Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

Motorwatt

Slik var MobilEye i mange år, men de fikset det for 4-5 år siden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ole Petter

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:17
Slik var MobilEye i mange år, men de fikset det for 4-5 år siden.

Er "redd" for at mobileye blir først ute når det gjelder nivå 4/5.

Og sånn sett vist en kun ønsker nivå 5 bil tror jeg ikke at jeg hadde satset på Tesla og heller ventet å kjøpt når det er på markete.

Men det som er gøy med Tesla er jo at en kjøper en bil, også får en forbedringer underveis, istedenfor at en er fastlåst med den en har når en kjøper bilen.

Kjøpte en Toyota Avensis 2009 modell, med kamera og radar. Selv om det er nok ikke rare maskineriet i den bilen er jeg ikke i tvil om at det hadde vert mulig å hentet meir ut av den med forbedret software. Desverre så skjer ikke det men en sånn bil...

Lapskaus

Tror tesla kommer til å komme brått når det først kommer. Det at det tar så lang tid å løse tilsynelatende enkle ting som skiltlesing tror jeg kommer av at de prøver å finne en generell løsning istedenfor å sette seg ned og hardkode løsninger for hver enkelt filleting. Det vil komme et punkt der alt plutselig begynner å virke veldig fort, ikke en og en ting over lang tid. Ellers hadde nok mye av det som irriterer vert løst allerede. Sånt som at bilen kjører ut i påkjøringsfeltet og busslommer har jo vert bra i noen versjoner for så å komme tilbake igjen senere. Det tyder på at nevralnettet 'tilfeldigvis' har løst det av seg selv uten at utviklerne egentlig har spikret en løsning på akkurat det problemet.

sjokomelk

Plassering i veibanen gjøres ikke av et nevralt nettverk. Dette gjøres av "god, gammeldags kode" skrevet av mennesker. NN lager kun bilde av hvordan omgivelsene ser ut, og så er det programmert av mennesker hvordan bilen skal oppføre seg. Så det er opp til programmerere hos Tesla å lage rutinene som forstår at bilen skal følge venstre kant av veien når det flettes inn fra høyre og motsatt hvis det flettes inn fra venstre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

emmern

Den eneste logikken som styres av nevralt nettverk er path prediction og cut in detection (som ennå er i shadow mode for her funker det 0% av tilfellene)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Wisd0m

Er det slik å forstå at vi med HW 2.5 ikke får lesing av fartsskilter?

Handyman

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:15
Er det slik å forstå at vi med HW 2.5 ikke får lesing av fartsskilter?
Det er ikke kommet pr. nå, men det vil ikke si at det ikke kommer.
Jeg har ikke sett noen info om at det IKKE vil komme til HW2.5.
Man kan håpe på at det blir på samme måte som da visualisering av kjegler kom. Først HW3 og så kom det til HW2.5 senre.
Tror ingen andre enn Tesla vet svaret enda.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Med 2.5 så visste "greentheonly" på twitter at det allerede var der lenge før det endelig ble aktivert.
Har ikke hørt noe sånt om 2.5 på fartsskilt.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: emmern på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:28
Med 2.5 så visste "greentheonly" på twitter at det allerede var der lenge før det endelig ble aktivert.
Har ikke hørt noe sånt om 2.5 på fartsskilt.
OK, det hadde jeg ikke fått med meg.
Vi kommer jo til et punkt der HW2.5 ikke vil få alle nye funksjoner som kommer.

MrG

En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Jeg trodde det var et EU patent fra Mobile eye som "blokket" dette for Tesla i EU?

Noen som kan forklare hvorfor TM3 leser skilt?

TøddiVedder

MrG

Model 3 her har HW2.5 og leser skilt, min Model S har også HW2.5

Handyman

Sitat fra: MrG på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:15
En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Jeg trodde det var et EU patent fra Mobile eye som "blokket" dette for Tesla i EU?

Noen som kan forklare hvorfor TM3 leser skilt?
TM3 med HW3 og riktig SW leser skilt. Mente bestemt at TM3 med HW2.5 ikke gjør det.
Patenten til MoblieEye var vel ikke knyttet til EU? Hvorfor Tesla (ikke AP1) til nå ikke har lest skilt har vet vel ingen. Det har vært spekulert i at det er patenten til MobileEye som har vært årsaken, men det er vel bare Tesla som vet svaret.

Motorwatt

Sitat fra: MrG på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:15
Bare leser den skiltene, eller reduserer/øker den hastigheten relativt også (på TACC og AP)? Eller er det her HW3 kommer inn i bildet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

erikf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. oktober 2020, klokken 13:28
Sitat fra: MrG på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:15En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Bare leser den skiltene, eller reduserer/øker den hastigheten relativt også (på TACC og AP)? Eller er det her HW3 kommer inn i bildet?
Et strekk med 70-sone i Bergen (mot midtun fra nettun), som model3 hele tiden har trodd er 50-sone, har et 70-skilt midtveis. Nå etter at bilen min har fått hw3 og fw 2020.40.3, oppdager 70-skiltet, og jeg kjører på autopilot der, så øker AP farten til 70! En par hundre meter bare riktignok. Jeg er rimelig sikker på at dette må være pga skiltgjenkjenningen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA