Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Bjoris på lørdag 21. august 2021, klokken 22:05
Enig, men hvor raskt lader TMY fra 10-80%?

ID4 klarer vel dette på 38 min såvidt jeg husker...
flisespikkeri, men 35 fant TB. 5 min 48 sek.

https://youtu.be/irOUW8ogs5Y

Klarer ikke helt å finne ut om han har fått testet 77 kWh LG i Model 3, eller om det var bare SR+ som fikk den batterikjemien?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

TM3 og TMY lader selvsagt fortere under like forhold. Ikke nødvendigvis dobbelt så fort siden den så vidt når 250 kW før det går ned igjen, men kanskje 30-50% raskere.

hELgenen

Sitat fra: VoltWay på lørdag 21. august 2021, klokken 22:57
TM3 og TMY lader selvsagt fortere under like forhold. Ikke nødvendigvis dobbelt så fort siden den så vidt når 250 kW før det går ned igjen, men kanskje 30-50% raskere.

Fra 20 til 80% er det ikke mange minutter forskjell - for mannen i gata er dette kanskje helt uvesentlig.
Noe helt annet er det om en skal kjøre 1000 km raskest mulig - men de færreste trenger nok mer enn en lading på en dagsetappe og da blir det kanskje ikke så viktig om det tar 30 eller 40 min.

VoltWay

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. august 2021, klokken 23:12
Sitat fra: VoltWay på lørdag 21. august 2021, klokken 22:57
Fra 20 til 80% er det ikke mange minutter forskjell - for mannen i gata er dette kanskje helt uvesentlig.
Noe helt annet er det om en skal kjøre 1000 km raskest mulig - men de færreste trenger nok mer enn en lading på en dagsetappe og da blir det kanskje ikke så viktig om det tar 30 eller 40 min.
Ja, absolutt. Ladehastighet er blitt et mye mindre problem enn det var. Og mindre blir det når ladenettverket til Tesla åpnes opp for andre. Det er ev. de som pendler eller bruker hurtigladere mye det kan være et poeng at det går fortest mulig, men for folk flest vil minst 125 kW være mer enn godt nok.

z4rd

En person spurte et spesifikt spørsmål og fikk svar. Så kommer det nesten en avhandling om at det omtrent ikke er forskjell på 20-21 minutter vs. 35 min. Go figure. Trodde det var omtrent 14-15 min forskjell? Og påstanden om at dette ikke vil ha noe å si for "mannen i gata" er en spesiell påstand. Meg bekjent elsker ikke folk å bruke ekstra tid på en ladestasjon, hvis alternativet var å være på veien for et kvarter siden...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Strøm Tycoon

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 07:52
En person spurte et spesifikt spørsmål og fikk svar. Så kommer det nesten en avhandling om at det omtrent ikke er forskjell på 20-21 minutter vs. 35 min. Go figure. Trodde det var omtrent 14-15 min forskjell? Og påstanden om at dette ikke vil ha noe å si for "mannen i gata" er en spesiell påstand. Meg bekjent elsker ikke folk å bruke ekstra tid på en ladestasjon, hvis alternativet var å være på veien for et kvarter siden...

Når vi stopper, så tar det ofte lengre tur å gå med hunden + få mat, enn det tar å lade.

z4rd

Hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter meg?

Når vi stopper for å lade 10 av 10 ganger så går vi ikke tur med hunden, da vi ikke har hund. Så vi er klare til å dra ganske raskt, hvis vi ikke har satt oss ned for å spise, men det gjør vi kun unntaksvis.

Poenget er at folk har forskjellige behov og vaner, men det er spesielt å gjøre en forskjell på 15 min til å omtrent ikke bli betydningsfull.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rosstopher

For egen del trenger barna som regel lengre stopp enn bilen, men det er uaktuelt å stå i ladekø i timevis med to småbarn, pluss at vi ofte kjører med sovende barn i bilen og da er det livsviktig å få koblet til lader fort og få ladet fort. For vårt bruk er alt annet enn Tesla uaktuelt så lenge ingen tar ansvar for ordentlig utbygging av ladere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

VoltWay

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 07:52
20 minutt var 1-70%, mens 35 minutt var 10-80%? Ikke helt sammenlignbart. I tillegg var det fra to helt forskjellige tester, så det er ikke nødvendigvis en god indikasjon. Uansett, vi kan jo anta 10-15 minutter.

Poenget er at med 30-50 mil rekkevidde (sommer og vinter) så kommer de fleste seg der de skal og hjem igjen uten å måtte benytte hurtiglading de fleste dagene. Det er unntakene og feriene det vil bli mest brukt, og da er min påstand at forskjellen i minuttene ikke er stor nok til at maks ladeeffekt var avgjørende for valget. Tar en med superlader-argumentet så blir det noe annet og fordelene med lading kan bli en viktigere del av valget. Musk har sagt at superladerene skal åpnes for andre, men i hvilke land og når vet vi vel lite om så langt. Er ladetilgang og hurtig lading et viktig kriterie så er selvsagt Tesla svært aktuell for de som skal kjøpe bil.

Jeg tror ærlig talt at en stor andel av elbilkjøpere ikke setter seg inn i ladehastigheter og sammenligner ulike merker og modeller, spesielt etter som de fleste nybilkjøpere går for elbil. Det står en effekt oppgitt på infolappen om en bil hos forhandleren, men fargen, setene og alt det der er jo mye mer interessant. For ikke å snakke om rekkevidden. Ikke sier 125 kW eller 250 kW folk flest noe som helst heller. De som bruker et forum for elbiler er langt over snittet interessert. De fleste vil bare ha en bil for å frakte seg rundt.

z4rd

Samme gamle regla. Jeg er kjent med den. Den har blitt diskutert noen runder nå... Men hvorfor spore av i dette tilfellet?

Bjoris spurte hvor raskt TMY ladet. Han fikk svar. Men så begynner folk nok en gang å trekke frem egne preferanser og livssituasjon, samt ting som ikke engang er tema og en del av diskusjonen.

VoltWay: Det er heller ingen som har snakket om at maks ladeeffekt er gullkortet i ligninga her, bortsett fra deg. Begynner å bli komisk at hver bidige gang et eller annet poeng eller kommentar viser seg å være "fordel" Tesla, så skal folk dra frem ditt og datt for å jevne det ut... :p

Referanse for TM3 charging speeds (TB): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O0TFG0hsaHuwmufhH5-u1LAVA0KunY7Zwm9_cXPPGOI/edit#gid=1626128222

Samt "Range"-fanen som viser 75% Charge: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Ellers enig i at 1-70 og 10-80 ikke er samme test. Men sammen med annen informasjon så gir det en realisitisk og grei pekepinn på at 10-15 min er innafor.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

VoltWay

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 08:22
Samme gamle regla. Jeg er kjent med den. Den har blitt diskutert noen runder nå... Men hvorfor spore av i dette tilfellet?

Bjoris spurte hvor raskt TMY ladet. Han fikk svar. Men så begynner folk nok en gang å trekke frem egne preferanser og livssituasjon, samt ting som ikke engang er tema.

VoltWay: Det er heller ingen som har snakket om at maks ladeeffekt er gullkortet i ligninga her, bortsett fra deg. Begynner å bli komisk at hver bidige gang et eller annet poeng eller kommentar viser seg å være "fordel" Tesla, så skal folk dra frem ditt og datt for å jevne det ut... :p
Han spurte hvor raskt TMY lader og nevnte en ladetid på ID.4 som han var usikker på. I en tråd som spesifikt omhandler TMY vs ID.4. Og han fikk svar på spørsmålet, men det er vel ingen som nekter andre å dele mer enn det som ble spurt om?

Jeg har ikke sagt at ladeeffekt er et gullkort, men det var snakk om ladeeffekt på forrige side, så jeg ser ikke helt problemet.

Det går vel begge veier? Om andre merker har fordeler over Tesla så vil en få argumenter andre veien. Og det er vel ganske naturlig? Om produkt X har en fordel over produkt Y så er det av interesse å vite hvor stor praktisk betydning den fordelen faktisk har. I dette tilfellet forskjellen på en bil som kan lade med maks 125 kW og en som kan lade maks 250 kW.

0-100, ladehastighet, ladenettverk, nyttelast, baksetebredde. Det er mange elementer som diskuteres ned til millimeter, gram og minutter, men som i praksis kanskje ikkje har så stor betydning likevel. Det er en trend etter at elbilene tok over at diskusjonene har endret seg fra kjøreegenskaper, pålitelighet, interiørkvalitet osv. til batterikapasitet, rekkevidde, ladehastighet, bagasjekapasitet osv. Og mange er veldig raske til å utpeke vinnere i ulike kategorier fordi verdi A er større enn verdi B.

Jeg synest det er fint å få forskjellige meninger og hvordan en masse data på papiret faktisk fungerer i det daglige. Jo flere synspunkter og innspel en får, jo bedre i stand kan en være til å ta et valg. Det er ikke noe vanskelig å lage en tabell med TMY vs ID.4 som gir TMY en fordel på veldig mye, men hva forskjellene betyr i praksis kommer ikke frem der. Så kan noen lage en tabell for hva de synest er viktig der ID.4 kommer best ut.

Tråden har 400 innlegg så langt, så at det diskuteres både det ene og det andre må en regne med. Hadde en bruker laget en ny tråd og spurt spesifikt om ladehastighet på TMY så hadde den informasjonen vært nok. I en tråd som sammenligner TMY med ID.4 kan en ikke forvente annet enn at det kommer svar på mer enn noen har spurt om. Det var i tillegg flere innlegg på forrige side om lading enn spørsmålet om ladehastighet på TMY.

hELgenen

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 08:22

Bjoris spurte hvor raskt TMY ladet. Han fikk svar. Men så begynner folk nok en gang å trekke frem egne preferanser og livssituasjon, samt ting som ikke engang er tema.

Beklager å måtte skuffe deg, men dette er et diskusjonsforum der vi diskuterer. Vi trenger selvfølgelig fakta, men det er like viktig å sette fakta i perspektiv. Ladehastighet,lastekapasitet,forbruk osv - alt diskuteres vinkles fra ulike perspektiv. F.eks vi vet at TMY trolig bruker litt mindre energi pr mil enn Id.4 - men hva snakker vi egentlig om i kroner og ører på 3000 mil - eller er det i det hele tatt noen forskjell? Hva med lastekapasitet - er 390 kg totalt et reellt problem, eller det faktisk ikke det?
Og ladehastighet - hvor mange minutter ekstra kan det utgjøre på en dag du er på ferietur og skal kjøre lengre enn maksimal rekkevidde? Ja vi ser det er stemplet 250 kw vs 125 kw, men vi som har kjørt elbil noen år vet jo at forskjellen ikke er det som tallene der viser - så vi diskuterer, tester og kommer med resultater som plasserer verdiene inn i en kontekst i hverdagen. Det har stor nytteverdi og ikke avfeie en slik diskusjon.

z4rd

Artig at dere prøver å forklare en som har brukt noen timer på forumet her hva et forum er :p Forsøk på hersketeknikk? Alt det dere drar frem nå er jo ikke hva som ble diskutert :p

For å re-cappe:
Spørsmål: Hvor rask lader TMY? ID4 lader vel på 38m?
Svar1: Nei, ID4 lader dette på 35m.
Svar2: TM3 lader 1-70 på 21.

Så tar det bare helt av  :+1:
Ser dere det ikke selv? Det er blitt produsert mange ord som ikke gir folk noe som helst konkret nytteverdi tilbake ila de siste innleggene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 08:56
Ser dere det ikke selv? Det er blitt produsert mange ord som ikke gir folk noe som helst konkret nytteverdi tilbake ila de siste innleggene.

Nei - ser ikke dette og klarer fint å lese noen ekstra ord.
Men når vi er over på å redusere ord - er det noen som har konkrete tall på forbruk for TMY vs ID.4?

Rosstopher

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 08:56
Artig at dere prøver å forklare en som har brukt noen timer på forumet her hva et forum er :p Forsøk på hersketeknikk? Alt det dere drar frem nå er jo ikke hva som ble diskutert :p

For å re-cappe:
Spørsmål: Hvor rask lader TMY? ID4 lader vel på 38m?
Svar1: Nei, ID4 lader dette på 35m.
Svar2: TM3 lader 1-70 på 21.

Så tar det bare helt av  :+1:

Det er jo akkurat slik et forum ofte fungerer, altså det kommer et konkret spørsmål, svaret kommer i løpet av de første 3 innleggene, og så diskuteres det over 10 sider hva dette innebærer i praksis, hva folk syns om det, hva som kunne ha vært bedre, personlige erfaringer samt sytten avsporinger i forskjellige retninger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA