Hovedmeny

Kvalitet TMY??

Startet av TerjeFjern, tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

daktari

VW Car-net for egolf funker visstnok ikke. WeConnectID for ID funker bra, stabil, men ikke like rask som Tesla sin og mangler noen features foreløpig.
Software 2.1 i min ID.4 funker like feilfritt som Model 3 2021. Mangler noen saker men har også andre finesser som Tesla mangler.

GTX-bilene som testes nå har nyere sw enn den jeg har, så fler ORU er på vei, har fått 2 feilfikser allerede. (Online remote update=ota).

Problemet med kvalitet med Y vil bli rust.
Opplevd kvalitet vil handle om støy fra hjul og vinduer, men noe av det kan variere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Min bekymring er også rust.
Jeg skal derfor angripe rust-problematikken ASAP etter levering...så kan Tesla sin rust-garanti ryke og reise, og annet skal de joggu dokumentere godt om de nekter reklamasjoner.

Nåværende Konebil, en Subaru Forester 2006, er fremdeles "som ny" i bærende struktur pga full behandling og oppfølging fra ny.
Bilen hennes byttes til Y fordi den er for liten for familien, og ett ønske om rattvarme + forvarming/kjøling.
Resten av Forester'n går fint 10år til egentlig... Så skal en litt billig bygget bil av stål overleve saltlaken på sentrale østlandsområdet, må det beskyttelse til...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nosi1202

Appen for ID-bilene virker etter hva jeg har skjønt. WeConnect for e-golf og andre virker vesentlig bedre enn tidligere, men helt feilfritt er det ikke.

2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

nosi1202

Sitat fra: Radial på søndag 27. juni 2021, klokken 23:03
Jeg skal derfor angripe rust-problematikken ASAP etter levering...så kan Tesla sin rust-garanti ryke og reise, og annet skal de joggu dokumentere godt om de nekter reklamasjoner.

Nåværende Konebil, en Subaru Forester 2006, er fremdeles "som ny" i bærende struktur pga full behandling og oppfølging fra ny.
Bilen hennes byttes til Y fordi den er for liten for familien, og ett ønske om rattvarme + forvarming/kjøling.
Resten av Forester'n går fint 10år til egentlig... Så skal en litt billig bygget bil av stål overleve saltlaken på sentrale østlandsområdet, må det beskyttelse til...

Har det gått for kort tid til å trekke noen konklusjoner ut av dette med bakgrunn i M3? De eldste er jo inne i sin fjerde vintersesong til høsten
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

advale

@z4rd nå ser jeg ikke på e-golf som en "ekte" elbil. Den er tross alt en fossil som de har slengt på noen batterier og en c-app på toppen (og er utgått).

MEB derimot er bygget fra grunnen av som elbil og med SW i bunn. Ja som jeg sier, det er mange ikke elbil-nerder der ute som fortsatt tror det er masse problemer, men både du og de aller aller fleste her inne vet at det ikke er sant (forhåpentligvis).

Å påstå at VW ikke kan greie å fikse SW problemer og det skal vedvare, ref linken du oppga, vil jeg si er ganske håpløs. Det er VW, ikke hjemmesnekra fra Nord-Korea her. (og igjen må jeg påpeke at VW sa ifra at det var i beta når bilene ble levert....)

geear

Sitat fra: nosi1202 på mandag 28. juni 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Radial på søndag 27. juni 2021, klokken 23:03

Har det gått for kort tid til å trekke noen konklusjoner ut av dette med bakgrunn i M3? De eldste er jo inne i sin fjerde vintersesong til høsten
De eldste i Norge har vel bare to vintere bak seg (lev feb/mars 19), men mulig det kan være noe nyttig info fra USA. Pluss en har jo også de to importerte US-bilene..

nosi1202

19/20/21. Riktignok litt kort den første vinteren, men det går jo nå etter hvert inn i sin fjerde vintersesong
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

advale

@z4rd:
Tror vi kan legge debatten om SW på MEB dødt, denne kom inn nå:
https://motor.no/bil/na-starter-vw-med-tradlos-oppdatering-av-id-bilene/203340

De lovte ved levering av ID4 skulle det meste SW-problemer være fikset. Har gått mye fortere med feilretting av SW enn med Tesla når de lanserte Model S. (og i motsetning til Tesla har de faktisk holdt hva de lovte og vært transparent hele veien)

Tesla65

Hvit P85 Solgt

Klykken

Er vel fortsatt slik at de må inn på verksted for å gjøre oppdateringer på kritiske komponenter. ALT er ikke tilgjengelig via OTA-oppdateringer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Blir spennede å se rapporter på nye Kina-Y. Det er å håpe de er bra fra fabrikk. Se nøye rundt falsene på dørene.  På min us 3er var det store glipper bak falsen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Ser ikke så værst ut dette.
Renslig , effektivt og moderne - i gode lokaler, og ikke telt og skur som i Freemount.

Ser lovende ut med MIC biler

https://insideevs.com/news/519049/tesla-mic-modely-quality-control/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 09. juli 2021, klokken 15:41
Blir spennede å se rapporter på nye Kina-Y. Det er å håpe de er bra fra fabrikk. Se nøye rundt falsene på dørene.  På min us 3er var det store glipper bak falsen.

Personlig er jeg mest spent på hvordan batteriet fungerer i kulde. Kvaliteten er nok fullt på høyde med US bilene.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Radial

Sitat fra: elektro på lørdag 10. juli 2021, klokken 00:21

Personlig er jeg mest spent på hvordan batteriet fungerer i kulde. Kvaliteten er nok fullt på høyde med US bilene.

Er jo kaldt i Kina også, skulle tro noen har sjekka det ut der nede 🤔 men jeg er ikke god på kinesisk 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

Sitat fra: Radial på lørdag 10. juli 2021, klokken 00:28
Sitat fra: elektro på lørdag 10. juli 2021, klokken 00:21

Er jo kaldt i Kina også, skulle tro noen har sjekka det ut der nede 🤔 men jeg er ikke god på kinesisk 😂

Det er vel egentlig ikke så kaldt i store deler av befolkede Kina? :) I Shanghai, der bilene produseres, blir det neppe minusgrader noen gang, men de tester vel i fjellområdene lenger inn i landet.. Når det er sagt har vel også kinesiske kunder klaget på ytelsen i kaldt vær. Det som skremte meg var imidlertid testene til NextMove, i moderate, Tyske vintertemperaturer. Dette ble riktig nok «løst» med en software oppdatering, som varmer opp batteriet mer. Inntil 40 grader, for full ytelse, ifølge InsideEVs som omtalte saken.

Jeg mener imidlertid biler i Norge burde ta lading selv om batteriet holder under 0 grader. Og bilen bør ha tilnærmet normal ytelse under kjøring fra første meter, selv om bilen har stått ute i 10-15 minusgrader grader et par døgn. Ellers vil den jevne bilist få store problemer.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA