Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

casall

Med ny vektavgift som er kommet i statsbudsjettet i dag vil vel bilen også nå bli. 18.750,- dyrere om jeg ikke er helt på tur? 12,5,- per kg over 500kg. I tillegg til MVA da.

ToWalkOrDrive

Nå må jo SV overtales til å vedta statsbudsjettet, og mistenker at AP/SP har kastet på litt ekstra elbilavgifter for at SV skal få ære i å forhandle de ned eller vekk, men nesten overraskende at de foreslår vektavgift på elbiler. Hvis det står seg så får Model Y både 25.000 i mva og 18.750 i vektavgift, altså 43.750. De neste dagene vil en gjerne bare se at bruktprisene på elbiler går enda litt opp (kanskje ikke på Model Y som allerede er latterlig høyt priset brukt).
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Ja, 40-50000kr på toppen av nybilprisene vil påvirke bruktbilpriser ganske mye.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tetif30

Nå selger jeg en ID4 GTX og har virkelig merket prispresset nedover. Skulle nesten tro det er bedre å holde den igjen litt og selge når folk innser at nye elbiler blir vesentlig dyrere. Heldigvis har jeg en Model Y Performance med levering i november da, så jeg tror jeg heller mot å kvitte meg med GTX'en nå og vente på MYP. Den koster jo ca 642' med vinterdekk. Skal staten da ta 25% av dette i moms + vektavgift på 18.750kr så er vi oppe på nypris fra 1. januar på 696.250kr. --> Mistenker at Støre & Co blir påvirket av svenskene. Skal du ha tilsvarende Tesla MYP med vinterdekka der så må du ut med 858.000 svenske kroner.

RJK

Sitat fra: tetif30 på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:57
Nå selger jeg en ID4 GTX og har virkelig merket prispresset nedover. Skulle nesten tro det er bedre å holde den igjen litt og selge når folk innser at nye elbiler blir vesentlig dyrere. Heldigvis har jeg en Model Y Performance med levering i november da, så jeg tror jeg heller mot å kvitte meg med GTX'en nå og vente på MYP. Den koster jo ca 642' med vinterdekk. Skal staten da ta 25% av dette i moms + vektavgift på 18.750kr så er vi oppe på nypris fra 1. januar på 696.250kr. --> Mistenker at Støre & Co blir påvirket av svenskene. Skal du ha tilsvarende Tesla MYP med vinterdekka der så må du ut med 858.000 svenske kroner.
Den "beregningen" du gjorde nederst i innlegget ditt, forteller vel egentlig bare at du burde vente med å selge GTXen til etter nyttår. Det kan endog lønne seg å betale merkosten med kredittkortet om nødvendig (dog ikke anbefalt), for heller å få en større fortjeneste på nyåret.

Om du selger nå, kan du kanskje få litt av økningen inn i prisen, da du kan fortelle ev. kjøper at "da beholder jeg den bare litt lengre". Selger du over nyttår, kan du sette en pris nært opp til hva nyprisen blir etter avgifter. Tross alt, alternativet er fort en annens bruktbil til nesten nypris, eller nypris men fortsatt venting på bil noen måneder til.

Det utgjør fort 30 K til på prisen eller mer, som altså gjør at det vil lønne seg å sitte med bilen til over nyttår.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Haggish

Hei,
jeg tror jeg har funnet ut hvorfor regjeringen nå legger en vektavgiften på bilkjøp etter nyttår.
Min teori er at de har innsett at de ikke klarer og innføre mva over kr 500.000,- fordi dette tar for lang tid i byråkratiet ( her og i EU) Derfor for og få inn penger kommer denne vektavgiften.
Samt det og slenge ut mange avgifter, så blir det noe og forhandle om.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

k1

Sitat fra: Haggish på torsdag 06. oktober 2022, klokken 17:01

Problemet med det er bare at dersom det ikke motstrides hardt/høyt/godt nok, så blir det hengende fast og innført. Så nå skal de da altså forhandle og la folk leve i usikkerheten frem til 15. desember (worst case) på hva det hele ender opp med... Blir interessant hva resultatet blir og hva Tesla klarer å levere før nyttår.

Lucaria

Dom må jo dra in penger selvom folk bytter til elbil, så min første tanke var at dette var enda en måte å gjøre det på uten at det blev direkte ramaskrik slik det hade blitt om man betale lik pris i bommer f.eks.

Radial

Vektavgifta er i mange tilfeller fornuftig, er mange grisetunge biler der ute. Kan stimulere til lettere biler.

Men SR Y dipper under 500k tenker jeg, prisdifferansen opp til LR blir en del ekstra automatisk nå, og senker man prisen på SR bittelitt står den seg bedre mot RWD konkurrentene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Haggish på torsdag 06. oktober 2022, klokken 17:01
Hei,
jeg tror jeg har funnet ut hvorfor regjeringen nå legger en vektavgiften på bilkjøp etter nyttår.
Min teori er at de har innsett at de ikke klarer og innføre mva over kr 500.000,- fordi dette tar for lang tid i byråkratiet ( her og i EU) Derfor for og få inn penger kommer denne vektavgiften.

Interessant vinkling. Men tror selv ikke at SV som de må ha støtte av kommer til å gå med på at mva over kr 500.000,- fjernes. Men kan det uansett bli en liten forsinkelse på dette med mva over kr 500.000,-... feks frem til 1. juni 2023?

Torpedo Ted

Det er uansett helt uforståelig at disse avgiftene innføres på kontrakter som allerede er signert. Folk har jo ingen peiling på om de må betale dette, for det er jo helt umulig å vite når bilene kommer. De er fullt klar over at det er kaos i leveringstilstanden for biler, så det virker nesten som de bevisst prøver å utnytte det.

Det burde være en åpenbar løsning at avgiftene kun gjelder på alle bestillinger som er fullført ETTER 1. januar.

Og når de nå blander inn vektavgiften, så gir jo denne (praktisk) kompliserte moms-regelen ingen mening lenger. Hvorfor ikke bare øke vektavgiften tilsvarende på biler over x antall kg? Da hadde jo det ikke vært nødvendig med momsen.

Haggish

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 07. oktober 2022, klokken 10:26
Og når de nå blander inn vektavgiften, så gir jo denne (praktisk) kompliserte moms-regelen ingen mening lenger. Hvorfor ikke bare øke vektavgiften tilsvarende på biler over x antall kg? Da hadde jo det ikke vært nødvendig med momsen.

Det er jo det regjeringen allerede vet, de vet at de ikke klarer og innføre mva regelen før nyttår, men unnlater og si det til folket. Så vil de i forhandlinger gi etter for den. Vektavgiften er antakelig mer spiselig for de andre fordi den gjelder alle biler. Derfor har de nå innført vektavgiften isteden. Dette er selvfølgelig min spekulasjon, men jeg har en sterk tro på at dette er tilfelle. Dette er et sykt og falskt spill.
Dette vil antakelig også påvirke bruktbilprisene.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

Haggish

Sitat fra: snakkesalig på fredag 07. oktober 2022, klokken 10:55
Sitat fra: Haggish på fredag 07. oktober 2022, klokken 10:37
Dette er et sykt og falskt spill.

lol. Det er snakk om bilavgifter.. get a grip..

Du må gjerne le høyt, men om du leser et par ganger før du poster så kan det jo hende at du vil forstå at det ikke er bilavgiftene jeg angriper, men de antakelige unnlatelser av informasjon for og få de igjennom. Dette vil lure mange til og tro at vi får både mva og vektavgiften til neste år. ( noe jeg ikke tror vil skje) Dermed vesentlig høyere bilpriser som dermed vil resultere i høyere bruktbilpriser frem til sannheten kommer for dagen. Derfor mener jeg at folket blir holdt for narr.
Så les noen ganger og tenk før du svarer😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Haggish på fredag 07. oktober 2022, klokken 11:28
Sitat fra: snakkesalig på fredag 07. oktober 2022, klokken 10:55
Sitat fra: Haggish på fredag 07. oktober 2022, klokken 10:37
Dette er et sykt og falskt spill.

lol. Det er snakk om bilavgifter.. get a grip..

Du må gjerne le høyt, men om du leser et par ganger før du poster så kan det jo hende at du vil forstå at det ikke er bilavgiftene jeg angriper, men de antakelige unnlatelser av informasjon for og få de igjennom. Dette vil lure mange til og tro at vi får både mva og vektavgiften til neste år. ( noe jeg ikke tror vil skje) Dermed vesentlig høyere bilpriser som dermed vil resultere i høyere bruktbilpriser frem til sannheten kommer for dagen. Derfor mener jeg at folket blir holdt for narr.
Så les noen ganger og tenk før du svarer😉🙏

Jeg tenker at du har helt rett!
Først tenkte jeg at det var vekt-avgiften de ville ha som forhandlingskort mot SV, men siden det både kan være vanskelig juridisk (mot EU) og teknisk (for bilforhandlere) med 500.000-kroners grensen, slik jeg har forstått, så er det gjerne mer logisk at det er den de gir til SV (som vil ha alt grønnest mulig).

Jeg synes forøvrig at det er en veldig rar ting at regjering først skal ut offentlig med alle sine forslag til statsbudsjett, for så i etterkant søke støtte hos SV osv. Hadde vært mer naturlig om de bare ble enig med SV med en gang før de presenterte statsbudsjettet, som så var en formalitet å banke gjennom.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA