Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

geear

Prisforskjellen på 3 og Y LR i USA er på 16%, mens i Norge er forskjellen kun 14%. Vil de ha samme differanse betyr det 10k opp på Y LR

keepitsimple

Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 15:31
Prisforskjellen på 3 og Y LR i USA er på 16%, mens i Norge er forskjellen kun 14%. Vil de ha samme differanse betyr det 10k opp på Y LR
Jeg er litt overrasket her. Typisk er jo sedan helt ute i Norge, så hvorfor er ikke diffen omvendt og større?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Leveringstidene tilsier at 3 fortsatt selger i bøtter og spann, om enn ikke utlevert så mange i Norge enda i år. Men vil absolutt tro at Y kan selge bra selv med økt pris. Og med råvaremangel skal en ikke se bort fra at det er ønskelig med litt høyere profitt og færre solgte biler.

Magnus Hansen

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 12. mars 2022, klokken 17:07
Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 15:31
Prisforskjellen på 3 og Y LR i USA er på 16%, mens i Norge er forskjellen kun 14%. Vil de ha samme differanse betyr det 10k opp på Y LR
Jeg er litt overrasket her. Typisk er jo sedan helt ute i Norge, så hvorfor er ikke diffen omvendt og større?

I tillegg finnes det jo mange brukte Model 3 som man skulle tro var med å begrense nybilsalget. Men mulig forklaring her er at Model 3 til Europa kommer fra Fremont som også skal dekke hele Nord-Amerika. Så at Model 3 er utsolgt såpass langt fremover først og fremst er fordi det er få biler som er planlagt sent over atlanterhavet. I motsetning til Model Y som hat lokal fabrikk som antageligvis kommer til å produsere ganske mye biler utover året

geear

Kommer ikke Model 3 i Europa kun fra Shanghai for tiden?

Og skal ikke Berlin produsere Model 3 også når de kommer i gang?

Magnus Hansen

Ja, Tesla importerer selvfølgelig Model 3 fra Shanghai nå. Så da funket ikke det resonnementet. Ellers blir det vel sikkert Model 3 produksjon i Berlin etterhvert, men det er nok ganske langt unna.

overskyet

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 12. mars 2022, klokken 17:07
Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 15:31
Prisforskjellen på 3 og Y LR i USA er på 16%, mens i Norge er forskjellen kun 14%. Vil de ha samme differanse betyr det 10k opp på Y LR
Jeg er litt overrasket her. Typisk er jo sedan helt ute i Norge, så hvorfor er ikke diffen omvendt og større?

Sedan er helt ut i Norge, det er bare å se langs veien. Det er nesten bare Teslaer som er sedaner, resten er stort sett SUV'er og stasjonsvogner og varianter av det. Det sier jo ganske mye om hvor godt folk liker Teslaene da.

Fjeldern

Sitat fra: overskyet på lørdag 12. mars 2022, klokken 20:19
Sitat fra: keepitsimple på lørdag 12. mars 2022, klokken 17:07
Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 15:31
Prisforskjellen på 3 og Y LR i USA er på 16%, mens i Norge er forskjellen kun 14%. Vil de ha samme differanse betyr det 10k opp på Y LR
Jeg er litt overrasket her. Typisk er jo sedan helt ute i Norge, så hvorfor er ikke diffen omvendt og større?

Sedan er helt ut i Norge, det er bare å se langs veien. Det er nesten bare Teslaer som er sedaner, resten er stort sett SUV'er og stasjonsvogner og varianter av det. Det sier jo ganske mye om hvor godt folk liker Teslaene da.

Hadde det bare vært produsert elbilstasjonsvogner så hadde det sikkert utsolgt det meste her i landet

kodax

TM3 selger fortsatt godt ganske enkelt fordi den er svært konkuransedyktig i sin prisklasse.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

overskyet

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 12. mars 2022, klokken 20:58
Sitat fra: overskyet på lørdag 12. mars 2022, klokken 20:19
Sitat fra: keepitsimple på lørdag 12. mars 2022, klokken 17:07
Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 15:31
Prisforskjellen på 3 og Y LR i USA er på 16%, mens i Norge er forskjellen kun 14%. Vil de ha samme differanse betyr det 10k opp på Y LR
Jeg er litt overrasket her. Typisk er jo sedan helt ute i Norge, så hvorfor er ikke diffen omvendt og større?

Sedan er helt ut i Norge, det er bare å se langs veien. Det er nesten bare Teslaer som er sedaner, resten er stort sett SUV'er og stasjonsvogner og varianter av det. Det sier jo ganske mye om hvor godt folk liker Teslaene da.

Hadde det bare vært produsert elbilstasjonsvogner så hadde det sikkert utsolgt det meste her i landet

Taycan Cross Turismo og Sport Turismo er jo egentlig det. Men de har ikke like mye bagasjeplass som man er vant med fra typiske stasjonsvogner fra BMW, Audi, Volvo osv. Også er de ganske dyre. De selger vel egentlig godt med tanke på prisen. Hadde du fått en i samme prisklasse som en model 3, så er jeg enig med deg. Det hadde nok solgt veldig bra!

geear

Taycan er vel heller noe shooting brake-aktige greier. Og så er de ubrukelige for mer enn fire personer og kan ikke ha henger, da faller de mer gjennom enn en sedan, som tross alt kan ha med fem personer og henger. For oss, så hadde ikke Taycan klart å levere på MÅ-nivået som familiebil, mens vi kunne klart å leve med Model 3. Så igjen, mangelen på alternativer hjelper nok populariteten til Model 3.

Er vel MG5 som ligger an til å bli første stasjonsvogn på markedet, med Peugeot 308 SW som nummer to. Men det er vel et stykke unna fortsatt, og spørs om de kommer med krok og AWD, som Model 3 gjør.

Syns ellers fortsatt at det er ganske mange BMWer og MBer i sedanutgaver langs veien.

ToWalkOrDrive

Ser ut som det er veldig mange Model Y i forhold til 3 på kvartalets båter, men er gjerne bare tilfeldig sånn at det vil jevne seg ut før månedsslutt.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 13. mars 2022, klokken 09:19
Ser ut som det er veldig mange Model Y i forhold til 3 på kvartalets båter, men er gjerne bare tilfeldig sånn at det vil jevne seg ut før månedsslutt.
Det gjenstår vel å se. Det har jo vært lang leveringstid på Model 3 en stund nå, så kanskje de ikke har produksjonskapasitet eller mangel på deler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TeslaPJ

Sitat fra: geear på søndag 13. mars 2022, klokken 08:46
Taycan er vel heller noe shooting brake-aktige greier. Og så er de ubrukelige for mer enn fire personer og kan ikke ha henger, da faller de mer gjennom enn en sedan, som tross alt kan ha med fem personer og henger. For oss, så hadde ikke Taycan klart å levere på MÅ-nivået som familiebil, mens vi kunne klart å leve med Model 3. Så igjen, mangelen på alternativer hjelper nok populariteten til Model 3.

Er vel MG5 som ligger an til å bli første stasjonsvogn på markedet, med Peugeot 308 SW som nummer to. Men det er vel et stykke unna fortsatt, og spørs om de kommer med krok og AWD, som Model 3 gjør.

Syns ellers fortsatt at det er ganske mange BMWer og MBer i sedanutgaver langs veien.

Neste år kommer Porsche med Macan som el-bil, og det tror jeg kommer til å bli en virkelig storselger. Den kommer til å bli en direkte konkurrent til MY. Hadde det ikke vært for at jeg må ha en bil nå, hadde jeg seriøst vurdert å vente på den.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA