Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometer V 2.13 og V 3.12 er nå klar sammen med oppgraderte sensorer

Startet av Mr_Stian, fredag 20. juli 2012, klokken 08:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 20. juni 2012, klokken 21:16
Når det gjelder ladekabler som er portable så er det enten orginalen eller en 16A fra Mitsubishi.

I tillegg har vi originale Panasonic/Leaf kabler modifisert til 16A fra evseupgrade.com. Disse koster ca. 7500,- inkl. frakt/toll/mva. Merk at disse kommer uten Schuko-kontakt, man må altså montere en kontakt selv på kabelen. Til gjengjeld er kabelen fra EVSE til kontakt ca. 1.5m lang, slik at kladden kan ligge på bakken istedenfor å henge i kabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr_Stian

Når det er snakk om 1000 kroner ekstra for å få en fastmontert stasjon så går jeg heller for det! :)

Rasmus.B

Bruksmønsteret til bilene våre varierer jo selvsagt fra eier til eier. Vi bruker bilen mye, og kona er ofte på turer ifm. jobben som er så lange at for å føle seg komfortabel så vil hun lade med 16A når hun er ute. Da trengte vi en portabel 16A. Hjemme så er det faktisk ikke så nøye, for da står bilen mye lenger parkert, og om det da tar 6 eller 10 timer for å lade helt opp er mesteparten av tiden helt irrelevant. Det er ikke så mange plasser en kan lade med industri kontakt, men du kunne jo satt en opp hjemme, og i tillegg laget en liten kabel med overgang fra industri til shucko stikk slik at du kan lade ute med 16A. Men jeg ser jo at det er elegant med en fastmontert ladekladd hjemme.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

gbzdoc

Noen av oss mener det er på tur du faktisk trenger 16A lader, derfor valgte jeg den portable typen. Har vært glad for 16A på tur ved et par anledninger. ;)

10A henger trygt på veggen hjemme og fungerer egentlig som om den er fastmontert, men tas med dersom det er risiko for å måtte lade på en kurs som ikke er dedikert for lading. (F.eks. hjemme hos noen man besøker.)

Det aller beste hadde selvsagt vært en fastmontert 16A hjemme med 20A kurs og en portabel klædd som kan byttes mellom 8-10-16A f.eks.

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 21. juni 2012, klokken 11:03
Noen av oss mener det er på tur du faktisk trenger 16A lader, derfor valgte jeg den portable typen. Har vært glad for 16A på tur ved et par anledninger.

Jeg har "gammel" PSA, men må si meg enig i dette.
På PSA kan bilen stilles til 10, 13 eller 15A lading, men der må gjøres med diagnoseutstyr så det er ikke noe man endrer hver dag.

Etter at jeg satte ladingen opp fra 10A til maks har bilens anvendelighet økt MYE. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

#20
Sitat fra: Elmo på torsdag 21. juni 2012, klokken 13:07
Jeg har "gammel" PSA, men må si meg enig i dette.
På PSA kan bilen stilles til 10, 13 eller 15A lading, men der må gjøres med diagnoseutstyr så det er ikke noe man endrer hver dag.

Etter at jeg satte ladingen opp fra 10A til maks har bilens anvendelighet økt MYE.  

Samme her, tur-retur Son-Oslo (10 mil) med P106 går for eksempel greit med et par timers lading i byen. (Forøvrig er det vel 10A, 13A og 14A)?

Skal forøvrig på tur Oslo-Trondheim-Fosen med Leaf i juli, da er det kjekt med 16A-ladefart underveis.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. juni 2012, klokken 08:03
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 20. juni 2012, klokken 23:53
Når det gjelder dette med forvarming så stiller jeg meg sterkt tvilende til om dette går fra batteret over hodet når bilen er tilkoblet strømnettet. Jeg merker ikke noe forskjell på batteriet med 10A, men derimot at bilen blir saktere varm, og til og med ikke like varm når det er veldig kaldt, sammenliknet med 16A.

Det er ingen tvil om at varmeren går på batterisiden, 400V DC. Hvis ikke måtte den både håndtert 400V DC og 230V AC, med systemer for å veksle mellom disse.

Med SOC-meter er det enkelt å se strømtrekk med varmeren på og totalt strømtrekk/lading med EVSE koblet til samtidig. Jeg får typisk et trekk på ca. 1kW når begge går.

Nå skal det sies at jeg ikke har testet med 10A. Det kan derfor godt være slikt at bilen regulerer ned varmeren når 10A EVSE er tilkoblet, mens den kjører maks med 16A EVSE tilkoblet. Jeg skal ta en test med 10A EVSE tilkoblet til neste vinter.

At den faktisk trekker det fra 400v på batteriet kan sikkert stemme. Men da er det nok som du nevner at den justerer strømtrekket i forhold til typen EVSE som brukes.

Men 1 KW trekk i f.eks. en time fra batteriet vil jo ikke synes på batterimåleren i bilen en gang. Og som du sier, blir bilen varm nok så trekker den mindre til oppvarming og lader batteriet igjen.

Men altså, helt klart dårligere "ytelse" på forvarmingen med 10A, men funker helt fint likevel. :)

Elmo

#22
Sitat fra: ilmyggo på torsdag 21. juni 2012, klokken 13:38
Samme her, tur-retur Son-Oslo (10 mil) med P106 går for eksempel greit med et par timers lading i byen. (Forøvrig er det vel 10A, 13A og 14A)?

Du har helt rett, det stemmer at valgene er 10, 13, 14A,  men min erfaring er faktisk at 14-valget er nærmere 16A enn 14A.

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 21. juni 2012, klokken 13:38
Skal forøvrig på tur Oslo-Trondheim-Fosen med Leaf i juli, da er det kjekt med 16A-ladefart underveis.

For lengre turer med PSAen har jeg medbragt hurtiglader som krever at flere 16A ladestopler er ledige ;),  men Oslo - Trondheim har jeg ikke tenkt å prøve med rekkevidde på bare ca 8 mil. Gir bare litt kortere kjøretid en sykkel-galningene ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mr_Stian

Lade diskusjonen syns jeg dere kan ta i lade topicene.  ;) Ser ut som veldig mange av trådene her fort sklir ut! ;) ser ut som det er mange som brennr for el bil.

Ingen som vet om det går ann og få tak i senk til disse bilene?

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Mr_Stian

Sjekket litt på mynissanleaf.com

Ser ut som nengun.com selger fjærer og coilovers til leaf'en. Har sendt mail til de og spurt om de sender til norge.

Oesse

Sitat fra: Mr_Stian på fredag 22. juni 2012, klokken 09:51
Sjekket litt på mynissanleaf.com

Ser ut som nengun.com selger fjærer og coilovers til leaf'en. Har sendt mail til de og spurt om de sender til norge.

Leste litt på "About us" sidene deres, å det viker som de sender til utlandet.

Er litt interessert i å få senket min selv. Men tror uansett jeg ikke kommer til å gå for større en 17" felger.
Horten

Mr_Stian

Jeg tenkte og lenge på og bare gå for 17" felger, men hjulbuene er så store på disse bilene at jeg valgte og gå for 18". Ikke store prisforskjellen heller når du kjøper nytt...

Så det ser ut som det blir 8x18" felger med 215/40 dekk... Og senk mest sannsynlig fra Nengun.com

Oesse

Sitat fra: Mr_Stian på fredag 22. juni 2012, klokken 12:56
Jeg tenkte og lenge på og bare gå for 17" felger, men hjulbuene er så store på disse bilene at jeg valgte og gå for 18". Ikke store prisforskjellen heller når du kjøper nytt...

Så det ser ut som det blir 8x18" felger med 215/40 dekk... Og senk mest sannsynlig fra Nengun.com

Hvilke felger og dekk har du valgt?

Å hva kommer senkesettet ink. frakt og moms på?
Horten

Mr_Stian

Det ble Brock B30 i 8x18 med ET35. Dekkene har jeg ikke bestemt meg for enda, men de blir i dimensjon 215/40.

Senkesettet har jeg ikke bestilt enda.

Disse felgene:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA