Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: elektro på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:32
I dag testet jeg forvarming igjen, med 11 kW lader tilkoblet. SOC 73,% batteritemperatur -7 grader, utetemperatur -10 grader. Jeg satt ladegrense ned til 60% før jeg koblet til, sånn at den ikke skulle begynne å lade. Det skulle jeg kanskje ikke gjort.
Har ikke testet det selv, men slik jeg har oppfattet det så trekker forvarming alltid strømmen fra batteriet. Derfor får man alltid full effekt, og om SOC faller underveis så skyldes det at laderen leverer mindre energi enn det du bruker på forvarming. Har du satt en ladegrense på 60 %, så har du jo stoppet den fra å starte lading. Så langt er det logisk. Logikken tilsier at den oppførte seg likt med nødladeren tilkoblet, men de har kanskje en annen logikk for Mode 2 ladere ? Egenlig ville det vært best om den alltid struper effekten på kupevarmer tilpasset ladestrømmen, for når man lader så vil man jo helst lade...ikke tappe batteriet for strøm 😏

ThomasEL

Flotte tester, @Elektro👏

• Det virker da som om bilen oppfører seg annerledes med «nødladeren» enn vanlige mode 3 ladere. Jeg har 16A enfase IT hjemme og 20A enfase IT på hytta. Altså henholdsvis i praksis 3,4kW og 4,4kW.
- Begge steder varmes kupeen bra opp. Det trekkes strøm fra batteriet, men lader kobler inn når batteriet har falt 2 prosentpoeng under innstilt lademål.

• Økningen fra -4 til +1 grader i lynladesesjonen din skjer jo relativt raskt. Så kan man jo lure på om det faktisk varmes noe aktivt der, eller om det kun skyldes indre resistans. 5 grader på 9 minutter er hakket raskere eller like raskt som når jeg starter batterivarmer via OBD. Men da har jeg jo ikke «tilleggseffekten» at det varmes pga ladestrøm/indre resistans. Så litt vanskelig å sammenlikne direkte...

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Kan det være at Tibber blokkerer lading etter kupevarming for @elektro? og at Appen spiller oss et puss, dvs. at varming ikke starter pga app-trøbbel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Jeg sendte mail til forhandler i dag. Jeg henviste til hva Audi har sagt (la med utklipp både av der de sier at e-tronens «Thermal management» skal holde batteriet ved optimal temperatur (25-35 grader) både i kaldt vær og i varme, og også der de sier at batteriet skal varmes ved DC-lading i kaldere enn -10 grader.

Jeg viste til at vi er flere som har testet en del, og som ikke klarer å «provosere» frem noe automatisk oppstart av batterivarme. Og så spurte jeg hva som egentlig er riktig: Hva er det som skal til for at battetivarmen slår seg på?

Jeg fikk raskt svar. Men svaret var at de kun hadde den samme infoen som den jeg hadde referert til / lagt ved i mailen. Så de videresendte spørsmålet til importør.

Jeg oppfordrer flere til å kontakte egen forhandler eller Møller direkte om dette. Jo flere som spør, og jo flere som kan fortelle om at her er det noe som ikke fungerer som forventet/lovet, jo større sjanse for at Møller må undersøke dette nøye.
- Jeg blir ikke overrasket om her er en feil i programmeringen. Og hvis ikke vi i Norge oppdager og melder inn dette, så gjør nok ingen det...

Ps!
Skal til fjells i morgen med 25-28 minusgrader. Lader vel til 80% med en gang jeg kommer til hytta. Men når jeg skal toppe opp til 100% på søndag, så tror jeg sannelig ikke jeg tør å koble til laderen uten å først varme batteriet litt med «OBDeleven-løsningen»...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Interessant å se hva de svarer. Men uavhengig av det er det vel ingen grunn til at saktelading ved lav temperatur skulle skade batteriet. Da er det mange elbil-batterier som blir skadet nå om dagen. Om du skulle velge ikke å lade ,men bare starte kjøreturen med kaldt batteri. Mener du at batteriet da kan skades første gangen du bremser pga. regenerering ? Er det noe som tyder på at lading av et kaldt batteri skader batteriet mer enn å tappe strøm fra det ?

ThomasEL

Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. januar 2021, klokken 18:53
Interessant å se hva de svarer. Men uavhengig av det er det vel ingen grunn til at saktelading ved lav temperatur skulle skade batteriet. Da er det mange elbil-batterier som blir skadet nå om dagen. Om du skulle velge ikke å lade ,men bare starte kjøreturen med kaldt batteri. Mener du at batteriet da kan skades første gangen du bremser pga. regenerering ? Er det noe som tyder på at lading av et kaldt batteri skader batteriet mer enn å tappe strøm fra det ?

Det er betydelig mer skadelig å lade Li-ion batterier i streng kulde enn å tappe energi fra dem, ja. Dette fordi elektrolyseprosessen kan forårsake dannelse av metallisk lithium. Dette skjer ikke på samme måte når man bruker/tapper batteriet.

Men når det er sagt:
Saktelading i minusgrader er neppe noe stort problem i moderne elbilbatterier. Batterikjemien er såpass sofistikert at disse batteriene tåler litt minus.
Og hvis det blir så kaldt at det er alvorlig skadelig, så vil nok BMS kutte ladingen. Jeg antar det er det som skjedde for hyttenaboen min da han ikke fikk lade i -27 grader. Automatisk oppstart av batterivarmer ville eliminert det problemet. (Skjønt,hvis han bare hadde 1,8kW tilgjengelig, så kunne det gått noen timer før batteriet faktisk hadde begynt å ta i mot strøm)

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. januar 2021, klokken 18:31
Jeg sendte mail til forhandler i dag. Jeg henviste til hva Audi har sagt (la med utklipp både av der de sier at e-tronens «Thermal management» skal holde batteriet ved optimal temperatur (25-35 grader) både i kaldt vær og i varme, og også der de sier at batteriet skal varmes ved DC-lading i kaldere enn -10 grader.

Jeg viste til at vi er flere som har testet en del, og som ikke klarer å «provosere» frem noe automatisk oppstart av batterivarme. Og så spurte jeg hva som egentlig er riktig: Hva er det som skal til for at battetivarmen slår seg på?

Jeg fikk raskt svar. Men svaret var at de kun hadde den samme infoen som den jeg hadde referert til / lagt ved i mailen. Så de videresendte spørsmålet til importør.

Jeg oppfordrer flere til å kontakte egen forhandler eller Møller direkte om dette. Jo flere som spør, og jo flere som kan fortelle om at her er det noe som ikke fungerer som forventet/lovet, jo større sjanse for at Møller må undersøke dette nøye.
- Jeg blir ikke overrasket om her er en feil i programmeringen. Og hvis ikke vi i Norge oppdager og melder inn dette, så gjør nok ingen det...

Ps!
Skal til fjells i morgen med 25-28 minusgrader. Lader vel til 80% med en gang jeg kommer til hytta. Men når jeg skal toppe opp til 100% på søndag, så tror jeg sannelig ikke jeg tør å koble til laderen uten å først varme batteriet litt med «OBDeleven-løsningen»...

Gitt at hytta di ikke ligger i lavlandet, så ville jeg stoppet ved 90 %, slik at du har til regenerering i nedoverbakker. Tipper varmen kommer fortere ned bakkene enn du tar høyde for, og da er det greit å ha den bufferen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Gitt at man lader bilen til 80-90 % og parkerer bilen på fjellet i minus 20.
Da vil jo batteriet lades i bakkene ned fra fjellet, og effekten er nok større enn  man får med AC saktelading (10-16A). Dersom lading av kaldt bil skulle være så skadelig at man ikke tør å starte saktelading før man har forvarmet batteriet, så må det være veldig mange skader om dagen. Jeg stoler på at bilens batteristyring tar seg av dette, og at dette er uproblematisk med mindre man lader et dypfryst batteri hver dag. Det er vel litt som den gamle myten om at en kaldstart i 20 grader uten motorvarmer sliter like mye på motoren som en tur på 50 mil.

ThomasEL

@RJK:

Hytta ligger på ca 850 m.o.h., men jeg kjører ca 2,5 mil før det begynner å gå nevneverdig nedover. Slik at når bakkene kommer, så får man relativt grei regen selv om man har ladet til 100%.
Men forrige helg ladet jeg bare til 90%. Startet da turen hjemover i -20 grader, men kom hjem med rimelig grei margin. Så 100% er ikke påkrevd. Oppover derimot ;D

@Trond:
I virkeligheten handler nok dette mer om at jeg syns det er artig å teste ut batterivarmen enn at jeg er så redd for å saktelade i kulda. Dessuten får bilen noe bedre rekkevidde hvis jeg starter med +5 kontra -20 i batteriet. Jeg tror jo også at BMS i utgangspunktet passer på å ikke lade batteriet hvis det er skadelig kaldt.
- Samtidig som man noen ganger kan lure på hvor god kontroll Audi har. Når de ett sted sier at batteriet skal holdes ved optimal temperatur til enhver tid. Et annet sted sier at batteriet skal varmes ved DC-lading når det er under -10 grader. Og realiteten viser at det ikke varmes i det hele tatt... Da er det liksom ikke helt opplest og vedtatt at andre deler av systemet heller fungerer akkurat som intensjonen...

(Poenget mitt var likevel ikke at vi skal være redde for å lade i kulda. Men heller at flest mulig bør gjøre norsk importør oppmerksom på at batterivarmen ikke ser ut til å fungere slik Audi har sagt. Og da er det importørens oppgave å finne ut HVORFOR. Det kan jo være Audi med vilje endret logaritmene etter de gav ut informasjon. Men det kan også være at det rett og slett er en feil som kun vi i kaldt klima har oppdaget...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Kort innpå, @Trond.m enig i det du skrev at bilen reagerer logisk. Den tapper batteriet hvis det er på 73% og jeg har satt ladegrense på 60%. :) Samme gjelder for øvrig om man har satt en avgangstid.

Ellers er jeg enig i at det virker som det virker annerledes med Mode 3 ladere enn reiseladeren. @ThomasEL Da klarer den tydeligvis ikke å switche mellom lading og "tapping" av batteriet. Og ja, det gikk fryktelig fort opp til 0 grader da jeg hurtigladet fra -5. Virker nesten som det er noe aktiv varming på gang der. Batteriet nådde jo veldig fort 0 grader da jeg kjørte på motorvei tidligere i uken også. Fra -9 grader... jeg kjørte fort bare en kort stund, kanskje 15 minutter, og det var jevn 120 km/t kjøring. Ingen "Jojo" kjøring.

@daktari Jeg bruker Tibber bare som strømleverandør, ikke smart-lading. Så det skal ikke kunne ha noen innvirkning.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Varmet batteriet fra -3,5 grader til 17 grader på morgenen i dag. Deretter sto bilen til lading på 3,3kW opp til 97% i 7 timer før avreise.
Da var temperaturen falt til +4 grader i batteriet.
- Når det er så kaldt ute som nå, bør altså batterivarmen kjøres mye nærmere avreisetidspunkt hvis det skal ha MYE for seg. Og siden jeg bare har hjemmelader på 3,3kW, så blir det noe plundrete med tanke på å få fulladet etterpå. Må i så fall lade til 100% FØR batterivarming, for så å toppe opp igjen et par timer etterpå. Men "tjente" likevel 7 grader da.

Etter 14 mils kjøring hadde temperaturen i batteriet sunket til +2 grader. Fikk likevel 50kW på 50kW-laderen jeg koblet til da vi handlet underveis
(se forøvrig rapport fra turen i "rekkevidde tråden")

Jeg har fortsatt tro på at hvis jeg hadde hatt 11kW lader, slik at jeg kunne varmet batteriet til over 20 grader kortere tid før avreise, så hadde jeg fått et par tre kWt ekstra ut av batteriet...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Litt mer testing i dag. :) Dette viser bildene:

1. Temperatur etter halvannet døgn stillstand i -10 til -20 grader ute, med bare litt AC lading.
2. Temperatur etter lading fra 77-100% på 11 kW hjemme og forvarming.
3. Temperatur etter én times kjøring, halvparten lav fart/kø og halvparten motorveihastighet max 117 km/t, m. takboks. Tørt og kaldt vær, ca. -10 grader.
4. Temperatur vel fremme på fjellet, etter mye mer motorvei, høydemeter og ned mot -20 grader ute.

Igjen stiger temperaturen relativt raskt til ca. 0 grader. Om det skyldes aktiv varming eller motstanden i batteriet vites ikke. Antakelig det siste, men det et litt påtakelig.

ThomasEL

@Elektro:
Ja, enig i at man i de resultatene dine fra flere tester nå ser en signifikant forskjell i hvor fort batteriet stiger til 0 grader, kontra hastigheten i videre stigning. Både ved DC-lading og nå kjøring. Dog, som du sier, ikke tilstrekkelig empiri til at vi med sikkerhet kan si at batterivarmen slår inn...

Er "løsningen" for å bli sikker å "starte" tenningen mens bilen lader, slik at man får kontakt med bilen via OBDeleven, og så sjekker om HV heater 1 eller 2 er i gang..? Siden kupevarmen ikke varmer under lading (bortsett fra hvis man bruker parkeringsklimatisering da), så må jo en evt aktivitet hos PTC-elementene i en ladesituasjon være for å varme batteriet... Noen som har testet det?

- Har du forresten fått noe svar fra support angående din henvendelse om dette?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Tror du kan være inne på noe her @ThomasEL. Har ikke fått svar på min «reklamasjon» til Møller.

ThomasEL

Da har jeg testet litt:

- Plugget i lader, 4kW, umiddelbart etter ankomst. Litt over 0 grader i batteri ved tilkobling/oppstart lading, -24 ute.
- Har nå vært ute og sjekket med OBDeleven med jevne mellomrom. Batteripakken har, mens bilen står og lader, sunket til -11,5 grader nå...
- Fortsatt ingen tegn til noe varme. Og ingen aktivitet i noen av PTC-elementene..
   - Selv 2015 Nissan Leaf, en bil nær ribbet for «Thermal management», hadde «vett» til å starte en oppvarming av batteriet når det falt under 10 minusgrader..!

Så det eneste ingen av oss nå har testet, er vel DC-lading når pakken holder drøye 10 minusgrader...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA