Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 22:39
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:17
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 18:46
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 20. juli 2021, klokken 15:45
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 15:23
Det er jo nettopp det å registrere seg på forhånd som er cluet, samt ha en idé om hvor du skal lade. Generelt i livet er gode forberedelser  forebyggende mot stress.

Ja, og det er jo nettopp det som er en av fordelene med Tesla, at man ikke trenger å registrere seg hos ørten forskjellige firmaer, og at man ikke trenger å vite på forhånd hvor man skal lade. Bare hopp i bilen og kjøre avgårde hvor du vil.
Teknisk sett kan du jo ikke lade hvor du vil hvis du ikke gidder registrere deg hos andre ladetilbydere. I fjor sommer var det 2700 hurtiglader i Norge hvorav 800 var Tesla sine ifølge. Elbilforeningen. Uansett klarer man seg godt med kun superladere.
Med en sånn filosofi kan man klare seg meget godt med WeCharge som dekker 3 tilbydere og antagelig like mange ladere.

La oss være enige om at Tesla har et forsprang men forspranget har krympet betydelig siden 2014/15.
Forspranget har krympet betydelig ? Er det noe du føler eller har kilde på ?
Kan hjelpe deg litt på veien med kilde.
De fleste av CCS Hurtigladerne  er 50kW, mens alle Tesla laderne er minst 150kW.
Velger å ikke repetere forskjellen i oppetid mellom Tesla og andre nettverk (som er avgjørende for mange).
eh, ja? Tallene dine viser også det, bra du fant nye.
Tesla 2020 800
Tesla 2021 1049
økning 249, 31%

Ccs 2020 1900
Ccs 2021 2519
Økning 619 nye, 33%

Det kom 2,5 ganger så mange ccs enn superladere siden sommeren 2020.

Jeg mener det er rett å si at forspranget minker. Jeg har ikke tall fra 2014, men Tesla hadde da et bra nettverk mens det ikke fantes ccs over 50 kW, og det var tynt med dem. Mesteparten som bygges nå av ccs virker å være 150 kW.

Hmm... Skal se hvor mange elbiler som skal dele på disse laderne
Over 250 000 elbiler skal dele på disse.
Lykke til!

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. juli 2021, klokken 22:52
Hvordan ser utviklingen ut for CCS vs Supercharger om du regner med andelen solgte Tesla vs andelen solgte biler med CCS i perioden? Har dekningsgraden da gått mer ned for Supercharger enn kommerse CCS? Tesla må rett nok legges inn også på CCS laderne da de kan bruke begge deler.
Godt poeng.

Det blir litt mer komplekst, for ikke alle ccs har chademo, så må kanskje holde 50.000 Leaf utenfor, selv om de i stor grad bidrar til kø.

Men ikke alle Tesla kan lade på v3 superladere og vet ikke om Y og 3 kan lade på gamle superladere eller må ha v3?
Hvor mange v2 superladere er bygget om, og hvor mange gjenstår?

Så er litt av problemet at en del selvplagere drar på bilferie med i3, e-golf og e-up som både lader lenge og veldig ofte. Men vil tro (håper) det er en liten andel av den bilgruppen som faktisk hurtigladers på ferie sammenlignet med andel pendlerbiler.

Nå er det fellesferie og covid, så denne sommeren blir kanskje den verste, alle dager i fellesferien for elbilister.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Spørs om vi må dele og lade i harmoni senere i år.
Nok en bekreftelse fra Musk i kveld.

Øyvind.h

Kan bli bra det. Supercharger nettverket kan vokse mye raskere om flere får betale for bruk.
Prismodell er jeg dog spent på, for stasjonene må bygges om, bil må parres med betaling og automatikk og infrastrukturen må utnyttes effektivt mtp ladehastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Forhåpentligvis tvinger dette frem bedre løsninger fra andre aktører også. Dagens opplegg med brikker, apper og styr gjør lading unødvendig tungvint
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Counterpointer

En kilde sitert av Rob Mauer sier at biler blir klargjort hos flere tyske produsenter.
Et eksempel var E-golf som fulllades på 15min....
Høres ut som eventyr [emoji1744]


https://youtu.be/lEWDdzhde1w

Noe er på gang, men veldig spent på hvordan dette spiller ut. Er skeptisk til tidslinje og implementering

hELgenen

Ja,nå som Elon bekrefter åpning av SuC så forsvinner mye av ladeinfrastruktur argumentet for TMY. Neste sommer er det kanskje slutt på ladekaoset alle skriver om?

turfsurf

Er vel tvilsomt at det er sånn at det åpner for alle fra den ene dagen til den andre. Elon skriver "other EVs" som like godt kan bety biler fra en eller flere partnere.

Uansett slipper vi ett utall gamle Leafer her i Norge.

Blir veldig interessant å se hvordan de løser dette, SuC nettverket vil miste mye av ryddigheten det har i dag når det skal virke for flere merker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 23:25
Men ikke alle Tesla kan lade på v3 superladere og vet ikke om Y og 3 kan lade på gamle superladere eller må ha v3?
Hvor mange v2 superladere er bygget om, og hvor mange gjenstår?
Alle de gamle Supercharger V2 fikk CCS-kabel i 2019. Alle Tesla har hatt muligheten til å lade på alle V2 i nesten 2 år nå.
Alle Model S/X solgt siden høsten 2019 (?) har fått med CCS-adapter og kan bruke V3. Alle andre S/X som har kjøpt CCS-oppgradering kan bruke V3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gnilre

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. juli 2021, klokken 07:38
Er vel tvilsomt at det er sånn at det åpner for alle fra den ene dagen til den andre. Elon skriver "other EVs" som like godt kan bety biler fra en eller flere partnere.
Blir vel heller at det åpnes opp med forskjellige andre ladeoperatører på Teslaladerne. Har ingen tro på at Teslaladere åpnes opp for spesielle bilmerker.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Otkristo

Slik jeg tolker tweeten gjeldet dette USA i første omgang.
Helt sikkert en konsekvens av Bidens store infrastruktursatsning der milliarder skal brukes på hurtigladere.

tornaldo

Dette kommer for det første til å ta lang tid. Elon time... For det andre er det flere praktiske utfordringer mtp plassering av ladeport.

Dette betyr i praksis at ladestasjonene må bygges om, eller det som er mer sannsynlig, at det gjelder fremtidige superladere.

Kanskje de fremover bygger en kombo? Et visst antall plasser for Tesla, og resten til røkla?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Tipper Tesla tilpasser seg plug'n'charge-standarden. Tipper møtene mellom Diess og Musk handlet bl.a. om det. To så store aktører vil "sette standarden".

Det vil gi positivt omdømme til Tesla som pådriver for det grønne skiftet, ikke bare opptatt av egen business. Og Tesla-eiere vil få 3 ganger så mange ladere tilgjengelig like enkelt som superladerne. Samt økte inntekter for Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Det hele bunner vel ut i hva Tesla tjener mest på. Mindre fortjeneste på nybilsalg vs økt fortjeneste på lading.

Fordelen med superladere står uansett for fall på et eller annet tidspunkt, ettersom andre aktører bygger ut, og dette blir mindre og mindre viktig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 21. juli 2021, klokken 07:49
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 23:25
Men ikke alle Tesla kan lade på v3 superladere og vet ikke om Y og 3 kan lade på gamle superladere eller må ha v3?
Hvor mange v2 superladere er bygget om, og hvor mange gjenstår?
Alle de gamle Supercharger V2 fikk CCS-kabel i 2019. Alle Tesla har hatt muligheten til å lade på alle V2 i nesten 2 år nå.
Alle Model S/X solgt siden høsten 2019 (?) har fått med CCS-adapter og kan bruke V3. Alle andre S/X som har kjøpt CCS-oppgradering kan bruke V3.
Fin oppklaring!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA