Vil sum av lading over private målere kunne utløse effektavgift?

Startet av Trond Svenning, onsdag 11. november 2020, klokken 16:46

« forrige - neste »

Trond Svenning

Sitat fra: TB på onsdag 11. november 2020, klokken 23:21
    Sitat fra: Trond Svenning på onsdag 11. november 2020, klokken 16:46
    Alle leiligheter har sine hovedsikringer i inntakskapet i garasjen og god plass til ladesikringer, jordfeilbryter o.a. 6 elbileiere har fått installert egen ladeboks (16A-TN) over egen hovedsikring i dag.[/li][/list]

    Vi vurderer da følgende muligheter:
    • Fortsette individuell lading, men i et beskrevet regime (eks. maks strøm, krav om ladeboks med mulighet for framtidig lastbalansering -UCPP- mot hovedinntak), regler for samtidighet ++
    eller

    Vi mener selv at vi har rimelig godt med strøm slik at alternativet med å fortsette med lading over hver beboers egen lading burde under noen forutsetninger være OK for et antall år framover.

    Er det noen synspunkter på dette? Noen har nevnt at Sameiet (ikke den enkelte private beboer) vil kunne få en høy effektavgift fordi tidspunkter med høy samtidighet vil kunne utløse dette. Er det riktig? Det er jo ikke Sameiet som trekker denne samtidige høye strømmen, med summen av de private abonnentene.
    Det beste (og rimeligste) vil bli "å fortsette individuell lading, men i et beskrevet regime (eks. maks strøm, krav om ladeboks med mulighet for framtidig lastbalansering -UCPP- mot hovedinntak), regler for samtidighet "

    Om dere kommer nærme 250A kan dere vurdere å utvide, eller - justere ned ladingen. Er kjørebehovet lite kan det være mulig å dele opp når en har "ladetid", og dermed klare seg helt fint i lang tid fremover. Stadig større batter, gir større fleksibilitet.

    Husk, er beboer (og bilen) hjemme så trenger den ikke strøm. Er de borte så kan de ikke lade før de kommer hjem. Det blir ikke "for lite strøm" før mange nok kommer hjem etter å ha kjørt langt og skal lade samtidig, samtidig som de lager middag på induksjonskoketoppen. Ved å fordele ladingen, og justere ned så kan dere utsette økning av inntak.

    Ohmia, Ladeklar eller tilsvarende vil legge opp kabler til alle, og krever de som idag har installert må bytte boks. Samtidig må det betales adm gebyr, og faktura gebyr.

    En eventuell effektavgift vil det være hver enkelt beboer som vil måtte betale på egen måler. Noen avgift til sameiet vil ikke kunne sendes. Beboere kan da legge ladingen til natten, og dermed redusere sin egen avgift om de ønsker. (om det i det hele tatt blir noen effektavgift for private, ser ikke slik ut pr nå?)

    Takk TB for tydelig og god kommentar  :+1:
    Volvo XC40 Twin - MY24

    TB

    I eksempelet skriver du dere har idag 250 A TN trefase fordelt på 25 leiligheter.
    172 kW / 25 = 6,9 kW pr leilighet.

    Det er ikke mye, men om hver leilighet lader på maks 16A / 3,7 kW har de fortsatt 3,2 kW igjen til "annet".
    Dere har ikke forbruk til varme, dermed blir det i hovedsak koketopp og stekeovn som har noe stort effektbehov.

    Vil trolig gå bra lenge, så lenge ikke lade for mange lader samtidig som de benytter koketopp / steketopp.

    Ved at det er montert effektbryter kan det være dere kan justere fra 250 A til 350 A, og dere vil da få nesten 70 kW ekstra, eller 2,7 kW pr leilighet.

    Om en skal være litt føre var, få montert utstyr som overvåker inntaket - slik at en får varsel når det nærmer seg, og slipper at effektbryter slår ut.
    KONA Electric Long Range Premium 2024
    Citroen C-Zero 2012 solgt
    Hyundai KONA Electric 2019 solgt
    Lørenskog

    Trond Svenning

    Sitat fra: TB på onsdag 11. november 2020, klokken 23:36
    ... Om en skal være litt føre var, få montert utstyr som overvåker inntaket - slik at en får varsel når det nærmer seg, og slipper at effektbryter slår ut.

    Bra poeng. Har satt logging av strøm gjennom hovedinntaket på todo listen. Kan sikkert utvide dette med en eller annen smart varsling også  :+1:
    Volvo XC40 Twin - MY24

    Lars C. Krogenæs

    Så lenge strømtrekket skjer fra hver enkelt brukers private måler, vil borettslaget aldri få effektavgift på dette.

    Dere har ikke mye strøm, hvis alle får elbil, så sett begrensning på 10A=2,3kW. Det gir 150km lading hver kveld/natt. (Evt krev at boksene i fremtiden skal kunne justeres ned, dersom det blir behov) Oppfordre brukerne til å sette på lading, slik at ladingen starter kl 23. Da er de fleste ferdig med å svi pizzaen sin.

    Fra 1.7.2021 er det ventet ny nettleiemodell. Da forsvinner trolig effektavgiften hvis forbruket er under 100.000 kWt i året. Det tilsvarer lading i et fellesanlegg med ca. 37 elbiler. Her vil det uansett være maks 20 elbiler per abonnement, så dere vil slippe effektavgift uansett.

    Får dere for lite strøm inn, kan dere jo også søke om å utvide effektbryteren inn i blokkene. Det vil ikke være en stor kostnad,hvis kabling og trafo tåler dette.
    Den elektriske automobil vil seire
    Desember 2022: Model Y LR
    Mars 2017: Leaf 30 kwt
    2011-2017: Mitsubishi imiev
    2006-2010: Citroen Saxo el
    2005: Kewet med NiCd batterier
    1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

    Jobber hos Charge Supply AS

    Trond Svenning

    #19
    Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 12. november 2020, klokken 21:15
    Så lenge strømtrekket skjer fra hver enkelt brukers private måler, vil borettslaget aldri få effektavgift på dette.   Vi er et boligsameie, ikke et borettslag (bare for å være korrekt), men takk for at du bidrar til å bringe klarhet på dette spørsmålet  :+1:

    Får dere for lite strøm inn, kan dere jo også søke om å utvide effektbryteren inn i blokkene. Det vil ikke være en stor kostnad,hvis kabling og trafo tåler dette.   Kablingen fra trafo til inntaket i hver garasje er dimensjonert til 5-600A. Kablingen etter inntaksbryteren i skapene er dimensjonert for 400A, og netteier har sagt at trafoene (våre fire bygg er tilkoblet to trafoer) har tilstrekkelig kapasitet til at vi kan øke fra dagens 250A (pr. bygg) til de ca. 5-600A som inntakskablene våre er dimensjonert for. Så vi kan forholdsvis enkelt øke fra 250A til 400A, men skal vi opp i maks. vi kan få gjennom inntaket, så må vi bytte bryter og oppgradere kablingen i skapene.

    Så, med de skisserte oppgraderingsmulighetene, mener jeg at vi har rimelig godt med strøm tilgjengelig til å kunne få til en god ladekapasitet for alle, gjennom hver enkelts måler.

    Volvo XC40 Twin - MY24

    © 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA