Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

ThomasEL

«Bevis» for at ikke batterivarmeren fungerer i henhold til hva Audi har lovet..?

Uansett diskusjonen over, så har det vel vært konsensus om at Audi har sagt at batterivarmer skal starte hvis batteriet er under -10 grader ved DC-lading

Snakket med en hyttenabo nettopp. Forrige helg forsøkte han å lade sin e-tron 55 i -27 grader
- Det gikk rett og slett ikke an.

Han prøvde først vanlig AC-lading på hytta. Lader koblet inn, men koblet ut etter få sekunder.

Så kjørte han ned til 50kW DC laderen. Koblet til, men samme skjedde der.

Løsningen ble å sette bilen natten over i en parkeringskjeller. Etter det ladet den normalt. Det samme hadde skjedd en annen han hadde pratet med.

Mine tanker om dette:
- Det er fornuftig at ikke et batteri som holder -27 grader tar til seg ladestrøm
-MEN: Det er HÅPLØST at ikke da batterivarmeren koblet inn og brukte energien fra laderen til å varme batteripakka frem til denne kunne begynne å ta til seg strøm
Og at dette heller ikke skjedde på hurtiglader, må da være stikk i strid mer hva Audi tydelig har kommunisert..?!

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Thomas, helt enig i at dette virker sært. Her har jo Audi bommet på batteristyringen, at ikke batteriet varmes ved disse lave temperaturene. Be gjerne din nabo om å melde dette som en feil til Audi!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Thomas, vet du om bilen sluttet å lade, eller om den også koblet fra strømmen? I tilfelle kun det første så kan det jo være at den hadde begynt batterivarming, og ville startet lading en time senere. I så fall burde bilen sagt fra om dette, og indikert når lading vil starte.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på søndag 24. januar 2021, klokken 16:31
Thomas, vet du om bilen sluttet å lade, eller om den også koblet fra strømmen? I tilfelle kun det første så kan det jo være at den hadde begynt batterivarming, og ville startet lading en time senere. I så fall burde bilen sagt fra om dette, og indikert når lading vil starte.

Ja, jeg tenkte også på den muligheten, Orbit... Så spurte han spesifikt om det kunne være det som skjedde. Men han påsto det hadde koblet helt fra.
(Han er nok ikke like stor entusiast som jeg, så alle detaljer hadde han ikke. Men ut fra det han forteller, så er jeg 99% sikker på at strømmen bare koblet fra...)

Han meldte fra til forhandler, som svarte at «slik skal det ikke være, du skal kunne lade uansett temperatur». Og så fikk han beskjed om å si fra hvis det skjedde igjen...

Jeg blir mer og mer sikker på at det er en programmeringsfeil. «Problemet» er at såpass få har forsøkt å lade i -25 grader og liknende, at det nesten ikke har blitt meldt inn klager til Audi på dette...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Interessant tråd fra Canada: https://www.audiworld.com/forums/audi-e-tron-232/minus-40-degrees-car-will-not-charge-2986207/

Ved parkering i -27 grader er det jo mye som kan gå galt, uansett bil. Jeg hadde selv problemer med å lade Model S med reiseladeren når det ble tosifret antall minus, særlig hvis det var vind. Det hjalp å ta laderen inn litt. Sikker på at problemet til din hyttenabo var batteritemperaturen og ikke i kabel/Type2 kontakt eller lader @ThomasEL? Samme spørsmål er relevant også når det gjelder 50 kW DC laderen. Ionity Alvdal har som kjent problemer med kulde. Teslabjørn nevnte også i en video at han har hatt problemer med 50 kW Tritium laderne i kulde. Alternativt, så kan det ha vært noe helt annet galt. Autentisering el.

Hva slags lader og effekt bruker naboen på hytta? Vet du om han prøvde å forvarme bilen uten strøm tilkoblet?

Det stod vel også noe i manualen til Model S om at bilen ikke skulle stå parkert i mer enn 24t under -20 grader uten strøm tilkoblet, hvis jeg husker rett. Smart, men hva hvis man ikke har nok AC effekt til å kjøre i gang batterivarmen? Bilen kan jo ikke uten videre tømme batteriet bare for å holde det varmt. Da kan resultatet være at du plutselig lade, selv om du ikke hadde trengt det i utgangspunktet.

Jeg har fyrt avgårde en mail til support og meldt om mulig feil, siden bilen aldri ser ut til å varme opp batteriet. Whatsoever. Har dog ikke prøvd å forvarme og lese av temperatur når _batteriet_ holder under -10 grader. Noen som har gjort det?

Tror imidlertid i dette tilfellet det koker ned til at man ikke kan parkere noen bil med halvtom tank i -27 grader og forvente at den skal fungere helt upåvirket dagen etter. Man må fylle/lade på vei til destinasjonen, gjerne koblevtil motorvarmer eller for elbilens vedkommende starte lading ganske umiddelbart etter ankomst. 8A AC lading på e-tron fungerer i alle fall med utetemperatur ned til -18 og batteritemperatur på -7. Kaldere har jeg ikke testet. Og det strider litt mot mine instinkter å gjøre det.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på søndag 24. januar 2021, klokken 19:39
Jeg har fyrt avgårde en mail til support og meldt om mulig feil, siden bilen aldri ser ut til å varme opp batteriet. Whatsoever. Har dog ikke prøvd å forvarme og lese av temperatur når _batteriet_ holder under -10 grader. Noen som har gjort det?

Det skjer i alle fall ikke noe under forvarming ved slike batteritemperaturer. Har ikke testet tilsvarende med å be om bilen skal være ferdig til lademål ved gitt tidspunkt når det er like kaldt.
Sitat fra: Orbit på lørdag 16. januar 2021, klokken 21:09
Litt mer testing her:

• ...
  • Parkerte ett døgn i -15°C til -20°C, de første fem timene med 11 kW lading opp til 60%. Etter å ha stått uten lading i 15+ timer (men tilkoblet lader) lå batteritemperaturen mellom -11°C til -13°C. Bilen hadde ikke trukket noe strøm etter at ladingen var ferdig. Har trodd den ville kjørt noe batterivarme av seg selv når det var så kaldt.
  • Satte på vanlig forhåndsvarming en halvtime, og kjørte en liten tur uten at det endret temperatur på batteriet.
  • ...
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Ok, flott. Og rart.. I følge denne teaser/reklamen fra før lansering har de jo testet bilen i -35 grader.
https://youtu.be/VYtg_uGYLMw

En observasjon er at når jeg forvarmer kupeen spontant fra app, og står tilkoblet 8A stikk (1,8 kW), så blir ikke kupeen merkbart varmere. Den bruker ikke strøm fra batteriet. Jeg må koble fra strøm for å få bilen varm før avreise. Når jeg står tilkoblet 16A trefas (11 kW) trekker bilen noen prosent fra batteriet i begynnelsen for så å lade opp igjen til forhåndsdefinert nivå raskt. Om det betyr at bilen trekker mer enn 11 kW, vet jeg ikke. Bilen blir i alle fall god og varm.

daktari

I kveld var det ca -13 på fjellet, og det gikk 5% av SOC på en 30 minutters appvarming. Ble batteriet varmet tro? Regen limit var litt mindre enn 50% i starten (dro med 83%), og steg sakte.

Men uansett forsvant jaggu boosten på ca 75% etter bare 2-3 mil nedoverbakke, selv om det var -11.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

@Daktari:
5% av batteriet i din 2019 55 er jo ca 4,2kWt
-hvis varmeelementene jobbet på fullt i 30 min, så har de jo svidd av 5,5kWt.

Så ikke helt usannsynlig at det har gått med såpass som 5% selv uten at batteriet ble varmet...

@Elektro
Det er selvsagt en teoretisk mulighet for at både Tritiumladeren og ladekladden (tror naboen bare bruker den på hytta) hadde problemer i kulda... Men syns det er langt mer sannsynlig at:
- Batteriet beskyttes mot lading ved så lav batteritemp (fornuftig)
- Batterivarmen kobler ikke inn og varmer opp batteriet når lader plugges i ved slike temperaturer.. (Ufornuftig. Og mot Audis oppgitte spec)

Kan ellers nevne at batteriet mitt var -11,5 grader i dag morges da jeg skulle toppe opp fra 70% til 90% før hjemreise. Det var en batteritemp jeg ikke var helt komfortabel med å lade i når vi nå «vet» at det «aldri» startes automatisk batterivarming...
- Så glad jeg hadde «OBDeleven hacken» tilgjengelig. Varmet batteriet til -2 grader før jeg startet lading...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Enig Thomas, men vanligvis går det 3% alltid. Men ikke bevis i noen retning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Jeg er som sagt ikke overrasket over at ladingen ikke startet på 8A hvis reiseladeren har ligget f.eks. i frunken i -27 grader. Hvis det er skjøteledning inne i bildet i tillegg, og kanskje lav spenning, gjør ikke det ting bedre.. :) Et tips i streng kulde kan være å ta med kabler og lader innendørs en liten stund. Jeg har gjerne reiseladeren i kupeen eller bagasjerommet under kjøring vinterstid, og bruker frunken til andre ting. Klær, sko, frysevarer, spylervæske (Effekt Arctic -28, Europris), ol. Har også flyttet jekk, dekrep. sett etc. til under gulvplaten i bagasjerommet og fjernet hele isoporen i frunken for mer plass. Slepetau og krok ligger lettere tilgjengelig. Nok om det. Jeg tenker det også går an å blåse på bilens ladeport med en hårføner, eller legge på en tett pose med varmt vann eller lignende. Å forvarme bilen en halvtime er sikkert heller ikke dumt hvis bilen har stått over natta, eller lenger. Vet ikke om naboen gjorde det? Ofte vil noe varm luft lekke ut av alle bilens åpninger og medføre en liten temperaturøkning. Samtidig vil mange av bilens- og batteriets systemer varmes opp noe indirekte gjennom væsker ol, og selv om batterivarmen ikke er aktiv. Ofte skal det ikke mye til.

Tror det bare er å innse at i -27 grader må man begynne å ta sine forhåndsregler for at ting skal fungere. Det gjelder alle elbiler og også i høyeste grad fossilbiler. I Model S sin brukermanual står det helt konkret: "Ikke utsett Model S for temperaturer over 60°C eller under –30° C i mer en 24 timer av gangen." Så finnes det selvfølgelig måter å komme rundt dette på..

Det hadde vært interessant å vite temperaturen på batteriet til hyttenaboen. Men finnes det noen biler som ville ladet direkte på AC hvis batteriet holdt, la oss si -20 grader eller kaldere? 1,8 kW er ikke på langt nær nok til å varme det opp heller, så eneste måten måtte vært å bruke en god del batteri på å varme opp batteriet og så "etterlade". En måte er å gjøre dette vha. tidsstyring, sånn som jeg forstår at det er på Jaguar, som er mer sensitiv i forhold til kaldt batteri. Det ville ta flere timer å få tilbake det tapte, og temperaturen i batteriet ville falle igjen i mellomtiden. Likevel, antakelig ikke like lavt som den var når man først har fått startet lading, og man ville antakelig kunne oppnådd å få "toppet opp" batteriet. Tror i alle fall jeg ville lagt ladekladden i en isoporkasse, pakket den inn i et ullteppe eller lignende. Kanskje pakket inn ladekontakten med en dunjakke. :)

Hvordan endte historien, egentlig? For hen måtte vel ikke ha bergningsbil?

ThomasEL

@Elektro:

Da han ikke fikk ladet på AC, kjørte han som sagt ned til Hovden sentrum og forsøkte 50kW DC.
Da heller ikke det fungerte, satte han bilen i den offentlige parkeringskjelleren under Hovden sentrum. Der ligger vel temperaturen like over 0 vinterstid. Etter å ha stått der over natta, så fungerte lading som normalt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Skal vite om det finnes en type «Long code» i OBDeleven som gjør at vi kunne startet batterivarmen uten å bruke den testmodusen som vi gjør nå..?🤭
- Da hadde det kanskje vært mulig å få begge PTC-elementene til å varme samtidig med at batteriet varmes... Og kanskje til og med vært mulig å starte den sammen med parkeringsklimatiseringen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Ser på PlugShare at det er en EQC sjåfør som heller ikke fikk ladet på lørdag 23/1 kl. 10:10. Men de fleste logge det jo ikke der.. Dette er for øvrig samme type Tritium ladere som Teslabjørn nesten var overrasket over at fungerte i -25 grader i Folldal.. Han sier noe sånt som «it actually works, maybe they've updated it or something». (Ionity laderne som cold gater i Alvdal er vel også fra Tritium? Made in Australia.. just saying. :P )

Grunnen til det fungerte etter en natt i p-hus behøver ikke være at batteriet var blitt varmere, det kan være at utetemperaturen har steget. Det påfølgende døgnet varierer temperaturen mellom -26,4 og -11,9 ifølge Yr sin værhistorikk. Bare så vi ikke er for raske til å konkludere her.

I forhold til de PTC elementene, hva er HV heater 2?

ThomasEL

«HV heater 2» er rett og slett det andre PTC-varmeelementet
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA