Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer model S

Startet av commiesoft, søndag 08. juli 2012, klokken 14:52

« forrige - neste »

commiesoft

Min grunn for å velge en elbil var/er teknisk interesse, frihet fra støyforurensning,
energieffiktivitet og frihet fra eksosutslipp lokalt.

Nå har WHO nettopp stemplet eksosutslipp fra Dieselbiler som kreftfarlige, så nå
håper jeg snart elbildebatten dreies i en annen retning enn bare klima og CO2.

Lokale utslipp fra fossilbiler i form av støy og eksos er ett mye større problem enn
klima alene, som jeg alltid har sagt.

Biler med fossilmotorer burde forbys, akkurat som totakts forgassermotorer.

Forby driten, så vi kan komme oss videre, for VW eller de andre gir seg aldri ellers. :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Aspiranten

Vent til batteriteknologien er skikkelig utviklet ihvertfall da...

Elbil er ikke ett godt nok valg for alle bruksområder enda, inkludert mitt eget. La en ting være klart: jeg er klar som ett egg til å kvitte meg med siste rest av fossilavhengighet! Men det vil bli for vanskelig å kjøre 800km til villeste villmarka og hjem igjen med dagens infrastruktur. Om 5 eller 10 år kanskje, men det er jo først da bilen min skal byttes ut uansett. Jeg tror personlig at jeg vil måtte innom en hybridbil om en 4-5 år før batteriteknologien tilfredstiller mine strenge krav til fjellbilens egenskaper.

Ellers gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige: så fort folk skjønner at elbil er en oppgradering fra fossile biler, og ikke en dugnads-nedgradering-pga-klima så vil salgsproppen løsne. Men det tar tid å kjempe mot de store medienes sverting av elbiler.
Nissan Leaf

elektrolux

Det blir feil å forby fossilbiler, da de tross alt har sine fortrinn ved lengre turer.

Men en bør gjøre det dyrere å bruke dem.

I dag kan jeg ta med familien fra Stavanger til Kristiansand i en 2,5T tung Dieselbil og det koster meg rundt 250 kr i drivstoff. Hadde jeg kjørt en liten dieselbil kunne jeg tatt med en ekstra person og kommet ned i 100 lappen i drivstoff. Det blir 20 kr/mann.

Ikke rart folk fortsatt kjører fossilt, når de kunne brukt mye mer miljøvennlig transport.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. juni 2012, klokken 07:26
Ikke rart folk fortsatt kjører fossilt, når de kunne brukt mye mer miljøvennlig transport.

Særlig ikke når det fortsatt er vanskelig å kjøre miljøvennlig;
Vi skal kjøre t/r Asker-Kristiansand i sommer (kapteinsabeltannhælvete) og jeg vil gjerne kjøre elbil, men siden det ikke er utbygd hurtigladere langs "hydrogenveien" må vi kjøre fossilt.

Jeg kunne både spart miljøet og rundt 1300,- (drivstoff og bom), men det går altså ikke.
På den annen side transporterer vi fire personer t/r for rundt 1300,- (+avskrivninger, men bilen står nå der) som vel er rundt halvparten av det NSB kan tilby. Hvis vi reiste med toget måtte vi nok hatt leiebil i Kristiansand.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. juni 2012, klokken 10:01
(kapteinsabeltannhælvete)
LOL

Du beskriver problemet perfekt.

Hadde du valgt Kongeparken nær Stavanger i stedet kunne du tatt toget hit, og jeg kunne hjulpet med rimelig Elektrisk leiebil/MC til 100 kr dagen. ;)

Har biler til ethvert behov: 4 seter med ufattelig bagasjeplass ( Berlingo ) Think Classic NiCd/Li til forretningsreisende, eller SAM/Vectrix til dem som vil ha litt eventyr ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

Sitat fra: commiesoft på onsdag 13. juni 2012, klokken 22:35
Min grunn for å velge en elbil var/er teknisk interesse, frihet fra støyforurensning,
energieffiktivitet og frihet fra eksosutslipp lokalt.

Nå har WHO nettopp stemplet eksosutslipp fra Dieselbiler som kreftfarlige, så nå
håper jeg snart elbildebatten dreies i en annen retning enn bare klima og CO2.

Lokale utslipp fra fossilbiler i form av støy og eksos er ett mye større problem enn
klima alene, som jeg alltid har sagt.

Biler med fossilmotorer burde forbys, akkurat som totakts forgassermotorer.

Forby driten, så vi kan komme oss videre, for VW eller de andre gir seg aldri ellers. :)



Nå kommer du med noe av det samme som Lars C. Krogenæs flyttet til hummer og kanari, da jeg tok det litt for seriøst.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5498.0.html

Så jeg vet ikke om jeg tør og ta dette seriøst ;D. Det er nok for tidlig og forby fossilbiler enda ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El rayo

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 14. juni 2012, klokken 21:17
Det er nok for tidlig og forby fossilbiler enda ;)
Syntes jeg hørte at noen sa på radioen denne uka at dieselbiler skulle forbys i Oslo. Hørte etter med bare 1/2 øre, så jeg fikk ikke med meg hvor grensen skulle gå eller når det skulle gjelde fra. Men at det blir restriksjoner på fossilbiler er sikrere enn at vi mister elbil incentivene som kollektivkjøring og fri bompassering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Sitat fra: El rayo på fredag 15. juni 2012, klokken 11:22
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 14. juni 2012, klokken 21:17
Det er nok for tidlig og forby fossilbiler enda ;)
Syntes jeg hørte at noen sa på radioen denne uka at dieselbiler skulle forbys i Oslo. Hørte etter med bare 1/2 øre, så jeg fikk ikke med meg hvor grensen skulle gå eller når det skulle gjelde fra. Men at det blir restriksjoner på fossilbiler er sikrere enn at vi mister elbil incentivene som kollektivkjøring og fri bompassering.
Det halve øret ditt fikk med seg essensen. Alle dieselkjøretøy vil forbys på kommunale veier på de værste dagene. Alle dieselkjæretøy. Hadde de engang bare skult litt til Tyskland hvor de fleste byer har tilsvarende ordninger, men hvor det er gradert etter hvor gammel og hvor forurensende kjøretøyet ditt er...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Enklere med ALLE. De forurenser uansett hvor mange filter der er på eksosen, og vi har ingen grunn til å favorisere nye biler slik at disse fortsetter å være salgbare.

Med en slik trussel over oss kan vi håpe på at små dieselbiler blir valgt vekk til fordel for små Elbiler til bybruk.

Store Dieselbiler har fremdeles livets rett til langtransport, men noe bør gjøres slik at de ikke blir brukt unødvendig i byene. F.eks ved å korte inn på parkeringsplassene til 4 meter lengde, slik at det må betales dobbelt for parkering for større kjøretøy.

Små miljøvenlige biler vil da bli enda mer attraktive da flere parkeringsplasser blir tilgjengelige på samme gatelengde, og en slipper å slite med lommeparkering i samme grad som en må med biler i golf klassen og større. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

Sitat fra: El rayo på fredag 15. juni 2012, klokken 11:22
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 14. juni 2012, klokken 21:17
Det er nok for tidlig og forby fossilbiler enda ;)
Syntes jeg hørte at noen sa på radioen denne uka at dieselbiler skulle forbys i Oslo. Hørte etter med bare 1/2 øre, så jeg fikk ikke med meg hvor grensen skulle gå eller når det skulle gjelde fra. Men at det blir restriksjoner på fossilbiler er sikrere enn at vi mister elbil incentivene som kollektivkjøring og fri bompassering.

Tviler ikke på det, men ett totalforbud mot fossilbiler er nok ett stykke unna
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Haahov

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. juni 2012, klokken 10:01
Særlig ikke når det fortsatt er vanskelig å kjøre miljøvennlig;
Vi skal kjøre t/r Asker-Kristiansand i sommer (kapteinsabeltannhælvete) og jeg vil gjerne kjøre elbil, men siden det ikke er utbygd hurtigladere langs "hydrogenveien" må vi kjøre fossilt.

Jeg kunne både spart miljøet og rundt 1300,- (drivstoff og bom), men det går altså ikke.
På den annen side transporterer vi fire personer t/r for rundt 1300,- (+avskrivninger, men bilen står nå der) som vel er rundt halvparten av det NSB kan tilby. Hvis vi reiste med toget måtte vi nok hatt leiebil i Kristiansand.

Thomas

Ikke glem at en (fossil-) bil koster 70-100.000 i gjennomsnitt i året å eie, så det kan bli mye leiebil/tog for de pengene.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

jkirkebo

Sitat fra: Haahov på fredag 15. juni 2012, klokken 20:05
at en (fossil-) bil koster 70-100.000 i gjennomsnitt i året å eie, så det kan bli mye leiebil/tog for de pengene.

Kan fort koste litt ja. Touranen er på verksted nå pga. Check engine light, teksten "emissions workshop" i skjermen og en rar dunkelyd fra forstillingen.

Diagnose: defekt luftmassemåler og knekt fjær foran.

Pris: 10.500,-...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

commiesoft

Hele greia med fossilbiler er en latterlig affære, som T-Forder var.

Du setter deg inn i en superkomplisert blikkboks, 'Starter' motoren og må sitte
å høre på 200kg motor sløse vilt med en unofornybar ressurs.

Samtidig som de vibrerer, bråker, lukter vondt, og er utstyrt med ei pipe bak som slipper ut avgasser som påfører folk kreft.

Hva fan skal vi med den teknologien der?

Forby forbrenningsmotorer først som sist, er min mening.  ;D
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Griffel

Sitat fra: commiesoft på fredag 15. juni 2012, klokken 22:35
Hele greia med fossilbiler er en latterlig affære, som T-Forder var.

Du setter deg inn i en superkomplisert blikkboks, 'Starter' motoren og må sitte
å høre på 200kg motor sløse vilt med en unofornybar ressurs.

Samtidig som de vibrerer, bråker, lukter vondt, og er utstyrt med ei pipe bak som slipper ut avgasser som påfører folk kreft.

Hva fan skal vi med den teknologien der?

Forby forbrenningsmotorer først som sist, er min mening.  ;D

Sterk tale fra en som kaller seg myk kommunist. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

Med risiko for å bli ledd ut av dette forumet, og avskrevet som idiot, så må jeg bare
få lov til informere herrene her om at jeg fremdeles mener at forbrenningsmotorer
bør forbys.

Forbrenningsmotorer kommer ikke videre, adiabatiske motorer tilhører en framtid
ingen av oss vil oppleve, så myndighetene bør forby driten, nå, sånn at elbiler tar av.

Når det gjelder commiesoft, så er det et domene jeg eier, og navnet er et spark i ræva
på microsoft, som er et amerikansk firma som sitter borte i sofan og sover.

Bare vent til jeg får ut fingern.  ;D
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA