Noen av dere som kutter reservasjon til fordel for Skoda Enyaq?

Startet av OleBrummen, tirsdag 01. september 2020, klokken 22:11

« forrige - neste »

OleBrummen

Tipper kanskje en del har hatt reservasjon på både Y, Skoda Enyaq og mach-e, slik som u.t.

Jeg vurderer å droppe model Y nå når utseende og pris på Skoda Enyaq er klar...samt at man kan få bilen tidlig 2021. Liker det en får, og trenger en solid familiebil. Merk at prisen min på Y er 550 000, vet en del av dere ligger inne med en langt bedre pris slik at en kan tenke annerledes. Virker ikke som om Tesla har tenkt å justere de norske prisene slik at de matcher de amerikanske med det første, da skulle bilen kostet rundt 460 000.

Flere som er i samme «båt» og sannsynligvis dropper Y til fordel for Enyaq nå?

lirekassa

Har gammel pris på Y, og selv om Enyaq ser bra ut og er priset bedre enn det meste annet på markedet, så slår de ikke Tesla. Jeg tror også at Tesla kommer til å justere prisen ned igjen snart, selv om det fortsatt hersker en del usikkerhet knyttet til hvor bilene kommer til å bli produsert. Litt overrasket over at de ikke kontret VAG i dag, slik som Ford forsøkte å gjøre.

Mr Oizo

Husk at forventet storselger 80X ikke kommer før halvveis -21. Første biler som kommer er 80. Avhengig av kø på 80X (5 tusen kunder?) kan det fort ta ett år å utlevere til den køen. Da er man midtveis i 2022.

Magnus Hansen

80x er jo den som er mest sammenlignbar med Y. Men jeg tenker noen  hopper fra Y til enyaq fordi ikke trenger rekkevidden eller 4wd og kan spare mye penger hvis de går en 50 eller 60. Er jo en veldig praktisk familiebil

daktari

Var enorm ventetid på Niro med 65 kWh, tregere hurtigladin og mindre plass en Enyaq.
For de som er på budsjett vil Enyaq iV60 med 2wd fungere meget bra til 400k. Det er mye billigere enn Y, så Y behøver en enklere modell for å konkurrere i den prisklassen.

I 4wd 80 kWh-klassen er Y litt mer verdi for penga i mine øyne enn Enyaq.

Det interessante nå er at vi kan spå prisen til id4 og Q4 også, de blir dyrere enn Y begge to ganske sikkert i 4wd-klassen. men kan hende vil tilby bra 2wd-verdi med mye lavere pris enn Y. Dette kan stjele en del salg (selv om du får 2wd, treg, kort rekkevidde og tregere lading)

Det blir litt som etron 50 mot X75, bare at X75 ikke finnes lenger....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Når en sammenligner prisene må en ha med at Skoda har en ganske lang "ekstrautstyrsliste". En del av dette utstyret er umulig å få på en Tesla, mens en del er inkludert i grunnprisen på en "norsk" Tesla (som minne på seter, 5.500 - men da får du massasje og, navigasjon 16.800, USB-C i baksetet (men da får du 230v og) 3.800, lydanlegg 9.800 (vet ikke hvordan det er i forhold til Teslas meget gode), utvidet garanti 5.200..... Så må en finne ut hva av dette som har verdi for deg...

Men når en ser på prislisten til Skoda så er overraskende mye inkludert i de med 82kWh bruttobatteri til 449.520 for 2wd og 478.520 for 4wd. Men er jo litt påfallende hvor små motorer de putter inn...selv om kostnadsforskjellen for Skoda ved å putte inn større er veldig liten når en har så stort batteri....taktikkeri, strategi, osv....

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8/ENYAQ-iv-prisliste.194b452b85e57f9bdda53efc353d73b6.pdf
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 02. september 2020, klokken 13:16
...
Det blir litt som etron 50 mot X75, bare at X75 ikke finnes lenger....
Mye mer plass i en X enn en etron, samt mange andre vesensforskjeller, så ikke en veldig god sammenligning syns jeg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

SurSnasen

Svært usikker. Jeg har reservasjon på Enyaq (pulje 1), Mach-E (relativt tidlig), og Model Y (fra første reservasjonsdagen). Mach-E kommer jeg til å kansellere da den ikke får mulighet for takstativ.

Så da gjenstår tre muligheter (pr nå):
- Skoda Enyaq, godt utstyrt, til ca 540 000 kroner med vinterdekk og det som ser ut til å bli storkunderabatt
- Tesla Model Y, uten FSD, til ca 525 000 kroner med vinterdekk
- eller rett og slett beholde dagens e-tron 55 som jeg trives meget godt med.

Vi kan nå gå litt ned på bilstørrelsen, og derfor ønskes et bilbytte (pluss at jeg sjelden eller aldri har tålmodighet til å beholde en bil i mer enn 2 år).

Ut fra fornuft og muligheten for HUD med AR, massasje i setet, og de fenomenale LED Matrix-lyktene som jeg har forelsket meg i på Audien, så heller det mot Enyaq. Lastesikring er også et viktig poeng for oss. Jeg har dessverre sett konsekvensene av usikret bagasje i bagasjerommet på en stasjonsvogn, i en kræsj. Det var ikke noe hyggelig syn, mildt sagt. Derfor har jeg sverget at jeg aldri skal ha en bil som ikke har sikring mellom passasjerer og bagasjerom. Der har dessverre Tesla vist seg å ikke evne å fokusere på sikkerhet.
Rammeløse vinduer har jeg også svært lite sansen for.

Men, følelsene heller mer mot Model Y. Tesla har en litt mer fremoverlent elbilfremtid enn hva VAG har. Ladenettverket er kjekt å ha, men vi klarer oss utmerket med det eksisterende nettet utenom Tesla.

Uhyre vanskelig valg, og godt mulig det blir løst med "best av fem, kron og mynt".

SurSnasen

Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 13:35
Mye mer plass i en X enn en etron, samt mange andre vesensforskjeller

Samt at e-tron har mulighet for taklast, noe X ikke har.
Bilene kan absolutt sammenlignes. Verre med de som på død og liv skal sammenligne e-tron og Model 3.

kodax

Å bytte fra Audi til Skoda vil vel fort være litt nedtur, så hvis det egentlig ikke er pengene det står på vil du vel heller ha en ID4 eller Q4?
Ang manglende sikring mellom bagasjerom og passasjerer i TMY, så er det ikke mye bagasje som vil klare å komme mellom baksetene og taket. I tillegg kommer det vel kanskje lastenett tilsvarende som er kommet til TMX. (Men enig i at det beste ville være integrert netting på rull.)
Husk også at dette er første generasjons biler på MEB-platformen, så man må vel forvente at det blir endel barnesykdommer.
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 02. september 2020, klokken 13:47
Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 13:35
Mye mer plass i en X enn en etron, samt mange andre vesensforskjeller

Samt at e-tron har mulighet for taklast, noe X ikke har.
Bilene kan absolutt sammenlignes. Verre med de som på død og liv skal sammenligne e-tron og Model 3.
Størrelsen innvendig var en av de tingene som gjorde at vi valgte X, dvs at for oss var de ikke sammenlignbare, men det dreier seg jo selvfølgelig om personlige behov og preferanser:)
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Ja Model X er en del større enn E-tron, spesielt på bagasjeplass. Ut over det har de områder de hver for seg er gode på.

Når det gjelder Y vs Eniaq har jeg begynt å tenke litt på dette selv. Nå trives jeg veldig godt i EQC`en, så det er ikke sikkert jeg gidder bytte allerede neste år. Men jeg har reservert en Model Y performance som pt er priset til 559" (+ hengerfeste).
Jeg kikket igjennom prislisten på Enyaq`en i går kveld og kom frem til en ganske kurant 4wd for ca 550-570. Prismessig blir den med andre ord ganske lik Y Performance. Det jeg tenker taler til fordel for Enyaq er antakelsen om bedre støydemping (la til ekstra støydemping fra utstyrslisten), bedre lys, HUD og generelt enkle og utprøvede løsninger. Jeg liker ikke dørhåndtakene til Y/3, og rammeløse vinduer savner jeg heller ikke.

Det som taler for Y`en er at den er uhorvelig mye sprekere enn Enyaq med sine 7 sekunder 0-100. Det er en veldig treg bil ift hva jeg er vant med. Grenseland for meg er egentlig rundt 5 sek.
Hengervekt er vel også 1600kg på Y, mot 1200 eller muligens 1400 på Enyaq (leste at det var maks 1200kg ved stigning over 8%?).
Autopilot`en tror jeg Y gjør bedre, men ikke helt sikker da ID3 har fått gode skussmål. Plassmessig blir det nok ikke så ulikt. Men ladenettverk er fortsatt favør Tesla og gir helt bekymringsfrie langturer. I tillegg kan en bruke alle CCS ladere, så dekningen blir veldig mye bedre. Dessverre er det sjeldent jeg trenger hurtiglading, så det veier ikke veldig tungt.

Integrerte tjenester er tyskerne tradisjonelt sett ikke særlig gode på, men skjermen i Enyaq var interessant. Den lagget fryktelig i den ene videoen jeg så, men mulig den kan være brukbar. Jeg savner jo stor skjerm med Google Maps og Spotify i bilen jeg har i dag.

Alt i alt veldig usikker. Traust og kjedelig tysk med labre ytelser, eller spennende men ikke perfekt amerikaner?
Argh! Det hadde vært lettere om Tesla bedret utstyrsutvalget og støydemping. Eller om tyskerne var hakket mindre trauste.
Jeg tror antakelig Enyaq utgår grunnet ytelser. Skoda ville vært et rent sparetiltak fordi jeg vil spare litt penger på bil. Fin familiebil, men klarer ikke å bli entusiastisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nickelilltroll

Absolutt ikke for min del!! Var klar og åpen for en endring her. Hade håpet på at Skoda skulle legge seg mer fornuftig prismessig. Her var det kun prisen som var en dealbreaker for meg.

En må vite at alle har forskjellige krav til elbilen sin. Det blir litt som og spørre hvor langt en elbil egentlig kjører på en lading-variablerne er mange og endrer seg under et kalenderår!

For meg med mine kriterier: rekkevidd-ladenettverk-hestekrefter-appfunkjson. Da blir valget enkelt, fortsetter med Model Y her i huset takk 8)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

tornaldo

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 02. september 2020, klokken 14:18
For meg med mine kriterier: rekkevidd-ladenettverk-hestekrefter-appfunkjson. Da blir valget enkelt, fortsetter med Model Y her i huset takk 8)

Hvis det er topp 4 kriterier, så var det åpenbart at du ikke kom til å kjøpe Enyaq for lenge siden.  ;)

For min del, og som så mange andre, så har jeg LR TMY reservasjon godt under 500k. Synes Skoda er helt ok priset, og veldig lite jeg føler jeg må ha med som ekstrautstyr.

Ender nok på å reservere Enyaq, men med mulighet til å kansellere kontrakten kostnadsfritt minimum ut året, eventuelt til prøvekjøring. Og TMY reservasjonen beholder jeg selvfølgelig.

Det problematiske for min del, er at 4x4 kommer om ett år, og det er håpløst å binde seg så langt frem i tid. Det kan godt hende at TMY kommer utpå sensommer/høsten også, men der er jo reservasjonen ekstremt fleksibel.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Nickelilltroll

Sitat fra: tornaldo på onsdag 02. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 02. september 2020, klokken 14:18

Hvis det er topp 4 kriterier, så var det åpenbart at du ikke kom til å kjøpe Enyaq for lenge siden.  ;)

De har priset bilen som om den hade mye mer og tilby med tanke på mine kriterier avseende batteri og hestekrefter. Det som hade klaffet og fått meg til og snu hade varet hvis prisen stod i stil med hva den leverer. Det gjør den så absolutt ikke.....igjen, for meg.

Er sikkert mange som kommer kjøpe Enyaq, og vare meget tilfreds, de har bare litt andre kriterier, enn meg selv, noe som er helt i orden :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA