Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Jon65 på mandag 23. august 2021, klokken 13:33
Lurer på hvordan Tesla har tenkt til å løse det hvis den ikke kan lades 270km på 15min?
De kan jo selvsagt bare si at de dessverre ikke klarer å oppfylle det de hadde lovet og at man kan levere tilbake bilen, et annet alternativ er jo prisavslag eller erstatning. Hvis Tesla tar bilene i retur vil de jo uansett måtte selge de med rabatt.

I ladekurven Jeronan delte ovenfor ser det ut som snittet (blå linje) er 150 kW fra 5 til 15 %, men maks fart (de grå prikkene) er godt over 200 kW. Kan vi anta at snittet inkluderer ladesesjoner med feil temperatur på batteriet, og at realistisk ladefart med varmt batteri er betydelig høyere?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. august 2021, klokken 13:45
Sitat fra: Jon65 på mandag 23. august 2021, klokken 13:33
Lurer på hvordan Tesla har tenkt til å løse det hvis den ikke kan lades 270km på 15min?
De kan jo selvsagt bare si at de dessverre ikke klarer å oppfylle det de hadde lovet og at man kan levere tilbake bilen, et annet alternativ er jo prisavslag eller erstatning. Hvis Tesla tar bilene i retur vil de jo uansett måtte selge de med rabatt.

I ladekurven Jeronan delte ovenfor ser det ut som snittet (blå linje) er 150 kW fra 5 til 15 %, men maks fart (de grå prikkene) er godt over 200 kW. Kan vi anta at snittet inkluderer ladesesjoner med feil temperatur på batteriet, og at realistisk ladefart med varmt batteri er betydelig høyere?
Står jo "AVG" ved den blå boksen i symbolforklaringen, så det er ikke umulig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Then there is also the fact that we have a mix of V2 and V3 Super Chargers, with V2 still being in majority.
So the more V2 has been used, the lower the AVG Charge curve.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jambo

Tesla Bjørn sin banankassetest er lagt ut på YouTube. Som forventet fikk han plass til nøyaktig like mange kasser som ID4, både med baksetene oppe og med nedfelte bakseter, _bortsett_ fra at det også i begge testene gikk 1 kasse ekstra i frunken. Men så har den jo også et lenger panser for å ha plass til frunken, slik at bilen er totalt 17 cm lenger enn ID4.

SurSnasen

Men er ikke den bananesketesten egentlig litt skuffende for Model Y sin del? Den har jo blitt ryktet å ha et hav bedre plass enn ID.4, og attpåtil med frunk i tillegg. Men i bananesketesten får den bare inn en fattig eske ekstra? Altså 4% ekstra.

tornaldo

Nå ville jeg vel ikke lagt noe særlig vitenskapelig tyngde bak banankassetesten. Eller synes du det? Det er jo en test som kan slå veldig forskjellig ut, alt etter hvordan bagasjerommet passer til firkantede esker.

For min del kjører jeg ikke rundt med banankasser, så går greit.

Det viser uansett at både ID4 og TMY har bra plass.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Som ID.4 -eier er jeg veldig misunnelig på frunken til Y. Samtidig vil jeg hevde at Y kanskje ligner hakket mer på ID.5 enn ID.4, og sånn sett er resultatet litt bedre enn for sistnevnte. Seier til Y på bagasje, men ja kanskje litt mindre enn forventet hvis den er 17 cm lenger.

Til gjengjeld har ID.4 både hattehylle, sikkerhetsnett OG masse kroker til å stroppe bagasjen med.

Merk også at Enyaq klokker inn med 1 boks fler bak enn Y.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Bare så der er sagt, hver gang jeg flyttet i studietiden og som ung voksen var det banankasser i personbil...

https://youtu.be/UWJ7TpwLPjs
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

Banankassetesten er tullete og burde ikke vært grunnlag for en diskusjon om volumet i biler.

SurSnasen

Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 22:42
Nå ville jeg vel ikke lagt noe særlig vitenskapelig tyngde bak banankassetesten. Eller synes du det? Det er jo en test som kan slå veldig forskjellig ut, alt etter hvordan bagasjerommet passer til firkantede esker.

Nei, jeg er helt enig. Banankasser fungerer ikke som måleenhet. Skal du måle lasterommet på et tankskip så kan kanskje banankasser duge. Men som måleenhet for biler er det håpløst. VDA har en flott måte å måle bagasjerom på, med sine 1-litersklosser. Standardisert, og fair for alle produsentene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på onsdag 25. august 2021, klokken 22:13
Tesla Bjørn sin banankassetest er lagt ut på YouTube. Som forventet fikk han plass til nøyaktig like mange kasser som ID4, både med baksetene oppe og med nedfelte bakseter, _bortsett_ fra at det også i begge testene gikk 1 kasse ekstra i frunken. Men så har den jo også et lenger panser for å ha plass til frunken, slik at bilen er totalt 17 cm lenger enn ID4.

Ja, Model Y er en større bil, ja. Bagasjerommet foran på Y ser virkelig stort og nyttig ut, ja. Kan nesten få plass til hele den hyggelige testeren der fremme.
Tesla Model Y                         2021-

VoltWay

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:57
Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 22:42
Nei, jeg er helt enig. Banankasser fungerer ikke som måleenhet. Skal du måle lasterommet på et tankskip så kan kanskje banankasser duge. Men som måleenhet for biler er det håpløst. VDA har en flott måte å måle bagasjerom på, med sine 1-litersklosser. Standardisert, og fair for alle produsentene.
VDA er fint, men det kunne godt vært et mål for volumet over baksetehøyden òg, som på et eller annet vis var nyttig. Mange av bilene i segmentet til TMY har veldig like mål i areal, men pga. ulikt volum over baksetehøyde så har de i praksis ulik kapasitet. Biler med veldig skrå bakrute får mindre volum og plass til større gjenstander.

hELgenen

Bare apekatter som liker banankasser.
Gir null mening disse testene og er bare et vittig påfunn uten reell nytteverdi. Stropper,kroker,delingsnett osv..gir MYE mening når man laster. Og bilen må jo tåle vekten og ikke bare volumet. 1-0 til id.4 der altså

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 23:04
Bare apekatter som liker banankasser.
Gir null mening disse testene og er bare et vittig påfunn uten reell nytteverdi. Stropper,kroker,delingsnett osv..gir MYE mening når man laster. Og bilen må jo tåle vekten og ikke bare volumet. 1-0 til id.4 der altså

Såååå....hvor mange ganger i løpet av siste 27 måneder har du brukt stropper eller kroker inni en personbil?
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:34
Men er ikke den bananesketesten egentlig litt skuffende for Model Y sin del? Den har jo blitt ryktet å ha et hav bedre plass enn ID.4, og attpåtil med frunk i tillegg. Men i bananesketesten får den bare inn en fattig eske ekstra? Altså 4% ekstra.
Med tanke på at Model X 5-seter tar 28 esker, så er 26 temmelig imponerende, for X er en STOR bil. 26 er også seks mer enn i-Pace, og fire mer enn XC40 og Model S (som har vært regnet som en stor bil med gunstig lasteåpning av mange. At ID4 tar 25 er ikke et skuffende resultat for Model Y, det er heller et godt resultat for ID4 (og Y).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA