Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. august 2021, klokken 23:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 23:04
Bare apekatter som liker banankasser.
Gir null mening disse testene og er bare et vittig påfunn uten reell nytteverdi. Stropper,kroker,delingsnett osv..gir MYE mening når man laster. Og bilen må jo tåle vekten og ikke bare volumet. 1-0 til id.4 der altså

Såååå....hvor mange ganger i løpet av siste 27 måneder har du brukt stropper eller kroker inni en personbil?

Har ikke antallet i hodet..men mange. Stroppet 2 betongheller jeg kjøpte på byggevarehuset tidligere i dag f.eks.
Tunge saker bør ikke ligge løst i bagasjerommet dersom en bråbremser eller havner i ulykker. Kanskje et lastsikringskurs er en ide?

Sandvika

Mener at kombinasjonen av liter og bananbokser fornuftig. Boksene sier noe om geometrien og hvilken grad man får utnyttet plassen. TMS er feks i noen sammenhenger mindre enn antall liter skulle tilsi grunnet det skrå taket. På den negative siden så får de litt underlige utfall om det akkurat ikke er plass i høyden eller bredden. På Ioniq 5 fikk han to kasser mer enn TMY, men ser man på bildene så er det betydelig mindre luft rundt kassene på TMY fordi målene gikk dårlig opp med eskene.

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 23:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. august 2021, klokken 23:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 23:04
Bare apekatter som liker banankasser.
Gir null mening disse testene og er bare et vittig påfunn uten reell nytteverdi. Stropper,kroker,delingsnett osv..gir MYE mening når man laster. Og bilen må jo tåle vekten og ikke bare volumet. 1-0 til id.4 der altså

Såååå....hvor mange ganger i løpet av siste 27 måneder har du brukt stropper eller kroker inni en personbil?

Har ikke antallet i hodet..men mange. Stroppet 2 betongheller jeg kjøpte på byggevarehuset tidligere i dag f.eks.
Tunge saker bør ikke ligge løst i bagasjerommet dersom en bråbremser eller havner i ulykker. Kanskje et lastsikringskurs er en ide?
Hvor raskt og langt hadde du tenkt å kjøre disse hellene? Og hvilke typer stropper brukte du? Var disse beregnet for den lasten du skulle pakke? Skall forresten ganske mye til for å bevege 2 betongheller som er plassert fornuftig.

Men om de først beveger seg, så bør stroppeutstyret være kapabel til å faktisk holde de på plass. Det er det faktisk mange som glemmer, og tror de er godt nok sikret bare de er stroppet. Og så kjører de rally hjem. Da kan man fort få en veldig ubehagelig overraskelse. Feil stropper snapper fort.

Stroppene jeg har, ville neppe holdt i det hele tatt. Cargonett ville definitivt hjulpet lite her. Det som derimot hadde hjulpet godt på, er å kjøre rolig og dempet, og med god avdemping av fart ved humper og fartsdumper/humper.

For egen del har jeg flyttet utallige ganger, og hvordan jeg får stablet banankasser, er som oftest langt viktigere enn hvor mange melkekartonger jeg får inn. Greit nok at jeg ikke stabler over seteryggen, og alle eskene skal ligge.

Men den testen er ganske nyttig for å si noe om hvor praktisk utnyttbar rommet er., fordi man sjeldent kan eller skal pakke masse løse enliters-kartonger. Det er derfor man bruker bananesker eller tilsvarende, slik at ting ikke ligger løst. Er og lettere å sikre bananesker enn masse slike enliters-forpakninger.

I tillegg reagerer jeg på den hoverende måten du fremstiller folk som ikke er enig med deg. Du blir IKKE vurdert som særlig seriøs eller troverdig når alle som ikke er enig med de, er apekatter, idioter eller hva annet du velger å kalle folk for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Apekatter var myntet på innholdet i kassene..altså direkte på ekte apekatter. Men ord og humor er vanskelig om dagen,ser den.

Electric cars in Norway

Jeg liker banankasser testen til Bjørn Nyland. Sammen med liter nevnt i bilens specs gir det en fin combo.

Ser YouTube Carwow....De bruker ofte pilotkofferter.  https://youtube.com/c/carwow

Om bruk av ordet apekatter så ser  jeg at begge parter ber hverandre om unnskyld så da er den vel saken ute av verden. Bra.

z4rd

Utrolig digg å se at TMY leverer på banana box test. Imponert over at den ikke er langt unna TMX 5-s som jeg hadde før. Med en romslig frunk er dette bare helt gull, da dette utvider oppbevaringsmulighetene. Hos oss parkerer vi alltid med rompa inn i garasjen og jeg elsker å ha tilgang til frunken enten på vei inn eller ut av garasjen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

afitch80

Ser absolutt nytten i banankasse testen til Bjørn. Han er vel den eneste som tester alle biler med samme målestokk. VDA har vel heller ikke tall for like mange elbiler som Bjørn?
Banankasser er ikke noe exact science. Men hvor mange av oss kjøper 700 literskartonger med melk og fyller bilen med?
Poenget er å gi en hvis pekepinn på hvor mye man har plass til med samme målestokk. Bagger/barnevogner/hundebur/kofferter er mer lik banankasser enn litersbokser. Bilfabrikantene måler og så forskjellig. Noen måler til taket, noen til toppen av ryggen på bakseter, og Tesla gir kun tall med baksetene lagt ned.
Jeg heier i hvert fall på Teslabjørns testing. 
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

RuneW

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 06:01
Apekatter var myntet på innholdet i kassene..altså direkte på ekte apekatter. Men ord og humor er vanskelig om dagen,ser den.

Ja, du bør øve en del til, eller prøve å lese dine egne innlegg før du hamrer løs på tastaturet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

SurSnasen

Sitat fra: afitch80 på torsdag 26. august 2021, klokken 07:58
Ser absolutt nytten i banankasse testen til Bjørn. Han er vel den eneste som tester alle biler med samme målestokk. VDA har vel heller ikke tall for like mange elbiler som Bjørn?
Banankasser er ikke noe exact science. Men hvor mange av oss kjøper 700 literskartonger med melk og fyller bilen med?

Jeg mener fremdeles at bananesker er rent tull som en slags målestandard. Se for eksempel på e-tron. I den fikk han bare inn 8 stk. I ID.4 fikk han inn 9 stk. Så har da virkelig ID.4 bedre plass til bagasje enn e-tron? Nei. Frunken til e-tron er på ca 60 liter. En bananeske har et volum på ca 45 liter. Ergo er det plass til dens volum i frunken, men ikke fasongen. Og e-tron "mister" dermed frunkvolumet i bananesketesten.
Og hva med bagasjerommet bak? Selv om man legger aldri så mye godviljen til, er det faktisk mer volum i bagasjerommet til e-tron enn ID.4, men bananesketesten forteller heller at ID.4 har bedre plass. Forskjellen går på hvor lett det er å utnytte hele rommet for slike firkantede esker. Der scorer ID.4 bedre enn e-tron. Og e-tron får veldig mye luft rundt eskene.

Så hvilket bagasjerom foretrekker man på tur? Jeg selv foretrekker naturligvis e-tron, da jeg får stappet mye mer bagasje inn i bagasjerommet der, såvel som frunken. Og det er nettopp derfor standardiserte en-litere er beste målemetode. For man kommer gjerne opp i de situasjonene hvor man må stappe ting og tang inn, være seg bag'er, handleposer, små og store sekker, strandstoler, leker, gummibåter etc, inn i bagasjerommet. Og da hjelper det ikke om man ignorerte standardiserte litersmål til fordel for bananesker.

Hvilken test jeg foretrekker? VDA-metoden. Jeg vil vite hvor mye volum jeg faktisk har. Bananesketesten anser jeg mer for underholdning enn for nytte. 

VoltWay

Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 23:17
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:34
Men er ikke den bananesketesten egentlig litt skuffende for Model Y sin del? Den har jo blitt ryktet å ha et hav bedre plass enn ID.4, og attpåtil med frunk i tillegg. Men i bananesketesten får den bare inn en fattig eske ekstra? Altså 4% ekstra.
Med tanke på at Model X 5-seter tar 28 esker, så er 26 temmelig imponerende, for X er en STOR bil. 26 er også seks mer enn i-Pace, og fire mer enn XC40 og Model S (som har vært regnet som en stor bil med gunstig lasteåpning av mange. At ID4 tar 25 er ikke et skuffende resultat for Model Y, det er heller et godt resultat for ID4 (og Y).
Hvor ofte fyller du bilen til taket med baksetene nedfelt? Og de gangene du gjør det, betyr det noe om du hadde fått inn 26 eller 28 banankasser? Designet på kabinene er avgjørende for hvor mange kasser han får inn, men sier fint lite om volumet.

Tesla oppgir 2577 liter for TMX og 2158 liter for TMY, så det er vel ikke så overraskende at de gjør det ganske likt på banankassetesten, men at TMX har mer plass?

Så ekstremt mye større er ikke TMX.

TMX
Lengde: 5036
Bredde: 1999
Høyde: 1684

TMY
Lengde: 4750 (-286)
Bredde: 1920 (-79)
Høyde: 1626 (-58)

[attachment id=0 msg=998268]

Det jeg savner mest på dagens tall er volumet over baksetehøyde i bagasjerommet. Fra Enyaq til Ioniq 5 er det en del forskjeller i dette området med ulik design på baklukene. Tallene sier selvsagt ikke alt og en må se de i live for å få et godt inntrykk, men bedre enn ingenting. TB tester for så vidt dette på en måte, men eskene er så store at de ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av faktisk volum.

Tesla har generelt god plass, men de kunne godt hatt VDA-mål for å gjøre det litt enklere for folk å sammenligne. Med mye lagringsplass så er det jo et mål der de vil slå de fleste konkurrentene, så det er bare positivt for Tesla om de hadde utført en sånn test.

advale

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 26. august 2021, klokken 09:44

Jeg mener fremdeles at bananesker er rent tull som en slags målestandard. Se for eksempel på e-tron. I den fikk han bare inn 8 stk. I ID.4 fikk han inn 9 stk. Så har da virkelig ID.4 bedre plass til bagasje enn e-tron? Nei.

Hvor får du fra at det er bankers e-tron har større plass? Ut i fra størrelsen på bilen?

Du er klar over at e-tron er bygget på ICE platform, ergo er den mindre innvendig enn EV-platform. Samt ID4 har mindre snut for å få mest bagasje bak. Så jaggu tror jeg du tar helt feil der.

Det kan godt hende man har noe lommer her og der man ikke får fylt inn. Alle slags målemetoder har kompromisser og er ikke perfekt. Å stappe inn 1-liters brikker for å fylle inn alle kroker er ikke så veldig reelt scenario. Derfor er bananboksen veldig enkelt å forholde seg til.

Det var jo nærmest vedtatt som en sannhet at Y skulle være mye større enn f.eks ID4, men testen viser at de er ganske like. Så kommer sikkert en person som påpeker at det er mer luft på Y fordi den bakdelen skråner mer etc. Men that its the game. Tross alt Tesla som har valgt den løsningen. Det er vel derfor kassebiler er nettopp bygget som kasse-form for å få mest mulig cargo- utnyttelse..

daktari

Sitat fra: advale på torsdag 26. august 2021, klokken 11:56

Jeg mener fremdeles at bananesker er rent tull som en slags målestandard. Se for eksempel på e-tron. I den fikk han bare inn 8 stk. I ID.4 fikk han inn 9 stk. Så har da virkelig ID.4 bedre plass til bagasje enn e-tron? Nei.

Hvor får du fra at det er bankers e-tron har større plass? Ut i fra størrelsen på bilen?

Du er klar over at e-tron er bygget på ICE platform, ergo er den mindre innvendig enn EV-platform. Samt ID4 har mindre snut for å få mest bagasje bak. Så jaggu tror jeg du tar helt feil der.

Det kan godt hende man har noe lommer her og der man ikke får fylt inn. Alle slags målemetoder har kompromisser og er ikke perfekt. Å stappe inn 1-liters brikker for å fylle inn alle kroker er ikke så veldig reelt scenario. Derfor er bananboksen veldig enkelt å forholde seg til.

Det var jo nærmest vedtatt som en sannhet at Y skulle være mye større enn f.eks ID4, men testen viser at de er ganske like. Så kommer sikkert en person som påpeker at det er mer luft på Y fordi den bakdelen skråner mer etc. Men that its the game. Tross alt Tesla som har valgt den løsningen. Det er vel derfor kassebiler er nettopp bygget som kasse-form for å få mest mulig cargo- utnyttelse..
Enig, e-tron og ID.4 er ganske like i romslighet, men forskjellig utformet. bakluka til e-tron er veldig skrå, men rommet er dypere. Men bilen er jo hvertfall ca 30 cm (bredden på en banankasse?) lenger enn ID.4, så e-tron underpreseterer mtp utvendig størrelse. Frunken på e-tron er romslig.
En ID.6 eller e-tron basert på ID.6, 30 cm lenger enn ID.4, vil bli bra tror jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Uansett hva TB velger å gjøre er det alltid noen her som mener det han gjør er feil. Hadde han brukt legoklosser hadde det sikkert vært feil også. For min del tenker jeg at det er supert at han lager bananaboks tester for alle bilene. Da vet jeg mer enn om han aldri hadde laget de. Jeg klarer faktisk å dedusere helt selv at testen ikke representerer alle behov.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Jeg mener fremdeles at bananesker er rent tull som en slags målestandard. Se for eksempel på e-tron. I den fikk han bare inn 8 stk. I ID.4 fikk han inn 9 stk. Så har da virkelig ID.4 bedre plass til bagasje enn e-tron? Nei. Frunken til e-tron er på ca 60 liter. En bananeske har et volum på ca 45 liter. Ergo er det plass til dens volum i frunken, men ikke fasongen. Og e-tron "mister" dermed frunkvolumet i bananesketesten.
Og hva med bagasjerommet bak? Selv om man legger aldri så mye godviljen til, er det faktisk mer volum i bagasjerommet til e-tron enn ID.4, men bananesketesten forteller heller at ID.4 har bedre plass.
Du gjentar her at bananesketesten forteller at ID4 har bedre plass, men bananesketesten forteller bare at det er plass til flere bananesker, ikke at det er bedre plass. Bjørn er jo helt åpen i testene sine på at "her kunne det nesten gått en" og lignende, men holder seg tro til metodikken, og jeg syns den har stor verdi, men jeg hadde ikke latt 25 eller 26 avgjøre en bilhandel basert på antall bananesker.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på torsdag 26. august 2021, klokken 15:46
Uansett hva TB velger å gjøre er det alltid noen her som mener det han gjør er feil. Hadde han brukt legoklosser hadde det sikkert vært feil også. For min del tenker jeg at det er supert at han lager bananaboks tester for alle bilene. Da vet jeg mer enn om han aldri hadde laget de. Jeg klarer faktisk å dedusere helt selv at testen ikke representerer alle behov.
"Til lags åt alle kan ingjen gjæra» sa en kjent norsk dikter. Han tenkte nok ikke på bananesker, men har jo rett uansett.

Det er vel gjerne de som ikke liker et resultat som har størst motforestillinger. En allment tilgjengelig størrelse, som de fleste med livserfaring har brukt mange ganger til transport, er det litt rart at skal være problematisk.

De fleste med litt fantasi klarer å omgjøre en kjent størrelse til det de selv skal transportere. Dvs konvertering fra antal bananesker til bagasje, bør være lettere enn omgjøring fra liter målt etter en standard (selv om det siste er mest nøyaktig).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA