Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips: Dørhåndtak i kaldt vær

Startet av PLUTO, mandag 07. januar 2008, klokken 18:42

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg jobber litt med temperaturfølerne som er montert i batteriet. Der er to følere og de viser nå når batteriene er kalde en motstand på 5,8 og 6,01kohm. I følge diagoseinstrumentet mener BMS at dette skal tilsvare 21 og 32 grader celsius. Jeg målte på en annen Think og fant at den viste 8 grader når tampfølerne var på 6,2Kohm,. De var nede i 1,6 kohm når apparatet viste 39 grader. Kan noen måle hordan det skal være eller er det noen som har noen datablad for disse?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Jeg prøvd å vedlikeholdslader i dag og men diagnose instrument viste at kjøling var i gang, ingen av de viftene fungerte. Jeg kan aktivisere dem med instrumentet ellers er de døde. Det er viktig og følge med synes jeg fordi det er mye rart med BMSen og man kan lett koke blokkene. I dag leste jeg at vedlikeholdslading var i gang men fikk bare 6 og 7 ampere tilført men det gikk bra alikevel . B116 var BMSen.
Godt Nyttår Pluto og alle sammen. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Jeg fikk følgende måleresultater av Ken idag:
7 grader = 6,76 og 6,82 Kohm
14 grader = 4,94 og 4,95 Kohm
18/19 grader = 4,05  og 4,06 Kohm

Vil det si at denne termistor fra Elfa har samme karakteristikk?
60-260-17 NTC-motst 3,3kohm (3,3 kohm er ved 25 grader) (prisen var meget hyggelig: 8 kr/st)
Datablad ligger her: http://www.elfa.se/pdf/60/06025886.pdf

Ut fra de målinger som her er gjort ser det ut til at jeg ikke har en feil på temp.følerne, men at BMS tolker signalet feil. Det er jo trist for da er det nok lite jeg kan gjøre :'(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Hei Pluto,
kanskje det er dårlig kontakt i kontaktene på følerledningene, eller inngangen på BMS'en.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Jeg har smørt dem, men det er jo mulig allikevel. Med dårlig kontalt budre det vel bli høyere motstand og det ville igjen bety at BMS ville tro at batteriet var kaldere?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 15. januar 2008, klokken 21:49
Ut fra de målinger som her er gjort ser det ut til at jeg ikke har en feil på temp.følerne, men at BMS tolker signalet feil.
Har studert koblingsskjemat en del i det siste og kommet fram til at releet R11 til viftene styres på minus-siden ved en rosa ledning. Den fordeles både til BMS pin 19 og 31 og motorstyring pin 61. Kan ikke garantere at det er alle.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på fredag 18. januar 2008, klokken 19:08
Har studert koblingsskjemat en del i det siste og kommet fram til at releet R11 til viftene styres på minus-siden ved en rosa ledning. Den fordeles både til BMS pin 19 og 31 og motorstyring pin 61. Kan ikke garantere at det er alle.
Dette går nok litt over min kunnskap. Hva tenkte du på med dette, El Rayo
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Jeg tenkte som så at siden det ser ut til at tempfølerne du målte tilsynelatende er OK, så ville jeg følge kretsen andre veien: fra viftene for å se hva som kan starte disse. Det viste seg å være minst 3 ting som kan starte viftene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg hadde en BMS hjemme for kontroll og testet den da i min Think. Denne forteller samme temperatur som min BMS og viften går for fullt hele tiden også med denne. Da står jeg igjen med at feilen er et annet sted, men hvor? jeg måler motstanden i enden av kabelen, samme sted som BMS måler. Jeg har til og med skiftet BMS kabelen (hele kabelsystemet inn til BMS). ??? ???

BMS fungerer, Temp føler fungerer og kabel er hel. Er der noe jeg ikke tenker på?
Eneste forskjell jeg fikk med "ny" BMS var at feilmeldingen (System failure) på displayet forsvant.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA