Hovedmeny

Kvalitet TMY??

Startet av TerjeFjern, tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei, vi får stadig lengre tid til å spekulere på Model Y mens vi venter på levering. Jeg har ett tema som jeg hadde satt pris på hjelp med (både spekulering og harde kalde fakta).

Da jeg bestilte Y for drøyt 2 år siden så var det jo ikke noe alternativ til denne bilen. Jeg ville ha en romslig elbil med 4-hjuldrift og god rekkevidde uten å bruke ekstremt mye penger. Nå er det jo etter hvert mange andre modeller som ca dekker samme behov som Model Y. F eks Ioniq5, ID4 og Enyaq.

Så har jeg ett til ønske som jeg ikke skrev ovenfor: Våre nåværende biler er Avensis og Leaf. Avensisen er 18 år og Leafen er drøyt 8 år. Dette er to driftssikre biler. Spørsmålet mitt: Kan jeg forvente å beholde min Model Y i 10-15-20 år? Eller tror dere VW, Skoda og/eller Hyundai lager biler som er mer driftssikre i et så langt perspektiv?

Nå har jo etter hvert Tesla mange år som produsent. Hva vet man om driftssikkerheten på en f eks 8 år gammel Tesla? (Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til å kjøpe bil av amerikanere. Min fordom er at de bygger biler som skal vare ut garantiperioden men ikke mer, mens japanerne jeg pleier kjøpe bil av bygger biler som skal vare).

fonberg

Sjekk ut TeslaBjørns nylige videoer som går gjennom det meste om dette tema med hans tilbakekjøpte 2013 S som vel er gått nærmere 400.000 km.

S og X holder jevnt over godt ndg. batterihelse og rustbestandighet (alukarosseri). Største svakhet er vel drivenhet, men dette gjelder først og fremst RWD, de bør ha kontroll på drivenhetene på nyere modeller. Ellers står de gamle S-ene seg helt OK sammenlignet med andre merker i samme prisklasse, men de er dyrere å reparere når ting går i stykker.  Vært en del el-relaterte feil (jordinger som ryker osv), dette bør være bedre på Y som er kraftig oppgradert på ledningsnett mm. i forhold til førstegenerasjon S.

Y bør bli en del rimeligere å fikse utenfor garanti da den er enklere bygd og har for det meste samme deler som 3. Så er vel rust over tid en liten x-faktor på Y som på 3.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:06
Hei, vi får stadig lengre tid til å spekulere på Model Y mens vi venter på levering. Jeg har ett tema som jeg hadde satt pris på hjelp med (både spekulering og harde kalde fakta).

Da jeg bestilte Y for drøyt 2 år siden så var det jo ikke noe alternativ til denne bilen. Jeg ville ha en romslig elbil med 4-hjuldrift og god rekkevidde uten å bruke ekstremt mye penger. Nå er det jo etter hvert mange andre modeller som ca dekker samme behov som Model Y. F eks Ioniq5, ID4 og Enyaq.

Så har jeg ett til ønske som jeg ikke skrev ovenfor: Våre nåværende biler er Avensis og Leaf. Avensisen er 18 år og Leafen er drøyt 8 år. Dette er to driftssikre biler. Spørsmålet mitt: Kan jeg forvente å beholde min Model Y i 10-15-20 år? Eller tror dere VW, Skoda og/eller Hyundai lager biler som er mer driftssikre i et så langt perspektiv?

Nå har jo etter hvert Tesla mange år som produsent. Hva vet man om driftssikkerheten på en f eks 8 år gammel Tesla? (Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til å kjøpe bil av amerikanere. Min fordom er at de bygger biler som skal vare ut garantiperioden men ikke mer, mens japanerne jeg pleier kjøpe bil av bygger biler som skal vare).

De Teslaene som rullet ut i 2013/2014 (Model S) kan ikke helt sammenlignes med en Model 3 / Model Y. Tesla har gjort mye for å forenkle bilene med 3/Y sånn at det skal være mindre feil. En kan f.eks. ta dørhåndtak. På Model S er det en motor i hvert håndtak med ledninger og sensorer osv, som beveger seg hver gang en åpner håndtaket. På Model 3 er det gjort mye enklere, sånn at de ikke går i stykker på samme måte. Min Model S var på verksted hele tiden mens min Model 3 har ikke vært på verksted, og jeg føler meg trygg på at den vil vare lenge...den føles som ny etter 45.000 km og to år. Likevel tror jeg ikke jeg ville turt å hatt bilen lenger enn til den er 7 år, bare sånn i tilfelle batteriet ryker osv. Når det er sagt så vil det nok skje mye på batterifronten de neste 7 årene, så da er nok det og mye billigere, og god tilgang på bytte-batterier osv. Jeg tror uansett Model 3 og Y vil være en safe bil. Er en del som er bekymret for rust, men størstedelen av gulvet er jo dekket av plast, og delene er lett omskiftbare. Har ikke sett noe rust på min bil, men det hender jeg vasker bilen, som jeg er usikker på om alle andre gjør. Jeg hadde og Avensis før Model S, og med Model 3-en jeg har nå så får jeg litt tilbake den Avensis-tryggheten tilbake, selv om jeg ikke hadde forhåpninger om det da jeg kjøpte Model 3 etter litt dårlig erfaring med Model S. Musk har jo selv sagt at de prøver å lage "million mile" biler, så en bør jo forvente en del års virkning, men ser at de eksperimenterer en del med batteriene med tanke på forskjellig kjemi, så jeg føler meg ikke 20-års-sikker der, nei....men kan fort være et helt nytt batteri koster mindre enn 50.000 om 10 år...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:06

Jeg tør ikke gjette noe om det tekniske. Tesla har jo gamblet med batterikjemier tidliger og måttet justere ned ladefart på endel biler pga forringelse, S85er og S90er.

RUST. Det blir problemet til Y. 10 år ikke noe problem men endel rust vil synes, 15 år antagelig større problem. Lakken er tynn mange steder. Falser i dørkantene på min var såpass tynt lakkert at det var sprekker. På andre biler jeg har kikket på har de enten fuget eller valset falsen eller lakket så tykt at det ikke er så mange kanter saltsuppa kan hjemme seg bak. Husker også han anti-rust-fyren som pekte på konkrete utfordringer på undersiden av bilen.
Importør av koreanske og japanske biler har vel for vane med noe rustbeskyttelse ekstra som standard på noen modeller. Tesla derimot sier at garantien da ryker. Dette er den største risikoen tror jeg. BMW, VW, Volvo, Audi m.m. som er 10 år pluss ruster også på spesielle steder, men mistenker at 3 og Y kanskje blir mer plaget.
X og S er i alu og vil ikke ha samme problem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Rust skal egentlig ikke være ett problem hvis man får bilen antirust-behandlet av ett bra verksted med en gang, og som da gir deg ny rust-garanti på bilen under verksted-kjeden sine vinger.

Positive er jo at de er meste av bærene struktur i Y blir støpt i aluminium, og panseret skal også være alu syns jeg Sandy Munroe snakket om - så at Y skal råtne bort er ikke helt gitt enda.

Deleprisene til Tesla er forholdsvis lave egentlig, så da gjenstår det el-problemer som feks dårlig ledningsnett og ladere/kontrolbokser som tar kvelden (gjerne som konsekvens av dårlig ledningsnett).
Men dette er ett høyst aktuelt problem for de fleste biler i dag, og krever en annen type Service og oppfølging enn det jeg tror gjøres i dag.... En framtidig el-bil service vil derfor bestå av mange inspeksjoner av el-nett og komponenter og utbedringer rundt dette.

En kollega med Model 3 har hatt kortslutning i låsemekanismen til frunk og trunk, med resultat i ymse meldinger om åpne luker i tide og utide. Visstnok kjent problem...men får håpe det ikke er standarden på bilene i framtiden
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: kodax på tirsdag 18. mai 2021, klokken 18:40
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-next-gen-giga-berlin-redefining-german-engineering/

Kodax :+1: herlig. Den likte jeg. Kopi under som også sikkert også Sandy Munro blir imponert over :D Sandy snakker jo alltid så varmt om tyskerne......

Tesla's next-generation Model Y from Giga Berlin in Germany may redefine "German engineering."

E_S

Tror 3/Y er helt innafor å ha lang tid - MEN - jeg hadde kostet på en god antirustbehandling mens bilen er helt ny og ikke har sett noe salt og vinter. Den rustgarantien til Tesla er ikke verdt noe som helst (i likhet med tilsvarende fra alle andre produsenter), så å miste den bryr meg ikke. Man må sikkert krangle fordi de vil nekte garanti om det er antirust på en bærearm, men heller det enn en bil som ser ut som et katastrofeområde på undersiden etter et par vintre. Det er mange falser, lommer, kriker og kroker rusten kan ta godt tak.
:)

Diravi

Jeg tenker at det er en risiko med enhver stor og komplisert bil etter garantibeløp. Moderne biler har mange avanserte og dyre komponenter som kan ryke. Og det kommer an på hvordan du bruker bilen, hvilket klima, garasje/ikke etc.

En viktig grunn til at det er lite feil på Toyota er at de stort sett har unngått nyeste teknologi og holdt seg til komponenter og løsninger som er utprøvd en stund. Med elbiler er det faktisk Tesla som har holdt på lengst, sammen med Nissan.

Vår 2016 Model S er kjørt over 100 000 på sterkt varierende veistandard, og knirker mindre i interiøret enn vår forrige bil, en 2013 Volvo V40, gjorde etter to år og 40 000 km. Vi har hatt lite feil, og færre enn Volvoen. Faktisk er det fristende å beholde den et par år til, selv om vi har en Y i bestilling.

Volvoen hadde bedre opplevd finish, men leverte altså dårligere. Da hjelper det lite at den har smale og jevne karosserispalter.

Som nevnt så viser Sandy Munro at den underliggende kvaliteten på Y bør være bra. Løsninger som til dels er mer påkostet enn bransjestandard. Betyr ikke at den blir feilfri, men jeg tror ikke den blir så mye dårligere enn f.eks. VW som historisk har hatt masse motorhavari på bensinmotorene etter garantiutløp. Interiørfinish og kanskje tekstiler/skinn kan være noe under snitt, muligens.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

advale

Det er velkjent at det er mindre vedlikehold på elbiler. Ja Tesla har holdt på lengst, men det kommer til elektriske. Ikke å snekre sammen alle komponentene og delene.

De problemene man hører fra andre bilmerker er typisk software og tapping av 12v batteri.

z4rd

Som igjen påvirker ting som høyt forbruk, dårlig ladehastighet eller ladefart, driftsstans, app, osv... software påvirker veldig mye - da det meste er softwarestyrt... ;)

Noen få referanser, men finnes følgelig flere:
https://www.tv2.no/a/11899929/
https://motor.no/bil-elbil-problemer/slar-alarm-om-trobbel-med-vws-nye-storselger/183705
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/x3JpXV/feil-paa-feil-paa-feil-for-volkswagens-id3-jeg-turte-ikke-aa-kjoere-vi

Utover det, ingen problemer.....
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

advale

Joda, men poenget er at SW kan fikses. Om en bil er skrudd sammen dårlig da hjelper det ikke med en quick fix OTA..

De linkene  du oppgir vil jeg si er eldgamle (og irrelevant). Folk glemmer lett også, VW ba folk skrive under at de fikk utlevert halvferdig SW eller vente med å ta ut bilen til det meste av bugsene er borte.. så dette var noe eiere (burde) og VW var klar over.

JorEl

Det er her det er så fint at Tesla har kontroll på hele bilen, mtp software og eltronikken. (OTA er bare leveringsmåten av softwaren.)
Andre elbil-leverandører har kanskje "stykket opp" forskjellige deler/funksjoner, og finner det slett ikke enkelt å fikse dette med litt quick-fix. Quick-fix er nok forbeholdt Tesla  ;) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

z4rd

Linkene er gamle, men problemene er ikke over. Mange som fortsatt kvier seg for disse bilene. SW kan følgelig fikses. Når fikset VW appen på e-Golf?
Det jeg prøver å si er at det er ikke "bare" SW de andre sliter med... pluss at SW omfatter veldig mye av bilens funksjonalitet. Og de siste årene har vist oss at det ikke går så fort å rette opp i alle feil...

Strengt tatt har Tesla gang på gang vist at de introduserer HW-messige forbedringer kontinuerlig i produksjonslinjen. Gjerne raskere enn enkelte SW-oppdateringer andre gjør.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

amrois

Evig eies kun et dårlig rykte. Faktum er atOD bilene nå kjører helt problemfritt. WeCharge funker dom et skudd for meg ihvertfall.  Til og med appen ser ut til å være stabil nå. Sammenlignet med de enorme kvalitetsutgordringene Tesla hadde i begynnelsen har innføring av MEB vært en dans på roser. Jeg heier på Tesla jeg, de har gjort enormt mye bra for å innføre elbil i massemarkedene, sammen med Nissan. For de som er opptatt av sportslige egenskaper har de tydeligvis også attraktive biler. Men for meg fremstår ID pakka vesentlig mer attrakti  ift praktiske egenskaper, forutsigbar kvalitet og rimelig bilhold.
ID4 Pro Perf Tech

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA