Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer model S

Startet av commiesoft, søndag 08. juli 2012, klokken 14:52

« forrige - neste »

arnejorg1

Håper ialefall at vil la lastebilen leve. Eller så stopper nok Norge ganske fort.

Ett forbud kommer nok ikke til og bli innført på mange år enda uansett hvor mye du ønsker det commiesoft :D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

De fleste på forumet er nok langt på vei enige med deg commie- men ikke før batteriene og hurtigladestrukturen er kommet dithen at det fungerer like bra som dagens fossilbiler. Jeg kjøpte selv nylig en ny fossilbil til ca. samme pris som Tesla Model S. 7 seter og sånt, blir stor familie snart :) Model S er en bil jeg har ekstremt lyst på, men rekkevidden er ikke god nok. Senest sist uke kjørte jeg 450km inn til villmarka, langt pokker i vold fra enhver bensin og ladestasjon. Der parkerte jeg i en uke og kjørte så 450km hjem igjen. Det er dette som er mitt bruksområde for bil nr. 2. En elbil kan ikke matche det...
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på søndag 17. juni 2012, klokken 22:40
De fleste på forumet er nok langt på vei enige med deg commie- men ikke før batteriene og hurtigladestrukturen er kommet dithen at det fungerer like bra som dagens fossilbiler. Jeg kjøpte selv nylig en ny fossilbil til ca. samme pris som Tesla Model S. 7 seter og sånt, blir stor familie snart :) Model S er en bil jeg har ekstremt lyst på, men rekkevidden er ikke god nok. Senest sist uke kjørte jeg 450km inn til villmarka, langt pokker i vold fra enhver bensin og ladestasjon. Der parkerte jeg i en uke og kjørte så 450km hjem igjen. Det er dette som er mitt bruksområde for bil nr. 2. En elbil kan ikke matche det...

Er ikke du medlem av de grønne da? tengte ikke du ville kjøre fossilbil over hode ::)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

elektrolux

Bil nr 2, eller 10 eller hva du nå vil kalle den, står parkert mellom utenlandsturene til festivaler, husbytte og biltransport.

Det betyr 1-5 mnd stillstand etterfulgt av 1000+ km i et strekk før turen går hjemover noen dager etterpå.

Har hverken ønske om eller mulighet til å gjøre dette med Batteribil, og er godt fornøyd med at hele familien når som helst kan dra med seg et helt sneglehus og rase avgårde i 130-150 km/t og sove i deilig fjørmadrass i eget medbrakt hus, alt for 1 kr / km i drivstoffkostnader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

#19
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 18. juni 2012, klokken 22:10
Er ikke du medlem av de grønne da? tengte ikke du ville kjøre fossilbil over hode ::)

Som sagt før, nordmenn flyr mest i hele verden. En familie som flyr til Thailand for å slikke sol bruker mer drivstoff enn tre store luksusuver på ett helt år. Så lenge vi nordmenn flyr som vi flyr, har jeg null dårlig samvittighet for å kjøre rundt i innlandet - min familie flyr nemlig aldri til syden. Hvor mange her kjenner noen som iblant drar til London for å shoppe, eller til Riga for å spise god mat og sove på hotell... Ett flysete bruker like mye drivstoff som en drivstoffgjerrig dieselbil, 2,5-4dl per mil. Min bil som må ha syv seter, bruker mindre enn en dl per sete når den er fullastet.

Jeg har vel også gjentatt til det kjedsommelige at elbilene kommer til å ta markedet med storm ikke fordi folk ønsker å gjøre en dugnad for miljøet, men fordi de er overlegne på alle andre felt enn rekkevidden. Så fort rekkevidden faller på plass vil bensin og dieselbiler falle ut. Det gir vinn vinn både for økonomien og miljøet.

Synes du ikke det er bra å ha slike meninger i ett parti hvor de kan bli hørt da? At noen kan sitte og si edruelig at nei, vi må ikke gå for forbud enda, for teknikken som skal erstatte gamlemåten er ikke på plass enda? Merkelig at du da prøver å arrestere dem på det politiske medlemskapet.

Ting vi ikke gjør er å pusse opp huset fordi motemagasinene (sponset av kjedene) sier rett ut at grønn er årets farge. Vi kjøper ikke rustrøde klær en sommer fordi klesmagasinene sier vi skal det, og vi oppgraderer ikke telefonen vår fordi chip``n i Galaxy 3 / iPhone 5 er 10% raskere i år. Å være miljøvennlig er så uendelig mye mer enn bare kilometer kjørt i fossilbil.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 18. juni 2012, klokken 22:10
Er ikke du medlem av de grønne da? tengte ikke du ville kjøre fossilbil over hode ::)

Forøvrig er ikke MDG ett parti som består av ekstreme miljøterrorister.

http://www.mdg.no/wp-content/blogs.dir/1/files/group-documents/33/1315340413-AnneHeleniAftenbladet.pdf

Lederen for MDG Rogaland jobber til daglig som jurist for Statoil.
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 19. juni 2012, klokken 08:39
Synes du ikke det er bra å ha slike meninger i ett parti hvor de kan bli hørt da? At noen kan sitte og si edruelig at nei, vi må ikke gå for forbud enda, for teknikken som skal erstatte gamlemåten er ikke på plass enda? Merkelig at du da prøver å arrestere dem på det politiske medlemskapet.

Nå vil jo miljøpartiet ha forbud mot nybilsalg av rene bensin og dieselbiler etter 2015. Det er vel litt tidlig, tror ikke vi har teknikken på plass allerede i 2015. Når ett forbud kommer må elbil eller hydrogenbiler kunne erstatte fosillbilen på alle områder. Men man kunne jo annonsert forbud fra 2030, så får alle produsenter tid til og komme med gode nok miljøbiler.

Det er nok sant som du sier, man forurenser mer når man flyr, og fossilbilen er nok ikke den største syndebukken. Nå hadde jeg inntrykk av at miljøpartiet er for folk som hater fossilbilen.
Men det er altså for folk som godt kan kjøre fossilbil for og komme til hytta og heller forurense litt, forde det er akseptabelt så lenge andre forurenser mer. :D


Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 19. juni 2012, klokken 08:39
Forøvrig er ikke MDG ett parti som består av ekstreme miljøterrorister.

Greit og få klarhet i det. Det hadde jeg inntrykk av ;)



En ting er jeg og ialefall halparten av Norges befolkning enige om. Miljøvennlige biler er fremtiden.
Det tar bare litt tid før de tar over ;)

Forskjellen er vel at miljøpatiet vil gjøre det fortere enne andre partier tror er mulig.

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

#22
Janteloven altså, gotta love it :)

Du er søt arne, men jeg orker ikke det lavnivået akkurat nå. Finn noen andre å tillegg meninger de ikke har.

(Hvis du er usikker: Jeg har alltid sagt at ett steinaldersamfunn ikke er ønskelig. Reduser miljøavtrykket kraftig der det uansett er kjedelig, så kan vi ha det gøy med god samvittighet. Det betyr til en viss grad jobb vs. fritid)
Nissan Leaf

Aspiranten

#23
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 19. juni 2012, klokken 18:23
Nå vil jo miljøpartiet ha forbud mot nybilsalg av rene bensin og dieselbiler etter 2015. Det er vel litt tidlig, tror ikke vi har teknikken på plass allerede i 2015. Når ett forbud kommer må elbil eller hydrogenbiler kunne erstatte fosillbilen på alle områder. Men man kunne jo annonsert forbud fra 2030, så får alle produsenter tid til og komme med gode nok miljøbiler.

Vet du arne, 2015 gir bilprodusentene akkurat nok tid til å ersatte fossilmotorene i sine tullebiler med hybridopplegg, elektromotorer og hydrogenceller.

Hvis alle land hadde hatt samme avgiftsnivå som Norge og like fordelaktig elbilpris mtp. avgiftene så ville vi hatt dobbelt så lang rekkevidde i Leaf som vi har i dag. Dette fordi batteriene holdes kunstig små pga. pris og til en viss grad vekt. (Men Tesla lager stooore batterier så vekt er ikke akkurat like viktig som pris)

Det er også kun snakk om diesel, eller bensindrift. Hybridene kommer på løpende bånd nå, og det er fremdeles 3 år til fristen. Dersom alle land hadde innført samme krav, så hadde vi kjørt rundt i fremtidens biler i 2015. Vet du hvorfor? Fordi hundre tusen forskere jobber raskere enn ett lite "ved-siden-av-daglig-drift-ser-vi-på-nye-muligheter-teamet".

http://jpg.artige.no/store/32/32716.jpg

Jeg liker denne!  ;)

Når det gjelder min egen bil så kommer det en 7 seter hybrid i slutten av 2013/begynnelsen av 2014. Denne står jeg øverst på venteliste på, og jeg sa tydelig til forhandler at den nåværende bilen jeg nå kjøpte bare var midlertidig. Så there you have it, jeg står på venteliste på miljøalternativet.
Nissan Leaf

Aspiranten

SitatWiborg sier til FB at han sparer nærmere 5000 kroner i måneden etter å ha kjøpt elbil. Innkjøpsprisen var gunstig, på grunn av moms- og avgiftsreglene. Men hovedbesparelsen ligger i driftsutgiftene.

- Tidligere brukte jeg rundt 3000 kroner i måneden i bensin, nå er beløpet null. Jeg sparer over 500 kroner i bompenger og noen hundre kroner i parkeringsavgifter. I tillegg kommer mindre årsavgift og lavere låneutgifter. Etter at jeg kjøpte elbil får jeg råd til to ekstra turer til Thailand i året, sier Wiborg til FB.

En glimrende sitering og eksemplifisering av det hykleriet vi nordmenn holder på med: Vi flisespikker på antall km kjørt med bil, og flyr rundt som idioter  :P

Denne politikeren sparer inn forbruket til én SUV med én elbil, og snakker om å bruke det han sparer på ett forbruk som tilsvarer 6-8 SUV``er, avhengig av motorisering og størrelse.

Gjett én gang hvilket parti vedkommende tilhører... Gratulerer med dagen.
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 19. juni 2012, klokken 23:53
Du er søt arne, men jeg orker ikke det lavnivået akkurat nå. Finn noen andre å tillegg meninger de ikke har.

Hva mener du med det? Når har jeg skrevet at jeg var uenig i og redusere klimautslippene?


Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 19. juni 2012, klokken 23:53
Vet du arne, 2015 gir bilprodusentene akkurat nok tid til å ersatte fossilmotorene i sine tullebiler med hybridopplegg, elektromotorer og hydrogenceller.


Du kan jo spørre bilprodusentene om dette er mulig. De ville nok vært uenig fordi de må ut med mye penger på kort tid. Det koster penger og tar tid og konstruere en hybrid-motor som passer til hvert enkelt bilmerke.
Spør de største partiene om de tror dette er mulig. De vil nok være enig med meg om at det er for tidlig med 2013.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

commiesoft

Leste en artikkel på nettet som mente på at EU går inn for at 50% av bilene i unionens byer må gå på fornybare ressurser innen 2025 (=elbiler) deretter forbyr de biler med fossilmotor fra 2050 og utover. Liker! :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Aspiranten

Noe av det vanskeligste man kan gjøre er å endre folks vaner. Selv om elbiler er litt bedre, vil det ta utrolig lang tid å få ting til å skje. Tilbud > etterspørsel. Egget og høna...

Jeg digger måten de gjør det i California, hvor det stilles krav om miljømodell. Voila, Ford Focus EV, Volvo C30, Toyota RAV4 EV etc.

Reguleringer kunne spart oss for finanskrisen i 2008, og forhåpentligvis vil de spare oss for totalkollaps i oljepris/miljø en gang i fremtiden også. Noen ganger må tvangsinnovasjon finne sted  :P
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA