Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer model S

Startet av haakon88t, torsdag 28. juni 2012, klokken 13:10

« forrige - neste »

haakon88t

Hei,

Jeg har funnet en Think http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34823739 som ser ut til å være et godt kjøp. Hva kan jeg vente meg av utgifter på denne? Er det slik at det er å spille litt "russisk rulett" ved kjøp av en slik bil? Med tanke på rep å slikt.

Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

Hmm, vanskelig å si om noe ryker eller ei, men siden denne er såpass ny, burde det aller meste fungere en god stund til :)

Når det gjelder årsutgifter:

5-10.000 for forsikring(avhengig av selskap og bonus)
0 til strøm, forutsatt du lader på ladeplasser
500 årsavgift
4000 service
et-par hundrelapper til spylevæske

Og det er vel stort sett det. :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Hvis jeg skulle kjøpt elbil nå ville jeg satset på denne. (Men 2000-modellen min går fremdeles like bra som ny.) Det er vedliksholdsfritt batteri på de "nye" (2008-2011) modellene. Tror ikke det er noe "russisk rulett", men hvis du bor langt fra noen som tar service på Th!nk kan det bli ekstra utgifter med å sende den.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

haakon88t

Jeg bor i Arendal. Jeg kan også få tak i tilnærmet lik bil, samme pris men med lithium batteri. Er det åpenbart hvilken bil jeg bør velge da? Eneste kravet mitt er at rekkevidde MÅ være 75km vinterstid.
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

El rayo

Det er vel ikke spesiellt kaldt i Arendal, så lithim batteriet vil fungere fint der om vinteren.

I Trysil, på Røros eller andre beryktede kalde steder vil nok Zebra batteriet fungere vesentlig bedre om vinteren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Sitat fra: El rayo på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:20
Det er vel ikke spesiellt kaldt i Arendal, så lithim batteriet vil fungere fint der om vinteren.

I Trysil, på Røros eller andre beryktede kalde steder vil nok Zebra batteriet fungere vesentlig bedre om vinteren.

...til gjengjeld har det vist seg at det er krøll med enkelte av lithiumbatteriene, og mye kluss med balansering. Og ikke minst, veldig vanskelig å reparere/få tak i support.

MES-DEA i sveits holder på så det suser, og fikser Zebra batterier som bare det :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:46
...til gjengjeld har det vist seg at det er krøll med enkelte av lithiumbatteriene, og mye kluss med balansering. Og ikke minst, veldig vanskelig å reparere/få tak i support.

Hva baserer du dette på?

Vet om 4 defekte Litium. Et grunnet tempsensor, Et grunnet dårlig celle, og et grunnet fuktskade på BMS. Det siste er antakelig dårlig celle, da det gir dårlig rekkevidde.

Har inntrykk av at er Litiumbatteriet OK så holder det, men det kan være skadet under lagring/stillstand.

Selvfølgelig synd at Enerdel er så hemmelighetsfulle om teknikken sin, men vi skal nok klare å lirke hemmeligheten ut av dem. :D
Uansett kan dette repareres "privat" i motsettning til Natrium som MÅ til Sveits.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

StianB

Sitat fra: Go-carter på fredag 08. juni 2012, klokken 23:26
Hmm, vanskelig å si om noe ryker eller ei, men siden denne er såpass ny, burde det aller meste fungere en god stund til :)

Når det gjelder årsutgifter:

5-10.000 for forsikring(avhengig av selskap og bonus)
0 til strøm, forutsatt du lader på ladeplasser
500 årsavgift
4000 service
et-par hundrelapper til spylevæske

Og det er vel stort sett det. :)

Jeg betaler ca det halve for forsikring (75% bonus) og ca det halve for service...  Håper likevel servicen var god nok ;-)

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. juni 2012, klokken 01:05
Sitat fra: Go-carter på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:46
...til gjengjeld har det vist seg at det er krøll med enkelte av lithiumbatteriene, og mye kluss med balansering. Og ikke minst, veldig vanskelig å reparere/få tak i support.

Hva baserer du dette på?

Vet om 4 defekte Litium. Et grunnet tempsensor, Et grunnet dårlig celle, og et grunnet fuktskade på BMS. Det siste er antakelig dårlig celle, da det gir dårlig rekkevidde.

Har inntrykk av at er Litiumbatteriet OK så holder det, men det kan være skadet under lagring/stillstand.

Selvfølgelig synd at Enerdel er så hemmelighetsfulle om teknikken sin, men vi skal nok klare å lirke hemmeligheten ut av dem. :D
Uansett kan dette repareres "privat" i motsettning til Natrium som MÅ til Sveits.

Det er et-par i USA også, som har fått defekt li-batteri. Repareres privat? Har du funnet noen celler som passer for å erstatte de gamle?  ;)

Jeg betaler 65-6700 i året for 30kkm, jeg er 21 år gammel(har dermed enda dyrere forsikring) og 60% bonus. Service skal jeg ta om en uke først, så der bare gjetta jeg  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Har bestillt nytt batteri til min, og dermed kan jeg bruke det gamle batteriet til deler. Same procedure as NiCd ;)

Betaler selv 1100 i forsikring på Nye Thinken. 8000 km kun ansvar.

Service??  Hva er det?  Nye Think er servicefri, men trenger ny bremseveske en gang i blandt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#10
Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. juni 2012, klokken 10:28
Har bestillt nytt batteri til min, og dermed kan jeg bruke det gamle batteriet til deler. Same procedure as NiCd ;)

Betaler selv 1100 i forsikring på Nye Thinken. 8000 km kun ansvar.

Service??  Hva er det?  Nye Think er servicefri, men trenger ny bremseveske en gang i blandt.

I min verden gir et fullstemplet servicehefte noe som gjør bilen mer attraktiv i en evt. slagssituasjon :) men hver sin smak. Er overhodet ikke noe behov for å kjøre Thinken på service, annet enn å sjekke/bytte bremsevæske og kjølevæske, som du nevner.

Jepp, nå har du et delebatteri. Men hva når alle de cellene er gått? Det er vel fremdeles ingen som har funnet et sted man får kjøpt enkeltceller. Det får man, som sagt, fra MES-DEA :)

...jeg kjører litt mer enn 8000km i året med min gitt  ;) Må ha fullkasko pga. lån.

Det vi kan konkludere med er vel at årsutgiftene kan variere mellom alt fra 2-3000,- til 10-20.000 avhengig av forsikring, deler, etc. :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Har If forsikring Pluss, koster meg kr 1500 årlig for 12' km og 75%. Veldig billig, men fikk den gjennom forhandler da jeg kjøpte Thinken min ifjor.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

Sitat fra: haakon88t på fredag 08. juni 2012, klokken 23:07
Jeg har funnet en Think http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34823739 som ser ut til å være et godt kjøp. Hva kan jeg vente meg av utgifter på denne?
Denne bilen stammer fra konkursboet etter Think og ble auksjonert ut på Sem i midten av april.
Den er sannsynligvis nyreparert og kan være en bra bil.
Jeg ville sjekket ut hva som har blitt gjort og fått en status på batteriet (antall termiske sykluser; nedfrysinger, eventuelle døde celler, antall dager i drift etc).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA