Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Seff er det ikke lurt å lure vegvesen... det var vel mer om å diskutere de utfordringene som vegvesen kan møte med disse reglene ref NIO....

turfsurf

Sitat fra: overskyet på mandag 10. oktober 2022, klokken 23:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:23
På samme måte som du er fri til å montere bakseter i en varebil i dag.  :-1:
Da tilkommer det vel avgift, frem til bilen er ti år gammel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:09
Sitat fra: overskyet på mandag 10. oktober 2022, klokken 23:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:23
På samme måte som du er fri til å montere bakseter i en varebil i dag.  :-1:
Da tilkommer det vel avgift, frem til bilen er ti år gammel.

Ja nettopp, så hvorfor skulle det være anerledes eller mer komplisert om man dytter inn et batteri som er mye tyngere?

Blir du tatt med det, så må du garantert betale avgifter.

geear

https://www.bilnorge.no/forbrukertips/fjern-ikke-skilleveggen-det-kan-koste-deg-dyrt/177518

SitatTollvesenet forteller om mange som har grått og tryglet etter at de er blitt tatt for å bruke en varebil ulovlig. I en kontroll ble en familiefar stanset med en varebil med grønne skilter. Skillevegen var delvis endret – og det var satt inn baksete i bilen. Eieren fikk ikke bot, men regning i posten med avgiften mellom varebil og stasjonsvogn + straffegebyr. Han spurte pent om han ikke kunne få bygge bilen om til varebil igjen. Men nei. Loven er streng. Den hadde jo vært brukt som stasjonsvogn – så ingen nåde – det er bare å betale avgiften. Og det kan handle om hundretusener.

Regner med samme reaksjon om man velger å kjøre rundt med et 100 eller 150 kWh batteri dersom man bare har betalt avgifter for 75 kWh, så det kan bli en dyr oppgradering for den ene ferieturen. Er nok bedre å betale de tusenlappene ekstra ved registrering.

jlan

Sitat fra: geear på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 10:52
Regner med samme reaksjon om man velger å kjøre rundt med et 100 eller 150 kWh batteri dersom man bare har betalt avgifter for 75 kWh, så det kan bli en dyr oppgradering for den ene ferieturen. Er nok bedre å betale de tusenlappene ekstra ved registrering.
Det er vel ikke helt det samme, for her endres ikke kjøretøytype.   Er det sikkert at et demonterbart batteri må regnes som egenvekt? Takboks, reservehjul og bensinkanner går såvidt jeg vet bare som last. Noen Ecoflow Delta kan man vel også ha med som last.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 11:53
Sitat fra: geear på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 10:52
Regner med samme reaksjon om man velger å kjøre rundt med et 100 eller 150 kWh batteri dersom man bare har betalt avgifter for 75 kWh, så det kan bli en dyr oppgradering for den ene ferieturen. Er nok bedre å betale de tusenlappene ekstra ved registrering.
Det er vel ikke helt det samme, for her endres ikke kjøretøytype.   Er det sikkert at et demonterbart batteri må regnes som egenvekt? Takboks, reservehjul og bensinkanner går såvidt jeg vet bare som last. Noen Ecoflow Delta kan man vel også ha med som last.
Grunnlaget for avgiftsberegning endres, akkurat som for varebil, og det er forskjellen i avgift + straffegebyr som er reaksjonen på det, så vil tro de kan finne på å gjøre det samme her. Men spørsmålet er hvordan de skal beregne dette, for normalt registreres alle biler med egenvekta oppgitt i typegodkjenningsdok, og min erfaring er at de eneste som oppgir faktiske tall er Tesla. Alle andre biler jeg har hatt har alltid vært tyngre på vekta enn i vognkortet. Når da egenvekta er grunnlag for avgift så blir det ganske spesielt.

Tviler uansett på at de vil beregne egenvekt uten batteripakke, da er det ikke en kjørbar bil. På fossilbiler så er egenvekt inkludert evt. reservehjul, væsker (oljer og kjølevæske) og full tank. Altså tyngste kjørbare stand. Ser ingen grunn til at det skulle være annerledes på batteribil.

Her er fra kjøretøyforskriften om ombygging:

Sitat3.   Ombygging av kjøretøy
3.1   Kjøretøy skal framstilles for Statens vegvesen til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper.
3.2   Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1   personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.
3.2.2   karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
3.2.3   det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
3.2.4   én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger.
3.2.5   det på elektrisk drevet motorvogn foretas endring av batterikjemi eller bytting til batteri med lavere eller høyere spenning enn originalt.
3.3   Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.

Allerede i 3.1 vil altså kjøretøyet endre egenvekt og ikke lenger være i henhold til vognkortet (med mindre det står oppgitt under merknader i vognkortet at bilen er godkjent med mulighet for endring av batteripakke og dermed egenvekt, men igjen så er da spørsmålet hva som skal være underlag for avgiftsberegning).

Her er det også en egen linje (3.2.5) om bytte av batterikjemi eller spenning. Nå er det ikke nødvendigvis slik at bytte mellom 75, 100 og 150 kWh pakke vil bety endring i spenning, men sannsynligheten for at det ikke er helt likt er ganske stor, så det kan hende dette punktet også er relevant.

Men igjen, spørsmålet er hvordan dette vil håndheves, kommer typegodkjenningsdokumentet og sier at bilen veier 2000 kg og har tre utskiftbare alternativer for batteripakke, så kan det hende det går rett gjennom som det er, tilsvarende som alt ekstrautstyret som ikke er inkludert i egenvekta.

jlan

Man burde jo egentlig få ta med seg hva man vil, så lenge tillatt totalvekt og aksellast overholdes. Enten det nå er batterier, dieselaggeregat eller noe annet. Jeg tipper denne problemstillingen kommer opp når elektriske pick-ups begynner å bli vanlige.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 13:09
Man burde jo egentlig få ta med seg hva man vil, så lenge tillatt totalvekt og aksellast overholdes. Enten det nå er batterier, dieselaggeregat eller noe annet. Jeg tipper denne problemstillingen kommer opp når elektriske pick-ups begynner å bli vanlige.
Slik er det jo, og det vil det nok alltid være, men diskusjonen handler jo om hvilken egenvekt bilen skal registreres med.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:09
Sitat fra: overskyet på mandag 10. oktober 2022, klokken 23:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:23
På samme måte som du er fri til å montere bakseter i en varebil i dag.  :-1:
Da tilkommer det vel avgift, frem til bilen er ti år gammel.
Reglene er endret. Før var bilen tilnærmet avgiftsmessig avskrevet etter 10 år (på norske skilter), mens nå er reglene endret, så det tar 20 år før det blir "gratis" å bygge om kjøretøy. Dette ble endret med virkning fra 01.01.14 noe som har gjort ombygging til f.eks. campingbil bortimot umulig.

Heldigvis endrer ikke reglene for hva som gjaldt for biler registrert før det, men det betyr uansett at det nyste man får nå er biler registrert før oktober 2012, eller den datoen bilen er klar til visning.

Mer praktisk resultat er at der det kanskje lønnet seg før å bygge om en bil selv om den ikke riktig hadde fylt 10 år, så blir det altså helt andre beregninger om bilen er registrert i 2014 eller senere.

https://bobilverden.no/gronne-skilt-og-ombygging-til-camping-hvor-langt-kan-du-ga/

https://bobilverden.no/den-billige-gronne-alternative-veien-til-bobil/

"Det kan også være verdt å merke seg at det er forskjellige regler og forskjellig beregningsmåte for avgiften for kjøretøy som er første gangs registrert i Norge før eller etter 1. januar 2014. For mer informasjon vises til Skatteetatens informasjonssider om temaet. Her er det også en kalkulator som kan brukes til å beregne hvilken avgift som må betales for en tenkt ombygging, skriver Skålbones."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Det som er helt sikkert, er at model Y ikke kommer med noe utskiftbart batteri med det første, reff topic :)

turfsurf

Sitat fra: overskyet på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 23:40
Det som er helt sikkert, er at model Y ikke kommer med noe utskiftbart batteri med det første, reff topic :)
Utskiftbart er det vel, tar bare litt lengre tid :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomatene

Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri, så bør denne tråden revitaliseres.
Ett Scenario: Tesla Norge setter ganske snart ned prisene. Isåfall vil det medføre at mange av model Y som kommer nå i nov/des til Norge ikke blir hentet av reseervasjonsholderne. Med mindre Tesla setter ned prisen også for de som allerede har reservert. Og det høres ikke sannsynnslig ut.
Et annet scenario: Tesla venter med å sette ned prisene til de fleste nov/des bilene er hentet ut i Norge.
Jeg tror Tesla setter ned prisene ganske snart.
Noen som har noen stalltips? :-)

kodax

Sitat fra: Thomatene på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:06
Ett Scenario: Tesla Norge setter ganske snart ned prisene. Isåfall vil det medføre at mange av model Y som kommer nå i nov/des til Norge ikke blir hentet av reseervasjonsholderne. Med mindre Tesla setter ned prisen også for de som allerede har reservert. Og det høres ikke sannsynnslig ut.
Tesla setter vel alltid ned prisene på eksisterende bestillinger dersom nye priser ellers går ned. Derimot setter de ikke opp prisene på eksisterende bestillinger dersom nye priser går opp.
Alle andre leverandører/forhandlere derimot...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

snakkesalig

Sitat fra: Thomatene på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:06
Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri,
Kilde?

Otkristo

Sitat fra: Thomatene på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:06
Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri, så bør denne tråden revitaliseres.
Ett Scenario: Tesla Norge setter ganske snart ned prisene. Isåfall vil det medføre at mange av model Y som kommer nå i nov/des til Norge ikke blir hentet av reseervasjonsholderne. Med mindre Tesla setter ned prisen også for de som allerede har reservert. Og det høres ikke sannsynnslig ut.
Et annet scenario: Tesla venter med å sette ned prisene til de fleste nov/des bilene er hentet ut i Norge.
Jeg tror Tesla setter ned prisene ganske snart.
Noen som har noen stalltips? :-)
Basert på estimert leveringstid så er det mite sannsynlig med prisreduksjon med det første.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA