Hvor langt lån bør jeg ha for å sikre at jeg kan selge bilen uten restlån?

Startet av Joheho93, fredag 12. mars 2021, klokken 13:39

« forrige - neste »

Svein_H

@ToWalkOrDrive Litt OT, men hva er det egentlig du prøver å vise med det bildet? At en Mach-E med 3 designkofferter ser bedre ut enn en TMY med bagasjerommet fylt opp til taket?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

1000kwh

Sitat fra: Ferry på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:21
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:42
Det du sier er jo at det er lettere å betale ned på et lån i 8 år enn å spare i 8 år. For hvis du klarer å betale dette lånet så klarer du også å spare.

Trenger bil i de 8 åra også da. Det er ikke gratis. Med 30k årlig kjørelengde blir det "en halv Tesla" bare i drivstoff. Jeg gidder ikke/tar ikke sjansen på å vente årevis med å kjøpe ok bil. Jeg vil leve godt nå også, ikke bare om x antall år.

Sitat
Og da er du ikke blitt pensjonist. Med mindre du er 60 år allerede. Da bør du tenke på å ha null gjeld :D

Ser ikke helt poenget med å være gjeldfri som pensjonist heller jeg. Jeg tenker også litt på å være formuesfri. Det ville være for ille å "logge av" med millioner stående. Det er mye bortkasta jobb.
Det er jo liten tvil om at det er to forskjellige "leire" her i denne tråden :D Og det er jo umulig å overbevise noen om slike store valg for livet.

Men det overrasker jo hvor mye folk har latt seg påvirke av hele "yolo"-bølgen. Det er jo en form for å forsvare egne valg. I virkeligheten skal man jo leve et langt liv, og det som gjør godt i 20-årene er kanskje ikke så kult når man er 60 år og ønsker å nyte livet. I tillegg virker det jo som at folk flest ikke tenker å etterlate noe til neste generasjon. Det er jo spesielt merkelig nå som staten sier rett ut at det ikke er penger til å holde verferdssamfunnet så velsmurt som i dag eller pensjonen på samme nivå i fremtiden.

Å rasjonalisere kjøp av en splitter ny bil i 20-30 årene er jo også ganske spinnvillt. Tror det var utenkelig for ganske få år siden. Men hvis naboen har det flott så skal jeg også har det flott :D

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:50
På den andre side så er jeg jo og enig i at bagasjeplass er veldig kjekt, sånn at en Skoda Enyaq kunne gjerne vært like bra...men aller best å bestilt en Tesla Model Y - her får du klassens desidert største bagasjerom, særlig når du tar vekk gulvplatene. Går an å være litt ekstra smart ved valg av barnevogn, og kjøpe en ekstra stor takboks, alternativt hengerkrokfestet bagasjeboks for langturene (THULE BACK UP 900 BAGASJEBOKS 420L).
Når det er sagt er det mange som har blitt sjokkert hvor mye jeg får plass i min TM3 når jeg tar ut bunnplaten, men kan ikke måle seg mot Model Y.

Hva skulle bildet du la ut vise? En dårlig sammenligning av ulike typer kofferter i ulike biler? Eller er det for noen som bare reiser med kabinkofferter i Model Y?

Skal det være noe som helst poeng i en sammenligning så må man ta likt mot likt.
Men det er definitivt mer plass i Y kontra Mach-E.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svein_H på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:48
@ToWalkOrDrive Litt OT, men hva er det egentlig du prøver å vise med det bildet? At en Mach-E med 3 designkofferter ser bedre ut enn en TMY med bagasjerommet fylt opp til taket?

Dersom du hadde lest teksten med bildet ville du sett at jeg skrev at Model Y hadde veldig god bagasjeplass i forhold til Model 3, og med tanke på at han har barnevogn osv så kan det fort være en god idè å gjerne strekke seg et par cm helt opp til Model Y, som sikkert kommer rett over sommeren. Makk E er med litt bare som et illustrasjonsbilde. Testen hvor det vel var hele 13 slike flyvert-kofferter som fikk plass i Model Y var gjort mot RAV4, som fikk plass til 12. Makk E kan du vel ikke engang få takboks på, så gjerne ikke så barnevennlig om du ikke kjøper tilhenger....som forøvrig ikke er en så dårlig løsning. Utrolig hva jeg kan få med meg på hengeren med min Yaris 1.8. Koffertbilde på Makk E er forøvrig Ford selv som har tatt, siden de ikke er så opptatt av at det skal være praktisk. Det er mer en moro-bil.
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:03

Dersom du hadde lest teksten med bildet ville du sett at jeg skrev at Model Y hadde veldig god bagasjeplass i forhold til Model 3, og med tanke på at han har barnevogn osv så kan det fort være en god idè å gjerne strekke seg et par cm helt opp til Model Y, som sikkert kommer rett over sommeren. Makk E er med litt bare som et illustrasjonsbilde. Testen hvor det vel var hele 13 slike flyvert-kofferter som fikk plass i Model Y var gjort mot RAV4, som fikk plass til 12. Makk E kan du vel ikke engang få takboks på, så gjerne ikke så barnevennlig om du ikke kjøper tilhenger....som forøvrig ikke er en så dårlig løsning. Utrolig hva jeg kan få med meg på hengeren med min Yaris 1.8. Koffertbilde på Makk E er forøvrig Ford selv som har tatt, siden de ikke er så opptatt av at det skal være praktisk. Det er mer en moro-bil.

Joda, jeg leste hele innlegget ditt, der var derfor jeg lurte på hva bildet skulle illustrere. Når du sammenligner Model 3 og Model Y i innlegget ditt klarer jeg ikke helt se hva det Mach-e-bildet gjør der, bortsett fra som tidligere nevnt at den ser mye bedre ut med 3 designkofferter enn det fullastede bagasjerommet ved siden av.

Hvorfor blander du bilder av Mach-e inn i en diskusjon om TM3 og TMY i det hele tatt? Hva har den med saken å gjøre, og hvorfor bruker du den som et "illustrasjonsbilde" som du selv kaller det? Du sammenligner lastekapasiteten i to Teslamodeller, og bruker et bilde fra en Mach-e som ikke ikke engang er nevnt i det hele tatt i denne tråden? Sorry, men jeg klarer ikke helt se logikken din der.

Men igjen, det er OT i denne diskusjonen, og jeg hadde egentlig ikke forventet noe svar, så vi kan gjerne gå tilbake til opprinnelig tema.

Edit: Dobbelt ord
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svein_H på søndag 28. mars 2021, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:03

Joda, jeg leste hele innlegget ditt, der var derfor jeg lurte på hva bildet skulle illustrere. Når du sammenligner Model 3 og Model Y i innlegget ditt klarer jeg ikke helt se hva det Mach-e-bildet gjør der, bortsett fra som tidligere nevnt at den ser mye bedre ut med 3 designkofferter enn det fullastede bagasjerommet ved siden av.

Hvorfor blander du bilder av Mach-e inn i en diskusjon om TM3 og TMY i det hele tatt? Hva har den med saken å gjøre, og hvorfor bruker du den som et "illustrasjonsbilde" som du selv kaller det? Du sammenligner lastekapasiteten i to Teslamodeller, og bruker et bilde fra en Mach-e som ikke ikke engang er nevnt i det hele tatt i denne tråden? Sorry, men jeg klarer ikke helt se logikken din der.

Men igjen, det er OT i denne diskusjonen, og jeg hadde egentlig ikke forventet noe svar, så vi kan gjerne gå tilbake til opprinnelig tema.

Edit: Dobbelt ord

Vel, det bildet sier mer enn tusen ord...og når jeg hadde brukt mange ord på å sammenligne Model 3 med Model Y, og det bildet jeg hadde lett tilgjengelig for hånden viste Model Y fra sin beste side, og hadde tilfeldigvis en annen elbil på siden av seg, Makk E, og ettersom det kunne og vært et alternativ, så er det ikke et alternativ jeg ville anbefalt, uten at jeg trengte å skrive mye om det, siden bildet sier tusen ord. Litt OT, men på den annen side ikke, gitt følgende resonnement:

Kjøper du Model Y kan du velge å ha f.eks. 10 års nedbetaling, og gjerne beholde Model Y i 7 år....og da vil du fortsatt være godt i pluss når du selger...og grunnen til at du vil ha bilen så lenge er at det er plass til barnevogn osv, som vist i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=ocWXA-9dvvk
Tesla Model Y                         2021-

Twiken

Hiver meg på her og gir mine egne tanker rundt det med lån og lengde på lån.

Selv har jeg bestillt en Model 3 LR senest for 6 dager siden med FSD. Planen var egentlig å vente med å kjøpe til neste år, men så kom det en uventet utgift på den bilen vi har nå som det rett og slett ikke var aktuelt å betale (gammel bil med 0 i gjeld). Så det gjorde at vi valgte å se på muligheten for en model 3 litt tidligere. Så passet det bra med ny facelift, rentekampanje osv. 

Vi velger fullfinansiering med 10 års lånetid. Vi har begge to gode jobber og kunne klart oss med mindre lånetid. Samtidig har vi behov for å bruke penger også på andre ting fremover og ønsker å ha fleksibilitet med tanke på hvor mye vi betaler på bilen.

Når man søker lån i banken mottar man samtidig en nedbetalingsplan. Her bør man se på hva restgjelden er etter 3-4 år. Så bør man undersøke potensielt verditap ved å søke på Finn og tråle fora som dette. Med tanke på lav rente de første 3 årene (selv med økning i styringsrenten) vil svært lite av innbetalingene gå til renter og man får betalt nokså bra ned på bilen de første 3 årene i rene avdrag (rundt regnet ca 56 00 i året i avdrag). Beholder man bilen i 4 år vil man ha betalt ned ca 210 000 kr på lånet. Man er da i grensen av å gå i 0. Gitt at vi da ikke betaler inne ekstra.

Så det er å anbefale å ha en buffer/mulighet til å betale differansen etter 3/4 år om det skulle bli tilfelle.  Vi har personlig betalt ned masse på eiendom, og begge har såpass gode jobber at vi klarer å sette av bra med sparing innen kort tid om det trengs. Med andre ord; vi har en plan B.

Det er vanskelig, om ikke umulig, å gi deg et 100% godt svar på dette. Da du kjenner din egen økonomi best. Men om det er noe å ta med seg fra teksten min, så er det at man bør ha en plan  B om man velger 10 år med tanke på at man er i grenseland av å kunne gå i 0 med normal utvikling og uten ekstra innbetaling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA