Vil sum av lading over private målere kunne utløse effektavgift?

Startet av Trond Svenning, onsdag 11. november 2020, klokken 16:46

« forrige - neste »

Trond Svenning

Vi utreder lademulighetene i vårt boligsameie for å beslutte ønsket ladeinfrastruktur. Noen fakta:
  • 80 leiligheter i 4 bygg med garasje under hvert bygg. Bygget i 2002
  • 400V TN anlegg med eget inntak fra trafo i hver garasje, altså 4 separate inntak
  • Tilkoblet fjernvarme, altså ingen elektrisk oppvarming eller varmtvann
  • Leilighetene er typiske ''sentrumsnære seniorleiligheter'' med beboere med lavt kjørebehov
  • Eksempel fra garasje 1 (25 leiligheter):
    Hovedbryter justert i dag til 250A. 2*4*240kv. Al inn. Netteier tillater, basert på kabling og kapasitet i trafoer, mulighet til rundt 500-550A pr. garasje inn. Alle leiligheter har sine hovedsikringer i inntakskapet i garasjen og god plass til ladesikringer, jordfeilbryter o.a. 6 elbileiere har fått installert egen ladeboks (16A-TN) over egen hovedsikring i dag.

Vi vurderer da følgende muligheter:
  • Fortsette individuell lading, men i et beskrevet regime (eks. maks strøm, krav om ladeboks med mulighet for framtidig lastbalansering -UCPP- mot hovedinntak), regler for samtidighet ++
eller
  • Installere dedikert ladeanlegg fra eksempelvis Ohmia, Ladeklar eller tilsvarende, i hver garasje, koblet direkte mot hovedinntaket i hver garasje med lastbalansering mot inntaksbryter

Vi mener selv at vi har rimelig godt med strøm slik at alternativet med å fortsette med lading over hver beboers egen lading burde under noen forutsetninger være OK for et antall år framover.

Er det noen synspunkter på dette? Noen har nevnt at Sameiet (ikke den enkelte private beboer) vil kunne få en høy effektavgift fordi tidspunkter med høy samtidighet vil kunne utløse dette. Er det riktig? Det er jo ikke Sameiet som trekker denne samtidige høye strømmen, med summen av de private abonnentene.
Volvo XC40 Twin - MY24

Ulvis

Har sameiget måling på felles inntak i dag? Det er kanskje eit eller fleire abbonement for felles lys, varme i fellesareal, og individuelle boenhet abbonement med sine AMS målere?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trond Svenning

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 11. november 2020, klokken 19:00
Har sameiget måling på felles inntak i dag? Det er kanskje eit eller fleire abbonement for felles lys, varme i fellesareal, og individuelle boenhet abbonement med sine AMS målere?

Etter inntaksbryteren (400A bryter, i dag justert ned til 250A) er det kun to deler;
  • Fellesanlegget i huset. Dette har egen AMS måler og er sikret med 4*63A
  • Leilighetene. 5 stk 4*32A og 20 stk 4*25A, hver med sin AMS måler
Det er således ingen måler på totalstrømmen inn i dette skapet, kun en måler for fellesstrømmen (Sameiets abonnement) og 25 målere for leilighetene (beboernes private abonnement). Summen av disse tilsvarer totalstrømmen fra trafoen.

Dette gjelder for en garasje, de tre andre er tilsvarende.
Volvo XC40 Twin - MY24

RJK

Så lenge laderne ikke går på beboernes egen måler (sikringsskap), men går på fellesanleggets måler, så kan samtidig lading på høy effekt, gi en effekttopp som borettslaget må svare for.


Derfor er det så viktig i fellesanlegg at man legger opp til dynamisk effektutjevning. Det betyr at når mange lader samtidig, så får de lavere effekt per bil. Når bilene etterhvert begynner å fylles opp, så får de resterende bilene mer av effekten tildelt.


Og da har dere og kontroll på at det ikke brukes mer effekt enn at dere enten ikke utløser effektavgift, eller om avsatt effekt er høyt nok, ikke blir veldig stort.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond Svenning

Sitat fra: RJK på onsdag 11. november 2020, klokken 20:28
Så lenge laderne ikke går på beboernes egen måler (sikringsskap), men går på fellesanleggets måler, så kan samtidig lading på høy effekt, gi en effekttopp som borettslaget må svare for.
Men, i vårt ønskede alternativ går jo nettopp laderne på hver enkelts måler og ikke Sameiets måler som kun måler strøm til heis, lys i garasje ++

Så, jeg spør da om denne ladearkitekturen vil kunne utløse effektavgift til Sameiet
Volvo XC40 Twin - MY24

RJK

Da er svaret nei, det vil eventuelt gå på beboernes effektbruk, og da fakturering av den enkelte for den individuelle effektbruken, slik jeg forstår reglene. De kan altså ikke fakturere effektbruken dobbelt opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond Svenning

Sitat fra: RJK på onsdag 11. november 2020, klokken 21:00
Da er svaret nei, det vil eventuelt gå på beboernes effektbruk, og da fakturering av den enkelte for den individuelle effektbruken, slik jeg forstår reglene.

Takk, det er slik jeg har forstått det også. Og, jeg har også forstått det slik at ev. effektavgift kun kan tillegges bedriftsabonnement. I og med at beboerne har privatabonnement, vil de ikke kunne tillegges effektavgift.
Men, dette kan selvfølgelig bli annerledes i framtiden.
Volvo XC40 Twin - MY24

Ulvis

#7
Det kjem nok heilt an på nettselskapet ditt om det også gjeld private. Feks Skagerak har grense på 160A for boliig og fritidsbolig,  ref https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.skageraknett.no/getfile.php/1325504-1575970426/Nett/Filer/Kunde/Historiske%2520priser/Prisoversikt%2520bolig%2520og%2520fritidsbolig%25202020.pdf&ved=2ahUKEwjTyfOZpPvsAhUjlosKHd1HD9cQFjAAegQIBRAC&usg=AOvVaw0QHXCWh8Spi4kyr7_RzZJi

Fleire på forumet har referert til at gjennomsnittlig effekt heilt ned i 1 kW pr plass er tilstrekkelig i eit lastdelt ladeanlegg. For 25 plassar er de då nesten heilt nede i ein 3x32A kurs som kanskje kunne vore lagt til fellesanlegget.

Ellers er det ein interessant tanke å legge feks 1 x 16A til kvar leilighet sitt skap (pass på å lage koblingsplan fordelet utover 3 fasar)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Spørs om de rekker å bli rammet av slike avtalevilkår, i og med at reglene nå blir endret.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond Svenning

#9
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 11. november 2020, klokken 21:34
Det kjem nok heilt an på nettselskapet ditt om det også gjeld private. Feks Skagerak har grense på 160A for boliig og fritidsbolig,

Jepp, jeg har sett den. De tillegger effekttariff også for private for abonnement med hovedsikringer over 160A (400V). Men hvilken hovedsikring går man da ut fra? Mitt eget privatabonnement har 32A som hovedsikring, men denne står jo ETTER Sameiets inntaksbryter på i dag 250A ??
Volvo XC40 Twin - MY24

Ulvis

Det gjeld nok kun der abbonementet er målt. Det må jo måling av peak effekt til for å beregne tillegget pr mnd.
Men eksakt svar får du frå nettselskapet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trond Svenning

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 11. november 2020, klokken 22:51
Det gjeld nok kun der abbonementet er målt. Det må jo måling av peak effekt til for å beregne tillegget pr mnd.
Men eksakt svar får du frå nettselskapet.

OK, ser ut som om dette er som vi antok.
Skrekkscenariet er jo at hver enkelt sameier lader over egen måler og betaler sin private strømregning inkludert lading av egen bil. Og så dumper det plutselig en stor 'effektavgift' regning ned i Sameiets postkasse. Det er det vi må ha et sikkert svar på.
Volvo XC40 Twin - MY24

Orbit

Sjekk også med nettselskapet om å skru opp til ~500A vil utløse anleggsbidrag (engangskostnad).

Og 500A, er likevel "bare" 20A til samlet bruk for både lading og bohenhet per seksjon, når alle skal ha lader og lastbalansere mot egen hovedsikring. 14 kW burde likevel være mer enn tilstrekkelig, siden det ikke brukes strøm til oppvarming.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

    Sitat fra: Trond Svenning på onsdag 11. november 2020, klokken 16:46
    Alle leiligheter har sine hovedsikringer i inntakskapet i garasjen og god plass til ladesikringer, jordfeilbryter o.a. 6 elbileiere har fått installert egen ladeboks (16A-TN) over egen hovedsikring i dag.[/li][/list]

    Vi vurderer da følgende muligheter:
    • Fortsette individuell lading, men i et beskrevet regime (eks. maks strøm, krav om ladeboks med mulighet for framtidig lastbalansering -UCPP- mot hovedinntak), regler for samtidighet ++
    eller

    Vi mener selv at vi har rimelig godt med strøm slik at alternativet med å fortsette med lading over hver beboers egen lading burde under noen forutsetninger være OK for et antall år framover.

    Er det noen synspunkter på dette? Noen har nevnt at Sameiet (ikke den enkelte private beboer) vil kunne få en høy effektavgift fordi tidspunkter med høy samtidighet vil kunne utløse dette. Er det riktig? Det er jo ikke Sameiet som trekker denne samtidige høye strømmen, med summen av de private abonnentene.
    Det beste (og rimeligste) vil bli "å fortsette individuell lading, men i et beskrevet regime (eks. maks strøm, krav om ladeboks med mulighet for framtidig lastbalansering -UCPP- mot hovedinntak), regler for samtidighet "

    Om dere kommer nærme 250A kan dere vurdere å utvide, eller - justere ned ladingen. Er kjørebehovet lite kan det være mulig å dele opp når en har "ladetid", og dermed klare seg helt fint i lang tid fremover. Stadig større batter, gir større fleksibilitet.

    Husk, er beboer (og bilen) hjemme så trenger den ikke strøm. Er de borte så kan de ikke lade før de kommer hjem. Det blir ikke "for lite strøm" før mange nok kommer hjem etter å ha kjørt langt og skal lade samtidig, samtidig som de lager middag på induksjonskoketoppen. Ved å fordele ladingen, og justere ned så kan dere utsette økning av inntak.

    Ohmia, Ladeklar eller tilsvarende vil legge opp kabler til alle, og krever de som idag har installert må bytte boks. Samtidig må det betales adm gebyr, og faktura gebyr.

    En eventuell effektavgift vil det være hver enkelt beboer som vil måtte betale på egen måler. Noen avgift til sameiet vil ikke kunne sendes. Beboere kan da legge ladingen til natten, og dermed redusere sin egen avgift om de ønsker. (om det i det hele tatt blir noen effektavgift for private, ser ikke slik ut pr nå?)
    KONA Electric Long Range Premium 2024
    Citroen C-Zero 2012 solgt
    Hyundai KONA Electric 2019 solgt
    Lørenskog

    Trond Svenning

    Sitat fra: Orbit på onsdag 11. november 2020, klokken 23:11
    Sjekk også med nettselskapet om å skru opp til ~500A vil utløse anleggsbidrag (engangskostnad). Det har vi allerede spurt om og fått svar om at det kan de si sikkert når vi søker om å skru opp.

    Og 500A, er likevel "bare" 20A til samlet bruk for både lading og bohenhet per seksjon, når alle skal ha lader og lastbalansere mot egen hovedsikring. 14 kW burde likevel være mer enn tilstrekkelig, siden det ikke brukes strøm til oppvarming. Jepp, men vi har 'kun' 250A idag, med 6 biler som lader. Og hovedbryteren har aldri løst ut. Skrur vi opp til 500A, så får vi jo typisk 250A MER til lading
    Volvo XC40 Twin - MY24

    © 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA