Hovedmeny

Pimp my key

Startet av mroek, torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:25

« forrige - neste »

mroek

PS2 kommer som kjent med en veldig kjedelig/kjip nøkkel, og jeg fikk det for meg at det burde gå an å lage nye sider/cover på denne, slik at den blir litt sprekere. Jeg laget meg derfor en CAD-modell av disse, og etter litt testing så fikk jeg det til å passe ganske så bra. Siden min bil er blå, så valgte jeg en mørk blå farge med glitter/flakes i, samt at jeg la inn en Polestar-logo i gull. Ble jo ikke så hakkende galt, synes jeg:

I denne runden så har jeg beholdt grunndesignet til Polestar (bortsett fra logoen), men det er jo mulig å lage hele greia med litt andre ytre former også. Får se hva det blir til. Madammens nøkkel er forresten oransje med svart logo, det ble også litt tøft:

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Tafsern

Helt sjef! En liten notis om hvordan coveret ble laget, og av hva, er på sin plass ;)

Ellers er vel jeg en minoritet når jeg sier at en matt svart nøkkel egentlig er litt kult (frem til mobilen blir nøkkelen) :P

alagerqv

Artig og veldig kult! Er bare å sette igang serieproduksjonen! Tar gjerne en i Snow!

mroek

Sitat fra: Tafsern på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:35
Helt sjef! En liten notis om hvordan coveret ble laget, og av hva, er på sin plass ;)

Ellers er vel jeg en minoritet når jeg sier at en matt svart nøkkel egentlig er litt kult (frem til mobilen blir nøkkelen) :P

Matt svart nøkkel er forsåvidt greit nok, og man kan jo skille på nøklene (når det er flere brukere på bilen er det greit) ved å sette på en merkelapp eller hekte på en nøkkelring, men dette er etter min mening enda litt kulere.

Materialet er PLA, så det tåler jo ikke veldig høye temperaturer uten å bli misformet, men i praksis tviler jeg på at det blir et problem.

En annen fordel er jo at man bevarer originaldekslene frie for riper/skader, så om man skal selge så vil nøklene se nesten nye ut.

Sitat fra: alagerqv på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:44
Artig og veldig kult! Er bare å sette igang serieproduksjonen! Tar gjerne en i Snow!

Tanken har slått meg, får se hva det blir til. "Problemet" er vel at folk kanskje forventer at det skal være nesten gratis, og selv om plasten i seg selv er billig, så er det en del arbeid med det likevel. Jeg gidder jo ikke å styre med det uten å ha litt igjen for det, så hva ville vært en grei pris?

alagerqv

Det har jeg ingen anelse om, prisen må du antyde selv.

mroek

Sitat fra: alagerqv på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:27
Det har jeg ingen anelse om, prisen må du antyde selv.

Fair enough. Jeg tenker at mellom 150,- og 200,- pluss frakt (men som brev blir det vel 20-30 kr) må det være for at det skal være verd bryet.

HelectriC

Det som er forstyrrende med FOB er at det er så vanskelig å se hva knapp gjør hva. Jeg står som en muldvarp hver gang for å prøve å finne ut hva jeg skal trykke på. Har en plan om å male med neglelakk i sterk rød eller noe for å ihvertfall kjapt vite hva som er låseknappen.
ioniq 5

mroek

Sitat fra: HelectriC på torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:01
Det som er forstyrrende med FOB er at det er så vanskelig å se hva knapp gjør hva. Jeg står som en muldvarp hver gang for å prøve å finne ut hva jeg skal trykke på. Har en plan om å male med neglelakk i sterk rød eller noe for å ihvertfall kjapt vite hva som er låseknappen.

Enig. Har faktisk tenkt på et nytt design for å forbedre dette. Lurer også på å lage hele greia litt mer avrundet, originalen er litt kantete og skarp.

Counterpointer

Hadde vært greit å sett original og med cover side by side.

mroek

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. oktober 2020, klokken 13:51
Hadde vært greit å sett original og med cover side by side.

Det kan jeg fikse. Holder på med et redesign uansett, vil ha litt mykere former, synes originalen (og min første versjon) er for skarpe.

Counterpointer

mroek

Da har jeg laget en ny versjon av dekslene mine. Litt mer avrundet i formen, samt at jeg har pyntet dem litt mer, og redusert størrelsen på logoen. Syntes det ble litt i overkant på første versjonen min. Jeg har også lagt til symboler for låseknappene, siden disse er veldig vanskelige å se på originalen.

Her er begge sider av det nye designet:

Her er sammenligningsbilder mot originalen:

Knappesymbolene kunne gjerne vært enda litt mindre, men det er vanskelig å printe så små detaljer og få det pent, så da ble de litt i største laget. Alternativet er å printe på papir/transparent med blekkskriver, og lage et vindu eller noe, men det er enda mer stress, så jeg gadd ikke det. Er rimelig godt fornøyd med resultatet slik det ble, og veldig greit med litt rundere former. Originalen er litt skarp i kantene, synes jeg.

Tjomsas

Utrolig kule deksler! Man skulle hatt utstyr og evne til å gjøre dette selv. Får bare krysse fingrene for at noen med e-niro får lyst. Finnes veldig få fine deksler/futteraler til nøkler det ute.

mroek

Sitat fra: Tjomsas på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:01
Utrolig kule deksler! Man skulle hatt utstyr og evne til å gjøre dette selv. Får bare krysse fingrene for at noen med e-niro får lyst. Finnes veldig få fine deksler/futteraler til nøkler det ute.

Takk for det! Det er ikke helt rett frem å få til slikt som dette, man må ha jobbet litt med CAD for å få det til, samt selvfølgelig 3D-printer som man har lært seg godt å kjenne.

Nå vet ikke jeg hvordan nøkkelen til e-niro er laget, men for Polestar (og Volvoer som bruker samme type nøkkel) er det jo allerede avtagbare deksler, så jeg har laget deksler som erstatter disse. Jeg vil tro at for de fleste andre nøkler så må man eventuelt lage noe som går utenpå hele originalnøkkelen, det er vel ikke så veldig vanlig at nøkkelen har avtagbare deksler?

Tjomsas

Sitat fra: mroek på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:10
Sitat fra: Tjomsas på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:01

Takk for det! Det er ikke helt rett frem å få til slikt som dette, man må ha jobbet litt med CAD for å få det til, samt selvfølgelig 3D-printer som man har lært seg godt å kjenne.

Nå vet ikke jeg hvordan nøkkelen til e-niro er laget, men for Polestar (og Volvoer som bruker samme type nøkkel) er det jo allerede avtagbare deksler, så jeg har laget deksler som erstatter disse. Jeg vil tro at for de fleste andre nøkler så må man eventuelt lage noe som går utenpå hele originalnøkkelen, det er vel ikke så veldig vanlig at nøkkelen har avtagbare deksler?

Nei, du har nok helt rett i det. Men skulle nok klart å finne en måte å åpne nøkkelen på om det fantes et stiligere alternativ  :D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA