Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

REN-BIL

Deilig å ha prissikret en Tesla Y 7 seter til 500'. Nå kan råvare og energiprisene stige så mye det vil for mitt kjøps del. Priser på sentrale ressurser har allerede doblet seg flere ganger. Forvent sinnsyke prisstigninger...

https://investor.dn.no/?fbclid=IwAR0ZKbBgpylFmVQMJCPjD7prpEQ_6DRiczOyoQHKVI6-oqF4V4Yfvaejo8s#!/Oversikt/Direkte/106122

ToWalkOrDrive

Sitat fra: REN-BIL på tirsdag 08. mars 2022, klokken 20:45
Deilig å ha prissikret en Tesla Y 7 seter til 500'. Nå kan råvare og energiprisene stige så mye det vil for mitt kjøps del. Priser på sentrale ressurser har allerede doblet seg flere ganger. Forvent sinnsyke prisstigninger...

https://investor.dn.no/?fbclid=IwAR0ZKbBgpylFmVQMJCPjD7prpEQ_6DRiczOyoQHKVI6-oqF4V4Yfvaejo8s#!/Oversikt/Direkte/106122

Da har du ikke fått telefon fra Tesla ennå, hvor de sier at Berlin ikke kommer til å lage 7-seter i uoverskuelig framtid? Leste på Facebook at flere hadde fått slike telefoner.
Tesla Model Y                         2021-

REN-BIL

Niks, men det kan fort skje, da får jeg 5 seter til 25000 kr mindre altså rundt 475'. Fin pris-sikring det også

Trultefan

Usikker på de gamle prisene, men jeg tror prisene på y og muligens 3 ble justert opp idag. 592.542,- for hvit ylr nå

edit: det var ink vinterhjul
Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

REN-BIL

YLR har vel pris i dag på 549 ( sammenlignbar med 2019 pris) jeg vil driste meg til å si at dagens pris fortsatt er en røverpris, gitt det enorme hoppet som vil komme på energi og ressurser for å produsere bilene. Mulig Tesla har sikret både valuta og råvarer for et visst volum, men jeg ville rått handlet Tesla på dagens priser

ToWalkOrDrive

Sitat fra: REN-BIL på tirsdag 08. mars 2022, klokken 21:21
Niks, men det kan fort skje, da får jeg 5 seter til 25000 kr mindre altså rundt 475'. Fin pris-sikring det også

Så bra. Om du absolutt vil ha en 7 seter så kan du jo tjene 75.000 om du kjøper 5-seter og selger på Finn. Utrolig hvordan brukte Y holder seg i pris.

Electric cars in Norway

Herlig  :+1: og slik vil det være i mange år fremover og TMY som plattform vil også videreutvikle og små endringer vil hele tiden gi enda bedre TMY og TM3 i årene fremover :+1: og høy andrehånds verdi!

ToWalkOrDrive skrev:
"Utrolig hvordan brukte Y holder seg i pris."

Radial

Egentlig ikke overrasket over bruktprisene, når ingen INGEN konkurrenter til Y er i nærheten av å kunne levere produkter innen 1-1,5år.

Men det kommer en tid da de kan, og da vil Y stupe.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på onsdag 09. mars 2022, klokken 06:53
Egentlig ikke overrasket over bruktprisene, når ingen INGEN konkurrenter til Y er i nærheten av å kunne levere produkter innen 1-1,5år.

Det du skriver der klarer jeg ikke å få til å gi mening ettersom Finn.no er full av "konkurrenter" tilgjengelig for leveranse på dagen. Det er nærmere bestemt 523 biler på Finn dersom en ser på de som blir ansett som de vanligste konkurrentene, altså BMW IX3, Skoda Enyaq, VW ID4, Hyundai Ioniq 5 og Q4 etron, og prisene er edruelige. På tross av så mange tilgjengelige så er bruktprisen på en halvt år gammel Model Y ganske lik nybilprisen, selv om en kan få tak i en flunk ny Model Y i mai....så jeg ser ingen indikasjon på en reduksjon i verken nybilpris eller bruktbilpris.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&model=1.817.8392&model=1.817.2000553&model=1.808.8395&model=1.749.2000532&model=1.772.2000546&model=1.744.2000541&sort=PUBLISHED_DESC

geear

Dette ble sagt om Model 3 også, også før alle leveringsproblemene, men bruktverdien har holdt seg enormt bra hele tiden.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 09. mars 2022, klokken 08:58

Dette ble sagt om Model 3 også, også før alle leveringsproblemene, men bruktverdien har holdt seg enormt bra hele tiden.

Kan forøvrig virke som at 1. kvartal-22 blir bra for Model Y.....blir nok 1. plass når båtene er losset...med så stor tilgjengelighet av biler, samtidig som bruktbilprisene er så høye, så sier det at en får mye for pengene....og at de ikke vil ha noe behov for å sette ned prisene...

Fjeldern

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. mars 2022, klokken 08:40

Det du skriver der klarer jeg ikke å få til å gi mening ettersom Finn.no er full av "konkurrenter" tilgjengelig for leveranse på dagen. Det er nærmere bestemt 523 biler på Finn dersom en ser på de som blir ansett som de vanligste konkurrentene, altså BMW IX3, Skoda Enyaq, VW ID4, Hyundai Ioniq 5 og Q4 etron, og prisene er edruelige. På tross av så mange tilgjengelige så er bruktprisen på en halvt år gammel Model Y ganske lik nybilprisen, selv om en kan få tak i en flunk ny Model Y i mai....så jeg ser ingen indikasjon på en reduksjon i verken nybilpris eller bruktbilpris.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&model=1.817.8392&model=1.817.2000553&model=1.808.8395&model=1.749.2000532&model=1.772.2000546&model=1.744.2000541&sort=PUBLISHED_DESC

Nå er vel det en haug med bruktbiler til nybilpris du viser der. Snakker man om nye biler så er leveringen på Skoda (før alt med Ukraina) over 1 år. ID4, hvis man skal ha omtrent noe av ekstrautstyr er like lenge. Pluss på en 2-12 måneder pga krigen Russland starta.

Skal man sammenligne direkte med Model Y, og sjekke totalprisen bilen egentlig vil koste, så må man huke av for AWD og to hjulsett. Da er man nede i 96 biler.

Noen Ioniq 5 som ser ut til å være billigere enn nybilpris for nesten ubrukte biler, en demobil, ellers mange biler som er 15 til 80 000 dyrere enn hvis du bestiller en sprett ny nå.
Vil også tro at det er en del importert fra Tyskland? Der lønner det seg vel å kjøpe biler, bruke dem en stund og så selge dem til Norge?
Så sant utstyrspakkene er like og det ikke er sånn at dem blir solgt uten varmepumpe eller noe der nede, så spiller det vel ingen rolle.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fjeldern på onsdag 09. mars 2022, klokken 16:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. mars 2022, klokken 08:40

Nå er vel det en haug med bruktbiler til nybilpris du viser der. Snakker man om nye biler så er leveringen på Skoda (før alt med Ukraina) over 1 år. ID4, hvis man skal ha omtrent noe av ekstrautstyr er like lenge. Pluss på en 2-12 måneder pga krigen Russland starta.

Skal man sammenligne direkte med Model Y, og sjekke totalprisen bilen egentlig vil koste, så må man huke av for AWD og to hjulsett. Da er man nede i 96 biler.

Noen Ioniq 5 som ser ut til å være billigere enn nybilpris for nesten ubrukte biler, en demobil, ellers mange biler som er 15 til 80 000 dyrere enn hvis du bestiller en sprett ny nå.
Vil også tro at det er en del importert fra Tyskland? Der lønner det seg vel å kjøpe biler, bruke dem en stund og så selge dem til Norge?
Så sant utstyrspakkene er like og det ikke er sånn at dem blir solgt uten varmepumpe eller noe der nede, så spiller det vel ingen rolle.

Tror ikke du bør ekskludere alle bilene som ikke blir levert med 2 sett hjul. Model Y blir heller ikke levert med to sett hjul når du kjøper den ny, og er sikker på at det er mulig å få tak i et ekstra sett hjul.

Ser at han ene som solgte ID4 til langt under nybilpris skrev at han skulle ta den med fra Tyskland, og at en da kun fikk to års garanti. Regner med at en kan inngå forskjellige avtaler med forskjellige forhandlere om garantitid osv. Vet at gamle Audi e-tron 55 måtte en og være nøye å specce med vinter-ting for å få rett når en sideimporterte fra Tyskland (i begynnelsen).

Mulig det ikke er så mange til lave priser som det først virker som, men dette er jo de bilene som ikke er solgt, så er jo mulig å prute.

Contango

Jeg ser i flere tråder at det er undring over bruktprisene, og at mange beskriver de som urealistiske. Det er jeg ikke så sikker på. Leveransesituasjonen på elbiler er vanskelig, og det blir verre. Selv om krigen i Ukraina stoppet i dag vil etterdønningene og handelsrisikoen med Russland vare lenge. Prisene skal opp, ikke ned. Min forventning er at det kommer til å gjelde Tesla også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA