Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

THE

Med de varslede endringene på økt nyttelast og bedre mulighet for lastsikring med ferdig monterte kroker i bilen så ble plutselig TMY mer aktuell. Det er uansett viktigere hva spesifikasjon på bilen blir enn om prisen går opp eller ned for min del. En annen sak er at det er totalt uaktuelt å bytte ut TMX med TMY før jeg vet at tilhengerfeste ligger i bilen ved utlevering, og at jeg kan plukke med meg takstativ fra butikken samtidig som jeg får bilen utlevert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Var jo litt morsomt å gå tilbake til de første par sidene å lese folk som skrev: "pleier ikke lønne seg å reservere bil tidlig hos Tesla" osv...."de kommer til å sette ned prisen i Q4".....og litt morsomt å lese folk som skriver at nå kommer ID4, og de er mye flinkere til å levere biler, mens min kollega enda venter på 4WD ID4, hvor hennes serienummer har vært "i produksjon" i evigheter, men tydeligvis venter på deler.

...sjeldent har det vel vært en bil som har vært så lønnsomt å reservere tidlig som Tesla Model Y. Kjøpte bilen for noen høvdinger under 500.000, og billigste brukt-Model Y akkurat nå er annonsert til 575.000 med noen tusen kilometer på telleren, dog med vinterdekk.
Mer skuffende er hengerfestet som glimrer med sitt fravær.

Uansett, nå er det i hvert fall ikke dyrere å kjøpe bilen i Norge enn USA lenger etter ca 12 prisøkninger i USA og 1 i Norge siste året. Litt typisk at Tesla lar prisene være høye når de ikke får tak i biler. Nå koster den $60440, som tilsvarer 533.774 inkl reg i USA, mens den i Norge koster NOK 549142, men da har en vel lengre garantitid + mer fraktkostnader for produsenten.

Får håpe Corona'en kan dø ut med Omikronen, og gjøre at folk heller kan drikke opp pengene i stedet for å kjøpe masse biler, sånn at ting kan normalisere seg med produksjonen  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:03
Mer skuffende er hengerfestet som glimrer med sitt fravær.
Vi får håpe "Kommer Snart" i elontid er før 2. kv. Det sure er at prisen økte med 13,6% når de fant ut at EU versjonen ikke ville bli ferdig i tide til MIC leveranser. Håper de leveres forhåndsbestilte reservert med bil først.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 07:32
Angrerett er greit om en betaler alt fra konto. Er det finansiering med i bildet som skal reverseres er tinglysingsgebyret noe du ikke får refundert.
Det er bare å la være å signere papirer før du har sett bilen det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Joda, får nok se den men ikke testa med angreretten uten penger på kto hos Tesla.

EDIT: Jeg hadde betalt inn, men fikk ikke tilgang til å se bilen innvendig uten signatur på overtakelseslenken som senior sales advisor presenterte på Lillestrøm.

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 12:26
EDIT: Jeg hadde betalt inn, men fikk ikke tilgang til å se bilen innvendig uten signatur på overtakelseslenken som senior sales advisor presenterte på Lillestrøm.
Det ville jeg avtalt før jeg betalte noe som helst. Var ikke noe problem når vi overtok vår TM3 i mars i fjor. Kanskje greit å unngå Lilleestrøm da. Ville aldri hentet bil der uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

I Kristiansand signerte jeg ETTER at jeg hadde inspisert bilen grundig både ut- og innvendig.
Virket som det var fast rutine der. De fortalte at det også skulle være mulig å ordne betaling under uthentingen. Jeg hadde dog betalt på forhånd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Ja, de er jo bare showroomverter. Bilen var ikke der den dagen jeg skulle hente den da de hadde skrudd skiltene på en annen bil som var utlevert. Lagde endel bryderi for dem av det og de var rimelig spake. Men bilen var spotless når de fikk rydda opp over natten. Men det er rart de ikke har en omforent policy på det.

Contango

Jeg er faktisk overrasket over at Tesla prisene generelt ikke er satt opp mer i Norge enn de er på 3/Y. Men de er nå litt lure på M3. Hvis man skal ha mai levering så må man bestille dyrere lakk eller felger. Ellers blir det juni (men det blir sikkert ingen forskjell til slutt allikevel).
At det fremdeles er februar levering å få på MY er jeg også overrasket over. Det kan da ikke være så voldsomt mange utover oss særinger her inne som flytter rundt på bestillingene sine?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Otkristo

k1

Kan få den før bytter du til 20" hjul.
Men ja, prisen går nok ikke ned med det første...

Redgarden

Sitat fra: Contango på tirsdag 11. januar 2022, klokken 22:13
At det fremdeles er februar levering å få på MY er jeg også overrasket over. Det kan da ikke være så voldsomt mange utover oss særinger her inne som flytter rundt på bestillingene sine?

Er mai/juni nå plutselig. Var da mars i går? Satt visst litt for lenge på gjerdet...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

overskyet

Hvordan går det med ventingen for de som tror på det? Skal det bli billig, må dere kanskje vente på noen brukte?

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA