Hvor langt lån bør jeg ha for å sikre at jeg kan selge bilen uten restlån?

Startet av Joheho93, fredag 12. mars 2021, klokken 13:39

« forrige - neste »

OlaM

Som "ny voksen" og ny baby på vei er det ingen vits å tyne økonomien for bil. Og babyer tar ikke så stor plass at en Leaf blir for liten, selv om man blir veldig flink til å gjøre mentale krumspring for å rettferdiggjøre det man har lyst på. "Barnevognen som slås helt sammen er for dyr, derfor må vi opp et par hundre tusen i bil for å få plass til den rimelige!"

Å ha slingringsmonn i økonomien når du er i din situasjon er veldig digg. Det kommer masse uventede smeller i løpet av 3-5 år, hvis du ikke har tynt strikken så fylles lønnskontoen fortere enn du klarer å bruke, du klarer å smashe smellene unna som en tennisstjerne og du kan bedre gripe muligheter som dukker opp.

Jeg hadde kikket på Kona eller Ioniq, hvis du passer inn bak rattet. Massevis av deals på leasing og fullfinansiering der. Ikke like lav rente som Model 3, og ikke like spennende bil, men det motveies av billigere forsikring, lavere verditap i kr og en helt annen komfortfølelse om natten.
'21 3LR

Veggsen

Hei.

Hadde jeg vært i din båt hadde jeg nok leaset en bil til 3-4k i mnd fremfor å miste nattesøvnen på hvor stort verditap Teslaen kommer til å ha. Det finnes ekstremt mange gode tilbud der ute, og velger du en plug in hybrid eller elbil så sparer jo du fort de 2k i måneden på bensin.

Med unge på vei hadde jeg veid personlig økonomi fremfor å realisere Tesla drømmen.

Som nevnt tidligere også, så vet man jo aldri hva fremtiden vil bringe enten det er økonomiske smeller eller ny batteriteknologi.

Joheho93

Hvilken bil får man leaset til 3-4000kr uten innskudd? En MG?Det er forsåvidt samme utgiftene (ish) som for en tesla, med 10år. Jeg har en inntekt på over en halv mill, det står ikke SÅ dårlig til at jeg må spare hundrelapper for å velge en bil jeg ikke har lyst på. Tråden handler om å få ett cirka estimat på hvor mye en TM3 synker i verdi fordi jeg ikke ønsker å sitte igjen med ett restlån på noe tidspunkt tiden jeg eier bilen som forhåpentligvis blir mange år. Og ja, jeg kommer til å spare en del ved siden av for å sikre det hvis det blir TM3. En "god hybrid" har jeg nå, men det passer ikke oss med 6mil+ daglig kjøring på og ofte lengre helgeturer som gir en del fossile utgifter, samt bom osv. Jeg ønsker ikke å gå ned i kvalitet på bil for å øke tilsvarende i drivstoffutgifter ig bom ( tesla vs  hybrid/ren fossilbil). Det vil jeg tørre å påstå er en dårlig løsning. Det smarte er åpenbart en billig elbil og spare mest mulig, men jeg sliter med å se meg fornøyd med en billig elbil på sikt (av det som finnes der ute nå). Å kjøre til nordnorge er noe vi kommer til å gjøre hvert år, og det funker nok ikke optimalt i noe med kort rekkevidde og tregere lading.. og dårligere komfort?

1000kwh

Du gjør jo akkurat som du vil:)

I dag låner folk seg til pipa. Vi har egentlig aldri vært fattigere. Alt handler om månedsbeløp. Og all inntekt er bundet i lån med «evig» løpetid. Hus er «investering» og en evig kilde til nye lån og kapital.

Dette er mest av alt en livsfilosofi. Jeg startet selv løpet med at jeg kunne betale månedsbeløp for alt mulig. Jeg har i stedet droppet det kjøret der og vi lever mye bedre med mer disponibel inntekt.

Moas

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:13
I dag låner folk seg til pipa. Vi har egentlig aldri vært fattigere. Alt handler om månedsbeløp. Og all inntekt er bundet i lån med «evig» løpetid. Hus er «investering» og en evig kilde til nye lån og kapital.

Dette er mest av alt en livsfilosofi. Jeg startet selv løpet med at jeg kunne betale månedsbeløp for alt mulig. Jeg har i stedet droppet det kjøret der og vi lever mye bedre med mer disponibel inntekt.
Jeg anbefaler folk også å kjøpe biler cash. Har du ikke råd, så har du ikke råd er min filosofi :)

Det jeg ikke bruker på lån går heller til eiendoms-, gull- og aksje/verdipapir/fond-investeringer.

Du får en veldig bra økonomi av slikt på sikt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Tjafsaren

Som de fleste har nevnt her, så kan vi bare gi råd. Er ganske lik situasjon som deg, og nevnte det i tidligere innlegg tror jeg.

Årslønn lik, lang kjørelengde på 130km om dagen til/fra jobb. Sikla på Tesla.
Har en halvannenåring i baksete, og tenkte Tesla Mod 3 må vi ha. Tenkte likt som deg med restlån og tap av verdi. Husk at det kommer en tid med utvikling nå, og batteriene kommer veldig nå fremover. Ikke minst flere aktører kommer for fullt. Med «kort» horisont så er det fryktelig kjipt å tape masse penger på at du sitter med utdatert arkitektur om 3 år.

Tror du at bilen holder med barnevogner, flere seter, takboks og vanlig sedanluke fremover i flere år? Da er det sikkert et godt valg.
Om dette spørsmålet får deg til å undre litt, så er det sikkert ikke helt riktig bil, og det kanskje bør vurderes en mellombil frem til drømmebil dukker opp. Se Mod Y, som jeg selv har som mulig neste bil når Ioniqen har gjort sitt.

Det dukker opp mer og mer alternativer som er veldig gode norgesbiler(spesielt for småbarnsfamilier).

Tin

Lever en gang, maks to. Kjør på. Sett lånet på 8år, så dekker du mest sannsynlig noe i nærheten av det bilen taper seg.

Ferry

Sitat fra: Moas på tirsdag 23. mars 2021, klokken 10:23
Jeg anbefaler folk også å kjøpe biler cash. Har du ikke råd, så har du ikke råd er min filosofi :)

Om jeg skulle fulgt det rådet så kunne jeg ikke kjøpt bil før jeg er pensjonist. Så lenge jeg har huslån er alt annet jeg gjør lånefinansiert. For det vil alltid være et alternativ å betale ned hardere på huslånet. Å kjøpe dyrere hus enn jeg trodde jeg hadde råd til er den beste investeringen jeg har gjort. Famous last words, I know ;)
Jeg sparer forresten i fond og aksjer også. Med (hus)lånte penger.

arthur

1.ønsker du det
2. har du råd til det
3. er det riktig prioritering

så gjør det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Støtter den. Å kjøpe bil på kreditt medfører mange ekstra kostnader som krav om full kasko, og dyre "service" avtaler.

Se heller nøye på eget behov. Kan du klare deg med en #bomfrie bil til 30 000 kr (slik som meg) og sette alt du sparer inn på et indeks fond kan Tesla drømmen din bli realisert ganske raskt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:43

Om jeg skulle fulgt det rådet så kunne jeg ikke kjøpt bil før jeg er pensjonist. Så lenge jeg har huslån er alt annet jeg gjør lånefinansiert. For det vil alltid være et alternativ å betale ned hardere på huslånet. Å kjøpe dyrere hus enn jeg trodde jeg hadde råd til er den beste investeringen jeg har gjort. Famous last words, I know ;)
Det du sier er jo at det er lettere å betale ned på et lån i 8 år enn å spare i 8 år. For hvis du klarer å betale dette lånet så klarer du også å spare. Og da er du ikke blitt pensjonist. Med mindre du er 60 år allerede. Da bør du tenke på å ha null gjeld :D

Jeg tenker for meg selv at hvis jeg hadde 500000,- i cash ville det vært utrolig mye vanskeligere å bruke alle disse i en smell enn hvis jeg bare skrev under på et lånepapir og fikk tingen med en gang. Så derfor, lat som at du har 500000,- og tenk om du da ville tatt dette valget.

Marzo

En liten vesentlig detalj er er jo så klart at huset ikke halverer verdien sin på noen få år :)

RJK

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:42

Det du sier er jo at det er lettere å betale ned på et lån i 8 år enn å spare i 8 år. For hvis du klarer å betale dette lånet så klarer du også å spare. Og da er du ikke blitt pensjonist. Med mindre du er 60 år allerede. Da bør du tenke på å ha null gjeld :D

Jeg tenker for meg selv at hvis jeg hadde 500000,- i cash ville det vært utrolig mye vanskeligere å bruke alle disse i en smell enn hvis jeg bare skrev under på et lånepapir og fikk tingen med en gang. Så derfor, lat som at du har 500000,- og tenk om du da ville tatt dette valget.

Det er da en vesentlig ting du tar ut av ligningen her,  for behov for bil har jo vedkommende i løpet av disse årene, så da er det ikke bare å sette = ved lånebeløp og sparebeløp.

Alternativet er jo en brukt icebil, og da kommer altså finansiering av denne, og merkostnader i form av høyre drivstoff-priser, bompenge-differansen, og reparasjon og vedlikeholdskostnader utenom service i tillegg til sparebeløpet. Dette kan ene og alene beløpe seg til en sum som tilsvarer finansieringskosten, så da blir fort valget mellom å kaste det inn i lånekostnader eller på en eldre ice-bil.

Min bil koster meg, inkludert finansieringskostnadene, ca det samme som min gamle icebil gjorde, og jeg er ikke i ett sekund i tvil om at jeg heller betaler for en ny elbil på lånefinansiering, fremfor en godt brukt bensiner eller dieselgamp, før jeg tar høyde for ekstraordinære kostnader til reparasjoner på ting som svikter, som med nybil ville gått på garanti. Riktignok et lavere bilbudsjett enn trådstarter har, da mine totalkostnader er mindre enn lånebeløpet han ser for seg.

Det er kjekt når man har tilgang til godt med egenkapital, og romslighet til å kunne velge høyere på luksusbilskalaen, men da er det tydeligvis vanskelig å sette seg inn i begrensningene andre må sette for seg selv.

For den som ikke har fått bygd opp egenkapital, og må holde seg under en lav grense for å klare budsjett, så snakker vi ikke nødvendigvis om at man kan sette tilsvarende beløp på konto, men hvordan man putter pengene som mer eller mindre går med i dragsuget likevel.

Og et steg mellom disse to nivåene (ja, det finnes flere nivåer og), er vel der trådstarter befinner seg. En viss alternativkost finnes, så her er spørsmålet om budsjettet skal tøyes litt, eller hvor beste balanseringspunkt finnes, for å kunne strekke seg til en litt bedre bil enn hva som egentlig burde vært valgt, men det er intet luksusbehov som skal dekkes, slik jeg oppfatter det. Mer å kunne strekke seg til noe som passer dem bedre på alle måter.

Om 8 år, er kanskje vedkommende der at potten for å spare er langt bedre, og man ikke trenger å ta full finansiering med lån med pant i bilen, men kan enten låne på verdi av huset og vurdere å spare på kasko eller sette egenandelen høy, eller kanskje finansiere tilsvarende "bilinvestering" (tapsprosjekt, men dessverre livsviktig prioritering likevel) uten lån.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Hadde jeg vært trådstarteren så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe en Tesla Model 3. Det er ufattelig mye bil for pengene, den er perfekt for nordlandsferier (nå bygger de enda flere superladere nordover), og ikke minst: den er perfekt for førere på 197cm, og ikke ille bakseteplass heller. Er faktisk flere basketballspillere i USA som har den, og jeg selv er og omtrent så høy og trives bra utenom når jeg har en på 1,85 bak meg. På den andre side så er jeg jo og enig i at bagasjeplass er veldig kjekt, sånn at en Skoda Enyaq kunne gjerne vært like bra...men aller best å bestilt en Tesla Model Y - her får du klassens desidert største bagasjerom, særlig når du tar vekk gulvplatene. Går an å være litt ekstra smart ved valg av barnevogn, og kjøpe en ekstra stor takboks, alternativt hengerkrokfestet bagasjeboks for langturene (THULE BACK UP 900 BAGASJEBOKS 420L).
Når det er sagt er det mange som har blitt sjokkert hvor mye jeg får plass i min TM3 når jeg tar ut bunnplaten, men kan ikke måle seg mot Model Y. Med en Y så vil du sannsynligvis ikke ønske å skifte ut bilen etter 3-4 år siden behovene dekkes...med Model 3 så kommer du kanskje til å tenke: "skulle hatt en Y" dersom barn nr 2 kommer.

Tror Y kommer til å holde seg mest i verden i pris, siden den nesten ikke har noen kompromisser med tanke på rekkevidde, lademuligheter og plass, men tror og en Model 3 holder seg greit siden det er så lite feil med dem. Har selv kjørt 40000km med min omtrent uten noen feil.

Hvis en skal maksimere egenkapitalen tror jeg 4,5 år er den perfekte eieperioden for en Tesla. Da har en fått betalt ned veldig mye av lånet samtidig som det er et halvt år igjen av garantien, sånn at kjøperen ikke er redd for skjulte feil, siden han da kan gå til Tesla med den, sånn at verdien holder seg godt.
Tesla Model Y                         2021-

Ferry

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:42
Det du sier er jo at det er lettere å betale ned på et lån i 8 år enn å spare i 8 år. For hvis du klarer å betale dette lånet så klarer du også å spare.

Trenger bil i de 8 åra også da. Det er ikke gratis. Med 30k årlig kjørelengde blir det "en halv Tesla" bare i drivstoff. Jeg gidder ikke/tar ikke sjansen på å vente årevis med å kjøpe ok bil. Jeg vil leve godt nå også, ikke bare om x antall år.

Sitat
Og da er du ikke blitt pensjonist. Med mindre du er 60 år allerede. Da bør du tenke på å ha null gjeld :D

Ser ikke helt poenget med å være gjeldfri som pensjonist heller jeg. Jeg tenker også litt på å være formuesfri. Det ville være for ille å "logge av" med millioner stående. Det er mye bortkasta jobb.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA