Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Add "Snow Mode" on Tesla Model 3, please

Startet av tullebukk, mandag 21. desember 2020, klokken 10:44

« forrige - neste »

tullebukk

.

lars667

Det sies at den skrur av regen i N, ja. Dette er jo stort sett ikke et problem, men det er en sikkerhetsbarriere mindre ved marginale forhold, spesielt når en ikke er forberedt på det... Synes de har løst dette på en dum måte, og det er synd de har tatt vekk muligheten for å dempe regen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jorgenask

Flytt til vestlandet, problem solved :P neida, hadde vert greit med "snowmode" ja. Kanskje litt kronglete å rote med å sette i "N".

thebadger

Sitat fra: oysteine på mandag 21. desember 2020, klokken 10:44
Noen som har sett denne filmen?
https://youtu.be/67Q5teFofdY

De som har model 3, hvordan er det om man setter bilen i N og bremser, vil bilen bremse med regen da, eller brukes de vanlige bremsene?

Ikke holdbart på langkjøring å bytte fram og tilbake mellom N/D, men et par kronglete svinger på vei til jobb når føret er spesielt glatt hadde det vært fint å tvinge bilen til å bruke vanlige bremser.
Mye bullshit på en gang her
Elektronisk styrt 4wd er jo de-facto standard og har vært det i årevis. Ofte i kombinasjon med mekanisk. Mercedes startet på 80-tallet i vanlige biler med 4matic for eksempel: https://en.wikipedia.org/wiki/4Matic
Hvis du trykker for hardt på gassen så slenger bilen med rumpa, men da tråkker du alt for hardt. Hvis du ikke klarer å regulere høyrefoten så sett på chill mode om vinteren. Det virker også som om Nyland aldri har kjørt RWD før.
Snakker om "even distribution" på glatta. Det er jo nettopp derfor vi har diff og elektronisk styring, for du vil ikke ha en Subaru 1800 fra 1985 med låste akslinger. Bilen sender kraft dit den har grep og prøver å ta høyde for rotasjon (og at føreren tar ko-ko valg for de av oss som tror vi er Petter Solberg).

Og ikke minst, dette virker som å bare være rykter. Mange snakker om det som om det er en livsfarlig greie, men Tesla har fikset traction control+regen med softwareoppdatering, og ingen har fremlagt bevis på det motsatte siden den gang:
https://teslatap.com/questions/traction-control-liniting-regen-when-necessary/

De bruker den samme løsningen som en gang ble implementert i Roadster, så den låser aldri bakhjulene med regen på
https://www.tesla.com/no_NO/blog/slip-sliding-away

Og bare sånn for å legge ørlitegrann vekt på det.
Jeg har kjørt Subaru 1800 noen år i Nord-Norge. Jeg har også kjørt Nissan Skyline, Volvo 242, Fiat UNO, Mazda6 (og krasjet), Mercedes CLK280, Audi 100 avant med quattro, TM3 og TM3P i Nord-Norge på de fantastiske førene man kan oppleve der.
Av disse så er Volvo, Nissan og Subaru de vanskeligste å håndtere på glatta. Mercedes, Audi og TM3 føltes tryggest, og resten er OK i varierende grad.

Og helt til slutt:
Jeg håper Tesla gir oss winter-mode, sånn at vi kan ha regen på low eller til og med av i nedoverbakker og at bilen prioriterer sikkerhet over ECO. Men TM3 er på ingen måte dårlig på glatta. Ta deg en bolle, Nyland.

Lapskaus

Bremsepedalen styrer så vidt jeg vet kun friksjonsbremsene. Regen kommer når du slipper gasspedalen. Det gikk rimelig fort for min del å vende meg til å ikke slippe pedalen helt ut som man gjør i vanlige biler. Ellers har jeg ikke hatt noe som helst problem med dette. Men det skal sies at jeg har vert lite ute på skikkelig vinterføre det siste året, har jo slutta med sånt i kystnære østlandsstrøk :P

DirtyD

Maset og sytingen over regen og vinterglatta er irriterende. Det farligste på vinteren er førerens manglende kjennskap til bilen og føret, samt falske forhåpninger til best-i-test-dekkene sine.

Uansett bil og/eller dekk, anbefaler jeg alle til å ta en tur til en tom parkeringsplass og bli totalkjent med bilens oppførsel. Gjerne flere runder under forskjellige førertilstand.

GL1

Sitat fra: DirtyD på mandag 21. desember 2020, klokken 11:47
Maset og sytingen over regen og vinterglatta er irriterende. Det farligste på vinteren er førerens manglende kjennskap til bilen og føret, samt falske forhåpninger til best-i-test-dekkene sine.

Uansett bil og/eller dekk, anbefaler jeg alle til å ta en tur til en tom parkeringsplass og bli totalkjent med bilens oppførsel. Gjerne flere runder under forskjellige førertilstand.
-støttes! [emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

thebadger

Glad, trist, trøtt, sprudlende? ;)

RJK

SFD kommer jo for å kunne la fører drive med andre ting enn å kjøre bilen, spesielt når oppgaven virker for vanskelig/uinteressant for sjåføren.

Hjelpesystemer som autopilot, antispinn/traction control og ABS skal hjelpe førerne, spesielt om forholdene blir vanskelig, og mindre erfarne sjåfører gjør feil. Dette ser jeg på som ønske om et hjelpesystem som gjør opplevelsen bedre og tryggere.

Skjønner du er typen som krever mer av sjåførene, men vi er faktisk på vei bort fra dette. Så da å klage på at noen nevner noe de mener letter kjørejobben, føler jeg blir helt feil, og rett og slett gammelmodig.

Er derfor helt uenig med deg i klagingen på utspillet fra TB.

EDIT: Absolutt ikke uenig i tipset ditt. Å få lekt seg med en bil på et område fritt for andre biler, er et veldig godt tips. Det skaper tryggere sjåfører. Dessverre er det sjeldent godtatt av eierne av plassene eller Politiet at man bedriver slik "hasardiøs lek" og bråkende og forstyrrende oppførsel. Trafikksikkerhetsmessig burde det heller legges til rette for dette, og oppfordres til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

har 2 vintre med 20" hakka på TM3P, er vel beste vinterelbilen uten tvil, både handling, grep, og ikke minst hvordan ESP system er programmert og optimalisert.

Derimot er dette med kraftig regen og dårlig programmering definitivt en greie på andre elbiler, feks kia soul og leaf.

Jeg tipper mange bare er vant til ekstremt effektsvake biler (<300hk) med lagg, og er litt uvant med respons, og RWD biased 4x4 system.

Mange har også veldig dårlige dekk for å spare noen tusen kroner.

TB har jo beviselig  dårlig vinterkjøringskunnskaper, ref isbane videoene sine.

Steffinho

Er det egentlig nødvendig med egen snow mode? Hvis de ikke hadde fjernet low regen så er chill mode + low regen = snow mode.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Contango

Vet ikke hva dere gjør som jeg ikke gjør. Våre biler mister grep på glatt føre med full regen. Skjønner godt at man ønsker å kunne sett regen nivå selv og har ingen sans for arrogansen som utspiller seg her.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

kamuflars86

Opplever også tesla ustabil på glatta, bakhjulene låser seg og man mister kontroll på glatten. Har kjørt 15år på finnmarkskysten, vant til glatte veier og dårlig føre. Tesla har god 4wd med okey fremkommelighet, men er ustabil på glatten. Jeg skylder på regen.. Bakhjulene låser seg, lik på en motorbrems, hvor det tar et halvsekund før resten av systemet "kicker inne"..Endt opp med å sette den i N når en skal bremse for å unngå at bilen sklir.. Heldigvis få dager i året det er holke..

hemi

De burde bare ikke fjernet LOW regen mode så hadde alt vært ok, du kommer rundt det ved å ikke løfte av pedalen så brått.

Det samme skjer med rear biased 4x4 eller RWD biler med høykompresjonsmotor og manuelt gir

TM3P lar deg sette bias/regen i track mode :D :D

Ved kjøring ned bakke på blank is/underkjølt regn scenario typ sakte vil jeg anbefale å frikoble, men det samme gjelder fossilbiler med automatgir og dobbelclutch også.

thebadger

Sitat fra: Contango på mandag 21. desember 2020, klokken 12:31
Vet ikke hva dere gjør som jeg ikke gjør. Våre biler mister grep på glatt føre med full regen. Skjønner godt at man ønsker å kunne sett regen nivå selv og har ingen sans for arrogansen som utspiller seg her.
Har ikke erfaringer med at den glipper på glatt føre. Antar det har noe med kjørestil å gjøre og ikke at jeg har fått 2 biler som er bedre. Merk: jeg sier ikke at du har feil kjørestil.
Blir fort litt arroganse når folk kaster meninger på hverandre, poenget mitt var at denne klagingen på TM3 på vinterføre er krisemaksimering. Nyland klager på at en Performance, altså en sportsbil, slenger med rumpa når han tråkker for hardt på gassen på glatt føre.
Bilen fungerer veldig bra på glatt veg, i likhet med de fleste, moderne biler. Det sier testene utført av erfarne testsjåfører.
Jeg skulle gjerne sett at den var bedre, men fjær til høns og hele den greia.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA