Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

trykkertor

Sitat fra: JorEl på fredag 20. august 2021, klokken 22:54
vs  :)

https://youtu.be/JpiexfRWTIM?t=129
Akkurat "Now you know"-kanalen er så sinnsykt pro-Tesla at du kan glemme enhver objektivitet fra de to gutta.
Har fulgt de noen år, og skylappene er dessverre meget store med lite rom for annet enn Tesla.

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 21. august 2021, klokken 01:14
Sitat fra: JorEl på fredag 20. august 2021, klokken 22:54
vs  :)

https://youtu.be/JpiexfRWTIM?t=129
Akkurat "Now you know"-kanalen er så sinnsykt pro-Tesla at du kan glemme enhver objektivitet fra de to gutta.
Har fulgt de noen år, og skylappene er dessverre meget store med lite rom for annet enn Tesla.
Naivitet er min oppfatning, avsluttet abonnementet på den kanalen for lenge siden. Så tilfeldigvis et lite kutt fra en ny video forrige dagen, det har ikke blitt bedre.

daktari

To fordeler til ID.4 har dukket opp ganske overraskende:
større batteri.
Høyere nyttelast.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Større batteri er vel ingen fordel hvis det ikke også gir bedre rekkevidde.
Y>id4 gtx
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

hELgenen

Hva med støy? Noen testet dette? Tror id.4 kanskje oppleves stillere.

VoltWay

Det er alltid fint å ha med faktiske tall når en snakker om batteri og rekkevidde. 99 er mindre enn 100, men ikke så mye.

TMY - 75 kWh, 507 km WLTP
ID.4 - 77 kWh, 478 km WLTP

ID.4 har 2.6% større batteri, men TMY har likevel 6% eller 29 km lengre rekkevidde etter WLTP. Ikke så veldig overraskende og en forskjell som neppe alene vil avgjøre valget. Og så er det alltid sånn at alle kjører forskjellig og hvilke reelle forbrukstall en får vil variere. I tillegg spiller felgdimensjon og ev. ekstrautstyr en rolle. TMY har mindre utstyr en kan legge til, så dersom ID.4 er WLTP-testet med lite utstyr så kan det redusere rekkevidden mer. Det vises ikke i konfiguratoren, men i en konfigurator for Enyaq så var det snakk om noen få kilometer forskjell om jeg legger på det meste av utstyr.

Begge har vel 11 kW ombordlader. ID.4 kan lade med 125 kW på hurtiglader og TMY med 250 kW. Jeg vet ikke om ID.4 kan få hurtigere lading på sikt. Det er noe prat om det for Enyaq, men foreløpig mest rykter.

Det er vel ikke så mange som har fått kjørt en TMY her i landet enda, men det dukker nok opp erfaringer om støy etter hvert. Med et kjapt Google-søk kom jeg over denne tråden på reddit der flere mener ID.4 har mindre støy og er mer komfortabel på veien. Om du har kjørt en TM3 så er den kanskje en foreløpig referanse til TMY. Generelt ser det ut som de fleste rapporterer høyere støy i TMY. Om Kina-Tesla er ulik USA-Tesla på det området gjenstår å se.

Sitat fra: trykkertor på lørdag 21. august 2021, klokken 01:14
Aldri sett kanalen før, men basert på utvalgte klipp fra den videoen så hørtes det litt sånn ut ja. Da de diskuterte langkjøring så sa han ene at ID.4 var helt utelukket fra den diskusjonen siden den hadde halvparten av effekten på hurtiglading, men det er jo tull. Går helt fint å kjøre ID.4 på langtur selv om hurtigladingen tar lengre tid.

daktari

Sitat fra: Speeder på lørdag 21. august 2021, klokken 08:02
Y>id4 gtx
Gjenstår å se, ID.4 vil nok lade raskere på høye SOC, samt meget lavt forbruk. Tror det blir veldig likt i praksis.
Ladekurven til ID.4:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360016837758-Charging-with-a-Volkswagen-ID-4
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Model 3 ladekurve, det var bedre fartbpå høyere SOC 3nn jeg husket. På SuC får man ytterligere en topp på lav SOC til 250 kW men bare noen få minutter.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360012178313-Charging-with-a-Tesla-Model-3

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 21. august 2021, klokken 09:14
Y>id4 gtx
Gjenstår å se, ID.4 vil nok lade raskere på høye SOC, samt meget lavt forbruk. Tror det blir veldig likt i praksis.
Ladekurven til ID.4:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360016837758-Charging-with-a-Volkswagen-ID-4

Snodig at disse "testerene" i videoen fokuserer så mye på topp hastighet på lading og ikke forholder seg til ladetid i praksis. Og de har tydeligvis ikke noen anelse om vektbegrensningen som finnes for Model Y.

ATK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. august 2021, klokken 09:27
Sitat fra: daktari på lørdag 21. august 2021, klokken 09:14
Y>id4 gtx
Ladekurven til ID.4:

Snodig at disse "testerene" i videoen fokuserer så mye på topp hastighet på lading og ikke forholder seg til ladetid i praksis. Og de har tydeligvis ikke noen anelse om vektbegrensningen som finnes for Model Y.

Har ikke sett videoen eller kanalen  men hvis de er fra USA kan det hende at de ikke nevner vektbegrensninger fordi iht eierhåndboken som jeg fant på min Tesla-konto og som heter model_y_owners_manual_north_america_en.pdf har Model Y Maks Totalvekt oppgitt til 220 kg mer enn de som er registrert i Norge til nå.... Så selv om bilens egenvekt er litt høyere ender de opp med mye bedre nyttelast enn oss...

advale

At den lader til 250kw er en liten "bløff". Går rett opp og rett ned. Kun til skryting og lure folk. Folk flest leser bare 250kw vs 150kw og tenker ikke noe mer over at 250kw lader mye fortere.

Egentlig burde det stå hvor mange km/min gj.snitt den kan gå på ved lading mellom 10-80 % etc..

Handyman

Sitat fra: advale på lørdag 21. august 2021, klokken 21:46
At den lader til 250kw er en liten "bløff". Går rett opp og rett ned. Kun til skryting og lure folk. Folk flest leser bare 250kw vs 150kw og tenker ikke noe mer over at 250kw lader mye fortere.

Egentlig burde det stå hvor mange km/min gj.snitt den kan gå på ved lading mellom 10-80 % etc..
Min erfaring er at V3 laderne putter på mange fler km enn V2 på et gitt tidsrom. Selv om den jeg kun oppnår 245kW en kort tid, ligger V3 langt over V2 store deler av tiden man lader. På V2 får man uforklarig ofte skuffende lav hastighet sammenliknet med V3. Men ja.... "250kW" holdes ikke lenge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bjoris

Enig, men hvor raskt lader TMY fra 10-80%?

ID4 klarer vel dette på 38 min såvidt jeg husker...

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA