Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Da vet vi det, også. Bedre på alt!  Svenskene assa...de vet alt!

https://motor.no/bil/id4-er-bedre-enn-id3-pa-alt/192349

Kopi:

Sveriges største bilmagasin:

ID.4 er bedre enn ID.3 på alt

ID.4 burde fått oppgaven med å rette opp Volkswagens rykte etter dieselskandalen, ikke ID.3.

Det mener svenske eksperter etter å ha kjørt nykommeren.

ØIVIND A. MONN-IVERSEN
JOURNALIST MOTOR
PUBLISERT 19/02 2021 - 21:45
SIST OPPDATERT 19/02 2021 - 21:46

Vaduz

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 06. februar 2021, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på lørdag 06. februar 2021, klokken 13:42
Sitat fra: Luna på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:25
Jeg forstår ikke hvorfor forbruket øker med økt felgstørrelse. Hvis felgen øker fra 19 tommer til 20 tommer på vinterdekkene de selger med VW øker jo ikke den totale diameteren på felg og dekk.
Og ikke minst, når du øker felgstørrelsen, så går du ned i profil for ikke å få endret rulleomkretsen i noe større grad, som gjerne betyr mindre fleks i dekket.

Dekk med lavere profil har som regel også mer rullemotstand.
Dette skyldes både som du sier hardere dekksider, men også at mange lavfriksjonsdekk ikke lages med lav profil. Ergo må det velges mer sportslige dekk på større felger. Som igjen ruller dårligere.

Hovedproblemet er ufjæret vekt. Når hjulene treffer ujevnheter går de opp og ned vinkelrett på fartsretningen, og jo tyngre den vekten er, jo større er tapet. Tenk hvor slitsomt det er å sykle raskt over brostein vs asfalt. 
I tillegg vil mer felg gi mer turbulens i forhold til de glatte dekksidene.

Trond.m

Det er uansett liten forskjell i forbruk med samme dekkbredde. Noen som vet vektforskjellen på 19 og 20 tom hjul ?

elektro

Ladetest
https://youtu.be/irm8xMZQr0w

Spoiler alert: 2-80% på 38 min. (2-90% på48 min.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Sitat fra: Trond.m på søndag 21. februar 2021, klokken 17:34
Det er uansett liten forskjell i forbruk med samme dekkbredde. Noen som vet vektforskjellen på 19 og 20 tom hjul ?

Bredere dekk har nok ikke så mye å si, men lavere profil gir mindre fjæring i dekket og dermed relativt sett høyere ufjæret vekt i tillegg til mer felg som gir høyere vekt på hjulet.

Trond.m

Bredere dekk har jo veldig mye å si. Kanskje ikke på tørt asfalt, men på våt vei øker det ruklemotstanden betydelig. Det er jo ikke uten grunn av bmw valgte smale dekk på i3.

Kjell Salvigsen

Her er en test jeg gjorde som privatperson, ble publisert i id4 facebook gruppa. Lang versjon her, håper og tror den kan gi noe nyttig informasjon om id4:     Rekkevidde og lade test VW id4 first.

Jeg kjørte id4 first i dag fra Oslo sentrum ca 0 m.o.h. til Golsfjellet 1001 m.o.h. Ville jeg klare tur - retur uten å lade? (ca 36,5 mil og 1001 høydemetre å klatre.)

Temperatur da jeg startet på Ski utenfor Oslo i morges var 0,5 grader. Temperatur varierte fra ca 3-4 grader pluss til 4-5 minus grader på Golsfjellet. Jeg hadde Nokian piggfrie vinterdekk med 20 tommers original felger som følger med first utgaven.

Jeg var også meget nysgjerrig på om VW sine lovnader angående lading holder mål og la inn en lade test hos ionity Rygge utenfor Moss i slutten av turen.

En ting er å lese om bilen både i reklame materiell fra VW og i tester publisert i magasiner og på YouTube, en annen ting er å teste ut dette selv på norske veier med 1001 høydemetre å klatre en fin og kjølig vinterdag.

Jeg var svært spent på hva dagen ville by på, dette er så vidt jeg vet første gang bilen får kjørt seg på norske veier. Jeg håpte også komforten i first utgaven ville holde mål, jeg skulle tross alt kjøre mange titalls mil en hel dag.

Først som sist: Til alle der ute som har bestilt id4, bilen leverer til de grader opp til forventningene på det aller meste!

Jeg startet testen fra Skøyen i Oslo fordi det ligger på ca havnivå, slik at 1001 høydemetre skulle være reell klatring. Jeg ladet batteriet helt fullt der, måtte toppe det lille jeg brukte på den halvtimes turen fra Ski. Kupé temperatur 20-21 grader og eco mode. Fulgte fartsgrenser (gps) og trafikk hele veien. Ruten består hovedsaklig av 60, 70 og 80 soner, men har noen mil med 90 sone og noen steder med 40 soner gjennom byer og tettsteder. Snittfart er reelt ca 70 km t, noen småstopp her og der for foto og praktiske gjøremål med bilen i on modus drar ned oppgitt snittfart i display noe.

Da jeg hadde kjørt de omlag 19 milene til Storefjell Resort på Golsfjellet 1001 moh, hadde jeg brukt 52 prosent av batteriet. Da jeg ankom Oslo igjen etter å ha kjørt ca 37,5 mil, viste displayet at jeg kunne ha kjørt ytterligere 10 mil ekstra dersom jeg hadde kjørt tilsvarende fart og veitype videre! (snittforbruk inntil da var pene 17.0kwh/100km) Da kunne jeg i så fall ha tynt ut 47-48 mil fra et fullt batteri i dag!

Jeg valgte derimot å kjøre gjennom Oslo og ut på motorveien ved Vinterbro for å teste motorveien og kjøre så langt det var strøm til. Jeg ankom Hølen ved Son med 3 prosent batteri i rest og 16 km rekkevidde igjen, noe som gir rekkevidde på 44 mil på dagens tur! Jeg kunne som sagt ha latt være å legge ut på motorveien for å pynte på resultatet og fått et par-tre mil til, men jeg måtte komme meg mot ionity Rygge for å teste ladehastighet der. Å klare 44-46 mil med vanlig kjøring på en kjølig vinterdag etter å ha klatret 1001 høydemetre til fjells er meget bra når man har kjørt såpass variert som det jeg gjorde!

Jeg la meg ut på motorveien igjen etter å ha ladet opp litt slik at jeg ville ha nok til å nå ionity på Rygge utenfor Moss.

Der ankom jeg med 5 prosent igjen på batteriet og fikk umiddelbart full effekt 125 kW. Ladekurven holdt 125 kW til 30-40 % og dalte deretter sakte men sikkert. Jeg fikk 64 kWh (78 prosent batteri) på 40 minutter, det vil si 40 mil på 40 minutter dersom man regner ut fra wlpt. Dette er i tråd med det vw lover ang ladehastighet. Dette er bedre tall en mange av de langt dyrere elbilene faktisk presterer, min påstand er at svært få Elbiler i dagens marked lader flere kilometer på 30-40 minutter enn det id4 gjør. Snitt effekt fra 0-80 prosent er også meget bra! Jeg kommer tilbake med mer info om ladeøk senere i uka.

På en fin dag i sommerhalvåret kan man fint klare rundt 50 mil på landeveien i Norge med vanlig kjøring der man holder fartsgrenser og ikke kjører aggressivt.

Rekkevidde på motorveien er et eget kapittel jeg kommer tilbake til senere. Motorvei hastighet er noe annet, der spises kWh opp raskere enn på landeveien 🙂

Det skal sies at dagen i dag var en fin vinterdag med tørre veier der temperatur varierte fra - 4,5 grader til ca pluss 4-5 grader, det meste av turen lå vel på ca 3 grader. Så man kan ikke regne med slike tall på en vinterdag med våt veibane og snø. Nedbør og våt veibane er noe av det som trekker mest strøm. Jeg mener 35-40 mil er realistiske tall for id4 om vinteren, ned mot 30 mil ved helt ekstreme tilfeller med kraftig nedbør og særdeles vanskelige forhold. På sommeren er 40-50 mil realistisk rekkevidde. Dette gjør id4 til en perfekt familiebil for de med vinterhytte på fjellet 20-30 mil unna. Jeg hadde fint vært rolig om hytta lå 35 mil unna også.

Baggasjerom overrasket meg også. Skibag med familiens langrennski samt 4 store kofferter fikk plass i baggasjerom uten problem. Det klarte jeg ikke i e tronen min selv om den har flere liter tilgjengelig. Id4s baggasjerom er praktisk utformet! (se bilder) Jeg dropper skiboks og bruker skibag de gangene vi drar på skitur, så det er en god løsning de også for dem som kan klare seg med det.

Komforten i id4 er etter min mening meget bra. Setene var komfortable alle de 10 timene jeg kjørte i dag. Ikke for mykt, ikke for hardt - gir passe med støtte og god komfort for min 89 kg tunge kropp. Chassiset takler det meste av underlag på en meget overbevisende måte. På turen i dag var det meget variert underlag, alt fra fin motorvei til humpete fjellveier med masse telehiv. Ikke noe skrangling her, bilen virker meget godt sammenskrudd.

Det slår meg også at bilen på de fleste underlag er meget stille, nesten på høyde med de beste elbilene som mercedes eqc og audi e tron mener jeg. Bedre enn flere av de langt dyrere elbilene. Det er først på motorvei i høye hastigheter, i tunneler og på grov asfalt at støyen merkes. Nokian dekkene kan rumle litt på grov asfalt og i enkelte hastigheter, men er for det meste gode med tanke på støy. Max utgaven skal i følge møller være enda litt bedre isolert fordi den har doble sidevinduer i dørene foran i tillegg til isolert frontrute som begge utgavene har. (Det er antakelig mest i tunneler man vil merke betydelig forskjell)

Jeg har merket svært lite til "lagging" og og ingen antydning så langt til dårlig software. (bilen hadde 2.1 software installert) Carplay funker som bare det og jeg er på nippet til å kjøpe iPhone for første gang i mitt etter at sønnen min demonstrerte hvor bra dette fungerte. Å spille musikk fra Spotify med usb c kabel via carplay løfter lydkvalitet flere hakk sammenlignet med dab radio! Anbefaler alle som er glad i musikk å teste Tidal eller Spotify med høyest mulig oppløsning via CarPlay og kabel! Da får du et anlegg som faktisk låter bra mener jeg!

Stemmestyring fungerer bra til enkle funksjoner som å starte musikk, skru opp varmen, få frem navigasjon eller skifte radio kanal. Men fikk ikke tid til å teste alt. Man må prøve seg frem og prate tydelig. (hun liker ikke Farsunds dialekt) Dette er nok fremdeles helt i start fasen, mye vil nok skje her fremover ! Stemmestyring tenkte jeg først var en unødvendig funksjon, men etterhvert som jeg testet den, så skjønner jeg at dette har noe for seg. Definitivt mindre trafikk-farlig å skifte radiokanal, sette opp temperatur i kupé og starte musikk ved å snakke til bilen fremfor å fikle med hendene i menyene på touch skjermer.

Navigasjonsanlegg fungerer meget bra og tok meg frem uten problem i dag. Tydelig visning i begge skjermer, samt id light lyset foran. Tar deg trygt frem og redder deg ved å bremse fart litt ned om du selv glemmer å ta av. Man kan i tillegg få tale beskjeder med instruks for navigering, men dette blir masete i lengden mener jeg. Man er mer enn godt nok dekket med alt det andre, man får beskjed i god tid på skjermene om hva som er neste "steg".

Adaptiv cruise control er meget bra, må være noe av det beste på det området. Bremser trygt ned før rundkjøringer og farlige svinger. Den automatiske hastighets holderen som endrer til korrekt hastighet har noen feil noen ganger som ikke er helt bra. Den kan finne på å endre fartsgrense på motorveien eller i enkelte tunneler fordi den antakelig tror man er på veien ved siden av eller en vei over tunellen. Audi sliter med tilsvarende. Antakelig feil i kart data tror jeg. Ikke noe stort problem og det skjer ikke ofte, men kan være ubehagelig de gangene det skjer. Kan skru av funksjonen eller være obs på det. Blir nok utbedret og oppdatert.

Etter å ha tilbrakt en hel søndag i en id4, så må jeg konkludere med at denne first utgaven er et røverkjøp til den prisen. Jeg vet ikke om bedre totalpakke enn dette til 420.000 kroner. Gled dere alle dere som har valgt den!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ihaal

Takk for veldig god test  :+1: Høres ut som helt knall forbrukstall dette!
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ENTO

Dette var en fantastisk historie å høre. Kosa meg med å lese denne. Har hytte på fjellet øst for Dagali 215 km fra hjemstedet i Vestfold. Har vært litt skeptisk mht rekkevidde,men ser jo nå at ved å starte med ''full tank'' hjemme burde jeg ha 50% igjen ved ank. hytta.
Nå gleder jeg meg. Er lovet ID4 1st max uke 18.

ID4

Veldig informativ test.  Takk :)  :+1: :)

hELgenen

Enige med forrige taler.
Har sett en haug med youtube videoer av denne bilen nå - virker som en ok bil dog med litt slappe ytelser enn så lenge (antar det vil bli en del bedre med 4wd med 0-100 på 6.5 sek)

turfsurf

Merkelig hvor forskjellig biler kan oppleves. Synes fjæringen opplevdes stump, og at det var en del hjulstøy på den. Det første som skjedde når jeg trykket på infotainment var en "please wait" melding. Ellers en del hardplast i kupeen, smale midtarmlener og små skjermer.

Fikk ikke testet hverken lading eller forbruk ut over at det ble ca 25kWh/100km på en times tur.

Ellers var antispinn utrolig følsom, det var så godt som null akselerasjon ved 5 plussgrader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Det vil alltid være forskjellige opplevelser av det å teste en bil, ikke noe underlig/merkelig ved det  :). Jeg har frem til nå lest omtrent alt av tester som finnes av id4, både i utenlandsk fagpresse og blant Youtubere. Et overveldende flertall roser bilen for både kjøreegenskaper, komfort og for den totalpakken man her får til den prisen. Så det er mange som har samme opplevelse som det jeg hadde etter en lengre test.

VW sier selv at målet ikke er å konkurrere med Tesla og de andre elbil merkene - det ikke er andre elbileiere man først og fremst vil nå med id4. Dette er en folkelig bil som forhåpentligvis vil få fossilbileiere til å velge elbil fremover fremfor tradisjonelle familiebiler. De som absolutt må ha rask akselerasjon eller premium interiør kan heller velge andre biler, utvalget av elbiler er heldigvis godt nå.

Dette er en bil for folk flest og folk flest er ikke så opptatt av raskest mulig akselerasjon eller at det ikke må være litt hardplast i dørene. Folk flest ønsker en god totalpakke der bilen scorer jevnt over bra på det meste til en god pris. Der mener jeg VW har lykkes, man får rett og slett en meget bra totalpakke til 400-500.000 kr mener jeg.

Ang software, så er min opplevelse etter snart 100 mil i id4 at software er stabil og rask. På id3en jeg kjører, så har det vært en annen opplevelse med lagging og treghet. Den nye softwaren har jeg tro på, og den blir nok bare bedre etterhvert.

Jeg gleder meg over at det nå er et godt utvalg av elbiler. Det er slutt på tiden da man måtte kjøpe dyre elbiler som e-tron, eqc, model x eller i-pace for å få praktiske og romslige familiebiler med god rekkevidde. Nå får man gode elbiler som id4 m.fl. til omtrent halve prisen.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

amrois

Jeg fatter ikke hvorfor så mange har denne anale opptattheten av plastdetaljer i interiøret. Eneste gangen jeg tar på dashbordet er når jeg vasker det, så jeg kunne rett og slett ikke brydd meg mindre om overflaten er myk eller hard. Premiumfølelse for meg handler om mangel på knirking, god handling, god kjørefølelse og mangel på feil. Og ikke minst gode seter da!

Når det gjelder aksellerasjon er jeg nok også litt anderledes skrudd sammen enn mange biltestere. ID4 er etter alle standarder en kvikk bil der det gjelder. Du skal ikke mange årene tilbake før "GTI" aktige biler hadde dårligere aksellerasjon enn ID4. For min kjøring er det helt topp at bilen ikke er en familieracer. Det betyr mindre dekkslitasje, rimeligere forsikring, behagelig kjøring for passasjerene etc. Roligere aksellerasjon fører til mer defensiv kjøring (og kanskje færre ulykker?). Jeg synes naturligvis det er gøy med en liten testtur med en Tesla, bare for å kjenne på suget i magen, men det blir fort gammelt, og er overhodet ikke en prioritet for meg i mitt bilhold.
ID4 Pro Perf Tech

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. mars 2021, klokken 15:24
Merkelig hvor forskjellig biler kan oppleves. Synes fjæringen opplevdes stump, og at det var en del hjulstøy på den. Det første som skjedde når jeg trykket på infotainment var en "please wait" melding. Ellers en del hardplast i kupeen, smale midtarmlener og små skjermer.

Fikk ikke testet hverken lading eller forbruk ut over at det ble ca 25kWh/100km på en times tur.

Ellers var antispinn utrolig følsom, det var så godt som null akselerasjon ved 5 plussgrader.

Den lokale Møller-butikken her i Oslo meldte om visningsbil i forrige uke, men kanskje de kan tilby prøvekjøring allerede nå selv om det var estimert i uke 13?
Tenkte å kikke på bilen i løpet av uka, men har fortsatt greit med tid til kontrakt må signeres rundt april/mai.
Erfaringene så langt har vært både og, og jeg forventer samme inntrykk selv. Det virker rett og slett som et bra produkt.

Når det gjelder forskjellig opplevelse er det nok litt forskjellige årsaker til det. Noe er preferanser. Noe er at en har låst seg til en bil og "må" kjøre/kjøpe den. Da blir fort alt "veldig bra". Jeg ser jo i diverse merkegrupper at folk nesten blir PR-agenter for merket, og det skjer i flere merkegrupper. Når alt er perfekt tar jeg posten med en klype salt. Jeg har ikke testet en eneste bil hvor alt er perfekt, og ingen av de jeg vurderer virker perfekte.

Forbruk og lading - dette ser helt greit ut. Helt på det jevne. ID3 har slitt litt i kulda med ladehastighet, men for min del tror jeg det skal holde greit. 

Akselerasjon - om du testet rwd er den jo veldig motorsvak. For en del er jo dette helt irrelevant om bilen bruker 4 eller 8 sekunder til 100, men 8,5 sek er veldig tregt i dagens marked. e-Niro som er en enkel rimelig asiatisk bil med moderat motor gjør samme øvelse på 7,8.....
4wd virker å ha helt grei akselerasjon. Ikke sprekt på noen som helst måte, men helt greit for sin klasse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA