Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Add "Snow Mode" on Tesla Model 3, please

Startet av tullebukk, mandag 21. desember 2020, klokken 10:44

« forrige - neste »

tornaldo

Ref. Bjørn Nyland sin video om "Snow Mode" på Long Range, der den bruker frontmotor mye mer aktivt både til akselerasjon og regenerering når det er glatt, noen som har erfaring med SR+, og om det er gjort endringer her?

Den har jo naturligvis ingen motor foran, så da er jo spørsmålet om den i stede reduserer regenerering bak...? Tipper dog det ikke er noen forandringer på denne bilen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på søndag 06. februar 2022, klokken 08:45

Den har jo naturligvis ingen motor foran, så da er jo spørsmålet om den i stede reduserer regenerering bak...? Tipper dog det ikke er noen forandringer på denne bilen.
Samme Bjørn Nyland har lagd en video om redusert regen på SR+ når det er glatt også. På 60kWh versjonen, men vil tro det gjelder alle:

https://youtube.com/playlist?list=RDCMUCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&playnext=1
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JPM

Bestilte meg TM3 SR på fredag. Var bare det  :) :)

La på vinterdekk, grå lakk og hengerfeste. Føler det holder nå som mye fra LR er standard på SR.

Men blir det kinabil tror dere?

tornaldo

Definitivt ja.

Forøvrig egen seksjon for Bestilling og levering.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RuneW

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. februar 2022, klokken 09:06
Sitat fra: tornaldo på søndag 06. februar 2022, klokken 08:45

Samme Bjørn Nyland har lagd en video om redusert regen på SR+ når det er glatt også. På 60kWh versjonen, men vil tro det gjelder alle:

https://youtube.com/playlist?list=RDCMUCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&playnext=1

Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Er det en modus som skrus på automatisk når bilen detekterer glatt underlag og skrur seg av igjen etter 5 min hvis den detekterer ikke-glatt underlag?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

fzati

Hei, jeg har M3RWD 2021 bor i Bergen. Har dere noe tips med kjøring i Hold modus? Jeg ble litt forvirret når jeg kjørte ned bakken, følte at bilen blokkerte bakhjulene og det var ikke noe behagelig. Stoppet og byttet til Roll og Chill mode og følte jeg hadde bedre kontroll. Er dette noe dere anbefaler eller er det bare å bli kjent med 'Hold' når det er snø/glatt.

jlan

Jeg kjører alltid i "roll". Jeg synes det er greit å beholde vanen med å ha foten på bremsepedalen av og til. Det fungerer også bedre for meg når jeg skal parkere eller rygge inntil en henger i en bakke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Jeg kjører i creep og chill. Har en meget trang garasje og den ekstra kontrollen man har når man slipper bilen sakte med foten på bremsen er helt klart der som gir best kontroll, og som er det sikreste. Man trenger ikke flytte foten for å stoppe bilen. Man får også trent opp muskelminnet/ryggmargsrefleksen til at det er bremsen som stopper bilen.
Edit: rettet til Creep da de var det jeg mente.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Bor selv i Bergen og foretrekker Hold uten tvil, man vet at man stopper bilen med bremsepedalen når regen ikke er nok. Kun vanesak og hva man foretrekker når man ankommer kryss som krever full stopp. Syns regen regulerer dette veldig fint, bare å bli vant til det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OlaM

Bor også i Bergen, har i kulden likt å bruke creep for å få feeling med bremseskiven. Har også en veldig trang parkering og det å file på bremsen synes jeg er mye mer presist enn å gi gass. Men skifter kanskje modus til våren, da har jeg også en ny parkeringsplass.

Det er litt å bli vant til. I bakke f.eks. kan det komme noen overraskelser når du gir gass for å rygge oppover og så skyter bilen plutselig fart fremover i det den slipper autobremsen. Tror kanskje det gjelder flere eller alle moduser, det er uansett litt forskjellige ting i hver modus man bør ha kontroll på før det tester egenandelen.
'21 3LR

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:27
Jeg kjører i creep og chill. Har en meget trang garasje og den ekstra kontrollen man har når man slipper bilen sakte med foten på bremsen er helt klart der som gir best kontroll, og som er det sikreste. Man trenger ikke flytte foten for å stoppe bilen. Man får også trent opp muskelminnet/ryggmargsrefleksen til at det er bremsen som stopper bilen.
Edit: rettet til Creep da de var det jeg mente.
Er dette noe du ble vant med fra S eller har du kjørt Y med hold, og gått over til creep?

Regen er så kraftig på Y at jeg skjønner ikke forskjellen i å kontrollere den sakte inn med gasspedalen eller bremsepedalen, annet enn at det er to forskjellige pedaler. Trenger ikke trå på bremsa for å stoppe Y...

Og hold er kanon ellers, på rødt lys og i stillestående kø så slipper jeg bare gasspedalen helt, og bilen blir stående i ro, med bremselys på, i drive, og det er bare å trå på gassen når man vil kjøre. Med creep må man sitte og holde på bremsen eller sette bilen i park...

Kommer man plutselig ut for islagt flate kan man vippe bilen over i N, noe som uansett er aktuelt også med bilen i creep.

Lucifer-

Sitat fra: geear på torsdag 10. februar 2022, klokken 20:54
Kommer man plutselig ut for islagt flate kan man vippe bilen over i N, noe som uansett er aktuelt også med bilen i creep.

Finnes det snarveier for å sette den i N? Jeg må iallefall holde spaken oppover i 2 sekunder før den går i N, og det er leeenge å vente hvis man kommer over føreforhold som er ubehagelige.

geear

Hmm, har ikke gjort det enda med Y (eller 3) i en skarp situasjon, men mente jeg hadde prøvd det for test.. men kanskje ikke! Mulig det er verre enn det var med X, der var det iallfall fort gjort, uten AP-funksjonalitet på samme spak.

jkirkebo

Du har hold mode med creep også. Det er bare å trykke bremsen litt hardt inn når man har stoppet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA