Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 28. september 2022, klokken 13:14
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 28. september 2022, klokken 12:27
Dollarkursen er nå rundt 11 igjen. Er dette helt irrelevant for biler bygget i Tyskland?

Euroen har jo steget en del også...

Er sikkert en del deler fra USA og. I tillegg som du sier så har jo Euroen også styrket seg mot NOK. I tillegg har den kinesiske pengen blitt dyrere. Sagt på en annen måte så er den norske kronen svakere enn på 40 år. Dette gjør at flere norske kroner må til for å skaffe en Tesla, og bygger opp om Tesla-bilutsalgsprisen i Norge. Valuta er en rar ting...vi blir så herjet med av utenlandske investorer...så den importerte inflasjonen/prisstigningen gir seg nok ikke med det første.
Hjelper ikke på NOK at Norges Bank selger masse kroner ut, for å hjelpe eksportindustrien. Da lider alle som driver med import:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Bj7nOE/norges-banks-rekordhoeye-kronesalg-stort-nok-til-aa-skifte-hele-balansen

Altså snakker vi en villet politikk, styrt av regjeringen som lovte at "nå er det vanlig folks tur". Ja, vi har forstått det nå, AP synes ikke vi blir r..kjørt nok økonomisk med økte priser på alt, Enorm prisøkning på strøm og drivstoff og i tillegg noen saftige, doble (når ser vi triple og kvadruple) rentehevinger...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 28. september 2022, klokken 13:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 28. september 2022, klokken 13:14
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 28. september 2022, klokken 12:27
Dollarkursen er nå rundt 11 igjen. Er dette helt irrelevant for biler bygget i Tyskland?

Euroen har jo steget en del også...

Er sikkert en del deler fra USA og. I tillegg som du sier så har jo Euroen også styrket seg mot NOK. I tillegg har den kinesiske pengen blitt dyrere. Sagt på en annen måte så er den norske kronen svakere enn på 40 år. Dette gjør at flere norske kroner må til for å skaffe en Tesla, og bygger opp om Tesla-bilutsalgsprisen i Norge. Valuta er en rar ting...vi blir så herjet med av utenlandske investorer...så den importerte inflasjonen/prisstigningen gir seg nok ikke med det første.
Hjelper ikke på NOK at Norges Bank selger masse kroner ut, for å hjelpe eksportindustrien. Da lider alle som driver med import:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Bj7nOE/norges-banks-rekordhoeye-kronesalg-stort-nok-til-aa-skifte-hele-balansen

Altså snakker vi en villet politikk, styrt av regjeringen som lovte at "nå er det vanlig folks tur". Ja, vi har forstått det nå, AP synes ikke vi blir r..kjørt nok økonomisk med økte priser på alt, Enorm prisøkning på strøm og drivstoff og i tillegg noen saftige, doble (når ser vi triple og kvadruple) rentehevinger...

Hæææ...wow!
Ser at "Kronesalget (vekslingen) skjer for å kunne overføre utenlandsk valuta til Oljefondet." Det blir rett og slett for mye strøm-inntekter, sånn at de må kjøpe utenlandske aksjer, som må betales i utenlandsk valuta.

Det er og et paradoks at oljeselskapene må betale skatt i norske kroner, sånn at de må veksle oljepengene fra USD til NOK, betale skatt i NOK, for så at staten må veksle til USD/EUR (selge NOK)....hadde gjerne vært enklere om oljeselskapene betalte det meste av skatten i USD, som olje omsettes i...

Men kjenner at hodet spinner, letter og flyr avgårde når jeg tenker på hvordan pengesystemet fungerer....forstår det....nesten....alt er bare kjøp, salg og marked....som en potet....og så kommer plutselig bitcoin inn fra siden.....
Tesla Model Y                         2021-

casall

Rart at feks ikke denne blir solgt
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274204024&showContactInfo=true

Det er jo bare noen tusenlapper over nypris nå, og langt rimeligere enn med mva fra 2023. Inkludert vinterhjul og hengerfeste.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: casall på torsdag 29. september 2022, klokken 09:08
Rart at feks ikke denne blir solgt
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274204024&showContactInfo=true

Det er jo bare noen tusenlapper over nypris nå, og langt rimeligere enn med mva fra 2023. Inkludert vinterhjul og hengerfeste.

Den er vel lagt ut for ca 12 minutter siden.....eller i hvert fall ikke så lenge siden.

casall

ToWalkOrDrive

Thob

Markedet har stoppet skikkelig opp de siste ukene. Jeg slet med å selge min model 3 selv om den var priset godt under sammenlignbare biler. Ble til slutt solgt til oppkjøper, som annonserte den dagen etterpå. Den ligger fortsatt til salgs nå etter noen uker. Er nok mange flippere som kommer til å slite litt fremover. Ser det fortsatt er folk som legger ut sine YP for 60-70' over nypris, det kan man bare drømme om nå. Er nok renteoppgang, strømpriser og Putin som er årsaken. Jeg har en YP og en X Plaid i bestilling mtp flipping. De blir nok ikke tatt ut nå🤷🏼‍♂️

Electric cars in Norway

Sitat
Er nok mange flippere som kommer til å slite litt fremover. Ser det fortsatt er folk som legger ut sine YP for 60-70' over nypris, det kan man bare drømme om nå. Er nok renteoppgang, strømpriser og Putin som er årsaken. Jeg har en MP og en X Plaid i bestilling mtp flipping. De blir nok ikke tatt ut nå🤷🏼‍♂️

Ja det snur nå snart... da blir det vanskelig å flippe uansett bilmerke. Det kommer veldig mye biler til våren også.

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. september 2022, klokken 15:05
Sitat fra: casall på torsdag 29. september 2022, klokken 12:38
Sist endret 24.sep står det her
....som er ca 12 minutter siden....sånn i bilsalgsøyemed...
Haha, skulle vært mulig å "reagere" på innlegg! :laugh: :laugh:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. september 2022, klokken 19:24
Sitat
Er nok mange flippere som kommer til å slite litt fremover. Ser det fortsatt er folk som legger ut sine YP for 60-70' over nypris, det kan man bare drømme om nå. Er nok renteoppgang, strømpriser og Putin som er årsaken. Jeg har en MP og en X Plaid i bestilling mtp flipping. De blir nok ikke tatt ut nå🤷🏼‍♂️

Ja det snur nå snart... da blir det vanskelig å flippe uansett bilmerke. Det kommer veldig mye biler til våren også.

Ja, tenker at når de to siste rentehevingene gir utslag i boliglånene (er 6 ukers varslingsperiode på eksisterende lån), samt at de ser hvor mye rentene/månedelige beløp blir på å låne 500.000, så er det veldig mange som ikke kommer til å kjøpe ny bil, som for et år siden ville kjøpt. Ser at mitt Tesla/DNB-lån er oppe i 5% effektiv rente.

Det er og en ting jeg føler Norges Bank tar innover seg...at det er en del treghet i systemet fra de hever renten til privatpersoner merker det på lommeboken. Først er det 6 ukers varslingsfrist, og så går det gjerne litt tid til neste avdrag til den travle konsument ser: "shit, har det blitt så dyrt"...sånn at med den raske oppgangen en har sett nå så får en fort et mageplask, og gjerne og på bruktbiler. Tviler på at Tesla kommer til å sette ned prisen på LR pga dette, men godt mulig for bakhjulstrukket SR.

Norges Bank varsler en videre renteoppgang til 3% styringsrente i løpet av vinteren (og så skal sikkert bankene ha en prosent påslag på hus, og to-tre på bil). Så ja, flipping kan fort bli ulønnsomt med tanke på hvor enormt mange nyere elbiler som har blitt pøst ut på det norske markedet de siste 3 årene.

På en annen side, så leverer jo Tesla ut bilene stort sett i siste måned i hvert kvartal, så opphopningen med flippe-biler vil ofte være størst akkurat nå, før markedet absorberer disse....så å selge er gjerne mer optimalt i midten av kvartalet, som f.eks. midten av november.

tornaldo

Man kan diskutere seg grønn og blå om teorier for hvordan rente, strømpriser og krig påvirker prisen, men akkurat nå er det 2019 bestillinger som selges på Finn. Så lenge de ligger der, overskygger det "normal" prisutvikling.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 20:09
Man kan diskutere seg grønn og blå om teorier for hvordan rente, strømpriser og krig påvirker prisen, men akkurat nå er det 2019 bestillinger som selges på Finn. Så lenge de ligger der, overskygger det "normal" prisutvikling.

Virker heller som det er motsatt - hvis jeg kan få 20.000 mer enn jeg ga for den så kan jeg godt kjøre min gamle bil videre......

eller hva med om jeg selger for 82.000 høyere enn nybil-pris: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274007559

tornaldo

Det er en kjent sak at mange som har krevd at tyske pølsefingre skal styre robotene under produksjonen, har måtte ta ut bil dette kvartalet som var, for å beholde prisen. Jeg antar at flere av disse også vil selge bilen videre, og dermed kan ta seg mindre betalt.

Men jeg kan ta feil, og at det er en ny generasjon flippere som er fornøyd med 5-10000 fortjeneste.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på onsdag 05. oktober 2022, klokken 18:00
Det er en kjent sak at mange som har krevd at tyske pølsefingre skal styre robotene under produksjonen, har måtte ta ut bil dette kvartalet som var, for å beholde prisen. Jeg antar at flere av disse også vil selge bilen videre, og dermed kan ta seg mindre betalt.

Men jeg kan ta feil, og at det er en ny generasjon flippere som er fornøyd med 5-10000 fortjeneste.

Så det du sier er at siden det allerede nå leveres LR og P fra Tyskland, så vil de ikke selge bilen videre?

tornaldo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:43
Sitat fra: tornaldo på onsdag 05. oktober 2022, klokken 18:00

Så det du sier er at siden det allerede nå leveres LR og P fra Tyskland, så vil de ikke selge bilen videre?

Nei, mulig jeg har vært uklar.

Essensen i det jeg mener, er at jeg tror det nå selges mange biler fra tidlige bestillinger, derav flere eksempler på lav pris på helt nye biler på Finn. Dette er trolig mange som hadde ventet på bil fra Tyskland, men ble av Tesla "tvunget" til å ta ut bil i september, uansett om den kom fra Tyskland eller Kina. Alternativet var ny/dagens pris. Dermed ekstra mange som tar ut bilen for videresalg.

Disse tidlige bestillingene kostet 480-490k. Da kan man selge på Finn nå for dagens pris på rundt 575-580k, og likevel tjene veldig bra.

Har man derimot bestilt for noen måneder siden, og betalt 565-570k for bilen, er det vel veldig få som bruker mye tid på å ta opp lån, hente bilen fysisk, klargjøre den for salg, betale for annonsering, og holde visninger for knapper og glansbilder i fortjeneste.

Ergo gamle bestillinger med gamle priser presser prisene på Finn, og henger ikke sammen med økt rent, krig og strømpriser. Når disse er solgt ut, vil vi se den reelle prisen igjen, upåvirket av gamle bestillinger til lavere priser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA