ikke få mer enn 7A ut av laderen, bestemte jeg å kjører initialiseringslading istedenfor. Den skulle kjører 10 A men fikk bare 7A på den også. Jeg fikk gjennomført vannfylling etter at blokkene kom opp til 27 grader så det gikk greit nok men manglet den ekstra kraftig brusing i elektrolittet sikkert. Jeg ventet i 5minutter før vannfylling, ikke 15 som anbefalt. Siste vannfyllingsrekke fikk 15min. tror jeg.
Den neste bilen som jeg fylt i går hadde yngere batterier i forhld til Km.(28000)  kjørt og hadde kjørt 2300 Km siden siste vannfylling. Det var kanskje litt tidlig men alt utstyr og instrumentet var klar. Forrige gang var det vannfylling etter full overlading og vanntemp. i rad. var 32 grader,for høyt egentlig. Denne gangen var batteritemp. på følerne 27 grader og jeg hadde kjørt 10A i tre timer som jeg synes var tilstrekkelig til å få kraftig brusing.
Med en gang jeg begynt å fylle med vann kom et overløp med elektrolitt fra den fremste rekke, nok til å spise opp asfalten litt. Jeg måtte fullføre vannfyllingen og kjørte ekstra mye vann gjennom overløpet til å rense sytemet. Det var litt lut i de andre rekkes overløp også. Det var såpass kaldt at jeg brukte varmevifteovn mot radiator og jeg måtte tine vannfyllingsslange i badekaret!

Bilen kjører men det var litt oppsiktsvekkende at jeg ikke har klart å bruke mer vann i blokkene særlig ved at jeg har begynt å overlade mer enn før. Konsekvensene for bilen er ukjent men jeg har begynt å lure på hvordan man klarer å fyll opp cellene med ekstra KOH.

Den tredje bil som var en americaner som hadde B107 i BMSen. Den kjørt ikke viftene ved vedlikeholdslading men hadde en merkelig oppstarts prosedyr. Så ut som bilen var død ved første tenningshakk og kom til livs igjen ved andre hakk. Den hadde 16A inntak i sideluken.

Siste tanken var at man kunne beregne vannforbruk ved å veie bilen eller enda bedre batteripakken.   Hilsen Ken
PS jeg har laget et vannfyllingssjema egnet til Think biler. Gå inn til Agder forum under" vannfilter er kjøpt."
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på tirsdag 01. januar 2008, klokken 18:43
Tingen med bilen var at på diagnose instrument så det ut som viftene var i gang men de var ikke. Sikringen var OK og viftene kunne kjøres med instrumentet som test. Jeg merker aldri at viftene kjører under lading eller kjøring så antydet jeg at motorene var gåen. Jeg var forbauset da jeg klart å aktivisere dem med instrumentet.
Merkelig tilfelle, Ken. Jeg har studert koblingsskjemat inngående nylig og funnet at både BMS, motorstyring og DC/DC kan aktivisere viftene ved høy temperatur. Nå har jeg også oppdaget feil i koblingsskjemaet, har trolig aller første utgave merket "serienr 1001 >".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Ken på tirsdag 01. januar 2008, klokken 18:43
Bilen kjører men det var litt oppsiktsvekkende at jeg ikke har klart å bruke mer vann i blokkene særlig ved at jeg har begynt å overlade mer enn før. Konsekvensene for bilen er ukjent men jeg har begynt å lure på hvordan man klarer å fyll opp cellene med ekstra KOH.

   Hilsen Ken
Ifølge Saft er det ikke mulig å etterfylle elektrolytt (lut eller KOH) på cellene og det skal heller ikke være nødvendig når vannfyllingsprosedyren gjøres riktig.

Når du får problemer med vannfylling på flere biler bør du se nøyere på rutinene dine, Ken. Don't wing it by changing the rest period of 15 minutes after maintenance charge ends. Never do maintenence charge below zero degrees centigrade.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#4
Heldigvis gikk det bra med de andre biler i går. Det jeg har lært er at vedlikeholdslading gir betydelig høyere elektrolytt nivå en etter termin av vanlig topplading og at man bør ikke fylle før kanskje 4000km etter vedlikeholdslading hvis man har fylt etter vanlig overlading før.
For de funksjonene som initiallading og initier nytt batteri vil det lades på 10A i overladingsfase og vi som har fylt etter topplading vil sannsynligvis få overløp om ikke vi har kjørt og ladet veldig mye etter siste vannfylling.
Jeg bestemte meg at jeg skulle utføre hyppigere vannfyllinger til å slippe  flere
ødelagte blokker men det ser ut til å være et to egget sverd. Det med å fylle før 15min vill i det verste tilfelle føre til under fylling av blokker tror jeg aldri overfylling.
Konklusjonen må være at fylling ved slutten av topplading og fylling etter 15min ved slutten av vedlikeholdslading er ikke det samme i forhold til elektrolytt nivå. Man må drøye litt hvis man skal veksle mellom de to fyllingsprosedyrer. Til de jeg har hjulpet med vannfylling tidligere har jeg sagt at  de bør vente minst 4000km til neste vannfylling fordi jeg kunne ikke garantere at prosedyerene var like. Hilsen fra en ganske ydmyket Ken.

Ps. Sjekk alltid overløpet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Hei Ken,
Leser du ampere fra nettet eller til batteriet?
!0 A til batteriet trekker 7 A fra nettet

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

#6
I følge Safts datablad skal man aldri utføre en vannfylling under de første 30 min etter en overlading, men etter en pulsladingsperiode. Denne pulsladings periode får man ved å sette den til vedlikeholdslading.  Grunnen til dette er slik du, Ken skriver, nemlig at man da vil få inn for lite vann. Overfylling skjer dersom man venter for lenge. Det står også at de vil at blokkene skal overlade 50Ah før vannfylling skjer.

Etter mine observasjoner er Think designet slik at den ikke følger Safts datablad når det gjelder vedlikeholdslading og initiallading. Jeg tenker da på dette med konstant 10A lading. Think varierer dette.

Hvorfor det rant over med elektrolytt med en gang er jo spørsmålet i ditt tilfelle. Jeg tenker meg at det kan være en feil på en av dine blokker. I utgangspunktet kan man ikke få elektrolytt ut ved vannfylling på grunn av deres oppbygging. Blokkenes konstruksjon gjør at hver celle "lukkes" av seg selv når de er fulle og at vannet renner videre til neste. Dersom det er blitt et hull et eller annet sted i toppen på blokken vil det være mulig at når du fyller vil dette vann "dytte ut" elektrolytten og sende den videre i systemet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Ved en vannfylling etter vanlig lading, er det viktig å fylle umiddelbart for å unngå overfylling.
Ved en maintenancelading er det viktig å vente et kvarter for at nivået skal synke, for å unngå for lite påfylt mengde.

Derfor er det jeg er skeptisk til å legge ut for mye om vannfylling på nettet.
en sammenblanding vil skje, og da er katastrofen nær.

uansett bør vannfylling skje på samme måte hver gang, for å ha kontroll med vannforbruket.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#8
Det er det jeg forstår anbefalinger. Hvis man love pulselading å tre i kraft må man regne med å vente minst 30min. for at elektrolytt nivå skal stabilisere seg. Hvis man er til stede etter 50 AH overladet da må man vente i et kvarter før vannfylling.
Uansett var det en lærepenger og viser problemer ved å blande fyllingsprosedyrer. Heldigvis eksperimenterte jeg på egen bil. På den eldre bilen har jeg ikke hadde noen problemer på grunn av høyere vannforbruk. Slem med de unge og snill med de gamle sier jeg!

Henning, jeg tror det var strøm fra laderen jeg målte fordi jeg var innom flere parametre, lading og BMS med instrumentet og lest bare 7A. Den andre bil med B111 registrert 10A. For det meste var jeg innom BMS vanlig parametre hvor jeg lest av strøm, og batteritemperatur samtidig.
Jeg skal melde fra hvis jeg merke noe forverring i bilens tilstand. Ken

Hvis elektrolytten er noe utynnet var det snakk om økt indre motstand i de enkelte cellene. Det skjer når blokkene er tom av strøm,ikke sant. Betyr dette at jeg må være ekstra forsiktig når jeg kjører mot null?

Pluto, jeg regne med at elektrolytten har boblet opp og ut av cellene til overløp systemet. Ved vannfylling ble alt dyttet ut. To liter vann per rekke var nok til å rense overløp system og ingen jordfeil er registrert.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Når laderen opererer med "ukurant " strøm, kan det være at kjøleviftene på laderen begynner å ta kvelden. Laderen blir for varm, og effekten reduseres.
Biltema hadde noen vifter som passet, men de er tatt ut av sortimentet. Kan hende de har noen liggende allikevel.  Eventuelt Clas Olsson.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Takk Henning, jeg huske at jeg var inne og ut av laderparametrene og til vanlig var det 40grader før viftene aktiveres men jeg er ikke helt sikker med akkurat den bilen på denne tidspunkt. Jeg skal undersøke når jeg har tid. Ser ut som jeg fikk en mellom overlading. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: Ken på onsdag 02. januar 2008, klokken 15:00
Pluto, jeg regne med at elektrolytten har boblet opp og ut av cellene til overløp systemet. Ved vannfylling ble alt dyttet ut. To liter vann per rekke var nok til å rense overløp system og ingen jordfeil er registrert.

Ja, dette er jo mulig men betyr jo at de var temmelig fulle og ikke trengte vann (over fulle?), siden de fikk overløp. Ved overløp vil jo også overløpsslangene tømme seg selv når bare elektrolyttnivået er synket igjen. Det vil etter dette være meget små mengder med elektrolytt igjen i slangene. Enda en god grunn til å vente de ambefalte minuttene før vannfylling. ;) Uansett er det jo flott at slangene ble renset og at alt nå fungerer bra.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Jeg har følgende teori om hva som kan ha skjedd:
Normalt skal ikke elektrolytt kunne komme ut av cellene/blokkene. Dersom fyllehastigheten er for høy (se kopi fra Saft manualen under) eller blokkinnløp(3) og blokkutløp(4) er byttet om kan teoretisk celleutløpet(5) tettes av innkommende vann. Da kan ikke gass/luft unnslippe cellen, trykk bygges opp i cellen og nivået stiger til elektrolytt kommet ut av innløpet(7) til cellen. Se nøye på figur 1 i Saft manualen. http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf Vann fylles fra høyre mot venstre.

Det kan også tenkes at det er en innvendig lekkasje i blokken slik Pluto skriver.

* Filling through gravity
The flow rate of the water
must be between 0.7 and
1 liter/minute and the relative
pressure under 0.15 bar.

* Low pressure filling
The flow rate of the water must
be lower than 0.7 liter/minute
and the relative pressure below
0.3 bar.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg har sett på definisjonene og lurt litt på hvorfor de anbefaler at fyllehstigheten skal være mellom 0,7 og 1 liter/min. At det ikke er bra med for høyt trykk kan jeg forstå, men kan det skje noen skade ved for lav fyllehastighet?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Fylling skal være ferdig innen  30 minutter etter at vedlikeholdslading er ferdig, ved for lav fyllehastighet oppfylles ikke fristen, nivået synker og man vil få overfylling.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA