Hovedmeny

Add "Snow Mode" on Tesla Model 3, please

Startet av tullebukk, mandag 21. desember 2020, klokken 10:44

« forrige - neste »

Steffinho

Sitat fra: Contango på mandag 21. desember 2020, klokken 12:31
Vet ikke hva dere gjør som jeg ikke gjør. Våre biler mister grep på glatt føre med full regen. Skjønner godt at man ønsker å kunne sett regen nivå selv og har ingen sans for arrogansen som utspiller seg her.
Enig. Har lite til overs for sånn indirekte selvskryt av egne vinterkjøringsferdigheter. Som regel havner de i grøfta den dagen selvtilliten deres (endelig) overstiger ferdighetene.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

DirtyD

Sitat fra: Contango på mandag 21. desember 2020, klokken 12:31
Vet ikke hva dere gjør som jeg ikke gjør.
Trolig kjøre etter egen og bilens evne under forholdene?

hemi

Går du av gassen gassen i en ekte M3 (bmw) e92 feks i svingen på glatta, vil det lugge, du har en grepsone som er sirkelformet, svinger du bruker du grep, akselerer du bruker du grep, deakselerer bruker du grep.

Dette vil si at du ikke bør deakslerere i sving på glatt føre, men før. Prøver du midt i bruker du opp mer av sirkelen.

Med det sagt, er det noen her som har snurret av veien i sin model 3 p.g.a. overstyring/rotasjon skapt av regen som ESP systemet ikke har ordnet automatisk selv?

Contango

Treern logrer med halen. S'en gjør det ikke. Logringen plager ikke meg, men samboeren min liker det ikke. Det må hun få lov til uten at jeg skal fortelle henne at hun er helt korka. Jada, mange andre biler er mer kompliserte på vinterføre  og begge bilene er prima vinterbiler. De beste vi har hatt, faktisk. Men det går an å be om kontroll over regenering allikevel uten at det skal bitches over.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

DirtyD

Sitat fra: RJK på mandag 21. desember 2020, klokken 12:14
Hjelpesystemer som autopilot, antispinn/traction control og ABS skal hjelpe førerne, spesielt om forholdene blir vanskelig, og mindre erfarne sjåfører gjør feil. Dette ser jeg på som ønske om et hjelpesystem som gjør opplevelsen bedre og tryggere.
Det er vel det min lille oppfordring går ut på; bli kjent med bl.a. hjelpesystemene for når de faktisk hjelper og svikter. Hva en god eller dårlig sjåfør sier om bilen på youtube, burde ikke være avgjørende for den enkelte.

TS spør om dette med å veksle mellom N og D. For all del, men det igjen er noe som uten videre er direkte farlig dersom man ikke har øvd seg på dette.

Claav

Kan Track Mode brukes i denne sammenheng på TM3P?

hemi

Sitat fra: Claav på mandag 21. desember 2020, klokken 14:05
Kan Track Mode brukes i denne sammenheng på TM3P?
ja du bør kunne lage profil for det, men vil anbefale å ikke slå av "esp" aspektet så mye og dytte 100% rear bias ;)
Den lar deg slå av regen i profil

marcob

Innstilling for low regen bør absolutt komme tilbake ja. Min LR har sluppet fire-fem ganger med delvis låste bakhjul, både i hastigheter på 10-15 km/t ifm. rundkjøring og kryss og rundt 50-60 på litt småglatte veier. Ikke så hyggelig.

olekvi

Sitat fra: marcob på mandag 21. desember 2020, klokken 14:23
Innstilling for low regen bør absolutt komme tilbake ja. Min LR har sluppet fire-fem ganger med delvis låste bakhjul, både i hastigheter på 10-15 km/t ifm. rundkjøring og kryss og rundt 50-60 på litt småglatte veier. Ikke så hyggelig.

Av nysgjerrighet?  Hva gjør du når dette skjer?

Eneste gangen jeg har opplevd at min bil har sluppet på denne måte ved brems er om jeg har har løftet foten brått vekk fra gasspedalen, slik at jeg får full regen, på holkeføre, men da har det vært bevisst for å teste ut bilen. 

Ved normal kjøring har dette aldri forekommet.
'19 TM3P

Toonster

Det er rimelig nyttig funksjon med Low, på de mest håpløse glatte dagene på indre østlandet. Uforståelig at dette valget er fjernet.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Contango

Har forøvrig «billigdekk», Nereus, på treern og Nokian på S'en. Like gamle, men litt mer km på S dekkene. Har prøvd gjennom halvannen sesong å få bekreftet at treer dekkene er søppel, men har ikke klart det. I dag testet vi bremseevne på begge bilene etter hverandre i minus 1 på strødd grov is. Treern hadde klart best grep. Så er S'en større og tyngre pluss at dekkene på begge bilene var uvasket og kanskje hadde ulikt saltbelegg. Helt subjektivt sett synes jeg S'en kanskje sitter bedre på snø. På tørr og våt asfalt har jeg ingen mening om det ene eller andre. Nereus bråker lite, Nokian er også OK. Jeg forfekter ikke at billigdekkene er bedre, men jeg skal prøve noe annet enn Nokian på S'en neste gang.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Toonster

Sitat fra: olekvi på mandag 21. desember 2020, klokken 14:57

Eneste gangen jeg har opplevd at min bil har sluppet på denne måte ved brems er om jeg har har løftet foten brått vekk fra gasspedalen, slik at jeg får full regen, på holkeføre, men da har det vært bevisst for å teste ut bilen. 

Dette har jeg opplevd flere ganger med min Model S, og løsningen var å sette i LOW. Det er ikke slik at det er mulig å nappe til seg gasspedalen ekstra hurtig, dette kan også skje i tilfeller hvor man kjører med Cruise Control og velger å avbryte bruken av den - da kan det hugge til ved normal regen 
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

marcob

Sitat fra: olekvi på mandag 21. desember 2020, klokken 14:57

Nja, ene stedet var det vel blankis og da fikk jeg en real sladd. Var egentlig litt gøy, bra det ikke kom biler imot. Tror ikke jeg slapp gasspedalen hundre prosent, men sikkert brått nok...

Har vel ikke gjort noe spesielt, kanskje det bare er en vanesak med wattpedalen...

Hva med cruise control og fantombremsing? Må da være skummelt

jorgenask

Var noen som nevnte på facebook at regen valgmuligheten var kommet tilbake ved siste update (mulig det var 48.12). Noen som kan bekrefte/avkrefte det ? er ikke ved bilen min så får ikke sjekket. Fikk den oppdateringen i går.

Kjettern

Sitat fra: jorgenask på mandag 21. desember 2020, klokken 15:48
Var noen som nevnte på facebook at regen valgmuligheten var kommet tilbake ved siste update (mulig det var 48.12). Noen som kan bekrefte/avkrefte det ? er ikke ved bilen min så får ikke sjekket. Fikk den oppdateringen i går.
Wow, det hadde jo vært konge! Er det en ting jeg gruer meg til på nye Model 3 så er det det at du må ha "normal" regen. Prøvde det ut på Model 3'n jeg har nå og det er rett og slett slitsomt å ha for mye regen. Satte tilbake til lite regen etter 2 min..
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA