Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiltur Melhus - Stokkøya

Startet av toppi, mandag 11. juni 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: i_expect på fredag 13. juli 2012, klokken 10:16
Er det noen som har hørt noe mer om mulighet for å dra tilhenger med model s? Eller må vi vente på model x?

(Ja, jeg vet at det muligens kan ødelegge opplevelsen av bilen ved å se en tutt bak på en ellers nydelig bil, men greit å vite uansett  :D )

Foreløpig ingen mulighet. Det er det som irriterer meg mest med bilen, jeg vil da bli avhengig av å bytte bil med mine foreldre de gangene jeg må trekke henger.

Men det er jo lov å håpe at Tesla endrer oppfatning når EU-modellen lanseres, det er svært mye vanligere å trekke henger med "normal" bil her enn i USA der de kun bruker digre SUVer og pickups til slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: i_expect på fredag 13. juli 2012, klokken 10:16
Er det noen som har hørt noe mer om mulighet for å dra tilhenger med model s? Eller må vi vente på model x?

(Ja, jeg vet at det muligens kan ødelegge opplevelsen av bilen ved å se en tutt bak på en ellers nydelig bil, men greit å vite uansett  :D )

Avtagbart hengerfeste  ;)

Får håpe det kommer snart...
Nissan Leaf

foxy

#62
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 11. juli 2012, klokken 19:32


http://www.hegnar.no/motor/article272627.ece
http://www.dinepenger.no/bruke/selg-bilen-foer-100-000-km/10097430

Skrevet i 2008:

SitatMens nybilprisen har holdt seg stabile med kun fem prosent oppgang siden 2003, har prisen på reparasjoner og vedlikehold steget nære 30 prosent. Som følge av dette har kostnadene forbundet med å kjøpe gammel bil nesten det samme som verdifallet på nybil, melder Dine Penger.

Skrevet i 2012:
Sitat
Nybil er blitt mye billigere

I realiteten har nybilprisene falt vedvarende med 3 % årlig. Grunnet knallhard konkurranse er stadig mer utstyr inkludert i prisen, dette var tidligere dyrt ekstrautstyr.

Samme bil, lavere pris: Vi har sammenlignet prisen på VW Passat i 2007 (til høyre) med 2012 (Comfortline Business Edition 105 HK, TDI) - til venstre. Dersom du i 2007 lastet opp bilen med like mye utstyr som dagens 2012-utagve, så kostet faktisk 2007-modellen mer.

http://www.dinepenger.no/bruke/nybil-er-blitt-mye-billigere/20229284

Sitat

De aller fleste som normalt ikke kjøper ny bil, kjøper gjerne en så ny bruktbil som mulig. Helst en ett eller to år gammel bil. Så nye bruktbiler er det vanskelig å få tak i. En god del av nybilsalget i Norge, går til firmabilmarkedet. Disse er gjerne leaset, og leasingkontrakten løper i tre år. Det betyr at den nyeste bruktbilen du kan få tak i, oftest er tre år gammel. Og da er det en myte at den nye bilen er så mye dyrere enn den brukte.

Det første du lærer når du skal kjøpe bil, er at ny bil er mye dyrere enn å kjøpe brukt. «Bare du kjører ut døren hos forhandleren, faller bilen med 50.000-100.000 i verdi», sier folk. Dette er ikke riktig. Selvfølgelig faller ikke en bil så mye den aller første tiden. Det er transaksjonskostnadene som utgjør forskjellen. En bil som med null kilometer koster 300.000 kroner, er verdt nesten like mye etter at den har kjørt 1.000 km. Men leverer du den til forhandler, forsvinner det en del i form av hans avanse og omregistreringsavgift. Det er likevel riktig at bilens verdifall er størst de to første årene.



Hehe her var det mange "eksperter" som ikke burde utale seg om biler - nybil faller ikke i verdi etter å har forlatt butikken bortsett fra transaksjonskostnader hehehehehe

Fakta er verditap etter 1 år på ca. 25% ( tom. mer avhengig av modell), 2 år 30-35%+....

Nybilpris: 600000.- tap etter 2 år 210000.-

bring it on, potentielle verkstadskostnader på en 3,4,.. år gammel bil  8)


I-miev 2011
Asker

toppi

Nybil er sjeldent det mest lønnsomme, men gir et enkelt bilhold. Nybil som elbil blir både enkelt og lønnsomt, i alle fall når fordelene med elbil varer i minst 5 år til. Regnet meg frem til å spare 30 000 i året bare på bom og drivstoff, og minimum 2 timer mindre tidsbruk i bil pr uke = ca 100 timer i året  x 500 kr timen = Teslaen er nedskrevet i løpet av få år... ;D ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

corvy

Sitat fra: toppi på lørdag 14. juli 2012, klokken 00:15
Nybil er sjeldent det mest lønnsomme, men gir et enkelt bilhold. Nybil som elbil blir både enkelt og lønnsomt, i alle fall når fordelene med elbil varer i minst 5 år til. Regnet meg frem til å spare 30 000 i året bare på bom og drivstoff, og minimum 2 timer mindre tidsbruk i bil pr uke = ca 100 timer i året  x 500 kr timen = Teslaen er nedskrevet i løpet av få år... ;D ;D

Har alltid klart å regne mwg hjem på nybil selv om alle tall lyver. Skal jeg være ærlig så er det nok nybilfølelsen som er den beste!

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Aspiranten

#65
Sitat fra: foxy på fredag 13. juli 2012, klokken 14:44
Hehe her var det mange "eksperter" som ikke burde utale seg om biler - nybil faller ikke i verdi etter å har forlatt butikken bortsett fra transaksjonskostnader hehehehehe

Fakta er verditap etter 1 år på ca. 25% ( tom. mer avhengig av modell), 2 år 30-35%+....

Nybilpris: 600000.- tap etter 2 år 210000.-

bring it on, potentielle verkstadskostnader på en 3,4,.. år gammel bil  8)

Bruktbil har 30-50.000,- i forhandlravgift + 10-20.000,- i omregistrering. Ganske heftig verditap det også! :)

Jeg har ikke merket noe til verditap på noen av bilene mine enda, merkelig nok. Ifølge deg skulle de jo være verdt 25% mindre...  ;D Men neidda, de står der ute på tunet og gjør like god nytte for seg nå som da jeg kjøpte dem.

Det er selvfølgelig ikke før jeg selger dem at verditapet kommer til syne, og man kjøper ikke en nybil og selger igjen etter kun ett år! Da fortjener man å tape stort  :D Nei, biler må eies over lenger tid for at det skal lønne seg. Enten må man betale verditap på nybilen, eller forhandleravgift og omregistrering på bruktbilen. Det er uansett forbundet saftige kostnader ved bytte av bil i Norge, og det er derfor nybilen kommer så godt ut av det.

Jeg har vel ikke sagt at nybil lønner seg i alle situasjoner, men i svært mange gjør det det. F.eks. har Mitsubishi Outlander 7 seter 4x4 ett verditap på mellom 40-45% etter snart 5 år. Tilsvarende kjipe biler som ikke er like populære har ett verditap på 55-60% etter samme periode. Dermed kan en bil til halve prisen av Outlanderen fort koste like mye i verditap over en periode på 5 år.

Det er dermed viktig å regne på hva evt. verditap kan/vil bli, og ikke se bare på prisen. Den betaler du som regel aldri alene  ;)
Nissan Leaf

foxy

#66
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 14. juli 2012, klokken 11:48
Sitat fra: foxy på fredag 13. juli 2012, klokken 14:44
Hehe her var det mange "eksperter" som ikke burde utale seg om biler - nybil faller ikke i verdi etter å har forlatt butikken bortsett fra transaksjonskostnader hehehehehe

Fakta er verditap etter 1 år på ca. 25% ( tom. mer avhengig av modell), 2 år 30-35%+....

Nybilpris: 600000.- tap etter 2 år 210000.-

bring it on, potentielle verkstadskostnader på en 3,4,.. år gammel bil  8)

Bruktbil har 30-50.000,- i forhandlravgift + 10-20.000,- i omregistrering. Ganske heftig verditap det også! :)

Jeg har ikke merket noe til verditap på noen av bilene mine enda, merkelig nok. Ifølge deg skulle de jo være verdt 25% mindre...  ;D Men neidda, de står der ute på tunet og gjør like god nytte for seg nå som da jeg kjøpte dem.

Det er selvfølgelig ikke før jeg selger dem at verditapet kommer til syne, og man kjøper ikke en nybil og selger igjen etter kun ett år! Da fortjener man å tape stort  :D Nei, biler må eies over lenger tid for at det skal lønne seg. Enten må man betale verditap på nybilen, eller forhandleravgift og omregistrering på bruktbilen. Det er uansett forbundet saftige kostnader ved bytte av bil i Norge, og det er derfor nybilen kommer så godt ut av det.

Jeg har vel ikke sagt at nybil lønner seg i alle situasjoner, men i svært mange gjør det det. F.eks. har Mitsubishi Outlander 7 seter 4x4 ett verditap på mellom 40-45% etter snart 5 år. Tilsvarende kjipe biler som ikke er like populære har ett verditap på 55-60% etter samme periode. Dermed kan en bil til halve prisen av Outlanderen fort koste like mye i verditap over en periode på 5 år.

Det er dermed viktig å regne på hva evt. verditap kan/vil bli, og ikke se bare på prisen. Den betaler du som regel aldri alene  ;)

he? har du blitt lurt? ;) hva er forhandleravgift hehe - tror du har missforstått noe her...er det du mener kansje redusert pris vs privat salg som går på bekostning av tidligere eier?..  ;D

omreg har jeg heller aldri betalt - hvis man ikke må kjøper man vel ikke lett brukte norske biler...

ps: alltid lett å lure seg selv  :D
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

#67
Im not a gambling man, så tyskimport og annen risikosport er for meg fullstendig uinteressant. Det er det forøvrig for nordmenn flest også, det selges flere norske biler enn utenlandske.

Forhandleravgift er noe både du og forrige kunde betaler. Å kjøpe bruktbil fra forhandler koster mer enn hva bilene koster privat. Men da får du 5 års reklamasjonsrett med på kjøpet. På biler som ikke befatter 5 års garanti er dette gull verdt, og det er derfor risikabelt å kjøpe 3-5 år gammel bil fra private. Ryker girkasse, turbo, svinghjul etc. vil det være forhandlerens ansvar. Kjøper du fra private, må du ut med 20-50.000,- i reperasjon fra egen lomme.

Men hey, hvis du kun er interessert i pris, kjøp deg ett 10.000,- vrak en gang i året. Billigste bilholdet du får  ;)

https://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=kilometer+svindel+import&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

Kilometertriksing på én av tre importbiler
«Vi kommer til å sjekke alle bruktimporterte BMW-er vi kommer over»

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10077303

Vi skrudde på kilometerne og «tjente» 30.000 kr

Sjekk hvor lett det var. Broom-Benny ble «lettere sjokkert».

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/vi-skrudde-paa-kilometerne-og-tjente-30000-kr-3730941.html
Nissan Leaf

foxy

#68
Sitat fra: Aspiranten på søndag 15. juli 2012, klokken 13:44
Im not a gambling man, så tyskimport og annen risikosport er for meg fullstendig uinteressant. Det er det forøvrig for nordmenn flest også, det selges flere norske biler enn utenlandske.

Forhandleravgift er noe både du og forrige kunde betaler. Å kjøpe bruktbil fra forhandler koster mer enn hva bilene koster privat. Men da får du 5 års reklamasjonsrett med på kjøpet. På biler som ikke befatter 5 års garanti er dette gull verdt, og det er derfor risikabelt å kjøpe 3-5 år gammel bil fra private. Ryker girkasse, turbo, svinghjul etc. vil det være forhandlerens ansvar. Kjøper du fra private, må du ut med 20-50.000,- i reperasjon fra egen lomme.

Men hey, hvis du kun er interessert i pris, kjøp deg ett 10.000,- vrak en gang i året. Billigste bilholdet du får  ;)

https://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=kilometer+svindel+import&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

Kilometertriksing på én av tre importbiler
«Vi kommer til å sjekke alle bruktimporterte BMW-er vi kommer over»

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10077303

Vi skrudde på kilometerne og «tjente» 30.000 kr

Sjekk hvor lett det var. Broom-Benny ble «lettere sjokkert».

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/vi-skrudde-paa-kilometerne-og-tjente-30000-kr-3730941.html

hehe fin bil den der ref linken :)

kjøper man fra seriøs forhandler unge brukte så er risikosport = drikke kop kaffe.

ikke bare sparer man på en 2 år gammel bil fra tyskland men man får i tillegg en bedre bil - hvert år bilen ikke kjører på dårlige norske veier, med en god del motorveikjøring, lite/ ikke salt og bedre vedlikehold fra eieren vanligvis, øker jo bilens verdi relativ sett. norske biler burde prises lavere enn bruktimporterte - så enkelt er det egentlig...

ps: du har ikke 5 år garanti fra forhandler i norge heller på bruktbiler..
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Man inkluderes i de særnorske 5 års reklamasjonsrett ovenfor tidligere salgsledd på biler kjøpt nye i Norge. Dette er veldig gunstig på biler kjøpt før 5 års garanti trådde i kraft. Det er vel ettersom jeg husker 3 år gamle bruktbiler det.
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på søndag 15. juli 2012, klokken 16:13
Man inkluderes i de særnorske 5 års reklamasjonsrett ovenfor tidligere salgsledd på biler kjøpt nye i Norge. Dette er veldig gunstig på biler kjøpt før 5 års garanti trådde i kraft. Det er vel ettersom jeg husker 3 år gamle bruktbiler det.

men det gjelder da uavhengig om bruktbilen er kjøpt privat eller fra forhandler..
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Aj aj aj. Jeg som egentlig hadde tenkt å være fornuftig og kjøpe en Pearl white 85kWh standardutgave med stoffseter og 19" felger. Og så får jeg se dette bildet av en blå performance-utgave med de karbongrå 21" felgene. Dermed var valget plutselig blitt MYE vanskeligere. Eller er det bare jeg som synes denne kombinasjonen var helt knall  ?  ;D

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=7332&d=1341210163
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: foxy på søndag 15. juli 2012, klokken 18:19
Sitat fra: Aspiranten på søndag 15. juli 2012, klokken 16:13
Man inkluderes i de særnorske 5 års reklamasjonsrett ovenfor tidligere salgsledd på biler kjøpt nye i Norge. Dette er veldig gunstig på biler kjøpt før 5 års garanti trådde i kraft. Det er vel ettersom jeg husker 3 år gamle bruktbiler det.

men det gjelder da uavhengig om bruktbilen er kjøpt privat eller fra forhandler..

Nope. Ved kjøp fra privatperson får du kun dekning av kjøpsloven (2 år) og noe begrensede rettigheter.

Ved kjøp av bruktbilforhandler derimot, handler du fra en profesjonell næringsdrivende og da er det nye 5 års reklamasjonsrett som gjelder  ;D

Ved havari av girkasse på en 6 år gammel bil er det veldig greit å ha kjøpt fra næringsdrivende. Det kan nemlig bety at forbrukertvistutvalget ser på feilen som "iboende ved kjøp" og da faller det på den næringsdrivende å dekke kostnaden.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juli 2012, klokken 20:42
Aj aj aj. Jeg som egentlig hadde tenkt å være fornuftig og kjøpe en Pearl white 85kWh standardutgave med stoffseter og 19" felger. Og så får jeg se dette bildet av en blå performance-utgave med de karbongrå 21" felgene. Dermed var valget plutselig blitt MYE vanskeligere. Eller er det bare jeg som synes denne kombinasjonen var helt knall  ?  ;D

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=7332&d=1341210163

Pearl White vil kreve ofte vasking mens mørkeblå vil kreve ofte polering og ripekorrigering av profesjonelle for å se bra ut. Koster ca. 2-3000,- per behandling og bør gjøres en til to ganger i året på en så fin bil.

Vask bør gjøres iht. tobøttemetoden for å unngå å lage vaskeriper i den fine bilen  :)
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juli 2012, klokken 20:42
Aj aj aj. Jeg som egentlig hadde tenkt å være fornuftig og kjøpe en Pearl white 85kWh standardutgave med stoffseter og 19" felger. Og så får jeg se dette bildet av en blå performance-utgave med de karbongrå 21" felgene. Dermed var valget plutselig blitt MYE vanskeligere. Eller er det bare jeg som synes denne kombinasjonen var helt knall  ?  ;D

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=7332&d=1341210163
Den ser veldig bra ut. Pearl White er også veldig fin, men jeg tror også blå er enklere å holde pen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA