Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometer V 2.13 og V 3.12 er nå klar sammen med oppgraderte sensorer

Startet av Mr_Stian, fredag 20. juli 2012, klokken 08:25

« forrige - neste »

Mr_Stian

Hei. Da har jeg bestilt meg en svart Nissan Leaf og lurer på litt ting. Ser ut som det er en hel del folk her inne med lang erfaring og gode kunnskaper når det kommer til el-bil. Dette er min første el-bil så jeg trenger gode tips! :)

Har prøvd og lese litt om ladekabler og alternativer men har ikke blitt så veldig klok. Denne bilen blir levert med 10A ladekabel. Hvilke alternativer er det til kabel nr 2? Har forstått det slik at Mitsubishi har en 16A kabel som vil passe. Sjekket pris på denne og den kom på 8235,- og har delenummer DT15457. 2 ukers levering ca hadde de på denne.

Hva finnes av fastmonterte løsninger?

Jeg får levert bilen på vinterdekk og skal kjøpe sommerdekk selv. Har vurdert 18" felger og lurer litt på noe rundt dette. Bredden på felgen burde vel ikke ha noe og si på rullemotstanden så sant dekket fremdeles er 205 bredt? Original felg er 6,5". 18" er lettest tilgjengelig i 8" bredde men noen få er 7,5".  Noen med innspill?

Finnes det senkesett til disse bilene? Enten coilovers eller bare fjærer?

Noen andre tips dere vil gi en helt fersk el-bil eiger?

Aspiranten

Trenger du senkesett til denne? Leaf var årsaken til at jeg kuttet ut stivt understell, etter å ha hatt dette i fem biler på rad. Nå har jeg to biler uten, og nyter det :)

Når det gjelder ladekabel så kan du vel prøve en måned med 10A og se om denne fungerer for deg. Selv har vi ikke en eneste gang hatt behov for å lade utomhus enda, vi bruker bare 10A. (Unntaket er når jeg dro til forhandler for å ta service, da brukte jeg hurtigladeren) Med mindre du vet at du må lade 0-100% mens du er på jobb da, selvfølgelig :) Ikke at jeg vet hva dine behover er, men jeg tipper rekkeviddeangsten er litt delaktig i at du vil ha raskere lading, og er villig til å betale en fot og en arm for å få det til. Du får arrestere meg hvis så ikke er tilfelle.
Nissan Leaf

einalars

Hei!
Jeg er helt ny med elbil (3 uker), men fikk installert fast lader på vegg før jeg fikk bilen. Fungerer veldig enkelt.

Grunnen er at forhandler sterkt rådet meg til det - særlig vinterstid, da bruk av forhåndsvarming av bilen ville kreve større amp. Minimum 16, men helst 20 for å være sikker på at sikring ikke ryker. (Det ville være dumt når du skal dra ut om morgenen). Som sagt så gjort: 20 amp. kurs og montert lader av typen Proxll.
Har heldigvis elektriker i familien. :-)


Aspiranten

Forhåndsvarming av bilen går fra batteriet. Jeg tror det skjer dersom man bruker 16A også (mener jkirkebo har sagt noe her mtp. målinger han har gjort).

Dessverre.
Nissan Leaf

Mr_Stian

Begynner med senkesett. Dette er kun pga utseende. At den blir litt stivere gjør heller ingen ting. Finnes det noen senkesett og få tak i?

Anngående ladekabel så hadde det vert greit og hatt 2 stk. Jeg kommer for det meste til og lade på jobb og da hadde det vert greit og hatt en der samt at en lå i bilen.

Den fastmonterte laderen, hvor får man tak i den? Har også elektriker i familien! ;)

Til dette med forhåndslading, går dette på batteriet hvis den står koblet til m ed original ladekabel? Det er jo litt lite vits!

Noen som har inspill på det med og sette på 18" felger? Ellers noen gode tips? Får bilen min neste fredag! :)

jkirkebo

Sitat fra: Mr_Stian på onsdag 20. juni 2012, klokken 17:54
Til dette med forhåndslading, går dette på batteriet hvis den står koblet til m ed original ladekabel? Det er jo litt lite vits!

Neida. Varmeren går på batteristrøm og trekker inntil 4,5kW. Om du er tilkoblet strømnettet vil bilen lade samtidig, men laderen leverer maks 3,3kW til batteriet. Du får altså et netto strømtrekk på 1,2kW i den perioden varmeren går på maks.

Står bilen lenge på forvarming vil varmeren regulere ned etterhvert som temperaturen stiger. Når varmeren trekker mindre enn 3,3kW vil batteriet lades sakte opp igjen.

Det lønner seg altså å sette på forvarming i god tid (1 time? 2 er maks) om man samtidig er avhengig av 100% ladet batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: Mr_Stian på onsdag 20. juni 2012, klokken 17:54
Har også elektriker i familien! ;)

Det er ikke så mye den elektrikeren har lov til å gjøre hjemme hos deg med mindre du betaler firmaet til vedkommende for å gjøre det. Dette av sikkerhetsårsaker. Kan få samboer til å sitere lovverket hvis du vil, hun jobber i eltilsynet.

Men jeg vet at elektrikere kun har lov til å skru i egen bolig uten å involvere firmaet. En elektriker kan ikke gjøre arbeid hos venner, slekt og kjente.
Nissan Leaf

Aspiranten

Nissan Leaf

Mr_Stian

Kan noen komme med noe konstruktivt om det jeg faktisk spør om?

1: Noen som har noen formening om 18" felger på disse bilene?

2: Hvilke ladere har jeg som alternativ? Både løse (16A) og fastmonterte.

3: Noen som kjenner til om det finnes senk til disse bilene?

Rasmus.B

Når det gjelder ladekabler som er portable så er det enten orginalen eller en 16A fra Mitsubishi. Har hørt at Mitsubishi har slittet å levere 16A kladder, men jeg vet ikke sikkert.
Når det gjelder fastmonterte så er det pr. dags dato 2 alternativ som jeg vet om, og det er en fra Proxll og en som er tilsynelatende lik fra engelske podpoint. Jeg er i London akkurat nå, og ringte Podpoint for å høre om jeg kunne svinge innom og kjøpe en fra de, men det gikk ikke.
De blir produsert i Essex, og det var minst ett par ukers leverings tid.
De selger både 16 og 32A ladepunkter. Leafen vil bare trekke 16A max. men jeg hadde lyst på en 32A for framtidig bruk.
Tipper neste generasjon Leaf eller andre biler for den saks skyld kommer med større ladere.
Når det gjelder senking og felger er jeg helt blank. Lykke til og grattis med ny bil.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Mr_Stian

Takk for ett meget bra svar! :)

Mitsubishi kan levere 16A lader, men da med industrikontakt (blå med 3 pinner). De har en del på vei inn til landet, og regner med at de er her innen 2 uker. Men disse koster jo like mye som disse podpoint laderene så da kjøper jeg heller en sånn! :)

Da var det avklart.

Hvis noen andre vet noe mer om felger og senk så hyl ut! :) Senk er det viktigste for det bestemmer om jeg skal gå for 18" eller 17" felger...

gbzdoc

NB! Electrolux (Elbilhjelpen?) har også portable 16 og 10A kladder til salgs til vesentlig hyggeligere priser.

NoFuel.no har vel også noe, muligens kun for fasmontering. Tror det var PodPoint, men det finner du ut av.

Når det gjelder dette med forvarming så stiller jeg meg sterkt tvilende til om dette går fra batteret over hodet når bilen er tilkoblet strømnettet. Jeg merker ikke noe forskjell på batteriet med 10A, men derimot at bilen blir saktere varm, og til og med ikke like varm når det er veldig kaldt, sammenliknet med 16A.

10A har funket brillefint i hele vinter for meg, med 16A kladden trygt liggende som backup i bagasjen. ;)

Synes forøvrig bilen funker fint med felgene og fjærene som sitter på, men lykke til med oppgraderingen.
(Finnes en egen tråd her inne om temaet, uten at jeg vet hva den endte med.)

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 20. juni 2012, klokken 18:51
Det er ikke så mye den elektrikeren har lov til å gjøre hjemme hos deg med mindre du betaler firmaet til vedkommende for å gjøre det. Dette av sikkerhetsårsaker. Kan få samboer til å sitere lovverket hvis du vil, hun jobber i eltilsynet.

Er det noen krav til hvor mye firmaet skal fakturere da, eller holder det med 1 krone timen ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr_Stian

Har sett litt på disse som elbilhjelpen har. Er disse greie? De ser litt "billige" ut hvis jeg kan si det. Pluss at syns ikke beskrivelsen av den fastmonterte var serlig betryggende. Er disse CE merket?

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 20. juni 2012, klokken 23:53
Når det gjelder dette med forvarming så stiller jeg meg sterkt tvilende til om dette går fra batteret over hodet når bilen er tilkoblet strømnettet. Jeg merker ikke noe forskjell på batteriet med 10A, men derimot at bilen blir saktere varm, og til og med ikke like varm når det er veldig kaldt, sammenliknet med 16A.

Det er ingen tvil om at varmeren går på batterisiden, 400V DC. Hvis ikke måtte den både håndtert 400V DC og 230V AC, med systemer for å veksle mellom disse.

Med SOC-meter er det enkelt å se strømtrekk med varmeren på og totalt strømtrekk/lading med EVSE koblet til samtidig. Jeg får typisk et trekk på ca. 1kW når begge går.

Nå skal det sies at jeg ikke har testet med 10A. Det kan derfor godt være slikt at bilen regulerer ned varmeren når 10A EVSE er tilkoblet, mens den kjører maks med 16A EVSE tilkoblet. Jeg skal ta en test med 10A EVSE tilkoblet til neste vinter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA