Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

marcus_hsc

Har lest mye om disse problemene i det siste og har egentlig bare ventet på at det skal skje med bilen min. I går kveld etter at jeg spylet av bilen å kjørte en tur sluttet varmen å fungere. Prøvde om morningen i dag fra appen og men fungerte ikke. Ringte Tesla road assistance i dag å de hentet bilen 3 timer senere. Fikk en Bmw i3 som lånebil. Har VIN 828.
Model 3 LR 2024
Model 3 Performance 2021
Model 3 LR 2019

Marre

Sitat fra: Kjettern på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:21
Er det normalt at varmepumpen bråker? Sto utenfor bilen i dag når den startet opp og viften/varmepumpen bråkte noe helt sinnsykt.. Var aldri så mye lyd på min gamle LR!

Haha jeg også tenkte på dette, bråker innmari mye

sigurdi

Er det normalt at varmepumpen bråker? Sto utenfor bilen i dag når den startet opp og viften/varmepumpen bråkte noe helt sinnsykt.. Var aldri så mye lyd på min gamle LR!
Varmepumpen er en AC som kan flytte energi litt flere veier.
Når bare kompressoren går og den flytter energi fra vann til vann er det bare en lav during fra kjøle kompressoren.
Men når den henter energi fra uteluft så går vifta på radiator og denne bråker like mye som AC enhet gjør på sommer for å kjøle lufta.

Og det høres svært bra på utsiden av bilen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

Handyman

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:57
Varmepumpen er en AC som kan flytte energi litt flere veier.
Når bare kompressoren går og den flytter energi fra vann til vann er det bare en lav during fra kjøle kompressoren.
Men når den henter energi fra uteluft så går vifta på radiator og denne bråker like mye som AC enhet gjør på sommer for å kjøle lufta.

Og det høres svært bra på utsiden av bilen.
Tipper faktisk det bråker like mye som når viftene går for fult en varm dag med varmt batteri og lading på SuC V3. Det høres godt!!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Ikke helt uventet dette her. Å programmere varmepumpe er ikke helt trivielt, derfor har vi også "nordic" utgaver av de vi bruker i hjemmene våre.
Også på de tyske modellene ble det klaget på støy, og generelt dårlig effekt.
Tesla later til å være alt for optimistiske mtp varme å hente fra drivverket, og hvor god kontroll de har på kondenseringstemperaturen til fordamperen (utedelen) er vel heller ikke klart. Mye ising her vil kreve periodevis reversering av syklusen. Men effektiv avising kan man egentlig kun få til ved stillstand, da radiatorene ikke fylles med iskald luft fra fartsvinden.
Det ser ut til at iallfall eGolf landet på en løsning der de ikke kjører hardere på varmepumpen enn at det ikke dannes is på utedelen, og tar resten med vanlig resistivt varmeelement. Det gir kun god virkningsgrad i temperaturer over 0. Dette har også litt med valg av kjølemedie å gjøre, blir ikke overrasket om det er valgt et medie som presterer best når det brukes til AC, altså nedkjøling på varme dager.

I det store og hele kan man aldri kvitte seg med resistiv varme i den kalde årstiden, og det er jo smått utrolig at ikke Tesla har laget en fallback til PTC varmeren, som jeg vel ANTAR at fremdeles finnes i bilene? Hvis de har greid å utelate dette varmeelementet i en slags tro på at VP fikser biffen, er det et alvorlig problem folkens...
Hvis den fremdeles  er på plass er det sikkert bare en SW patch, så får dere varme og forbruk som i de tidligere modellene. (Hvor slike problemer ikke finnes  ;D)

Uansett vil Tesla sikkert finne løsninger på dette etterhvert som de får satt på ingeniører med nødvendig kjennskap til kuldemaskineri og termodynamikk. Kanskje kommer det også en "nordic" modell? Igjen er vi der at det ikke lønner seg å være først ute med noe hos Tesla, da vil du bli brukt som testkanin. :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Contango

Igjen er vi der at det ikke lønner seg å være først ute med noe hos Tesla noen elbil, da vil du bli brukt som testkanin. :D
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

stefse

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:45
Igjen er vi der at det ikke lønner seg å være først ute med noe hos Tesla noen elbil, da vil du bli brukt som testkanin. :D
Jeg var testkanin på eGolf med VP, og den funka sånn noenlunde, bortsett fra at den etter 3-4 år streiket helt og bilen lot seg ikke varme overhodet, på samme måte som det beskrives her. Også der var det ingen fallback til PTC når en eller annen feil oppstod ellers i systemet.
Men den store fordelen Tesla har, er at data kan samles inn og forbedringer gjøres OTA. Antar det kom ny programvare til eGolf også etterhvert, men jeg kunne selvsagt tenkt meg å programmert dette selv, eller ihvertfall hatt muligheter for overstyring  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Erlingni

Min tidligere 2018 e-golf brukte to mil på å i det hele tatt bli lunken i kupeen, så den savner jeg i hvert fall ikke!

Jeg har ikke hatt problemet i min 2021 M3P enda, men så har jeg heller ikke kjørt noen langturer enda.
Når den virker, virker den i hvert fall mye bedre enn i e-golfen. Blir mye raskere varmt, og blir mye varmere.

Kim-

Min streiker fra forvarming i 10 minutter og på en kjøretur underkant av 15 min til jobb, temperatur fra -7-10 ca. Måtte skrape ruten i går.... blir sånn 10-14 grader i kupeen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Woodbear

merker dog at den funker bra etter at den tok seg en 20 min pause på søndag. kjørte rundt i en times tid  idag, vhert stop lot jeg den bare stå på, vil jo ikke ut i kald bil for hver butikk ol... og merka lufta ble litt mere lunk på en tur på  ca 10 min( i appen gikk varmen ned fra 20-17 grader, mens jeg sto på kiwi, gikk tilbake i bilen, til neste stopp, da var den oppe i 21 grader igjen... 
klart hadde jeg ikke vært ops på dette, så hadde jeg aldri lagt merke til dette :-P   
2021 model 3 hvit performance.

TeslaJohan

Har samme problem med min TM3P som jeg hentet ut 30/12.
Bilen ble tatt inn på servicesenteret for 2 dager siden, men har ikke fått beskjed om hva som faktisk vil gjøres. Kunne tolkes til at det kun er snakk om sensorbytte i første omgang, men er usikker på hva som faktisk er planlagt. Står at servicen er estimert ferdig 12/1 (i appen).

Noen med servicetime som fått beskjed om hva Tesla planlagt som endelig "fiks", samt om dette vil hjelpe på med både kupevarme og problemene med at batteriet taper effekt på forholdsvis høy SoC?

Jeg fikk f.eks. redusert ytelse allerede ved 53 % SoC når jeg var ut å kjørte på søndagen. Ikke lenge etter dette så slo kupevarmen seg av (skjedde 2 ganger mellom ca. 46-50 % SoC).
Når jeg var nede på ca. 30 % SoC var ytelsen vesentlig redusert.

Jeg ser på ytelsesreduseringen som et like stort problem som kupevarmen. Performance-modellen ble kjøpt kun pga ytelsen - forventet da minimum tilsvarende ytelse som tidligere TM3P :)

Jeg kan forøvrig ikke huske at jeg noen gang hadde ytelsesreduksjon på min Model S fra 2017.

hobbybonden

Sitat fra: stefse på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:39
I det store og hele kan man aldri kvitte seg med resistiv varme i den kalde årstiden, og det er jo smått utrolig at ikke Tesla har laget en fallback til PTC varmeren, som jeg vel ANTAR at fremdeles finnes i bilene? Hvis de har greid å utelate dette varmeelementet i en slags tro på at VP fikser biffen, er det et alvorlig problem folkens...
Hvis den fremdeles  er på plass er det sikkert bare en SW patch, så får dere varme og forbruk som i de tidligere modellene. (Hvor slike problemer ikke finnes  ;D)

Uansett vil Tesla sikkert finne løsninger på dette etterhvert som de får satt på ingeniører med nødvendig kjennskap til kuldemaskineri og termodynamikk. Kanskje kommer det også en "nordic" modell? Igjen er vi der at det ikke lønner seg å være først ute med noe hos Tesla, da vil du bli brukt som testkanin. :D

Jeg har fått høre at varmepumpen nå er eneste varmekilde så streiker den så er det ingen fallback.

Etter sigende så skal det visstnok være en OTA-løsning enten under utrulling eller "rett rundt hjørnet"

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Landro

Sitat fra: TeslaJohan på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:11
Noen med servicetime som fått beskjed om hva Tesla planlagt som endelig "fiks"

Hos meg skal de bytte begge sensorene. Venter på nye sensorer som sendes med ekspress over dammen nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA