Noen av dere som kutter reservasjon til fordel for Skoda Enyaq?

Startet av OleBrummen, tirsdag 01. september 2020, klokken 22:11

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 13:55
Å bytte fra Audi til Skoda vil vel fort være litt nedtur, så hvis det egentlig ikke er pengene det står på vil du vel heller ha en ID4 eller Q4?
...
Husk også at dette er første generasjons biler på MEB-platformen, så man må vel forvente at det blir endel barnesykdommer.

For meg er det null problem å gå fra Audi til Skoda. Skoda er ikke lengre den billige drittbilen fra Slovakia (eller Tsjekkoslovakia). Fornuftige biler, ypperlig for barnefamilier, sympatiske forhandlere med gode verksteder som attpåtil er rimeligere enn sine artsfrender. Enyaq er dog eneste modellen jeg ser som kan være attraktiv nok fra Skoda. På en måte en fresh start fra Skoda. Greit design, fint tilleggsutstyr. Ok prising. For øvrig ikke noe verre å gå fra Audi til Skoda enn fra Audi til Tesla for den saks skyld...

Barnesykdommer blir det helt sikkert. Men det blir det nok garantert på Model Y også når den skal spyttes ut fra en splitter ny fabrikk. Er vel ikke helt feilfri i statene heller.

e-tron skulle jo også være så full av barnesykdommer. Hittil, på litt over ett år, har min hatt litt høyt forbruk av spylervæske (enkel fiks), og feil på LED-stripen på bakluka. That's it. Så har appen vært litt ustabil til tider. Dette virker det som om endelig har blitt stabilt nå.

s3xy

Synes Enyaq er håpløs priset sammenlignet  med TMY. Dårligere rekkevidde, ytelse, ladehastighet, ikke ladenettverket, 400kg mindre hengervekt.. når jeg legger på utstyr koster Enyaq og TMY det samme, gir ingen mening i hode mitt. Hvorfor betale det samme for Dårligere?

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:56
Synes Enyaq er håpløs priset sammenlignet  med TMY. Dårligere rekkevidde, ytelse, ladehastighet, ikke ladenettverket, 400kg mindre hengervekt.. når jeg legger på utstyr koster Enyaq og TMY det samme, gir ingen mening i hode mitt. Hvorfor betale det samme for Dårligere?

Når jeg har noen år på baken med Matrix og HUD så er det totalt uaktuelt å kjøpe bil uten. Og jeg har hurtigladet 30 minutter de siste 3 år. Om du kjører ekstremt mye og ekstremt lange etapper skjønner jeg at man vil gå for en Tesla med gratis hurtiglading.
Full akselerasjon bruker jeg heller aldri da unger og kjerring blir redd/dårlig.

daktari

Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 13:35
Sitat fra: daktari på onsdag 02. september 2020, klokken 13:16
...
Det blir litt som etron 50 mot X75, bare at X75 ikke finnes lenger....
Mye mer plass i en X enn en etron, samt mange andre vesensforskjeller, så ikke en veldig god sammenligning syns jeg.
Kontekst, kamerat, kontekst! Med teskje:
Du får ikke kjøpt en ny X med lite batteri. Men du får tak i en rimelig e-tron.
Du får ikke kjøpt en Y med lite batteri og 2WD. Men du får en Enyaq 60.

Enyaq iV60 har markedet alene, Tesla har ikke et relevant tilbud i den prisklassen. Det er dumt av Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lirekassa

Sitat fra: daktari på torsdag 03. september 2020, klokken 14:59
Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 13:35
Sitat fra: daktari på onsdag 02. september 2020, klokken 13:16
...
Det blir litt som etron 50 mot X75, bare at X75 ikke finnes lenger....
Mye mer plass i en X enn en etron, samt mange andre vesensforskjeller, så ikke en veldig god sammenligning syns jeg.
Kontekst, kamerat, kontekst! Med teskje:
Du får ikke kjøpt en ny X med lite batteri. Men du får tak i en rimelig e-tron.
Du får ikke kjøpt en Y med lite batteri og 2WD. Men du får en Enyaq 60.

Enyaq iV60 har markedet alene, Tesla har ikke et relevant tilbud i den prisklassen. Det er dumt av Tesla.

Det koster ikke mange kaloriene for Tesla å introdusere SR+ for Model Y. Så lenge de dekker etterspørsel og setter opp produksjonen på en måte som gir dem best mulig margin, så kan det knapt kalles dumt.

chargedup

Sitat fra: daktari på torsdag 03. september 2020, klokken 14:59
Tesla har ingen konkurrent i den prisklassen/str som iV60, men i 2021 kommer det jo flere andre med 2WD i ca samme prisklasse. Prisforskjellen mellom model 3 SR til LR AWD er jo "bare" 55' og for de 55' ekstra får man 15mil rekkevidde, AWD (som igjen gir raskere aks) og bittelitt mer utstyr. Man kan si det samme om Enyaq også, det skiller bare 70' mellom iV60 til iV80x, men hos Skoda tror jeg den billigere modellen er mye mer populær enn hos Tesla.

Jeg kommer ikke til å velge Skodaen (hvis ikke rabattene sitter løst), men jeg er heller ikke helt sikker på model Y reservasjonen min. Model Y gir meg en bedre totalpakke enn Enyaq, men samtidig er jeg fristet av den billige skalaen av Mach-e. Model Y (og model 3) er jo, som mange sier, priset for høyt i Norge vs USA nå, men har de egentlig noen grunn til å senke prisen før etter reservasjonskøen er borte? Ville en kjøper som vurderer iV60 ha vurdert en Model Y SR til feks 480' eller måtte prisen ned til feks 410' før den ville blitt vurdert? Jeg tror at model Y måtte vært rimeligere enn Skodaen (selv om Y kan ha bedre specs og utstyr) for å stjele mange kunder fra Enyaq salget.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kodax

Etterhvert som det blir bedre utvalg er nok Skoda- og Tesla-kundene ganske forskjellige personer og kommer vel ikke til å stjele noe særlig fra hverandre, med unntak av de relativt få som leser seg mye opp på slikt som de her inne.
Ang billigere Tesla, så har jo Elon sagt at det er noe de virkelig trenger, men da mener han vel den mindre modellen de ønsker å designe. Hvorfor de dropper SR kan man jo spekulere i, men den hadde jo uansett ikke blitt så billig som de billigste Skodaene hvis de da ikke også hadde fjernet mye annet utstyr (og evt lagt det til som ekstrautstyr man egentlig føler man må kjøpe).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Har man ikke 55' så hjelper det ikke at prisforskjellen er "lav". Det er jo en grunn til at folk kjører rundt i gamle Avensiser og Touraner med diesel istedetfor å ha en nyere bil. (og det er ikke fordi de er så sabla digge biler å kjøre...)

Jeg synes jo åpenbart at Tesla bør lage en SR Y 2wd, men Musk har vel sagt at 300 miles rekkevidde er minimum han vil vedkjenne seg. Det kan jo hende at Peugeots nyeste samt Enyaq, id.3 og id4. endrer på dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Tesla har droppet Model Y SR. Men ikke nødvendigvis for all fremtid... De kan dra den frem igjen om et par-tre år.  Jeg synes også de burde tilby den konfigurasjonen.

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 17:10
Tesla har droppet Model Y SR. Men ikke nødvendigvis for all fremtid... De kan dra den frem igjen om et par-tre år.  Jeg synes også de burde tilby den konfigurasjonen.

Joda - de burde tilby den - men om 3 år hvem vet hva som finnes..
Tipper vi får 700 km++ på billigste model Y da........
3 år er en evighet til - ja til og med Model Y levert fra Berlin er jo en evighet til. (6+ mnd er pr. def en
evighet å gå å vente på en bil synes nå jeg - men jeg er gammel og gidder ikke bestille bil flere år inn i fremtiden)
Normalt går man på nettet - bestiller bil og får VIN etter et par uker.
Men når det kommer til Tesla har de en eventyrlig evne til å holde folk på teppet i årevis før bilen
står der........Det er nesten noe magisk ved måten Tesla har klart å få folk til vente ut i evigheter.
Men nok om det - denne varianten som ønskes kommer ikke - den blir spist opp av ny batteriteknologi der rekkevidde går opp og pris går ned........

Magnus Hansen

På den annen side er det tre år siden de første Model 3 ble solgt. Med samme rekkevidde som nå

hELgenen

Battery day...de skal starte med ny teknologi i Berlin...tipper det nå går litt fortere i svingene nå...

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 17:51
På den annen side er det tre år siden de første Model 3 ble solgt. Med samme rekkevidde som nå
Jepp, og i disse dager får de bedre rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA