Hovedmeny

Kvalitet TMY??

Startet av TerjeFjern, tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

advale

Akkurat det jeg skulle til å si...

Folk glemmer lett som sagt. Det var jo veldig mye problemer med Tesla tidligere. Det var helt ekstremt med Roasteren. Fungerte sånn ca 50/50 % av gangene man tok bilen ut på tur(litt overdrevet). Men syns de andre som har kommet med SW har forbedret seg kraftig og i mye mindre tidsspenn enn Tesla.

z4rd

Sammenligner du Tesla Roadster (2-seters sportsbil, null plass til bagasje, 0-100 på ca 4s) som ble produsert mellom 2008 og 2012 (ca 2450 stk) med VW sin folke-elbil som kom i 2020?

Hadde kanskje vært mer korrekt å sammenlignet med TM3. Min TM3 har ikke vært inne på verksted utover smøring av bremseklosser etter 1 år som et forebyggende tiltak. 1200 kr. Gjort på et uavhengig verksted. Bilen henger fortsatt sammen... ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: amrois på lørdag 26. juni 2021, klokken 13:30
Evig eies kun et dårlig rykte. Faktum er atOD bilene nå kjører helt problemfritt. WeCharge funker dom et skudd for meg ihvertfall.  Til og med appen ser ut til å være stabil nå. Sammenlignet med de enorme kvalitetsutgordringene Tesla hadde i begynnelsen har innføring av MEB vært en dans på roser. Jeg heier på Tesla jeg, de har gjort enormt mye bra for å innføre elbil i massemarkedene, sammen med Nissan. For de som er opptatt av sportslige egenskaper har de tydeligvis også attraktive biler. Men for meg fremstår ID pakka vesentlig mer attrakti  ift praktiske egenskaper, forutsigbar kvalitet og rimelig bilhold.
Første setningen din er vel ditto for Tesla?

amrois

ID4 Pro Perf Tech

advale

Det med Roadster var en "ekstremt" eksempel for å poengtere at Tesla slet også i starten med sin første elbil. Litt rart å sammenligne TM3 når softwaren i den har vært "live" i over snart 9-10 år vs VW som kom ut for 10 mnd siden (og som VW påpekte var fortsatt i beta..)

(Vi snakker tross alt om hvor fort bilprodusentene greier å få luke vekk SW-bugs med OTA..)

z4rd

Ja, de fleste har vel hatt muligheten til å lære av Tesla underveis siden Roadster ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Dieselgubben

Sitat fra: z4rd på lørdag 26. juni 2021, klokken 13:12
Linkene er gamle, men problemene er ikke over. Mange som fortsatt kvier seg for disse bilene.

Kilde?

z4rd

Helt konkret flere venner og kollegaer. Både elbileiere og de som vurderer å bytte ut fossil. De har jo hørt og lest de samme historiene... bare se på salgstallene til ID3 - det reflekteres godt der.

En av de har hatt sin ID3 på verksted så mange ganger... gjerne i flere dager og uker, pga driftsstans.

Når det er sagt: Personlig har jeg snakket flere av de bort fra eldre TMX.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Daniel_0007

Sitat fra: z4rd på lørdag 26. juni 2021, klokken 22:26
Helt konkret flere venner og kollegaer. Både elbileiere og de som vurderer å bytte ut fossil. De har jo hørt og lest de samme historiene... bare se på salgstallene til ID3 - det reflekteres godt der.

En av de har hatt sin ID3 på verksted så mange ganger... gjerne i flere dager og uker, pga driftsstans.

Er flere grunner til id3 har solgt dårlig, ingen hengerfeste, dyr intro pris, dårligere interiør enn utgående egolf.
Virker som de som hadde tenkt å kjøpe id3 heller gikk for enten egolf med kampanje pris eller gikk opp til id4 1st
Model 3 2019 LR Rwd

Dieselgubben

Sitat fra: z4rd på lørdag 26. juni 2021, klokken 22:26

Godt mulig en del kvier seg, men at det fortsatt er problemer er mer usikkert grunnlag til å hevde? Sikkert en og annen som har feil slik som for alle biler, men kan nesten garantere at media hadde kastet seg over dette hvis så var tilfellet med fortsatte problemer med bilene.

z4rd

Dette "fenomenet" har jo rammet Tesla tidligere også... mange av de dårlige historiene er ikke nødvendigvis relevante lenger, men folk elsker å trekke frem det gamle gang på gang, fordi: Tesla.

Hvis tilfellet med ID3 kun er pga feilslått pris og utstyrsnivå så må man vel kunne konkludere med at det totalt sett har vært en rimelig mislykket introduksjon til markedet. Den er p.t. på 17. plass av totalt solgte i 2021...

Jeg er ikke i tvil om at Tesla bare får mer og mer kontroll på sakene når det kommer til kvalitetskontroll, og dette baserer jeg på egenerfaring fra 2017 TMX som hadde behov for en del bytte av deler osv, til 2020 TM3 som bare virker hele tiden og er godt skrudd sammen, med forholdsvis god kvalitetsfølelse.

Jeg mener at Tesla vil fortsette å være noen hestehoder foran resten når det kommer til kost-nytte på pris sett opp mot teknologi, rekkevidde og fleksibilitet. Egentlig er mitt største ankepunkt for å bytte ut Tesla med et annet merke mangelen på superchargere.

ID4 blir å gjøre det bra, ingen tvil om det - man skal på samme tid heller ikke undervurdere den store markedsføringen som gjøres av denne modellen, i alt fra reklame i ulike kanaler, profilering under EM osv. Men vi får se på salgstallene på slutten av året, lagt ved de foreløpige tallene...

Men for å svare på spørsmålet til trådstarter:
SitatKan jeg forvente å beholde min Model Y i 10-15-20 år? Eller tror dere VW, Skoda og/eller Hyundai lager biler som er mer driftssikre i et så langt perspektiv?

Fra mitt ståsted så ville jeg vært tryggere på TMY - tatt i betraktning at MEB er en helt ny plattform også...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

advale

Tror alle her inne vet Tesla har forbedret seg kraftig fra TMX til TM3. Det er vel ikke diskusjonen så vidt jeg skjønner. Men heller sett mot konkurrentene.

Jeg tenker heller motsatt av deg, at MEB er mer til å stole på (for min del tenker jeg begge er bra nok, men om jeg måtte velge en..). Vi snakker om bilhold i 10 år+. For ikke å nevne at Tesla er allerede verst når det kommer til kondemnering.

Ditt svar tilsier at du også er klar over at SW blir bedre over tid, så veldig rart av deg å linke til en utdatert artikkel om feil og mangler. Sånt kan komme fra en "ikke elbil-nerd" som ikke vet bedre.

BTW, går rykter om superchargere blir åpnet for alle innen september 2022.

z4rd

Da får vi bare være uenige. Jeg synes det er en underdrivelse å kun mene at de andre bare har litt sw-utfordringer og ikke noe annet. Og at sw kan fikses, er jo klart, men det er ingen garantier... Alt er relativt, spør du meg... Det er fortsatt ingen som har svart på spørsmålet mitt om når VW fikset appen sin. Eneste jeg vet er at den ikke fungerte fra start og til 2020 (i mange år med andre ord).. er den frisktmeldt nå?

Blir SuC åpnet opp for andre merker, så kan det fort bli BMW på meg igjen :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

Hvilken underleverandør er det som ikke har gjort jobben sin, om VW ennå har problemer med APP?
Er det forhandler som hjelper med klager? Eller er det Møller? Eller er det som jeg fikk beskjed om ang min Egolf, at det var Tyskland man måtte kommunisere med?
Når man handler elbil så må man kunne sette på varme om vinteren og kulde på sommeren..
Ellers så var Egolfen god men gikk alt for kort. Den likte seg ikke på langtur. Der vil jeg aldri igjen. Derfor Tesla med ladenettverket sitt. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

amrois

Jeg aner ikke om appen til VW er friskmeldt,  men hos meg virker den helt upåklagelig
ID4 Pro Perf Tech

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA