Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiltur Melhus - Stokkøya

Startet av toppi, mandag 11. juni 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 14:21
Sitat fra: foxy på søndag 08. juli 2012, klokken 14:04
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 13:18
Kjøre bil til jobb gjør jeg vel bare 3-4 ganger i måneden, de gangene toget ikke passer med arbeidstidene. Men endel hytteturer og annen norgesferie hadde det nok blitt. 40-50 mil er passende dagsetapper, med lading over natta.

man får vel Ikke ladet opp model s 85kw over natten med 16a 220v

Nei ? Jeg skal da normalt fint kunne få tak i mer strøm enn 16A. Campingplasser har f.eks ofte større strømuttak tilgjengelige, større campinghytter har komfyruttak, 2x16A kan "parallellkobles" om man har riktig utstyr og kunnskap osv. Det er bare snakk om å ha med seg noen adaptere og et par selvbygde og overdimensjonerte skjøteledninger.

Dessuten så pleier vi å gi oss i 18-tiden og kjøre igjen rundt 10 på morgenen. Det er 16 timer, med 20A lading blir det ca. 65kWh etter ladetap. Med 25A blir det 80kWh.


ja de som klarer å bygge et kraftverk på teltplassen eller koble om komfyren og varmvannsberederen klarer seg fint  ;)
I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Nå kan det jo også virke som Tesla planlegger adapter for ChAdEMo, som også vil utvide aksjonsradiusen.

Dessuten er langkjøring mye mer bahagelig i Model S enn hvilken som helst fissiltraktor til samme pris. :-)

Bilferie i Avensisen utgår, for å si det sånn...

Leafen derimot er helt nydelig på langkjøring. :)

Espen Hugaas Andersen

Det går jo ann å supplementere med litt hurtiglading innimellom.  Hvis man tar 30 minutter ved en CHAdeMO lader er det ca 125 km ekstra rekkevidde. I tillegg vil nok Tesla komme med sine hurtigladere etter hvert. Bilene er jo klargjorte for 90 kW.

Og hvis man finner et trefaseuttak å bruke om natten vil det ihvertfall fylle batteriet.

Jeg har ihvertfall tenkt å ta Model Xen på bilferie. Vi får se akkurat hvor lange etappene kan være og hvor lenge man må være forskjellige steder, men det er ikke en uoverkommelig oppgave.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: gbzdoc på søndag 08. juli 2012, klokken 15:43
Nå kan det jo også virke som Tesla planlegger adapter for ChAdEMo, som også vil utvide aksjonsradiusen.

Dessuten er langkjøring mye mer bahagelig i Model S enn hvilken som helst fissiltraktor til samme pris. :-)

Bilferie i Avensisen utgår, for å si det sånn...

Leafen derimot er helt nydelig på langkjøring. :)

ChAdEMo er noe tesla må bare levere her!

ps:tror ikke avensis er noe tesla ønsker å blir sammenlignet med ;-)
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Prismessig er det jo ikke så langt ifra. Avensis 2.0 diesel med ekstrautstyr havner vel på basisutgaven av Model S i pris...

Ellers tenkte jeg umiddelbart på denne karen når jkirkebo begynte å skulle forklare hvordan man skal lade Model S på tur:



;D
Nissan Leaf

gbzdoc

Helt korrekt, de er overraskende sammenliknbare så lenge man ser bort fra kreftene.

Om ikke annet, begge er ment som familiebiler.

Hadde en velutstyrt A4 før Avensisen, og det var ikke noen dårlig bil det heller (bort sett fra alle feilene...). Men noen Tesla var det ei... ;)

Er fryktelig redd for at vi har kjøpt vår siste Dinoco... ;)

toppi

Tesla model S erstatter vår nr 1 fossilbil på alle måter. Det blir den nye familiebilen ;D
Vi har det vi trenger i og rundt Oslo, 2 mil til jobb, 6 mil til sommerhytta, og ca 15 - 20 mil til div vinterdestinasjoner vi bruker å besøke. Skal vi lenger foretrekker vi fly..

Vi er vel neppe alene i denne situasjonen, så det skal bli spennende å se hvor stor del av markedet model s klarer å ta :o

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Ja, da har jeg også reservert en Model S. Venter i spenning på reservasjonsnummeret.... ;D 8)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Gratulerer. Jeg tror nok du blir fornøyd. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gbzdoc

Ja, det er lov å la seg friste... ;)
Hvilket batteri går du for da?

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 10. juli 2012, klokken 21:02
Ja, det er lov å la seg friste... ;)
Hvilket batteri går du for da?

Kjøper bilen primært for lengre turer (Leafen har en mer praktisk størrelse for mindre ærend i nærområdet) så det blir 85kWh-varianten ja. Hva som ellers blir av utstyr er noe usikkert - skal ihvertfall ha følgende:

Multi-coat pearl white (95% sikker, men den brune så også fin ut faktisk)
19" hjul
Tech-pakka
Lydpakka
Panoramataket
Luftfjæring

Ang. interiør vil jeg absolutt helst ha stoff (liker ikke å sitte i skinn) men i USA får man ikke oppvarmede sidespeil sammen med stoffseter og det må jeg ha. Forhåpentligvis blir det noe annerledes tilbehørskombinasjoner på europa-utgaven.

Ang. standard-lading så får vi se om det blir opsjoner på noe ekstra i europa eller om 22kW 3-fas blir standard og eneste mulighet. Jeg betaler gjerne ekstra for 43kW 3-fas lader.

Men for at jeg skal trykke på "bestill" knappen til slutt er det nødvendig at de tilbyr enten CHAdeMO-adapter, CHAdeMO port (best), 43kW trefase-lading eller et ok utbygd nettverk av "superchargers" i Norge. Selv med 85kWh-utgaven kommer jeg ikke tur/retur hytta og jeg har liten lyst til å basere meg på lading fra aggregat så jeg trenger en halvtime hurtiglading på vei opp eller ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. juli 2012, klokken 20:20
Ja, da har jeg også reservert en Model S. Venter i spenning på reservasjonsnummeret.... ;D 8)

Ja, jeg vet det er en bibelsk synd, men nå er jeg pokker til misunnelig!!!  ;D

Gratulerer  :D
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 10. juli 2012, klokken 23:17
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. juli 2012, klokken 20:20
Ja, da har jeg også reservert en Model S. Venter i spenning på reservasjonsnummeret.... ;D 8)

Ja, jeg vet det er en bibelsk synd, men nå er jeg pokker til misunnelig!!!  ;D

Gratulerer  :D

Det er bare en reservasjon da (til NOK 31.000,-...), ingen endelig bestilling. Alt er fullt refunderbart osv.

Men jeg satser på levering til neste høst  ;)

Blir litt trangt i sikringskapet her nå men, siden jeg må ha opp ennå en dedikert ladekurs. Får bytte ut jordfeilbryter for tre kurser med kombivern isteden så blir det kanskje plass...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Er veldig keen selv, ved å hive ut Avensisen... Men synd de norske prisene enda ikke er fastsatt. Er vel egentlig det som holder meg mest tilbake, selv om man får tilbake depositumet om man trekker seg. Chademo føler jeg også må avklares 100% før jeg bestemmer "oss"... ;)

Gratulerer med et fantastisk valg av ny bil! :)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 10. juli 2012, klokken 23:49
Er veldig keen selv, ved å hive ut Avensisen... Men synd de norske prisene enda ikke er fastsatt. Er vel egentlig det som holder meg mest tilbake, selv om man får tilbake depositumet om man trekker seg. Chademo føler jeg også må avklares 100% før jeg bestemmer "oss"... ;)

Ja, det er mye som er uavklart ennå. Men siden alt er refunderbart, og de nå får inn 80 reservasjoner daglig, synes jeg det var greit å ta dette steget ihvertfall. Venter man noen måneder nå kan det fort ta et år ekstra å få bilen om reservasjonsraten fortsetter å stige like kraftig. Med dagens rate er 2013-produksjonen utsolgt før jul.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA